Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 9536
Hei medfreaks!

Gjerne litt dumt å måtte spørre om dette, men jeg blir veldig ensidig når jeg får lyst på noe, og trenger andre synspunkter.

Sitter skikkelig å grubler på å realisere guttedrømmen min, som da altså er en 1966 Mustang. Eneste som stopper meg er økonomien/fremtidige planer.
Jeg er lærling (får 99% sikkert jobb), 20 år gammel, har utbetalt 24.000 i måneden, går opp om 3.5måned til 28.000 cirka.
Jeg har en bil, som jeg betaler 1300 i lån, og 1200 i forsikring pr. Måned. Hadde en veteranbil som kostet meg lite, som jeg solgte og kjøpte meg campingvogn, som jeg betaler 40 kroner i forsikring og 900 i lån på.
Utenom det har jeg mobil, 1000,- og bompenger på 500. Og diverse netflix etc på ca 500.
Jeg kikker på Mustang til rundt 200.000, og ønsker å kjøpe en for å ha livet ut, så jeg kan ta lang nedbetaling.

Jeg bor hjemme, og tenker å flytte ut om 1-2 år.
Siden jeg var 5 har jeg alltid tenkt å kjøpe mustang, og nå tenker jeg; jo tidligere jo bedre(?) Mtp lån osv.
Men tenker også at det gjerne blir knappere med økonomi når jeg får huslån og andre diverse utgifter.

Om dere husker mine tidligere tråder, har jeg slitt lenge med det psykiske, komme meg ut, venner osv. Tenker da at dette kan hjelpe en del.
Jeg har plass til å la den stå inne om vinteren.

Hva tenker dere eldre mennesker er lurt? Livserfaringer?
Jeg veit fra en kamerat som hadde samme drømmen at sånne biler krever mye penger og mye peiling. Tror ikke han hadde 66-modell, men endte opp med å selge fordi det ble for dyrt. Skal sies at han brukte den som eneste bil og derfor betalte en million i bensin.

Men hvis du føler for det og vet du har råd, hadde jeg sagt kjør på. Det er ikke det smarteste valget, men du er i alderen der det er "lov" å være litt dum med penger. Vær også sikker på at du klarer å vedlikeholde den så du faktisk kan få solgt den en dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
200k i usikra gjeld. Joda, god ide om du vil delta på luksusfellen om fem år.

For det første er løpetida på forbrukslån typisk rimeleg kort (5-10 år), og rentene er høge. Du snakker realistisk sett om å binde 5-6000 per månad, i fem år framover. På ein bil som du kun vil bruke om sommaren. Og som antakeleg er rimelig dyr å halde og bruke.

Det er slikt du kjøper deg når du er førti og kan bake bilen inn i boliglånet utan å svette. Då vil du ha høgare inntekt, og den vil reelt sett koste deg langt mindre.
Heisann og takk for svar! Som sagt så blir dette en fornøyelsesbil/søndagsbil, og en jeg aldri kommer til å selge, da kjærligheten er alt for stor. Det blir pensjonistbilen til slutt.
Jeg har hverdsgsbil som jeg drar vogna med og a-b bil.
Jeg kan endel om bil, og interessen er der for å lere mer. Dette blir veteranbil nr2, og tror nok at en allerede strøken mustang er mindre vedlikehold enn en 88 scorpio 2.9

Sitat av vidarlo Vis innlegg
200k i usikra gjeld. Joda, god ide om du vil delta på luksusfellen om fem år. Og de er fritatt fra eu, som utgjør mindre vedlikehold.

For det første er løpetida på forbrukslån typisk rimeleg kort (5-10 år), og rentene er høge. Du snakker realistisk sett om å binde 5-6000 per månad, i fem år framover. På ein bil som du kun vil bruke om sommaren. Og som antakeleg er rimelig dyr å halde og bruke.

Det er slikt du kjøper deg når du er førti og kan bake bilen inn i boliglånet utan å svette. Då vil du ha høgare inntekt, og den vil reelt sett koste deg langt mindre.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke forbrukslån, men veteranbillån som har rente mellom 2-3prosent. Forsikring blir veteranforsikring, som er 80kroner i måneden, etter erfaring.
Sist endret av Anonymitet997; 6. juni 2019 kl. 21:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er naturligvis subjekt og avhenger fra person til person, men det finnes veldig mange forskjellige hobbyer som ikke krever all verden med penger. Jeg ville sett etter etter noe annet å drive med.

Du sier du bor hjemme, og da er du heldig som har minimalt med utgifter. Spar heller så mye du kan mens du enda bor hjemme. Fyll opp BSU og spar i fond, og betal ned på den gjelden du har. Det er ikke gøy å være gjeldsslave resten av livet, så vær økonomisk smart nå mens utgiftene er lave.

Jeg forstår ikke hvorfor man har lov til å være dum med penger når man er ung. Det er jo da man setter grunnlaget for det som skal bli resten av sitt liv. Vær smart nå!
Sist endret av pmprsrgr; 6. juni 2019 kl. 21:03.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Dette er naturligvis subjekt og avhenger fra person til person, men det finnes veldig mange forskjellige hobbyer som ikke krever all verden med penger. Jeg ville sett etter etter noe annet å drive med.

Du sier du bor hjemme, og da er du heldig som har minimalt med utgifter. Spar heller så mye du kan mens du enda bor hjemme. Fyll opp BSU og spar i fond, og betal ned på den gjelden du har. Det er ikke gøy å være gjeldsslave resten av livet, så vær økonomisk smart nå mens utgiftene er lave.

Jeg forstår ikke hvorfor man har lov til å være dum med penger når man er ung. Det er jo da man setter grunnlaget for det som skal bli resten av ditt liv.
Vis hele sitatet...
Takk for innslag, og du har helt rett! Men jeg tenker nå at jeg heller vil ha gjeld som ung, og leve fin som eldre. Derfor ser jeg på dette som en investering, da jeg skal ha denne ut livet, og prisene bare går opp.
Sitat av Anonymitet997 Vis innlegg
Takk for innslag, og du har helt rett! Men jeg tenker nå at jeg heller vil ha gjeld som ung, og leve fin som eldre. Derfor ser jeg på dette som en investering, da jeg skal ha denne ut livet, og prisene bare går opp.
Vis hele sitatet...
Det må sies at det virker som du allerede har bestemt deg for hva du vil gjøre. Men tenk på det en stund til, for det er i hvert fall ikke noe som haster ettersom det er en bil du skal eie hele livet.
Høres ut som du allerede har bestemt deg. Lykke til!
Kjøpte meg en 67 Camaro når jeg var i begynnelsen av 20-årene. Foruten (masse) bensin og litt enkelt vedlikehold var det ikke store utgiftene. Brukte bilen hver dag om sommeren, så det gikk en del til bensin og bompenger. Forsikring er som du sier billig, og lånet var ikke avskrekkende. Mener å huske at jeg lånte 180k, med en rente på ca. 5% (betalte vel 2300 i måneden.) Det flotte med denne type biler er at de ikke synker i verdi. Når jeg solgte den, fikk jeg tilbake pengene og vel så det.

Jeg er helt enig med det som ble nevnt lenger opp. Du må nyte livet nå mens du er ung og fri, uten kone, unge og boliglån.
Sitat av Anonymitet997 Vis innlegg
Takk for innslag, og du har helt rett! Men jeg tenker nå at jeg heller vil ha gjeld som ung, og leve fin som eldre. Derfor ser jeg på dette som en investering, da jeg skal ha denne ut livet, og prisene bare går opp.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare rasjonalisering og rettferdiggjøring uten et minste snev av fornuft. Hadde dette vært en investering så hadde jo flere gjort dette uten å ende opp på luxusfellen. Prisene går opp ja selvfølgelig gjør det det, hvordan tror du bensinprisene er om 10-20-30 år og når du er pensjonist om du i det hele tatt får tak i bensin?

For å oppsummere her, du er 20 år bor hjemme og har allerede bil og campingvogn på kreditt. Du har en helt normal lønn hverken mer eller mindre.

Du nevner psykiske problemer, å vikle deg inn i en mørk ond økonomisk sirkel som ung kommer ikke til å hjelpe på psyken. For alle disse åra du tukler til nå kommer du til å bruke tilsvarende tid på å stable livet på beina igjen.

Det er en ting å investere i for den menige nordmann og det er eiendom. Få deg en plass å bo så kan du fortsette å samle på veteranbiler når du blir eldre. Det er sånt gamle gubber holder på med.

Hilsen en som har vært gjennom flere runder med økonomisk ruin inkludert gjeldsordning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonymitet997 Vis innlegg
Det blir ikke forbrukslån, men veteranbillån som har rente mellom 2-3prosent. Forsikring blir veteranforsikring, som er 80kroner i måneden, etter erfaring.
Vis hele sitatet...
Det endrer ikkje ekstremt mykje. Det er fortsatt ufornuftig å bruke 50000,- i året på noko du kan bruke relativt lite.

Om du har 200k er du relativt langt på veg til å ha eigenkapital til å kjøpe bolig. Om du derimot tar opp 150k i lån, for å kjøpe bil, er det 3-4000 i månaden som er bunde opp dei neste fem åra. Det er ikkje langt ifrå rentene på eit boliglån på to millioner.

Lån er nyttig i to situasjoner: auke eller sikre eigen inntekt. T.d. er det lønnsomt å eige hus, så å låne for å kjøpe det er gunstig. Det samme gjeld om du kan få ein langt betre jobb, men må ha bil for å komme deg til den jobben. Då er billån lurt, for det sikrer inntekt.

Du låner ei halv årsinntekt til reint luksusforbruk. Det er idiotisk. Men du har åpenbart rettferdiggjort det for deg sjølv, så å overbevise deg om at du tek feil er nok umulig.
Når du sier flytte ut, tenker du da at du skal leie et sted og betale husleie? Med et bil-lån uten noe penger spart opp får du ikke et boliglån med mindre noen i familien din er kausjonist og/eller ar du har spart opp mye penger (minimum 15% av kjøpesummen). Hvis du ønsker denne bilen så hardt at du ønsker å leie bolig enn å kjøpe bolig så er det et valg kun du kan ta.
Har man god økonomi, sparer man opp til det man vil ha, før man kjøper det. Har man uvanen å kjøpe ting på kreditt, så er det ikke lange veien før man er i gjeldshelvete. Dette er ikke et uvanlig problem, for å si det sånn.
Takk for mange gode svar!
For å svare litt generelt. Dette er ønsketenking, og er fult klar over at dette er luksusvare. Men det er og en stor hobby. Jeg er bilinteressert, som jeg og holder på med mye på siden.
Jeg har ikke bestemt meg! Har heller to sider, en som går all in bolig og en som tar det roligt og vil nyte livet nå. Etter Vidarlo sitt fornuftige svar så bikker jeg mot å la være.
Bilen jeg har nå har jeg ikke mye igjen på lånet og er nedbetalt iløpet av neste år, samme med vognen.
Jeg hadde en veteranbil i 1 år, den kostet meg maks 2000 i måneden med vedlikehold, litt lån og forsikring. Dette blir et 10års lån i tilfelle, og jeg tenker ikke at det blir mye dyrere enn det(?)
Jeg har allerede kausjonist, og har spart opp ca 100.000 på bsu, som jeg ikke bruker på første bolig.
Ser på dette som en hobby, som aldri vil synke i pris(?)

Dette var aldri en tråd om hva som er idiotisk og hva som er smart for folk flest. Dette spesifiserer meg og hva jeg ønsker. Så heller etter egne erfaringer og om jeg hadde klart å biske alt på min inntekt.
Og kanskje tips om andre ting som kan tilfredstille trangen min med gamle forder.

Takker igjen for mange gode svar!
Fiks bolig først, så kan du kjøpe deg en strøken Mustang en dag. Eller kjøp Mustang og bli boende i camping vogna.
Skjønner meg ikke på folk som tar dyre billån før boliglån....
Sitat av vidarlo Vis innlegg
200k i usikra gjeld. Joda, god ide om du vil delta på luksusfellen om fem år.

For det første er løpetida på forbrukslån typisk rimeleg kort (5-10 år), og rentene er høge. Du snakker realistisk sett om å binde 5-6000 per månad, i fem år framover. På ein bil som du kun vil bruke om sommaren. Og som antakeleg er rimelig dyr å halde og bruke.

Det er slikt du kjøper deg når du er førti og kan bake bilen inn i boliglånet utan å svette. Då vil du ha høgare inntekt, og den vil reelt sett koste deg langt mindre.
Vis hele sitatet...
Han jo lønn nok til å klare det, og han bor hjemme. Ser ingen grunn til å svartmale dette. Om han tar i litt så er han ferdig med lånet på kortere tid. Feks knappe 6000 per måned så er han ferdig på 3 år, og det uten EK. Ennå raskere om han er målbevist og synes det er greit å bli fort ferdig. Feks betale ned raskest mulig nå mens han ennå bor hjemme. Han har 24.000 utbetalt og 5500 i utgifter. Han klarer lett det lånet der. Selv på kort tid. Dessuten øker jo lønna til 28 000 utbetalt over sommeren.

Når han har grei lønn og lave levekostnader så må det jo være langt hyggeligere å realisere guttedrømmen nå mens han har hele livet foran seg? Mekke bil er lærerikt, en fin hobby og en gyllen mulighet til å treffe nye mennesker og bli kjent med nye folk. Amcar miljøet er fortsatt aktivt og det er mange treff og sosiale greier, som fells cruising, utstillinger, mekkekvelder om han blir med i klubb osv.

Kanskje er foreldrene behjelpelig med å realisere drømmen, feks ved å utvide boliglån eller kausjonere for deler eller hele lånet for å få bedre betingelser.

En søndagsbil er ikke nødvendigvis kostbar å holde. Ofte er det rimelig forsikring fordi slike biler gjerne er sjeldent i ulykker kontra andre biler, alder osv. Verditapet på slike biler er for det meste over, sjansen er god for at den stiger i verdi i årene fremover. Det blir jo ikke flere av slike gamle biler. Uten at jeg kjenner til hvor mange 66 mustanger som fortsatt ruller så tror jeg nok de blir mer og mer sjelden.

Om ts også kjører et spareprogram parallelt med å betjene lån så vil han jo få lagt ned noe egenkapital til bolig. Og er det ikke nok når han en dag vil kjøpe seg sitt eget sted å bo så kan jo bilen selges sannsynlig uten særlig stort tap.

Kjør på ts, følg hjertet om du vet at du er strukturert nok til å betale lånet. Kutt ned på unødige luksusting, som fastfood, dyre fyllaturer på byen og generell sløsing som kjøpekaffe på vei til jobb. Legg heller de kronene i sparing. Du vil stille sterkere når du skal handle bolig om du har god sparehistorikk i banken samtidig som du har betjent lån uten å droppe innbetalinger.

Er du derimot et rotehue som glemmer eller prioriterer andre ting enn regninger så er det kanskje smartere å vente litt mens du sparer, og forsøker å bli mer strukturert.

Følg drømmen om det føles rett for deg, spesielt om du vet at du er en skikkelig kar som er moden nok til å gjøre opp for seg.
Sist endret av random67489; 7. juni 2019 kl. 01:16.
Om du vil følge denne drømmen så anbefaler jeg deg å spare deg opp de første 100 000, du bor hjemme og har så og si ingen utgifter, 8000 i måneden i 1 år så er du i boks, se på det som en forsmak på det du ville betalt for og leie en leilighet, deretter kan du kanskje klare å forhandle deg til og låne resten enten i banken eller helst privat
Ja sparing er også en mulighet. Men, dette har ts drømt om siden han var en liten gutt. Det å faktisk realisere en livslang drøm mens drømmen ennå kan bidra til mye positivt i hverdagen og livet generelt er ikke en nødvendigvis en negativ ting. For en som sliter eller har slitt psykisk så kan det være ekstra viktig å sørge for positivt påfyll, selv om dette kjøpet vil koste penger over flere år så tenker jeg at det også vil motivere ts til å være mer sosial, finne likesinnede og kanskje er dette starten på livslangt vennskap med mennesker som dyrker og lever for de samme interessene ts har.

Rent økonomisk vil jeg si at det å realisere drømmen bør være en motivator til å kutte ned på unødige utgifter, og klarer ts det samtidig som det spares til bolig i BSU og på sparekonto mens han også får drive med noe han tydeligvis både elsker og er opptatt av så ser jeg ingen problemer. Han har alt nesten nedbetalt bil og campingvogn, og det betyr at fra og med neste sommer så kan han bruke det beløpet han brukte på bil og vogn til å betale mer ned på lånet eller spare de pengene til bolig.

Selv om ts får maks rente på veteranbil-lånet altså 3% så er han ferdig på 3 år med 6000 per måned.

Dvs si at ts som 23 åring kan sitte på 2 nedbetalte biler og en campingvogn samt ha 180 000 kr oppspart til bolig. Og da er han fortsatt kun 23 år. Bruker han 2 år til med knallhard sparing i samme tempo som han har nedbetalt på lån hver måned så har ts 370 000 ish til EK når han blir 25. Pluss at han et veteranbil han kan selge som sannsynligvis har steget i verdi.
nå vet jeg ikke hvilket type fagbrev du har men hvis det er noe innen byggfag så har du jo mulighet til å jobbe litt "svart" i helger og etter jobben og disse penga kan du eventuelt bruke til betale ned billånet ditt da. Er vell 4000 i måneden som man kan jobbe" svart" uten at det er skattepliktig ?
Syns som andre her at prioriteringene kommer i litt feil rekkefølge. Ville fokusert på bolig først, og andre mer nødvendige ting før kjøp av veteranbil.

Jeg har selv veteran, og den koster meg ikke så fryktelig mye (fordi den står i ro 90% av året).

Synes også at det er litt rart at du vurderer slike ting når du ikke har noen reelle høye faste utgifter (bolig,mat,strøm etc)
bolig først, så tar du opp lån på boligen til å kjøpe drømmebilen om 1-årstid etter god nedbetaling på huslånet.
Sitat av hernameisari Vis innlegg
nå vet jeg ikke hvilket type fagbrev du har men hvis det er noe innen byggfag så har du jo mulighet til å jobbe litt "svart" i helger og etter jobben og disse penga kan du eventuelt bruke til betale ned billånet ditt da. Er vell 4000 i måneden som man kan jobbe" svart" uten at det er skattepliktig ?
Vis hele sitatet...
Serr? Hvis du tenker på skattefrikort så er det hvis du tjener under 55k i året. Noe TS gjør på to måneder.
Sitat av Dough Vis innlegg
Serr? Hvis du tenker på skattefrikort så er det hvis du tjener under 55k i året. Noe TS gjør på to måneder.
Vis hele sitatet...
Jeg helt sikker på at det ikke er det hernameisari sikter til, men å «Jobbe svart» som man kaller det. Det vil si at man tar betalt «Under bordet», som er et annet uttrykk for arbeid/utveksling av penger som foregår uten at man fører det opp i selvangivelsen eller noe annet sted.
Jeg går ut ifra at du ikke er helt ukjent med at slikt foregår?
Sist endret av Veggen; 7. juni 2019 kl. 15:42.
Frikortgrensen på 55.000,– pr år utgjør i underkant av 4600,–/mnd. Det må likevel skilles mellom skattefritt og svart arbeid. Selv om dette ikke skal skattes av, så skal det rapporteres inn. Svart arbeid er det som gjøres under bordet / ikke blir rapportert inn.

Ellers så har man jo det som kalles «småjobber». DNB: Slik kan du tjene 6.000 kroner skattefritt.
Her kan du altså tjene 6000 kroner fra hver enkelt «kunde» uten å måtte skatte av det. Det er et par betingelser, som at det må være hjemme hos kunden, du ikke kan utføre arbeid innenfor din egen profesjon/utdanning (f.eks. oppussing om du er en tømrer), og du kan ikke ha så mange kunder at det regnes som næring. Men her er det gode muligheter til å tjene lovlige, skattefrie kroner!

Her er Skatteetatens egen artikkel om det.
Sitat av atom Vis innlegg
Syns som andre her at prioriteringene kommer i litt feil rekkefølge. Ville fokusert på bolig først, og andre mer nødvendige ting før kjøp av veteranbil.

Jeg har selv veteran, og den koster meg ikke så fryktelig mye (fordi den står i ro 90% av året).

Synes også at det er litt rart at du vurderer slike ting når du ikke har noen reelle høye faste utgifter (bolig,mat,strøm etc)
Vis hele sitatet...
Stemmer som du sier, veteranbiler eller entusiastbiler som svenskene sier har svært billig forsikring, både mtp kjørelengde per år og ant. ulykker med slike biler. Og det samt lavere årsavgift hjelper på å holde kostnadene nede. En go'værs bil skal jo heller ikke pendles med eller kjøres stygg-langt så bensinutgifter etc er også overkommelig.

Sitat av plexern Vis innlegg
bolig først, så tar du opp lån på boligen til å kjøpe drømmebilen om 1-årstid etter god nedbetaling på huslånet.
Vis hele sitatet...

Ja for folk flest så er nok bolig rett prioritering i ung alder. Men alle er ikke like. Og ts er jo åpen om at han slitt og pga av det har et ganske smalt nettverk og få venner. Vil en egen bolig hjelpe han å bli mer sosial eller vil det kanskje fremme isolasjonen?

Amcar er er så mye mer enn akkurat det å kjøpe, eie og kjøre amcar. Det er et helt eget univers. Det er en arena som virkelig kan være en perfekt måte å utfordre seg selv på den sosiale biten. Der fokus i starten vil være "helt ufarlige ting" som hvilken maskin står i den feks?

En som sliter med feks angst eller sosial angst kan ha svært tungt for å oppsøke situasjoner der de får trent på sosial omgang - ofte fordi de er redd for enkle ting som hva de skal snakke om eller pinlig taushet eller kanskje noe så enkelt som at de ikke vet helt hva de skal svare om folk spør om personlige ting - fordi det er vanskelig å si at livet har vært isolasjon i x antall år. Etter en periode med isolasjon så forsterkes symptomene og det blir ennå mer vrient å komme seg ut og oppsøke gamle venner eller forsøke å finne nye.

Samtidig tror jeg nok mange som har vært en i en slik situasjon kan bekrefte at de er jo klar over at de på en måte bidrar til å forsterke problemet med unngåelse, men de finner ingen vei videre. Og ofte da blir resultatet at det fører til nedsatt selvbilde eller rett og slett selvhat. Fordi de ikke klarer å få til det de ønsker. Feks å skaffe seg en omgangskrets. Få en eller et par nære venner.
¨
Og her tenker jeg det med veteranbil kan bli en brekkstang til komme videre, skaffe nye venner og være litt "god med seg selv".

Mtp situasjonen til ts er det ikke sikkert egen bolig er det som bør prioriteres idag. For det er ikke sikkert at det tilfører livet hans noe positivt bortsett fra verdistigning og det er ikke sikkert det er økonomi som gir størst gevinst for ts.

Om du føler at livet er alt annet enn du ønsker deg, så er det ikke sikkert at bolig og mye penger gjør deg lykkeligere. Er faktisk mange som som har det materielt bra som får en psykisk knekk som fører til at de mister alt jordisk gods, og som senere sier at livet ble ikke verdt å leve før de fikk hjelp eller før de fikk seg et nettverk.

Det er også slik at forskning viser at det å leve isolert uten nettverk gir dårlige odds for god psykisk helse, og faktisk også fysisk helse. Så kontakt med andre mennesker er en svært viktig ting og er veien via hobby en mulighet for å skape en arena som muliggjør det så sier jeg bare kjør på.

My 2 cents.
Sist endret av random67489; 7. juni 2019 kl. 17:30.
Om du burde kjøpe bilen eller ikke har jeg ikke noe mener om. Men kan dele mitt budsjett som huseier, så du kanskje er litt mer oppdatert over hvor mye det faktisk koster å leve med huslån på 1,5 mill.

Huslån 7000
Billån 1500
Kommunale avg. 1400
Forsikringer 2000
Strøm 2000-4000
Telefon 400
TV, Internett 1000
Diesel 2000
Mat/dagligvarer 10000++
Frisør/lege/div 400

Sum 27-30000 hver mnd i faste utgifter.
Sitat av Stone1 Vis innlegg
mitt budsjett som huseier
[...]
Sum 27-30000 hver mnd i faste utgifter.
Vis hele sitatet...
Er dette ditt faktiske budsjett, eller et overslag du tok nå på sparket? Ikke at jeg tviler på sluttsummen, men lurer fordi det er såpass annerledes fra mitt. Og så regner jeg med at du slår sammen bompenger, verkstedsutgifter etc under «Diesel»? Klær under ... dagligvarer? 10.000++ i mat/dagligvarer – da spanderer du på flere i husholdningen, håper jeg?
@Stone1 ??

Du har 10 000 i daligvarer? 2000 i forsikringer? Og opp mot 4000 i strøm? Da har du vel 300 kvm dårlig isolert bolig og en familie på fem?
Sitat av random67489 Vis innlegg
@Stone1 ??

Du har 10 000 i daligvarer? 2000 i forsikringer? Og opp mot 4000 i strøm? Da har du vel 300 kvm dårlig isolert bolig og en familie på fem?
Vis hele sitatet...
Dagligvarene stusser jeg også veldig på, men...

Med forsikring på hus, et par-tre kjøretøy, samt reiseforsikringer, innboforsikring, kanskje mobilforsikring, så runder man veldig fort 20k i året, ergo 2k/mnd. Legg på livsforsikring, uføreforsikring eller andre helseforsikringer på seg selv og ev. andre han forsørger, så blir det fort dyrt. Det er helt vilt hvor mange ulike typer forsikringer man kan kjøpe! Husk også at nå er veiavgiften innbakt i forsikringen, så det blir et par tusen ekstra for hvert kjøretøy man eier.

Noen steder i landet er også strømmen grusomt dyr, og har man en under middels godt isolert enebolig med dyre strømpriser, så blir det fort noen tusen i strøm også.

Det er dyrt å leve!
Sist endret av Realist1; 7. juni 2019 kl. 20:54.
Tja umiddelbart så virker de summene svært overdrevent. 10 000 ++ i dagligvare. 2000 i forsikring. Det er tross alt 24 000 kr per anno bare i forsikringer. Har selv hatt mc, bil, innbo, reise, og ufør og har vel aldri vært nord om 16000 i året. Og det var enkelt for meg å spare 25% når jeg først tok et par telefoner. Men 10 000 ++ i dagligvarer da må det virkelig være storfamilie vi snakker om vel?
Jeg er lærling (får 99% sikkert jobb), 20 år gammel, har utbetalt 24.000 i måneden, går opp om 3.5måned til 28.000 cirka.


Jeg bor hjemme, og tenker å flytte ut om 1-2 år.

Altså, om du bor hjemme, og ikke har klart å spare opp 200 000 i løpet av læretiden, vil jeg påstå du ikke har råd..
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Jeg er lærling (får 99% sikkert jobb), 20 år gammel, har utbetalt 24.000 i måneden, går opp om 3.5måned til 28.000 cirka.


Jeg bor hjemme, og tenker å flytte ut om 1-2 år.

Altså, om du bor hjemme, og ikke har klart å spare opp 200 000 i løpet av læretiden, vil jeg påstå du ikke har råd..
Vis hele sitatet...

Men så har ts spart 100 000 i BSU, og kjøpt seg bil og campingvogn som er nedbetalt om ett år. Så han har jo ikke kastet vekk alle pengene sine.
Du kan alltids selge den for ca samme prisen, hvis gjenstanden ikke gjør deg lykkeligere. Veteranbiler synker jo som regel ikke i pris, så lenge du holder den orginalish
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Jeg er lærling (får 99% sikkert jobb), 20 år gammel, har utbetalt 24.000 i måneden, går opp om 3.5måned til 28.000 cirka.


Jeg bor hjemme, og tenker å flytte ut om 1-2 år.

Altså, om du bor hjemme, og ikke har klart å spare opp 200 000 i løpet av læretiden, vil jeg påstå du ikke har råd..
Vis hele sitatet...
Du glømmer at han er lærling. Man tjener jo ikke like mye hele tiden. Hvis han har 24.000 nå, og regner med han er på 80%, så var han på 30% da han begynte, som er, 12-13.000?
Man tjener en årslønn for fagarbeider fordelt på 2 år som lærling. Dette er vel etter skatt, så si han har 450.000 i året?
Du forventer at han har nesten nedbetalt bil, campingvogn, og 100.000 på BSU, at han skal ha spart opp 200.000 til?
I mine øyne har TS god økonomisk kontroll. Ville hørt på det Random forteller.
Sitat av hernameisari Vis innlegg
Jeg går ut ifra at du ikke er helt ukjent med at slikt foregår?
Vis hele sitatet...
Hey gjett a?

Jobber du svart så trenger du ikke pakke det inn i "svart" og det er heller ingen skattefri grense på 4 lapper.

Er du egentlig helt kjent med hvordan dette foregår selv?
Sitat av Dough Vis innlegg
Hey gjett a?

Jobber du svart så trenger du ikke pakke det inn i "svart" og det er heller ingen skattefri grense på 4 lapper.

Er du egentlig helt kjent med hvordan dette foregår selv?
Vis hele sitatet...

Jeg må innrømme at jeg tydeligvis har lest innlegget til hernmeisari litt for kjapt, jeg tolket det først som at de 4000 var et estimat på svart ekstrainntekt, men ser nå at det mest sannsynlig ikke var tilfelle. Da heller jeg mer til at det var alternativet Realist1 beskriver som var tenkt, men det får hernameisari svare for selv.
Er enig i at det fort blir misvisende å skrive «jobbe litt "svart"» om det hernamisari sikter til er «Småjobber og tjenester».
Og det begynner å bli en del år siden jeg gjorde noen form for arbeid jeg tok betalt for, utenom ordinær lønn fra arbeidsgiver for å spe på inntekten, og alternativet med «Småjobber og tjenester» var nytt for meg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
@Stone1 ??

Du har 10 000 i daligvarer? 2000 i forsikringer? Og opp mot 4000 i strøm? Da har du vel 300 kvm dårlig isolert bolig og en familie på fem?
Vis hele sitatet...
10000 for mat, øl, snus, såpe etc.
Det er 330 kroner dagen, som jeg ikke vil påstå er unormalt høyt.
Strøm ligger på ca 2000 i mnd på sommeren og 4000 på vinteren.
Huset mitt er fra 1967, og har bare 10cm flis som isolasjon på loft. Så er nok derfor det går så mye strøm.
Forsikring på 2 biler, hus uten alarm, beste uføreforsikring, innbo, reise.

Pendler 50 mil pr uka, så diesel alene blir 1700 i mnd.
Sitat av Blixus Vis innlegg
Du glømmer at han er lærling. Man tjener jo ikke like mye hele tiden. Hvis han har 24.000 nå, og regner med han er på 80%, så var han på 30% da han begynte, som er, 12-13.000?
Man tjener en årslønn for fagarbeider fordelt på 2 år som lærling. Dette er vel etter skatt, så si han har 450.000 i året?
Du forventer at han har nesten nedbetalt bil, campingvogn, og 100.000 på BSU, at han skal ha spart opp 200.000 til?
I mine øyne har TS god økonomisk kontroll. Ville hørt på det Random forteller.
Vis hele sitatet...
Det er en veldig bra årslønn han tjener på 2 år om han nå har utbetalt 24.000
Uansett, poenget er at det hadde vært veldig fornuftig å lære seg å spare opp til slike ting som Campingvogn og bil, for å lånefinansiere noe annett en bolig er rimelig dyrt. Videre tenker jeg at om guttedrømmen var bil, og den var viktig for ham, burde han spart til bilen i stedet for å kjøpe campingvogn...
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Det er en veldig bra årslønn han tjener på 2 år om han nå har utbetalt 24.000
Uansett, poenget er at det hadde vært veldig fornuftig å lære seg å spare opp til slike ting som Campingvogn og bil, for å lånefinansiere noe annett en bolig er rimelig dyrt. Videre tenker jeg at om guttedrømmen var bil, og den var viktig for ham, burde han spart til bilen i stedet for å kjøpe campingvogn...
Vis hele sitatet...
Dette vet du jo ingenting om... Han kan fint ha spart masse penger i ferien ved å bruke campingvognen som ferie sted... Campingvognen har kanskje tjent seg selv.. Ikke alt handler om sparing, men hvordan en velger å bruke pengene. Joda, det er dyrere med lån, men en kan fort komme rimeligere unna totalt uansett, når en betaler lånet fort ned.
Husk at på veteranbil krever de fleste banker at du har 35% egenkapital og at lånet går over maks 10 års løpetid.

Var selv i samme situasjon når jeg var i samme alder. Kjøpte heller bolig først, så lekebil senere.
Har ikke angret et sekund at jeg kom meg inn på boligmarkedet såpass ung som jeg var da.
Bilen fikk jeg råd til senere etter å ha spart opp noen kroner etter at boligen var kjøpt.
Sitat av Stone1 Vis innlegg
10000 for mat, øl, snus, såpe etc.
Det er 330 kroner dagen, som jeg ikke vil påstå er unormalt høyt.
Strøm ligger på ca 2000 i mnd på sommeren og 4000 på vinteren.
Huset mitt er fra 1967, og har bare 10cm flis som isolasjon på loft. Så er nok derfor det går så mye strøm.
Forsikring på 2 biler, hus uten alarm, beste uføreforsikring, innbo, reise.

Pendler 50 mil pr uka, så diesel alene blir 1700 i mnd.
Vis hele sitatet...

Protips, brygg øl selv. Skaff deg el-bil og kjør gratis til Sverige for å handle snus og mat. Sparer du brått 7000 kr minst per måned.

Ville tatt en ringerunde å sjekket om noen selskaper kan gi deg bedre priser. Når jeg hadde mc så sparte jeg 25% på å flytte alle forsikringer til et annet selskap.

Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Det er en veldig bra årslønn han tjener på 2 år om han nå har utbetalt 24.000
Uansett, poenget er at det hadde vært veldig fornuftig å lære seg å spare opp til slike ting som Campingvogn og bil, for å lånefinansiere noe annett en bolig er rimelig dyrt. Videre tenker jeg at om guttedrømmen var bil, og den var viktig for ham, burde han spart til bilen i stedet for å kjøpe campingvogn...
Vis hele sitatet...

Merkelig så mange som skal rakke ned på ts, fikk du med deg at ts får veteranbillån med 2-3% rente? Om du hadde lest tråden ville du sett at han allerede har hatt 1 hobbybil, som ble solgt da han kjøpte vogna.

Har du vært på campingferie? Supersosialt. Kjempefin trening for ts som sliter litt sosialt.

Jeg må si at i motsetning til fleste her så er jeg imponert over ts. Til tross for psykiske plager har han stått i jobb, hatt rett fokus og klart å betale ned lån på bil og campingvogn. Og han har jo med handling vist at han er økonomisk ansvarlig og istand til å både ta lån og betale ned lån.

Nå bor han hjemme hos far og mor og han vil aldri senere i livet ha de samme økonomiske fordelene som han har nå. Da tenker jeg det er helt greit å unne seg en drøm.
Sist endret av random67489; 9. juni 2019 kl. 03:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg helt sikker på at det ikke er det hernameisari sikter til, men å «Jobbe svart» som man kaller det. Det vil si at man tar betalt «Under bordet», som er et annet uttrykk for arbeid/utveksling av penger som foregår uten at man fører det opp i selvangivelsen eller noe annet sted.
Jeg går ut ifra at du ikke er helt ukjent med at slikt foregår?
Vis hele sitatet...
jeg mener at vedkommende gjør sånn små arbeid hos privat personer i for eksempel helger, dette meldes til skatten altså men man behøver ikke å skatte av det. Eller sånn er det i Belgia ihvertfall at man kan jobbe ved siden av jobben og tjene 500 euro i måneden ekstra uten at man må betale noe skatt på det. Kan hende jeg trodde det var slik i Norge også ;/ beklager hvis dette ble feil.
Sitat av hernameisari Vis innlegg
jeg mener at vedkommende gjør sånn små arbeid hos privat personer i for eksempel helger, dette meldes til skatten altså men man behøver ikke å skatte av det. Eller sånn er det i Belgia ihvertfall at man kan jobbe ved siden av jobben og tjene 500 euro i måneden ekstra uten at man må betale noe skatt på det. Kan hende jeg trodde det var slik i Norge også ;/ beklager hvis dette ble feil.
Vis hele sitatet...
Ja, var jeg som ikke leste innlegget ditt godt nok.
Og som Realist1 skrev, har vi en lignende løsning.

Sitat av Realist1 Vis innlegg

Ellers så har man jo det som kalles «småjobber». DNB: Slik kan du tjene 6.000 kroner skattefritt.
Her kan du altså tjene 6000 kroner fra hver enkelt «kunde» uten å måtte skatte av det. Det er et par betingelser, som at det må være hjemme hos kunden, du ikke kan utføre arbeid innenfor din egen profesjon/utdanning (f.eks. oppussing om du er en tømrer), og du kan ikke ha så mange kunder at det regnes som næring. Men her er det gode muligheter til å tjene lovlige, skattefrie kroner!

Her er Skatteetatens egen artikkel om det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Frikortgrensen på 55.000,– pr år utgjør i underkant av 4600,–/mnd. Det må likevel skilles mellom skattefritt og svart arbeid. Selv om dette ikke skal skattes av, så skal det rapporteres inn. Svart arbeid er det som gjøres under bordet / ikke blir rapportert inn.

Ellers så har man jo det som kalles «småjobber». DNB: Slik kan du tjene 6.000 kroner skattefritt.
Her kan du altså tjene 6000 kroner fra hver enkelt «kunde» uten å måtte skatte av det. Det er et par betingelser, som at det må være hjemme hos kunden, du ikke kan utføre arbeid innenfor din egen profesjon/utdanning (f.eks. oppussing om du er en tømrer), og du kan ikke ha så mange kunder at det regnes som næring. Men her er det gode muligheter til å tjene lovlige, skattefrie kroner!

Her er Skatteetatens egen artikkel om det.
Vis hele sitatet...
Sitat av hernameisari Vis innlegg
jeg mener at vedkommende gjør sånn små arbeid hos privat personer i for eksempel helger, dette meldes til skatten altså men man behøver ikke å skatte av det. Eller sånn er det i Belgia ihvertfall at man kan jobbe ved siden av jobben og tjene 500 euro i måneden ekstra uten at man må betale noe skatt på det. Kan hende jeg trodde det var slik i Norge også ;/ beklager hvis dette ble feil.
Vis hele sitatet...
Realist1 har forklart dette over. Og den summen går på oppdragsgiver pr år. Så når du har tjent 6lapper hos naboen må du finne ny nabo å jobbe for eller betale skatt.