Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6360
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei Freaks,

Damen fant ut idag at hun har blitt gravid, og det første vi tenkte var såklart er om alt er bra med barnet.

Dette skjedde enten i midten av april eller i midten av mai. Mest sannsynlig er det det sistnevnte.

Siden vi tar dop en gang i blandt/månedtlig (mdma, amfetamin og hasj), så ønsker vi absolutt ikke at barnevernet skal bli involvert i dette, så da ønsker vi å holde det skjult.
Men vi ønsker kanskje å informere fastlegen at vi har hatt et par fyllekuler siden hun ble gravid. Er det en lur idè?

Nå i helgen som var tok hun ca 0,3g mdma på lørdag, 0,5g amf ila helgen og røykte ca tilsammen 1g hasj. Forrige helg der igjen ble det fylla, dvs 5-6 cider. Også var det enda en mdma tur nå 5 uker tilbake.

Hvor lenge bør vi vente før vi drar til legen for å sjekke hvordan det står til med barnet?
Hvis det blir tatt blodprøver/urinprøver så kan vel kanskje dette spores i noen uker?

Vi er helt blanke på akkurat dette området, og vi ble veldig overrasket da vi fant ut av at hun var gravid. Hvordan bør vi gå fram?

Vi har kommet fram til at det blir uaktuelt å ta noe mer dop nå i svangerskapet. Finnes det noe godt lesestoff om potensielle farer ved dette tidlig i svangerskapet? Finner nada om mdma, og litt om amfetamin og hasj.

Vi blir takknemlig for seriøse svar hvis noen har noe fornuftig og komme med. Hun er i midten av tjueåra hvis det har noe å si.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei Freaks,

Damen fant ut idag at hun har blitt gravid
Vis hele sitatet...
Du er bergenser. Hun har tatt forskjellige typer knark, og også ganske mye. Hvis noen skulle gå inn for å forsøke, tror jeg det skulle være mulig å finne ut hvem hun/dere er, med bakgrunn i opplysningene du ga nå. Barnevernet kan være ganske close. Ikke for å skremme, men det er dette de driver med.
Det er vanlig å ha første kontroll rundt 12 uker. Da tar man graviditetstest (urin), sjekker blodtrykk, vekt osv og tar blodprøve for å sjekke f eks jernlager og sånt og antistoffer for rubella. Og så får man info om hva man bør og ikke bør gjøre og sånn. Hun kommer til å bli spurt om rus. De sjekker altså ikke om barnet er friskt. Det skjer ikke før ultralyd i ca uke 18-19. Det er begrenset hva man ser på tidlig ul, og det er uansett ikke noe de kan gjøre fra eller til.

Du kan ta privat tidlig ul, eller bli henvist hvis du har en grunn til det. At du ikke vet termin er muligens grunn nok. Jeg har ikke peiling på hva risikoen med deres rusbruk er, men det er tvilsomt at det kan ses på UL nå uansett. Du kan se om fosteret lever (hjerteslag) etter ca 6 uker, det er stort sett det. Etter 10-12 uker kan du se litt mer.

Vi har kommet fram til at det blir uaktuelt å ta noe mer dop nå i svangerskapet.
Vis hele sitatet...
Jeg håper ikke dere trengte mye betenkningstid for å komme frem til dette. Det kommer en tid etter svangerskapet også, dere burde kanskje ta en prat om hva dere tenker rundt det. Barnevernet er til for å hjelpe barn, så det er ikke nødvendigvis alltid en dårlig ide å ha kontakt med dem.
Sist endret av *pi; 14. juni 2019 kl. 18:26.
Første par uker er det som regel vinn eller forsvinn for fosteret uansett. Det er ekstremt vanlig at mor ikke vet hun er gravid og havner på fylla el.l før hun finner det ut. Enten spontanaborter hun, ellers så går det fint uten negative effekter. Bare ikke fortsett.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Første par uker er det som regel vinn eller forsvinn for fosteret uansett. Det er ekstremt vanlig at mor ikke vet hun er gravid og havner på fylla el.l før hun finner det ut. Enten spontanaborter hun, ellers så går det fint uten negative effekter. Bare ikke fortsett.
Vis hele sitatet...
Første par uker - enig. Et par måneder ut er det litt mer kompliserte ting som foregår. Rundt 8 uker skal f eks sentralnervesystemet utvikles, innen uke 12 er de viktige strukturene på plass og morkaken i sving.

Altså, det har nest sannsynlig gått helt fint, men jeg vil ikke bagatellisere det. Uansett lite å gjøre med fortiden, ville tenkt mer på hvordan de har tenkt å forholde seg fremover.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fosteret er ikke koblet til morens blodbane før noen uker ut i svangerskapet, så én utskeielse behøver ikke bety noe.
MEN ikke en gang vurder å ta mer i svangerskapet, ikke hasj, ikke alkohol, ingenting.
Etter barnet er født så snakker vi nesten maksimum én utskeielse i året.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og gratulerer forresten!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fosteret er ikke koblet til morens blodbane før noen uker ut i svangerskapet, så én utskeielse behøver ikke bety noe.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Alkohol krysser de fleste barrierer i kroppen, og det når absolutt fosteret også før morkaken, eller fosterets blodbane, er oppe og går. Hvordan de andre nevnte rusmidlene påvirker fosteret vet jeg ikke, men det ingen automatikk i at blodsirkulasjonen må være på plass for at det skal være skadelig.
Sist endret av *pi; 14. juni 2019 kl. 19:52.
Ro ned, dere er ikke de første til å oppdage at hun er gravid etter litt for mye moro.

Som alle over sier så går det nok bra, men dere må nok belage dere å legge rusen på hylla i lang tid fremover og ikke bare i svangerskapet.

Men én kalddusj skl jeg gi dere, eventuelle russkader vil ofte ikke synes før etter at barnet er født, og noen ikke før barnet er i skolealder.

Regner med at det var angrepillen som ikke fungerte? Man skal huske på at den bare fungerer 80%, snakker av erfaring her hehe. Fikk den overraskelsen selv. Dere kan be om tidlig ultralyd hvis hun har brukt prevensjon. De var veldig opptatt av det ved vårt lykkelige "arbeidsuhell". Samle data for mer kunnskap om prevensjon og graviditet.

Men uansett gratulerer, tenkte selv aldri på barn og har nå tre apekatter som gir livet mening.

Ps: vet ikke noe om alder men er dere unge typ under 18 så vil barnevernet bli involvert. Møt dem hyggelig og ansvarsbevisste på hva ett barn er og ikke nevn rus.
Gratulerer med graviditeten! Et sunt tegn å bekymre seg over egne utskeielser når en skal bli foreldre. Lytt til rådene over, så skal det nok gå bra.
Forresten, skal du søke på nettet etter info om virkninger og bivirkninger av medikamenter, så er relis et bra sted å starte:

https://relis.no/Publikasjoner/Arkiv...n_svangerskap/
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde ikke sagt noe til legen om dere vil få være i fred. Men for barnets beste høres det ut som at det kan være tryggest å si fra til legen og få barnevernet involvert med kontroller og urinprøver etter fødsel, i og med at du skriver at dere har bestemt dere for å ikke ruse dere noe mer gjennom svangerskapet. Hva da når ungen har kommet? Greit å ruse seg igjen plutselig? For det er det faktisk ikke...

Uansett, første kontroll er vel mellom uke 12 og 16, da er faren for spontanabort minsket. Vet dere hvor langt hun er på vei? Dama gikk til kontroll uke 7 og fikk vite alt var bra men spontanaborterte uka etter.

Kjenner forøvrig til et par stykker som rusa seg første halvdel av svangerskapet, og de to det er snakk om fikk barn med to armer og to bein, men man vet jo ikke hvordan hjernen utvikler seg når de blir eldre. Det er visst mistanker om at den ene har asperger og adhd har jeg hørt og den går litt rart med dårlig balanse/sein utvikling.

Et par ganger rus i starten av svangerskapet er ikke katastrofe, har fosteret tatt skade allerede vil det støtes vekk og aborteres av livmora men det er viktig at dere kutter ut rus helt fra nå.
Bestemt dere for å ikke ruse seg under svangerskapet? Gjør barnet en tjeneste og ta abort, så slipper det å bli kasta fra hjem til hjem for foreldrene er narkomane og ikke skikka til å ha barn.. Ser dere ikke sånt selv?
Midt råd er å bli rusfrie før dere bestemmer dere for å bli foreldre. Egner seg ikke med unge hvis dere skal ta mdma, amfetamin og hasj - selv om det bare er i helger
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Gratulerer! Og fint at dere sier dere vil avstå fra rusmidler under svangerskapet Men tror ikke dere er tjent med å fortelle lege eller noen andre om tidligere rusbruk.

Dere vil vel beholde barnet uten masse innblanding fra staten? Hold tett.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Gratulerer! Og fint at dere sier dere vil avstå fra rusmidler under svangerskapet Men tror ikke dere er tjent med å fortelle lege eller noen andre om tidligere rusbruk.

Dere vil vel beholde barnet uten masse innblanding fra staten? Hold tett.
Vis hele sitatet...
Har du faktisk noe grunnlag til å si dette, en liten historie du kanskje du kan fortelle oss, eller i det minste "venninen til en kompis sin kjæreste"? Eller er dette bare ditt vanlige "Fuck purken staten suger alle offentlige ansatte prøver å ødelegge livet ditt" utbrudd?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Men tror ikke dere er tjent med å fortelle lege eller noen andre om tidligere rusbruk.
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke, men et viktigere spørsmål er vel hva barnet er tjent med?
Nå har det jo vært endel skriverier om barnevernet de siste par årene og sett utenfra uten å kjenne detaljene bortsett fra det som står i avisene så virker det jo som ikke alle vedtak har vært gjort på, hva skal man si - godt faglig grunnlag? Jeg dømmer ikke, for jeg vet at barnevernet gjør veldig mye bra og er en nødvendighet i dagens samfunn og med dagens familiestruktur. Men det skapes eller det kan virke som det skapes et skremmebilde av barnevernet av og til, og det kan nok gjøre noen ganske skeptiske.

Så det er kanskje det Carmex tenker på?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har du faktisk noe grunnlag til å si dette, en liten historie du kanskje du kan fortelle oss, eller i det minste "venninen til en kompis sin kjæreste"? Eller er dette bare ditt vanlige "Fuck purken staten suger alle offentlige ansatte prøver å ødelegge livet ditt" utbrudd?
Vis hele sitatet...
Tror det har mer med at skaden er gjort, og det er ikke så mye å få gjort med fortiden. Dermed så er det heller ingen grunn til å lage unødvendig mye styr over det.

Helsevesenet idag tar rusbruk svært seriøst, og dermed kan det bikke over til at man får en god del negative konsekvenser. Så, ting som dette, som man ikke får gjort så mye med, kan føre til at man får masse problemer med staten midt oppi kaoset rundt det å få ei unge.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar alle sammen. Ts her fra mobil. Dette kom som et sjokk selvom vi er klare for å bli foreldre. I februar så ble det spontanabort pga akkurat samme greiene, så det er nok derfor vi ble veldig redde igår når vi fant dette ut. Vi kommer ikke til å nevne noe for lege, men vi skal få til en ultralyd neste uke!
Klare til å bli foreldre?? Hvor får du det fra?? Det endte med spontan abort i februar mest sannsynlig pga. dop også forsetter dere å ruse dere samtidig som dere prøver igjen??? Tror du to mennesker med rus i kroppen er oppskriften på en sunn unge??
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av eraser Vis innlegg
Klare til å bli foreldre?? Hvor får du det fra?? Det endte med spontan abort i februar mest sannsynlig pga. dop også forsetter dere å ruse dere samtidig som dere prøver igjen??? Tror du to mennesker med rus i kroppen er oppskriften på en sunn unge??
Vis hele sitatet...
Njae. Damen sluttet på prevensjon rett etter nyttår. Jeg går på hormoner så jeg er i teorien steril. Hun har alltid hatt kontroll på når hun har hatt eggløsning.

Jeg er ikke her for å forsvare meg selv, men det gikk nok litt opp for meg hvor seriøst det var nå. Jeg lagde denne tråden her for å få råd, ikke for å bli perfekte foreldre.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Njae. Damen sluttet på prevensjon rett etter nyttår. Jeg går på hormoner så jeg er i teorien steril.
Vis hele sitatet...

No offence, men det høres litt ut som om det er flere tester som bør taes ifm. dette barnet. Feks. farskapstest. Teorier stemmer som regel...
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Jeg er ikke her for å forsvare meg selv, men det gikk nok litt opp for meg hvor seriøst det var nå. Jeg lagde denne tråden her for å få råd, ikke for å bli perfekte foreldre.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp DET dere bør hige etter, ikke sitte her å finne ut hvordan slippe unna barnevernet for å få fortsette å ruse dere når ungen er født. Saken er ganske enkel, ta abort, eller legg om livsstilen deres helt og bli rusfrie gode foreldre. En trygghet på den veien kan være nettopp barnevernet, som kommer på tilsyn, holder kontroll på urinprøver, kurser og hjelper dere til å gi barnet en trygg og god oppvekst.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
rus og barn hører ikke sammen. dere skylder barnet i magen å si ifra til lege. om det er misdannet eller skadet hjernen kan de følge opp ekstra. dere er i en høy risiko situasjon. barnevernet hjalp oss veldig siden jeg hadde en sprekk etter jeg ble far. mor har aldri rust seg. vi kontaktet bv selv. den dagen jeg følte meg frisk og ferdigbehandlet så vi fra og bv er ikke lengre i bildet. de har vært veldig greie å fulgt oss opp.

skal dere fortsette med rus og ikke engang ønsker å bli perfekte foreldre då anbefaler jeg å tenke adopsjon. alt jeg gjør er for å gjøre u urne glade og trygge.

samarbeider dere med bv og sier fra selv får dere stor respekt og riktig hjelp.dere kan kan få kurs som hjelper dere å bli gode foreldre å gjøre barnet trygt.

jeg går også på hormoner og det er ingen garanti for å bli steril. testo skulleværtbrukt som prevansjonfør,men altfor ustabile resultater.

ta tak i problemene deres om dere skal ha barn. verden trenger ikke fler skada barn.

sorry jeg høres store g ut, men ja, dere kan ha skadet barnet. og barnets beste kommer langt foran deres behov for å skjule uforsiktig rusbruk...
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hun har ikke rørt noe som helst siden dagen hun fant ut av dette. Jeg skal også slutte asap med dette greiene her. Jeg har nok hatt litt større forbruk en damen.
Hun skal ta ultralyd asap. Mtp symptomene hun opplever, er hun 6-8 uker + inn allerede. Ser det er mange dømmende svar her i tråden også. At jeg er bergenser? lol. At jeg ikke er barnefarnet fordi jeg injiserer diverse hormoner? lol.

Hvis barnet har det bra (som kan kanskje bli noe vanskelig å finne ut så tidlig) så beholder vi selvfølgelig barnet.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har du faktisk noe grunnlag til å si dette, en liten historie du kanskje du kan fortelle oss, eller i det minste "venninen til en kompis sin kjæreste"? Eller er dette bare ditt vanlige "Fuck purken staten suger alle offentlige ansatte prøver å ødelegge livet ditt" utbrudd?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hva Carmex sa som var galt, som ble en trigger for den kommentaren der

Han fraråder dem fra å drive med rus under svangerskap. Og det han sier om at ingen er tjent med at barnevernet blander seg inn er jo helt innafor at han sier........ Bare masse vås og mas fra barnevernets side, som forstyrrer og ødelegger oppveksten til mange.

Jeg har nok 5-6 venner jeg kan komme på i farten, og som jeg vet vokste opp med barnevernet og institusjoner som holdt kontroll på dem.

En skulle tro de hadde såpass kontroll at barna ble dyktige til å lese, gjøre lekser, og utvikle en respektfull atferd.

Men alle disse har ikke bare startet tidlig med rus (gud vet hvordan de får tak i slikt så lett under barnevernets oppsyn), de har også slitt med vold, psykiske lidelser og aldri utviklet seg til å bli "folk" - selvom de aldri var så ille som ungdommer. Men de hadde ikke noe hjem med biologiske foreldre å gå til, de måtte returnere til ungdomshjem og voksne som bare var på jobb.

Mens de verste ungdommene i lokalmiljøet mitt var ordentlig kjeltringer... stjal biler i fylla, kræsjet biler i fylla, brøt seg inn i hus på natten bare for faenskap, ripet opp titalls biler bare for sabotasjens skyld. Disse kom fra oppegående hjem, helikopterforeldre som skjemte dem bort med mopeder, biler, nyeste klær og telefoner m.m

Alle disse har vokst opp, vokst fra det, kommet i ordentlig jobber og lever normale liv.

Jeg tror det har en sammenheng med at så fort barnevernet er involvert, så er du en del av det "miljøet" resten av ungdommen, og klarer man ikke rive seg løs fra det kan det gå så lang tid at man gir opp - og bare lar seg rive med hvor enn det er.

Bottom line: Barnevernet er ABSOLUTT ikke alltid løsningen, og etter alle nyhetene og skandalene vi har lest om fra barnevernets side så bør man tenke seg om før man blindt tror barnevernet alltid er der for ditt eget beste.


Bare tenk dere scenarioet her:

Berit på 56 har alltid slitt med å underprestere i det meste, og har jobbet i barnevernet siden midten av 90-tallet.

Nå skal hun endelig ut i feltet, og fått ansvar til å gjøre vurderinger på egenhånd. Nå skal hun virkelig gjøre en skikkelig jobb tenker hun, og imponere sjefene sine med sine saksbehandlings-ferdigheter.

Hun kommer hjem til en tyrkisk/norsk familie, hvor faren har oppført seg litt aggressivt ovenfor barna ved å skrike litt til dem når de ikke rydder og gjør lekser, og en nysgjerrig nabo har ringt barnevernet og politi for å undersøke.

Så kommer Berit på 56 på døra, og for henne er en tyrkisk mann som er høylytt mot barna sine heeeeelt uhørt - og kjører en sak hvor barna må bo et annet sted, faren blir involvert med politiet, mister omsorgsretten m.m - bare fordi Berit mente dette var riktig.

Så går hun på jobb dagen etter, og fortsetter jobben sin. Mens Selma og Yildiz fra Tyrkia på 10 og 12 år må leve enten med moren sin, skjermet fra faren, eller bo med helt fremmede voksne mennesker som mottar et beløp fra staten hver måned for å ta vare på andres barn. Bare fordi Berit på 56 fra Verdal, som har flyttet til hovedstaten for jobb, har vurdert dette.

Så drar hun på ferie til Tyrkia tre år senere, og oppdager at alle i hele Tyrkia bruker stemmen sin som et våpen når de skal oppdra barna sine.

Så innser hun at hun har splittet opp og ødelagt en hel familie pga bagateller.

----------

Nei, jeg sier ikke narkotika er en bagatell. Men det er jo så jævlig enkelt som å bare IKKE kjøpe mer narkotika, så er det problemet løst.

Hva skal man blande inn uvitende barnevernsaksbehandlere for?

Hvis ikke verken mannen eller damen i forholdet klarer å sette en standard for hvordan et respektabelt svangerskap skal se ut har dere så store problemer at dere bør be om å få sitte i fengsel for rehabiliteringens skyld.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hun har ikke rørt noe som helst siden dagen hun fant ut av dette. Jeg skal også slutte asap med dette greiene her. Jeg har nok hatt litt større forbruk en damen.
Hun skal ta ultralyd asap. Mtp symptomene hun opplever, er hun 6-8 uker + inn allerede. Ser det er mange dømmende svar her i tråden også. At jeg er bergenser? lol. At jeg ikke er barnefarnet fordi jeg injiserer diverse hormoner? lol.

Hvis barnet har det bra (som kan kanskje bli noe vanskelig å finne ut så tidlig) så beholder vi selvfølgelig barnet.
Vis hele sitatet...
Ikke si du skal slutte med narkotikaen, den er det ingen som tror på.

Bevis det ved å gå på dass og kast det nå med en gang, så er det over.

Hvis du ikke klarer å få deg selv til å gjøre det kan du bare droppe å prøve engang, det betyr at du ikke er i nærheten klar for å slutte.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er jo nettopp DET dere bør hige etter, ikke sitte her å finne ut hvordan slippe unna barnevernet for å få fortsette å ruse dere når ungen er født. Saken er ganske enkel, ta abort, eller legg om livsstilen deres helt og bli rusfrie gode foreldre. En trygghet på den veien kan være nettopp barnevernet, som kommer på tilsyn, holder kontroll på urinprøver, kurser og hjelper dere til å gi barnet en trygg og god oppvekst.
Vis hele sitatet...
Ja, at han fortsatt driver med narkotika mandag morgen etter en helg med tips og råd fra freakforum er et dårlig tegn

Å bli gode foreldre kan ta 5 år med prøv og feil, men legger du ikke av narkotikaen pronto kan du glede deg
Sist endret av Kobblestone; 17. juni 2019 kl. 13:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for tilbakemelding.
Jeg tror det er mange som har misforstått endel med dette, men det er sikkert fordi jeg ikke har lagt alle detaljene på bordet.
Vi er absolutt ikke et knarkepar. Vi synes MDMA er kjempegøy og har tatt dette periodevis i ca et halvt år. Speed har blitt inntatt ved noen få anledninger, kombinert. Og jeg røyker hasj av og til, der dama kan gjerne bli med på en joint. Vi er ikke avhengig av noe. (Regner med at denne er overbevisende for dere, heh )
Vi er begge i full jobb, bor sammen og eier en enebolig. Vi har god økonomi, men som sagt så er det hundre ganger bedre å ta mdma sammen en kveld, enn å drikke seg drita og dra på byen.
Problemet var at dette kom ekstremt uanmeldt, så jeg ville gjerne sjekke her da det finnes lite om akkurat dette på nettet. Jeg var nok også ekstremt bekymret og det fløy mange tanker oppe i hode på fredag.
Vi begge kommer fra gode hjem, og jeg tror vi har det som skal til for å bli gode foreldre. Vi skal iallefall prøve.

Per nå sitter jeg ikke på noe som helst, og planen er at det skal forbli sånn. Jeg kan jo selvfølgelig ikke garantere at jeg aldri vil gå på en smell igjen, men det hjelper litt på at nå er det "ingen vei tilbake". Vi har snakket om å bli foreldre, så hvis barnet er frisk, så blir vi foreldre i starten av 2020.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Uheldeligvis kan mors bruk av både Amfetamin, MDMA og marijuana føre til fødselsedefekter. De fleste av disse vil det ikke være mulig å oppdage før barnet er født eller godt etter siste sjangse for abort.

Hjort er hjort og elg er elg, så nå bør dere fokusere på er de livsstilsendringen som må og bør skje når et barn er med i regnestykket. Dvs. legge knarkingen død og gjøre det dere kan for at mor er så sunn som mulig den resterende delen av svangerskapet. Ikke dumt om far også gjør det samme. Så er det bare å håpe på det beste.

Vi gikk igjennom noe av det samme når konen min ble gravid, ettersom hun er litt for glad i kokain, alkohol og hæla i taket. Det gikk bra, men det er ikke annet enn ren flaks og ikke noe man må ta for gitt. Skal innrømme at jeg var veldig redd for mulige problemer.

Snakk med lege og vær helt ærlig på ståa, så er det mulig at dem har noen gode tips på hvordan dere kan minimere riskfaktorene.

Og forresten; gratulerer.
Sist endret av nso; 18. juni 2019 kl. 18:41.
Sitat av Kobblestone Vis innlegg
Men det er jo så jævlig enkelt som å bare IKKE kjøpe mer narkotika, så er det problemet løst-
Vis hele sitatet...
??? Fortell det til ungen som i verste fall blir multifunksjonhemmet og pleietrengende resten av livet. Her ville jeg lagt alt fra ærlighet til sertifikater og dørnøkler på bordet på vegne av MENNESKET man har presset utav seg (og oppførselen sin). Et par år med litt stress fra offentlige etater er i mine øyne et relativt mildt alternativ sammenlignet med andre tenkelige utfall. Har sett nok barn av rusforeldre som er dømt til et liv i ubehag, uten å vite om dere er i risikosonen. Uansett ser jeg det som sinnsykt ansvarsløst å prioritere seg selv foran ungen slik det fremstår her. Ta 100 % ansvar eller abort.
Vel, vel. Synes noen av innleggene her er litt krasse og dømmende, uten å vite hvor ofte de faktisk bruker rusmidlene. Det er ingen som betviler hvor alvorlig dette er i kombinasjon med barn, men for en del kan jo nettopp det å få barn være veien ut og til en helt annen livsstil. Jeg håper dette skjer med TS og damen i hvert fall. Som det virker på TS er de heller ikke avhengig av noe, og det er en god start. Det hadde vært verre og man var avhengig av både det ene og det andre, samtidig som man skulle få barn. Det å skulle melde i fra til barnevernet og lege når man ikke er avhengig ser jeg på som unødvendig rett og slett. Hadde vært noe helt annet om man misbrukte stoffene, kontra at man nyter de typ 1 gang i måneden. Selvsagt må de kutte det helt ut nå, men om man ikke er avhengig trenger ikke det å være så problematisk.
Sist endret av Nullmening; 18. juni 2019 kl. 20:19.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Ikke spør om råd for å kalle de svarene for dømmende

Barnverent er ikke så ille.

Som hane n som skriver om den tyrkiske familien. Ingen barn har blitt flyttet fordi han kjefter på barna. Barnevernet her sier jo også at kjefting og grenser er viktig og at det er helt normalt så ikke tro på aøø kritikk av barnevernet.

Mitt møte med barnværnet har vært fullt av gjensidige respekt. Har selv valgt hva slags hjelp og kurs vi har vært interessert i.

I forhold til barnet er det viktig at mor er ærlig om inntak av alkohol og dus i svangerskapet.

Normal sett blir man spurt ca 10x eller mer ile svangerskapet om rusbruk under svangerskapet. Tror nok ikke det er uten grunn.
. Forstår det er skummelt, men skulle det ha skjedd noe og det går galt underveis eller under fødelsen vil dere hate dereselv for å ikke ha sagt i fra så det kanskje kunne vært unngått.

Når det kommer til rus som foreldre kan jeg være enig i at ting er feil i dag

Skulle jeg rlyket hasj og bar vernet fant ut av det hadde det blitt rabalder. Det st jeg kan drikke 4 øl på kvelden er helt greit for dem.
. Akkurat nå gjør jeg ingen av delen uansett. Men skal man bruke stoff en enkelt helg som foreldre så sørg for at barna ikke er hjemme og at du har et døgn eller to til rusen er ute av kroppen før du møter barna. Barn er veldig sensistive på sånt og merker en liten forandring med en gang. Spesielt som spedbarn siden de hele tiden bruker øyne kontakt med teygghetspersonene sine som et speil mot verden for å se om ting er trygt.

Forandrer man da personlighet og oppførsel hele tiden er det utrolig traumatisk og stressende for spedbarn.
. Det høres rart ut og som viss vass, men det er sant og har blitt forsket på.


Vær forsiktig. Å bli foreldre endret livet mitt helt. Til det bedre. Er så givende og så lenge man gjør alt man kan blir det ganske bra..
Det værste er foreldre som ikke en gsng prøver å være så gode foreldre de kan.
. Feil vil man altid gjøre so foreldre, me.n det handler om å gjøre det beste man kan med de kortene man var fått i livet

. Lykke til
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Gratulerer, men den ansvarlige linjen er at hun burde avstå fra alle rusmidler (inkludert snus) mens hun er svanger.
For guds skyld ikke ta dop i svangerskapet og etter det. En ting er å føkke opp livet sitt, men å føkke opp livet til et barn er noe av det verste du kan gjøre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
No offence, men det høres litt ut som om det er flere tester som bør taes ifm. dette barnet. Feks. farskapstest. Teorier stemmer som regel...
Vis hele sitatet...
Det er fult mulig å få barn selv om man går på hormonbehandling som mann. Det senker sjansen, men gjør den sjeldent 0%. Med mindre man faktisk ikke har testikler.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Termin er om 11 dager, og alt ser tilsynelatende bra ut med barnet, med tanke på hjerteslag og utvikling.

Jeg var på nolvadex på den tiden, og den setter i gang egenproduksjonen midlertidig, selvom jeg er på hormoner.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan jo selvfølgelig legge til at narkotikaen har blitt lagt på hytta for godt, for oss begge.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan jo selvfølgelig legge til at narkotikaen har blitt lagt på hytta for godt, for oss begge.
Vis hele sitatet...
Så bra! Lykke til med fødsel og foreldreskap.

Endte dere forresten med å snakke med legen om bruken deres? Kan sikkert være interessant for andre å høre om hvordan det isåfall ble møtt og fulgt opp.
Godt å høre. Det går bra dette. Håper omleggingen av livsstil også går bra. Masse lykke til.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vi valgte ikke å fortelle noen om dette. Det var vel ca 10-12 uker dette vi var på vår første ultralyd. Da fikk vi vite at alt så bra ut, i tillegg til kjønn.

Damen røyket også sigaretter tidligere, og når dette ble tatt opp på første møte hos jordmor, så fikk vi moralpreken på både lovelige og ulovelige rusmidler. Hun mente "narkotika" er mer farlig enn alkohol, så å ha en diskusjon med en jordmor med en slik holdning, så vi ingen grunn til.

Vi leste oss opp på endel studier om amfetamin og graviditet, men vanskelig å se noe tydelig konklusjon. Et reelt tilfelle er jo at han får lærevansker/ADHD på skolen, men det må vi selvfølgelig ta hensyn til at den kan være noe bivirkninger.

Det damen lurte på et hvordan er det være dame med adhd og gå på feks Elvanse? For så blir gravid. Må man gå uten de medisinene da? Hun forstår at elvanse som medisin ikke kan sammenliknes med å ta et gram den helgen der, og enda et gram 2 uker etter feks.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Damen røyket også sigaretter tidligere, og når dette ble tatt opp på første møte hos jordmor, så fikk vi moralpreken på både lovelige og ulovelige rusmidler. Hun mente "narkotika" er mer farlig enn alkohol, så å ha en diskusjon med en jordmor med en slik holdning, så vi ingen grunn til.
Vis hele sitatet...
Et godt eksempel på hvordan moraliserende holdninger, om enn med de beste intensjoner for barnet, er til direkte hinder for å faktisk gi hjelp. Nå virker det som dere klarer dette fint uten hjelp, men et annet par hadde kanskje hatt behov for den oppfølgingen dere nå ikke turte å be om. Synd.

Det damen lurte på et hvordan er det være dame med adhd og gå på feks Elvanse? For så blir gravid. Må man gå uten de medisinene da? Hun forstår at elvanse som medisin ikke kan sammenliknes med å ta et gram den helgen der, og enda et gram 2 uker etter feks.
Vis hele sitatet...
Som nevnt, Relis er et bra sted for pålitelig info om slikt:
https://relis.no/sporsmal_og_svar/5-4590?source=relisdb
Sist endret av *pi; 22. januar 2020 kl. 14:30.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Et godt eksempel på hvordan moraliserende holdninger, om enn med de beste intensjoner for barnet, er til direkte hinder for å faktisk gi hjelp. Nå virker det som dere klarer dette fint uten hjelp, men et annet par hadde kanskje hatt behov for den oppfølgingen dere nå ikke turte å be om. Synd.

Som nevnt, Relis er et bra sted for pålitelig info om slikt:
https://relis.no/sporsmal_og_svar/5-4590?source=relisdb
Vis hele sitatet...
Takk for lenken

Uansett, vi tenkte grundig gjennom avgjørelsen og det ble som det ble. Våre personlige valg skal absolutt ikke ha noe med "å ta en for laget". Hvis andre er i liknende situasjon kan de ta den samme avgjørelsen selv om de vil dele dette med fastlege eller jordmor.

Litt av grunnen til den avgjørelsen er at vi desverre ikke har noe tro på at vi kunne fått god hjelp, spesielt da det er svært lite forskning på dette området. Ingen kan skru tilbake tiden, men det er mulig vi kunne fått tettere oppfølging. Vi skal ta ansvar for våre egne valg uansett.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Våre personlige valg skal absolutt ikke ha noe med "å ta en for laget". Hvis andre er i liknende situasjon kan de ta den samme avgjørelsen selv om de vil dele dette med fastlege eller jordmor.
Vis hele sitatet...
Nei, mente ikke at dere burde gjort det. Men det er synd at holdningen hun møtte dere med gjorde at dere ikke følte dere trygge på å snakke med henne. Neste par hun får inn trenger kanskje den hjelpen, men hennes holdning vil trolig hindre dem i å be om det.