Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2717
Jeg har røyka hasj og weed i ett år nå.

I starten var det ikkenoe problem i det hele tatt, og var blid og fornøyd hele tiden (under rusen).
Etterhvert (siste 2mnd) har jeg begynt å freake ut av og til når jeg røyker. Tenker på alt for mye. Blir stressa og liker ikke helt rusen lengre, selv om jeg er keen på å fortsatt ha den lykkerusen. Ett eksempel er at jeg har opplevd at jeg må tenke på å puste. (ikke noe stress, men utrolig irriterende og freeky).

Tenker på det å tenke, og hvordan vi mennesker egentlig er. Vanskelig å forklare, men freeka en gang ut fordi jeg trodde jeg skulle besvime. Helt sprøtt. Og når jeg ble stressa for det, ble jeg bare enda mer stressa, og det var akuratt som om jeg skvatt omigjen og omigjen hele tida som om jeg var dritredd. Ødelagt følelse. Tenker ofte på dette når jeg skal røyke..

Som sagt, det har vel mye å si om hvordan innstilling du har når du skal røyke, og om min er at jeg kan freeke ut, er det vel lett for det.

- hva kan det være?
Har tatt en pause fra paffinga nå.. Er helt normal når jeg ikke er i rus.

- Tror dere at jeg kan få tilbake vanlig rus om jeg har en pause i en lengre periode?

- har ikke hørt om andre som har hatt samme greie.
Anyone?
Det er helt normalt.
ta deg en lengere pause så er du vel tilbake til start igjen, om du derimot ikke blir det er det bare å innse at du bør slutte helt.
du har rett og slett fått skikkelig noia.
Desverre Kristoffer Joner, bob marley har fått noia!

bare røyk mindre om ikke ha en pause
Jeg vil ikke anbefale deg å fortsatt røyke om du får slike ubehagelige tanker og følelser. I starten var det bare morro hos meg også, men etterhvert begynte jeg å tenke masse rare greier om mennesker, samspillet mellom oss alle, meg selv, familien, fremtiden, jenter, venner, fremtidsutsikter etc etc. Var et ustoppelig tankekjør til tider og om jeg hadde gode tanker mens jeg var fjern skulle det ikke mye til før jeg spora inn på kjipe tanker. Satt jeg med en gjeng folk å røyka kunne jeg plutselig føle skikkelig synd på en eller fler av dem pga jeg kunne på en måte se at de var usikre mennesker med lav selvtillit feks.

Jeg ble rett og slett deprimert av røykinga, men jeg stoppa ikke av den grunn. Skulle ta noen år før jeg stoppa og nå er jeg ikke like munter og glad som før jeg begynte å røyke. Alle timene med negativ grubbling har satt en støkk i meg!
Wisternoff - Greit å vite at jeg ikke er alene om dette. Men du har slutta nå? Takk for deling av tanker!

Skal nok ta en god pause, og se hva som skjer etterhvert.
Flere av vennene mine som har prøvd sopp o.l, men har aldri giddi dette fordi jeg er redd det skal bli verre. Sikkert best, og fortsetter sånn sålenge!

Ellers helt fin, med god jobb, høy studie og mange venner i forskjellige miljøer!

Takk
Jeg har slutta ja Egentlig ikke så vanskelig, men det å røyke cannabis var en veldig sosial greie for meg. Merker på det sosiale at jeg har slutta med cannabis, og er ikke like mye som frister å finne på nå lenger. Må få meg en hobby Går seg vel til etterhvert, er jo ikke akkurat evighet siden jeg slutta, bare 4-5 måneder. Har røyka en håndfull ganger disse månedene da *kremt*

Du trenger ikke slutte helt med cannabis, men ta deg en pause og gjør det til en sjelden greie. Mye bedre. Jeg har prøvd sopp o.l. men det har gått helt fint på deppinga, virker som cannabis setter i gang en helt annen og egen form for tankeprosesser.
Sist endret av Wisternoff; 29. september 2010 kl. 13:14.
Set&Setting er stikkordet her.
Cannabis er et stoff som forsterker sansene og følelsene dine. Går du igjennom en litt kjip fase i livet ditt med mye kjipe tanker om både deg selv og andre ting vil disse tankene/følelsene også bli forstærka når du røyker. Har selv opplevd det. Foreslår at du røyker litt i sammen med god(e) kompiser du stoler orntlig på og kan være deg selv forran neste gang, så vill du nokk merke at du får tilbake den gode gammle latterlige lykkerusen.
Takker og bukker!

Will do!
Får ofte slike tanker som du beskriver, ved at jeg ikke får puste og at det "ikke er jeg som styrer kroppen" min.
Pleier hjelpe å ta et glass iskaldt vann, og luft.. Eventuelt høre på musikk, og gjøre noe annet slik at jeg kommer på andre tanker.. Vet ikke om det kanskje er mer alvorlig for deg, men det er iallefall slik jeg takler det, når det eventuelt skulle skje..
Sitat av Wisternoff Vis innlegg
Du trenger ikke slutte helt med cannabis, men ta deg en pause og gjør det til en sjelden greie.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at man ikke bør røyke ofte, men for enkelte kan det faktisk være nødvendig å kutte ut helt. Selv om det funker for deg å ta deg en blås i ny og ne, kan det hende trådstarter og andre ikke har det på samme måte.
felix: True Han får bare se hva som er best for han, enkelt å greit.
Jeg føler det iblant slik som deg, men ikke så langt at jeg tror jeg har noen problemer av den grunn.

Jeg får ofte følelsen av å blant annet ikke få svelge, dvs at jeg strever noe helt sinnsykt med å få svelget og det utarter seg en liten panikkfølelse av det. Jeg har også opplevd flere ganger at jeg kan slite med å urinere..jeg blir stående med snabelen henge sexy ut av smekken mens jeg prøver så godt jeg kan! Urindelen ender veldig ofte med at jeg får en guffen følelse av at jeg er sikker på at jeg har nyrestein eller noe slik, og bare står å venter på at grusen skal komme sildrende.

Jeg får også veldig ofte følelsen av å høre musikk og stemmer, at noe beveger seg i nærheten av meg osv.

Alt i alt frykter jeg aldri dette, for det varer bare lite grann, og er en del av rusen min. Anser ikke dette som noe negativt i det hele tatt

Nå har jeg trappet drastisk ned de siste månedene, og nyter en iblant
Sitat av Jazzy Fizzle Vis innlegg
Wisternoff - Greit å vite at jeg ikke er alene om dette. Men du har slutta nå? Takk for deling av tanker!
Vis hele sitatet...
Dette skjer med meg med gjevne mellomrom også, i noen lunde mildere grad. Jeg får ikke den tanken at jeg må tenke på å puste, men at jeg blir svimmel og får en følelse av å nesten besvime.

For meg betyr det rett og slett en til to dagers pause, så er jeg fin i formen igjen, men det er nok veeldig induviduelt.

Det viktigste er å ikke fortsette å tvinge seg selv til å røyke i denne formen, da det kan utvikle seg til å bli ganske mye værre.
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette skjer med meg med gjevne mellomrom også, i noen lunde mildere grad. Jeg får ikke den tanken at jeg må tenke på å puste, men at jeg blir svimmel og får en følelse av å nesten besvime.

For meg betyr det rett og slett en til to dagers pause, så er jeg fin i formen igjen, men det er nok veeldig induviduelt.

Det viktigste er å ikke fortsette å tvinge seg selv til å røyke i denne formen, da det kan utvikle seg til å bli ganske mye værre.
Vis hele sitatet...
Tvinger du deg selv til å røyke er det allerede ganske gale, ikke rart folk får problemer.
Høres faktisk ut som panikk angst. Les gjennom de kriteriene nedenfor, se om du kjenner deg igjen. Har lest om ganske mange pot-røykere som får lignende "anfall".

Rapid heart beat, pounding heart or palpitations
Sweating
Shaking visibly or inside
Choking sensations or lump in throat (Globus Hystericus)
Smothering or shortness of breath sensations
Chest pain or discomfort
Nausea, bloating, indigestion or abdominal discomfort
Dizziness or unsteadiness
Feeling light-headed
Derealization (feeling unreal or dreamy)
Depersonalization (feeling outside yourself or like you don't exist)
Fear of losing control or going crazy
Paresthesias (numbness or tingling sensations) in face, extremities or body
Chills or hot flushes
Skin losing color
Blushing or skin blotches
Urgently needing to urinate or defecate
Inappropriate/Disturbed thoughts
Muscle pain, especially in neck or shoulders

For mer info:
http://www.panic-anxiety.com/panic-attacks-symptoms/
Opplever dette ganske ofte.
Startet etter jeg fikk ubevisst i meg salvia (visste ikke hva dette var) der jeg gikk på en liten psykisk smell og i ettertid slet med døds- og panikkangst i 6-9 måneder. Fant ut da at jeg egentlig har hatt dødsangst av og på siden jeg var rundt 8 år uten å skjønna hva det var.

Angsten i upåvirket tilstand forsvant men jeg får det ofte når jeg røyker. (bestandig i begynnelsen av rusen, mens jeg er høy)
Tror ikke det er noen fasitsvar på hvordan du kan løse dette (bortsett fra å slutte å røyke helt).

Det som har hjulpet meg til å snu dette fra en negativ ting til en positiv ting er å minne seg på at du aldri tenker slik når du er normal og at det kommer til å forsvinne etter kort tid.
Da ser jeg hvor teit jeg er som tenker slik og hvor forunderlig vi fungerer og hvor lite "fri vilje" vi egentlig har.
Da får man kontroll på situasjonen og føler man kan takle alle slags psykiske problemer.
Uansett hva som skulle skje med meg er jeg 100% sikker på at jeg klarer å rasjonalisere problemet og innser hvor sterk jeg egentlig er.

tl;dr: Det som åpnet øynene mine for problemer, hjalp meg også til å overvinne all irrasjonell frykt.
(også ting som høydeskrekk og hva andre skal tenke om meg)
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Tvinger du deg selv til å røyke er det allerede ganske gale, ikke rart folk får problemer.
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo ikke tilfellet.. har pause nå, og skal nok ha det en stund, om jeg ikke bare slutter helt. klarer meg helt fint uten....

Men, tydeligvis flere som har hatt dette.

Kreft:
kjenner meg igjen i noen du nevnte:

Derealization (feeling unreal or dreamy)
Rapid heart beat, pounding heart or palpitations
Depersonalization (feeling outside yourself or like you don't exist)
mothering or shortness of breath sensations
discomfort

Tror heller jeg bare slutter helt, it's the past!

Takker for all info og tanker!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Moro å lese en gammel tråd som jeg lagde for lenge siden.
Har lyst til å fortelle hva som skjedde etterpå, siden mange kom med hjelpsomme svar her!

Det som skjedde etter tråden er:

Hadde 2 mnd pause, så startet jeg rolig å røyke av og til, det samme skjer enda.. En gang i blant.

Har ikke de samme følelsene lengre, og blir bare blid nå. Kan vel ha vært en periode bare, med mye røyking og kanskje en deppa periode? (veit ikke hva det skulle vært da).

Mye deiligere å røyke en gang i blant isteden for å røyke daglig spør du meg.. Blir liksom noe å "glede" seg til isteden for at det blir en vane!

Som sakt, hadde bare NOIA :P
Sist endret av Jazzy Fizzle; 1. juli 2011 kl. 11:00.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Hadde samme opplevelsen. Royka ikke paa 4-5 maaneder, saa tok jeg min forste jonas i gaar etter pausen. Det var helt herlig! Godt aa hoere at det funka for deg ogsaa
Var omvendt hos meg, hadde pause på 4-5 mnd, så tok jeg meg en joint igjen med en kompis, men rusen var ikke det samme som før. da fikk jeg noia og stressa, skjer alltid hvis jeg har lengre pause fra det, så jeg må holde det gående :P
hvis du absolutt må røyke neste gang, om en lang tid. Sørg for å se på filmer, eller gjør andre aktiviteter som okkuperer hjernen din som du bare har en av. Ikke gi dine tanker en sjanse til å vandre avgårde igjen som har medført at du har freaka så ut som du har gjort. OG ja, opplevd det selv, så til de grader at man har gått fra jevnlig til en sjelden gang...
Jeg har løsningen på alle deres noiaproblemer: slutt å bygge opp under dem. Det at dere går rundt og er redd for slike ting, skaper dem i utgangspunktet. Videre så kan man drive litt selv-analyse for å finne ut hvorfor man er redd for det man er redd for, også jobbe med å løse det derifra, for å få bort slike ting. Litt god gammeldags selvterapi rett og slett

En ting som er særegent for cannabis er at man får veldig livlig fantasi, og når man har angst under påvirkningen kan man "forklare"/rasjonalisere angsten på alle mulige slags måter. Dette skaper den store noiaen som sitter lenge i etterkant, og er egentlig ikke noe mer enn at man har et stort mindgame med seg selv i ruset tilstand, og ender opp med å bli vettskremt.

Hugs at cannabis er psykedelisk!