Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 12855
Hello!
Jeg trenger at dere bekrefter at det jeg skriver er korrekt, så jeg ikke driter meg kraftig ut ikveld. Jeg har nemlig sagt at jeg har masse juridisk kompetanse og erfaring med utleie av leiligheter. Det er sant, men jeg håper ikke at jeg tar feil.

Case: Min kompis og utleier har signert leiekontrakt for en sokkelleilighet. Utleier bor i leiligheten over. Kontrakten ble signert i slutten av juni.

Min kompis har ikke ordnet med depositum enda. Ikke så viktig, men årsaken er at han ikke har fått tilbake depositum fra forrige leieforhold før idag. Nevner det uansett i tilfelle noen skulle spørre.

Min kompis dro så til Oslo en liten tur, han er egentlig derfra.
Utleier sendte SMS den 4. juli og sa at han må flytte ut innen 9. juli fordi han ikke har betalt depositum. Jeg er usikker på om utleier vil ha depositum på sin egen konto, eller opprette depositumskonto. Det korrekte er å opprette depositumskonto. Det vet jeg.

Jeg har ikke sett kontrakten, så jeg tar i utgangspunkt hva kompisen min har fortalt. Kontrakten får jeg se først idag. Om ikke utleier har stjålet den da. Dere får se lenger ned hva jeg mener med at utleier har stjålet kontrakten.

Kompisen min har fått nøkkel, kontrakt er signert, han har flyttet inn alle tingene hans. Det gjorde han ganske umiddelbart etter at kontrakten ble signert, så han har hatt leiligheten i et par uker nå.

Jeg har kontaktet husleietvistutvalget, forbrukerrådet og et sted til jeg ikke husker, men det er ikke så viktig. De har gitt meg noen tips, som for eksempel at oppsigelsen ikke er gyldig.

Mens kompisen min var i Oslo, har utleier gått inn i leiligheten hans og flyttet ut alle møblene, og gitt beskjed om at han kan hente møblene i garasjen. Kontrakten lå dessverre på sofaen eller ihvertfall godt synlig, så utleier kan ha tatt den. Vi har bevis per SMS på at det egentlig foreligger en kontrakt, så den saken er grei. Vi kan altså sannsynliggjøre at de har skrevet kontrakt.

Min påstand er:
- Kontrakten er signert. Begge må forholde seg til den. Vi er inneforstått med at kompisen min har brutt kontrakten ved å ikke ordne depositum.

- Utleier må uansett forholde seg til loven og kontrakten. Kontrakten har 3 mnd oppsigelsestid. Den skal han forholde seg til. I tillegg til dette så havner kompisen min på gata dersom han må flytte ut idag.

- Utleier har gitt oppsigelsen muntlig, eller, per SMS, men det oppfatter vi som muntlig. Det er jo krav til hvordan oppsigelsen skal se ut og lignende.

- Utleier har IKKE! lov til å gå inn i hans leilighet uansett hva, unntatt når han har en nødrett-situasjon (vannlekkasje, brann osv.), og utleier har ihvertfall ikke lov til å bare flytte ut tingene hans og hive kompisen min rett ut på gata. Spesielt ikke når kompisen min havner på gata.

Og ... Ja, kommer ikke på flere ting i skrivende stund, men spør gjerne

Ikveld har jeg, kompisen min og to andre tenkt å møte opp i leiligheten og flytte tilbake alle møblene, og kompisen min skal fortsette å bo der fra idag av. Vi antar at utleier kommer til å komme ut til leiligheten og protesere på det vi gjør. Vi antar også at utleier kommer til å ringe politiet og be dem om å komme til leiligheten, men jeg er ganske sikker på at politiet tar en avgjørelse i vår favør.

Presiserer; Kompisen min skal flytte, han skal finne et nytt sted, han flytter så fort som mulig, sannsynligvis innen utløpet av juli. Utleier har prøvd å foreslå å signere en ny kontrakt hvor de har korttidsleie ut juli. Utleier har lovet en annen leieboer at vedkommende får flytte inn 1. august...

Så... Har jeg rett? Har utleier rett? Hvem?

Tusen hjertelig takk for SAKLIGE svar. Gleder meg!
Sist endret av Stingray; 9. juli 2018 kl. 17:44.
Var det oppgitt noen frist for innbetaling av depositum? Siden dette skal inn på depositumskonto må jo utleier og leietaker finne en dato sammen for å opprette dette. Er det gjort? Hvis ikke har jo ikke leietaker hatt anledning til å betale inn beløpet enda. Dersom konto er opprettet burde det eksistere en rimelig frist for innbetaling.

Uansett, det er ikke grunnlag for heving av kontrakten. Husleieloven spesifiserer at vesentlig mislighold må ligge til grunn ved heving. Dersom det er snakk om noen uker er det langt unna vesentlig mislighold. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...EL_9#%C2%A79-9

SMS er forøvrig å regne som skriftlig kommunikasjon, uavhengig av hva dere selv mener. Dersom leietaker f.eks. ønsker å si opp kan det fint gjøres via sms.
Sist endret av danielsk; 9. juli 2018 kl. 17:50.
Tusen takk Ingen frist for depositum i kontrakten, heller ingen dato for opprettelse av dep.konto En ting til: Jeg er svært bekymret for at utleier har skiftet lås på døra, og da vil ikke min kompis sin nøkkel fungere. Dermed kan vi ikke begynne å flytte inn tingene hans. Er dette noe for politiet?
Sist endret av Stingray; 9. juli 2018 kl. 17:57.
Ja, jeg mener dere kan ta kontakt med politiet dersom det er slik at utleier har kastet ut kompisen din og alle tingene hans. Uavhengig av om låsen er byttet.

Fra help.no:

Det er slik at utleier aldri på egen hånd kan kaste ut leietakeren, for eksempel ved å fysisk fjerne leietakerens møbler og innbo, bytte ut låser eller på andre måter fysisk hindre leietakerens adgang til boligen. Det er bare namsmyndighetene/politiet som kan kaste ut en leietaker, og det først etter at saken har vært avgjort i domstolene, eller på grunnlag av et særlig tvangsgrunnlag som leietaker ikke har protestert på.

Hvis utleier på egenhånd kaster ut leieboeren, for eksempel ved å låse av husrommet, vil det være ulovlig selvtekt, noe som er straffbart.

https://www.help.no/Fagomraader/Nabo...ut-leietakeren
Sist endret av danielsk; 9. juli 2018 kl. 18:08.
Tusen hjertelig takk! Det vil si at jeg ikke driter meg ut ikveld?
På ingen måte. Utleier har brutt loven ved å kaste han ut på egenhånd, det er aldri lov, uansett hva leietaker har gjort galt. Det skader ikke å ta en prat med politiet selv.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Godt mulig du driter deg ut ved å eskalere situasjonen ved å dra der med en gjeng kompiser for å "ordne opp", istedetfor å be politiet om assistanse.
Sist endret av nso; 9. juli 2018 kl. 18:33.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Tusen takk Ingen frist for depositum i kontrakten, heller ingen dato for opprettelse av dep.konto En ting til: Jeg er svært bekymret for at utleier har skiftet lås på døra, og da vil ikke min kompis sin nøkkel fungere. Dermed kan vi ikke begynne å flytte inn tingene hans. Er dette noe for politiet?
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i en tidligere post på dette forumet ble jeg snakket ned på, ingen andre enn namsmannen kan kaste deg ut så vil tro han prøver å komme til en løsning før man går til det skrittet

https://www.help.no/Juridisk-ordbok/Tvangsutkastelse

På dagen i dag? Ingen kan gjøre det
Hva står det i husleie kontrakten deres?
Er det bare kompisen din som har skrevet under?
du har ikke så mye å stille opp med hvis ikke dit navn står der
Sist endret av Pils; 9. juli 2018 kl. 18:35.
Ring advokat, det er ingen vits å potensielt ødelegge saken ved å ordne dette selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I tillegg kan ikkje huseigar fysisk kaste ut folk. Det er det namsmannen som kan. Huseigar kan, på gitte vilkår, heve kontrakta. Om leigetakar ikkje flytter frivillig må huseigar gå til namsmannen og få namsmannen til å fullbyrde det. Namsmannen kan om nødvendig bruke makt for å kaste ut folk.
Tusen takk, nso! Det skal jeg ta til etterretning. Det at vi drar med oss to andre handler egentlig om at vi ikke prater språket som huseier prater, så de to andre skal hjelpe med oversettelsen. Samtidig hjelper de jo oss med å flytte inn tingene. Jeg har prøvd å ringe politiet, de sa at dette er en sivil sak, og derfor har de ingenting med det å gjøre. Får bare se når vi møter opp, så ser vi hva som skjer, men politiet ringer vi definitivt.

danielsk: Tusen takk!

420master: Flott Tusen takk!

Pils: Vet ikke enda, jeg har ikke sett kontrakten. Jeg bare er med på å lese og tolke loven. Min kompis kan ingenting om dette, og er ikke i stand til å ordne opp på egen hånd Tusen takk uansett!

Rosander: Det skal vi gjøre, håper at jeg får tak i en advokat på denne tiden. Regner også med at politiet kan hjelpe til med en midlertidig løsning (dvs. la kompisen min flytte inn), så snakker vi med advokat når vi får tak i en. Tusen takk!

vidarlo: Tusen takk, det var akkurat dette jeg har fortalt min kompis hele veien. Han tror fremdeles at han må flytte ut idag, så jeg må vel tvinge kunnskapen inn i hodet hans
Sist endret av Stingray; 9. juli 2018 kl. 18:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stingray Vis innlegg
vidarlo: Tusen takk, det var akkurat dette jeg har fortalt min kompis hele veien. Han tror fremdeles at han må flytte ut idag, så jeg må vel tvinge kunnskapen inn i hodet hans
Vis hele sitatet...
Om du ikkje rettar deg etter ei gyldig heving kan det jo få økonomiske konsekvenser. Så ein bør jo ikkje motsette seg det med mindre ein er på trygg grunn akkurat...
Jeg forsto ikke helt hva du mente? Kan du kanskje skrive det på en annen måte?

Uansett, han kan jo ikke bare hive ut kompisen min på dagen
Så planen er altså å flytte tilbake møblene og bo i leiligheten mens det fremdeles ikke er betalt depositum?

Har han kameraten din forsøkt noe så enkelt som faktisk ringe utleier, beklage manglende innbetalt depositum, legge seg skinnflat og tilby seg å betale depositum umiddelbart?

Fører ofte lite godt med seg ved unødvendig eskalering av slike situasjoner, spesielt når utleier bor i samme hus.
Sist endret av Beron; 9. juli 2018 kl. 21:31.
Ja, det har blitt foreslått uten hell nå er vi på vei dit, vi får se hva det ender med
Synd å si det, men gjetter på at det ender med at utleier ringer politiet.
Får dere flyttet inn igjen regner jeg med at utleier pælmer ut møblene ved første anledning og bytter lås.
Klarer kompisen din å bli boende på sikt mot utleiers ønske blir det nok et rimelig utrivelig leieforhold.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Nå har vi bare en side av saken da. Hørtes litt merkelig ut dette angående depositum. De har jo sikkert hatt en avtale angående innbetaling av dette, muntlig eller i kontrakten. Hvis leietaker ikke har betalt depositum etter avtale så er det jo ikke rart at huseier reagerer. Da har han jo ingen sikkerhet hvis leietaker herper hele plassen.
men like forbannet kan ikke huseier bare kaste ut leietager.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
men like forbannet kan ikke huseier bare kaste ut leietager.
Vis hele sitatet...
Selv om ikke selvtekt er lov så vet ikke vi om det har vært satt et forbehold om at depositum må være betalt før leieforholdet starter.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av DSlhm Vis innlegg
men like forbannet kan ikke huseier bare kaste ut leietager.
Vis hele sitatet...
Tenk deg at det har gått en uke mer en avtalt dato for innbetaling av depositum. Huseier har i flere dager prøvet, men får ikke tak i leietaker. Hva skal han gjøre da? Jeg kan forstå at reaksjonen er å flytte møblene ut og finne en ny leietaker så fort som mulig for å få dekket utgiftene med en leietaker som ikke betaler for seg.
Resultat: Jeg og den ene som var med ble tatt kvelertak på. Vi ringte politiet, de kom, og sa at siden depositum ikke er betalt, så er ikke den signerte kontrakten oppfylt, og dermed kan de flytte ut tingene hans og bare hive ham ut. Min kompis visste ikke hva han skulle si, og da jeg pratet med dem og nevnte alt jeg vet om loven i forbindelse med dette, så ble jeg og han andre bortvist. Vi har ingen bevis på kvelertaket, annet enn at vi var 4 totalt og dermed har vitner. De gjorde ikke noe med det nå.

Dette blir en mail til christian wiig for å si det sånn.

EDIT: Min kompis kan dessverre ingenting om dette. Så nå er han alene mot husverten... og kan ikke si noe.
Sist endret av Stingray; 9. juli 2018 kl. 23:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dårlig måte å løse dette på. Om dere kommer 4 mann på døren og "presser han opp i ett hjørne" så må en nesten regne med at noe sånn kan skje. Blir vel advokatmat dette, ja.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Stingray Vis innlegg
Resultat: Jeg og den ene som var med ble tatt kvelertak på. Vi ringte politiet, de kom, og sa at siden depositum ikke er betalt, så er ikke den signerte kontrakten oppfylt, og dermed kan de flytte ut tingene hans og bare hive ham ut. Min kompis visste ikke hva han skulle si, og da jeg pratet med dem og nevnte alt jeg vet om loven i forbindelse med dette, så ble jeg og han andre bortvist. Vi har ingen bevis på kvelertaket, annet enn at vi var 4 totalt og dermed har vitner. De gjorde ikke noe med det nå.

Dette blir en mail til christian wiig for å si det sånn.

EDIT: Min kompis kan dessverre ingenting om dette. Så nå er han alene mot husverten... og kan ikke si noe.
Vis hele sitatet...
Ja dette blir nok en rettasak direkte sendt på nrk.no. Christian Wiig mot staten i en absurd utleier twist.

Som jeg skrev i mine forrige innlegg. Vi har en side av saken. Politiet på stedet er enige med leietaker, forsterker han sin side av saken, MEGET. Når skal du tenke lenger en kompis og kjenne på at denne saken din er råtten.
Hva vil kompisen din egentlig oppnå? I beste fall sitte i leiligheten i tre måneder inntil han blir kasta ut med en voldelig utleier som ønsker han dit pepperen gror?
Sist endret av Beron; 9. juli 2018 kl. 23:25. Grunn: Edit tillegg
Skjønner ikke hva dere tre snakker om. Han har IKKE lov til å kaste ut kompisen min fysisk.
Han har ikke betalt, mener du at han har rett til å bo der uten å betale inn avtalt depositum innen fristen? Det mener tydeligvis ikke politiet
Frist? Ingen frist i kontrakten. Kompisen min har uansett rettigheter. Hvis dere ikke vet noe om dette i forbindelse med loven, så vennligst la være å skrive noe.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Skjønner ikke hva dere tre snakker om. Han har IKKE lov til å kaste ut kompisen min fysisk.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at du skryter på deg å være del av en dopingliga, aktiv missbruk er, dere var 4 stk og avtalen er ikke oppfylt fra deres side så bør du si unnskyld til kompisen din. Du fucket det nettopp til for han.

Du er opptatt av at utleier skal følge alle regler i boka, men gidder ikke ta de riktige skrittene selv.

En advokat kunne løst dette på dagen for deg.
Det er ikke samsvar mellom hva som legges frem her og hva som faktisk skjer. Sett bort fra depositum, har kompisen din betalt husleie? Hva var avtalen vedrørende innbetaling av depositum og første husleie? Du nevner at det ikke er noen frist i kontrakten, men det må ha vært en dialog mellom utleier og leietaker om dette.

Du sier kontrakten ble signert "i slutten av juni" og allerede 4. juli har utleier bestemt seg for utkastelse. Når er "slutten av juni"? Hvorfor har utleier så kort lunte om innbetaling av depositum dersom det ikke har vært noen frist eller dialog rundt det? Hva er årsaken til at utleier tar ekstreme grep istedenfor å løse saken med dialog? Har svært vanskelig for å tro at politiet velger å ta utleiers side uten god grunn.

Jeg tipper at kompisen din har bodd der et par uker, unnlatt å betale, unnlatt å svare på henvendelser fra utleier, så utleier tar grep. Mulig det har skjedd noe mer i mellomtiden der også?
Sist endret av danielsk; 9. juli 2018 kl. 23:39.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Frist? Ingen frist i kontrakten. Kompisen min har uansett rettigheter. Hvis dere ikke vet noe om dette i forbindelse med loven, så vennligst la være å skrive noe.
Vis hele sitatet...
Nå har vel politiet nettopp sagt hvor skapet står?
Hvorfor i all verden driver du å maser etter lover når de som faktisk har dette som yrke starter arbeidsdagen sin om 9 og en halv time?

Du vil aldri vinne frem med noe som helst, i forliksrådet er det vanlige folk fra kommunen som sitter, de tolker loven med fornuft.

Når det da dukker opp kjenninger av politiet fra "store narkosaker" på døra til utleier så stiller kompisen din ekstremt svakt.

Du dreit deg ut, enkelt og greit...

Jeg hadde også jaget dere avgårde.
Sist endret av random105675; 9. juli 2018 kl. 23:44.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Frist? Ingen frist i kontrakten. Kompisen min har uansett rettigheter. Hvis dere ikke vet noe om dette i forbindelse med loven, så vennligst la være å skrive noe.
Vis hele sitatet...
Hvis ikke annet er avtalt så er normalen at depositum er innbetalt ved innflytting.

Hvis man ikke takler at noen er kritiske/uenige med det man skriver er ikke Freak rette plassen.

Har for øvrig store problemer med å forstå hvorfor du på død og liv ønsker at din kompis skal bo under samme tak som en utleier som flyr rundt og tar kvelertak på folk.
Får vel informere dere om at vi var 4 fordi to av oss skulle hjelpe med å flytte møblene tilbake til leiligheten. Den ene snakker språket til utleier. Den siste er jo leietakeren.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Får vel informere dere om at vi var 4 fordi to av oss skulle hjelpe med å flytte møblene tilbake til leiligheten. Den ene snakker språket til utleier. Den siste er jo leietakeren.
Vis hele sitatet...
Det har jo absolutt ingenting å si hva slags arbeidsoppgaver dere har tildelt dere selv, fra utleiers ståsted kom det 4 stk på døra for å ordne opp i en konflikt.

Kunne ikke leietaker og tolken gått dit selv?
Sist endret av random105675; 10. juli 2018 kl. 00:02.
Stingray's Avatar
Trådstarter
De kunne sikkert gjort det, men leietaker kan dessverre ingenting om dette. Null og niks. Vi kontakter advokat i morgen iallefall..
Kanskje jeg tar helt feil men det virker som at saken er fremstilt veldig skjevt.

Og jeg vet det er mange rare utleiere der ute, men kompisen din har ikke holdt sin del av avtalen, uansett om han ikke hadde råd til å betale depositum.

Sitat av Stingray Vis innlegg
De kunne sikkert gjort det, men leietaker kan dessverre ingenting om dette. Null og niks. Vi kontakter advokat i morgen iallefall..
Vis hele sitatet...
Men det kan jo tydeligvis ikke noen av dere andre heller?
Du spurte jo til og med politiet på forhånd og de henviste deg til sivile tvisteløsninger.
Sist endret av random105675; 10. juli 2018 kl. 00:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Uansett om min kompis ikke har betalt depositum eller husleie, så kan ikke huseier gjøre dette. Ferdig snakket.

Vi andre kan tydeligvis noe om dette, siden vi også har spurt her på freak, HTU, forbrukerrådet og hele pakka der. Alle har sagt at vår sak stemmer.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Uansett om min kompis ikke har betalt depositum eller husleie, så kan ikke huseier gjøre dette. Ferdig snakket.

Vi andre kan tydeligvis noe om dette, siden vi også har spurt her på freak, HTU, forbrukerrådet og hele pakka der. Alle har sagt at vår sak stemmer.
Vis hele sitatet...
Deres side av saken kanskje, og det er helt greit at du føler deg ferdig snakket. Fakta er at du er bortvist derfra av politiet, kompisen din har ikke tak over hodet og som du sier selv så er kontrakten brutt.

Du får ikke 3mnd oppsigelsestid om du ikke en gang har betalt depositum. Min erfaring fra lignende saker sier meg at dere har 0 sjanse for å vinne frem med noe som helst. Høyst sannsynlig kan utleier kreve betaling for tapt leieinntekter om han taper på dette.

Verden er ikke like svart hvitt som det står i lovverket.
Som leietaker kan du også heve kontrakten om enkelte vilkår ikke er oppfylt, og det samme kan utleier.

At utleier ga leietaker nøklene viser at leieforholdet teknisk sett har startet, men som sagt så tror jeg ikke det blir lagt mye vekt på det i en evt sak.

Og en uttalelse fra forbrukerrådet har liten verdi, de uttaler seg alltid på generelt grunnlag.
Sist endret av random105675; 10. juli 2018 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men nå kastet vel strengt tatt ikke utleier ut kameraten din på dagen heller.

Uansett. Dette er en sak hverken utleier, kameraten din eller du har håndtert på en brukbar måte i det hele tatt.

Så er spørsmålet - hva ønsker dere å oppnå? Husk at det er stor forskjell på å ha rett, og få rett. Det hjelper lite om dere faktisk har all rett her dersom faktisk utleier motarbeider dere. Hva oppnår dere da?

Leiekontrakt er signert og avtale om husleie og depositum er inngått. Leietaker, kompisen din, har ikke innrettet seg etter kontrakten. Hvorvidt dette medfører oppsigelse eller heving skal jeg ikke bastant påstå. Men kameraten din har uansett ikke akkurat oppfylt sin del av avtalen her. Forskjellen på oppsigelse og heving er at ved oppsigelse gjelder oppsigelsestiden oppgitt i kontrakten, ved heving blir avtalen hevet på dagen og partenes plikter faller bort.

Politiet er forøvrig ikke drevet i husleieloven. De svarte på første henvendelse med at dette var en sivil tvist, noe de har rett i og du ikke tok til følge. Deretter møtte de opp på stedet når situasjonen dere skapte eskalerte til det punktet at noen ringte politiet. Da tok de en vurdering på saken og gav dere instruksjoner basert på dette. At dere skulle få medhold på stedet av ordensmakten til å bo et sted hvor leietaker beviselig ikke har oppfylt sine forpliktelser er vel kanskje litt vel optimistisk? Og når dere ikke gjør som politiet sier får dere et pålegg om å gå fra stedet. Det er bare rett og rimelig.

Gjør som politiet sier og håndter dette sivilt. Dersom kompisen din faktisk vil flytte inn og bo der i 3 måneder så får dere kontakte advokat. Men ikke forvent at saken er løst før oppsigelsestiden er ute..
§ 9-9.Utleierens hevingsrett
Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,

Ser ut som det er mulig for utleier å heve kontrakten på dagen, ett vesentlig punkt i avtalen er ikke oppfylt selv etter minimum 2 uker og minst en skriftlig advarsel på sms.

Og hvordan har du klart å få en uttalelse fra forbrukerrådet samme dag og midt i fellesferien?
Sist endret av random105675; 10. juli 2018 kl. 00:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spørsmålet er og blir om manglende depositum etter 2-3-4 uker er vesentlig mislighold. En annen vurdering der er og hvorvidt utleier har medvirket til at depositum kan innbetales. Depositum skal ikke på utleiers konto men på en felles konto utleier og leietaker ordner i fellesskap, hvor konto står i leietakers navn og kostnadene betales av utleier.

Om utleier har krevd depositum på egen konto så er ikke dette en lovlig depositumskonto, og utleier kan da ikke hevde at dette er vesentlig mislighold fra leietakers side - og kan da ikke heve avtalen.

Det som det da ikke sies noe om her er nettopp dette rundt depositummet. Hva er avtalt, hvordan skal det innbetales og hva er sagt mellom leietaker og utleier vedrørende depositumskonto.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Spiller ingen rolle.
Vi ble møtt med fysisk makt. Utleier har brukt fysisk makt til å kaste kompisen min ut, ved å flytte alle tingene hans ut.
Dere som har svart nå, kan dere si at dette er lovlig?

Og hvordan har du klart å få en uttalelse fra forbrukerrådet samme dag og midt i fellesferien?
Vis hele sitatet...
Jeg ringte dem på torsdag. Før kompisen min kom hjem fra Oslo, altså idag.
Sist endret av Stingray; 10. juli 2018 kl. 00:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når visste dere at tingene var blitt flyttet ut?

For om jeg tolker det du skriver rett så fikk leietaker SMS den 4 juli, som var onsdag forrige uke. Og da var leietaker i Oslo, og først kom hjem i dag. Og så var du i kontakt med hjelpeorganisasjoner allerede torsdag den 5 juli.
Sitat av nomore Vis innlegg
Spørsmålet er og blir om manglende depositum etter 2-3-4 uker er vesentlig mislighold. En annen vurdering der er og hvorvidt utleier har medvirket til at depositum kan innbetales. Depositum skal ikke på utleiers konto men på en felles konto utleier og leietaker ordner i fellesskap, hvor konto står i leietakers navn og kostnadene betales av utleier.

Om utleier har krevd depositum på egen konto så er ikke dette en lovlig depositumskonto, og utleier kan da ikke hevde at dette er vesentlig mislighold fra leietakers side - og kan da ikke heve avtalen.

Det som det da ikke sies noe om her er nettopp dette rundt depositummet. Hva er avtalt, hvordan skal det innbetales og hva er sagt mellom leietaker og utleier vedrørende depositumskonto.
Vis hele sitatet...
Siden TS er så opptatt av å lese loven ordrett så står det jo at vesentlig mislighold er manglende oppfyllelse av avtalevilkår. Depositum er et vilkår som ikke er oppfylt.
Og det er tydelig noe utleier har etterspurt.
Jeg tar forbehold om at det er standard leiekontrakt som ligger til grunn.
Sist endret av random105675; 10. juli 2018 kl. 00:37.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Siden TS er så opptatt av å lese loven ordrett så står det jo at vesentlig mislighold er manglende oppfyllelse av avtalevilkår. Depositum er et vilkår som ikke er oppfylt.
Og det er tydelig noe utleier har etterspurt.
Jeg tar forbehold om at det er standard leiekontrakt som ligger til grunn.
Vis hele sitatet...
Du må og huske på at det er et tidsaspekt med i bildet. Manglende husleie er i seg selv ikke vesentlig mislighold før det har gått noe tid og leien fortsatt uteblir. Om frist er 20 i en måned er ikke kontrakten vesentlig misligholdt den 21 dersom leien ikke er betalt den 20'ende.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Spiller ingen rolle.
Vi ble møtt med fysisk makt. Utleier har brukt fysisk makt til å kaste kompisen min ut, ved å flytte alle tingene hans ut.
Dere som har svart nå, kan dere si at dette er lovlig?


Jeg ringte dem på torsdag. Før kompisen min kom hjem fra Oslo, altså idag.
Vis hele sitatet...
Det er lovlig dersom vilkårene for heving av kontrakten er tilstede. Noe jeg personlig mener det er.
Og jeg merker på måten du legger frem saken at du er ute etter sympati, "Han kastet ut kompisen min med fysisk makt", han har ikke kastet kompisen din noe sted med fysisk makt.

Sitat av nomore Vis innlegg
Du må og huske på at det er et tidsaspekt med i bildet. Manglende husleie er i seg selv ikke vesentlig mislighold før det har gått noe tid og leien fortsatt uteblir. Om frist er 20 i en måned er ikke kontrakten vesentlig misligholdt den 21 dersom leien ikke er betalt den 20'ende.
Vis hele sitatet...
Men husleie og depositum er ikke det samme.
Hadde vi snakket om husleie hadde saken vært annerledes, og det står poengtert i loven jeg siterte. Depositum er kun ett vanlig avtalevilkår, 14 dager burde være nok for å oppfylle ett vilkår som ofte settes som en forutsetning for å starte leieforholdet.
At utleier gav leietaker nøklene er en aksept for at leieforholdet kan starte men det har nok vært en avtale om når depositumet skulle vært innbetalt.

Men det er jo ingenting å stresse for, TS sier jo at han har rett, ferdig snakket.

Selv om virkeligheten sier noe annet.
Sist endret av random105675; 10. juli 2018 kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå legger du to forutsetninger til grunn;
- at husleier legger opp til en lovlig depositumskonto
- at kontrakten tar forbehold om gyldighet kun dersom depositum er innbetalt

Ingen av disse delene er her sikkert eller kommer frem fra trådstarter.

Kort oppsummert, dersom utleier ikke har tatt det med som et punkt i kontrakten at den først blir gyldig når depositum er innbetalt så anses fortsatt kontrakten som gyldig og inngått når den er signert og begge parter er enige om det viktigste i leieforholdet. Noe de virker å ha vært her. Da vil de samme forpliktelsene gjelder for depositummet som for husleie, selv om de er to forskjellige forpliktelser for leietaker.

Og jeg kan vanskelig se at utleier kan anse vilkåret om depositum som alvorlig misligholdt dersom en ikke har lagt til rette for å opprette en depositumskonto. Men igjen, dette er en av de tingene eg har ønske om at trådstarter svarer på om stemmer eller ikke.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Det stemmer, nomore.

Uansett så kan utleier ikke bruke fysisk makt, det være seg å dra ut oss fra leiligheten, flytte kompisens ting, skifte lås o.l. Det er strengt ulovlig.
Sist endret av Stingray; 10. juli 2018 kl. 00:56.
Sitat av nomore Vis innlegg
Nå legger du to forutsetninger til grunn;
- at husleier legger opp til en lovlig depositumskonto
- at kontrakten tar forbehold om gyldighet kun dersom depositum er innbetalt

Ingen av disse delene er her sikkert eller kommer frem fra trådstarter.

Kort oppsummert, dersom utleier ikke har tatt det med som et punkt i kontrakten at den først blir gyldig når depositum er innbetalt så anses fortsatt kontrakten som gyldig og inngått når den er signert og begge parter er enige om det viktigste i leieforholdet. Noe de virker å ha vært her. Da vil de samme forpliktelsene gjelder for depositummet som for husleie, selv om de er to forskjellige forpliktelser for leietaker.

Og jeg kan vanskelig se at utleier kan anse vilkåret om depositum som alvorlig misligholdt dersom en ikke har lagt til rette for å opprette en depositumskonto. Men igjen, dette er en av de tingene eg har ønske om at trådstarter svarer på om stemmer eller ikke.
Vis hele sitatet...
Iom at leietaker har fått nøklene så er leieforholdet startet og kontrakten er gyldig (i følge loven) .
Men det er tydelig at det fra utleiers side har vært en forventning om at depositumet skulle blitt innbetalt ganske umiddelbart pga av smsen som kom.

Og slik jeg leser saken så er min personlige mening at TS enten ikke selv vet alt som er blitt sagt eller så får vi servert en pyntet versjon av saken.

Men TS sier selv at de er inneforstått med at leietaker har brutt vilkåret i kontrakten, loven sier at mangel på å oppfylle vilkår i kontrakten er grunn til å heve den.
Det er kun ved manglende betaling av husleie det må gå en viss tid før det blir vesentlig mislighold.

Men utleier skulle heller aldri gitt leietaker nøklene før det var innbetalt. Men for alt vi vet har leietaker sagt at depositumet allerede var overført og på vei i systemet så det blir bare spekulasjoner fra min side.