Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  176 30291
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syns det er helt fucked up at flere av dere kan sitte her å oppfordre til å dra på bordeller. Øst europeiske strippere og prostituerte er de som er mest utsatt for tvang, trusler og vold fra bakmenn og trafficking. I tillegg er pris pr tur billig og det er disgusting å utnytte seg av å kjøpe kropp som en billig ting uten verdi. For et bedritent kvinnesyn dere har. Å drive å oppfordre til sånt er jo spredning av skadelige holdninger mot damer og voldtektskultur, er det sånn dere vil at gutter skal se på dattera og søstra deres også?
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er guttetur. Ikke meningen at kvinnfolk skal forstå seg på.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke dame sjæl hvis du tror det. Man trenger ikke være dame for å ha et bra menneskesyn. Alle menn er ikke svin som ser på damer som gjenstander man bare kan ta seg til rette på (voldtektskultur) og som utnytter damer i svakere posisjoner og oppfordrer andre menn til det samme og forsvarer menn som har så skadelige holdninger. Sykt at dere gidder å være en del av det problemet ta å våkn opp a, ikke vær et svin
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syns det er helt fucked up at flere av dere kan sitte her å oppfordre til å dra på bordeller. Øst europeiske strippere og prostituerte er de som er mest utsatt for tvang, trusler og vold fra bakmenn og trafficking. I tillegg er pris pr tur billig og det er disgusting å utnytte seg av å kjøpe kropp som en billig ting uten verdi. For et bedritent kvinnesyn dere har. Å drive å oppfordre til sånt er jo spredning av skadelige holdninger mot damer og voldtektskultur, er det sånn dere vil at gutter skal se på dattera og søstra deres også?
Vis hele sitatet...

Hadde det vært lovlig ville naturligvis ikke markedet vært dominert av shabby karteller, men her til lands er vi konservative og respekterer mennesker nok til å ta sine egne valg.. eller? Vedkommende menn hadde ikke trengt å dra helt ned dit for å benytte seg av noen produkter som selges uansett hvor i verden man befinner seg. Prostitusjon er verdens eldste yrke og halvparten av høns nå til dags er jo i forhold med 20år eldre menn for å være indirekte prostituerte, så ser ikke helt problemet med å kjøpe seg en natt i ny og ne, istedenfor å kjøpe seg et fake forhold og kjærlighetssorg? Hvordan er det å kjøpe sex av en som byr deg på kroppen sin "oppfordring til voldtekskultur"???

Om jeg hadde vært egoistisk nok til å sette barn i denne verden her, så ville jeg i det minste lært dem opp tilstrekkelig til å ikke trenge å selge dåsa si? eller i det minste gitt dem et bra nok liv til at de ikke føler behovet for å ruse på seg en addiction de ikke klarer å finansiere for å føle litt lykke..
Anonym bruker
"Farlig Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ftp1337 Vis innlegg
Hadde det vært lovlig ville naturligvis ikke markedet vært dominert av shabby karteller, men her til lands er vi konservative og respekterer mennesker nok til å ta sine egne valg.. eller? Vedkommende menn hadde ikke trengt å dra helt ned dit for å benytte seg av noen produkter som selges uansett hvor i verden man befinner seg. Prostitusjon er verdens eldste yrke og halvparten av høns nå til dags er jo i forhold med 20år eldre menn for å være indirekte prostituerte, så ser ikke helt problemet med å kjøpe seg en natt i ny og ne, istedenfor å kjøpe seg et fake forhold og kjærlighetssorg? Hvordan er det å kjøpe sex av en som byr deg på kroppen sin "oppfordring til voldtekskultur"???

Om jeg hadde vært egoistisk nok til å sette barn i denne verden her, så ville jeg i det minste lært dem opp tilstrekkelig til å ikke trenge å selge dåsa si? eller i det minste gitt dem et bra nok liv til at de ikke føler behovet for å ruse på seg en addiction de ikke klarer å finansiere for å føle litt lykke..
Vis hele sitatet...
Jeg kan godt svare deg på det du spør om. Tidligere eskorte.

Først vil jeg bare si det er godt å se noen menn som setter andre menn på plass om ugreie holdninger og oppførsel!

Begynner med det første; du omtaler selv disse jentene som selger sex for produkter. Der ser du hele problemet! Et menneske er ikke et produkt, en ting, men et levende vesen med følelser og psyke. At så mange menn ser på jenter som objekter skaper den voldtektskulturen vi har i samfunnet i dag hvor 1 av 3 jenter i Norge opplever seksuelle overgrep!

Så skriver du at prostitusjon er verdens eldste yrke, som om det legitimerer å kjøpe sex. For det første er bonde verdens eldste yrke, og for det andre startet sexsalg med slaver under tvang som bakmennene også den tid tjente pengene på, det var ikke et valg for damene, prostitusjon stammer fra elendig kvinnesyn og det er fortsatt kjernen i det. I senere tid hadde kvinner fortsatt heller ikke lov til å jobbe eller utdanne seg og var man ikke gift og forsørget av rik familie så ble man tvunget til prostitusjon for å ha råd til å overleve, det er ikke noe man velger fordi det er kult eller fordi man liker det.

Burde ikke gidde å bruke tid på deg som omtaler jenter for "høns" , for hønsehjernen er det du som har. Forstår du ikke at det er stor forskjell på å være i et kjæresteforhold basert på følelser, respekt og frivillighet , og det å bli kjøpt som en hore av en som ikke respekterer jenter og som presser og tvinger henne til å bli med på seksuelle handlinger hun ikke vil og utnytter hun? Det er flere av de kundene som presser eller tvinger til ting som ikke er avtalt og som skader jenta, enn de kundene som holder seg til avtalen. Alt fra å ta av kondomer bak hennes rygg, til å presse til analsex, være voldelig, og til gruppevoldtekt der de tilkaller kamerater etter å ha bundet henne fast.

Du sier at å kjøpe sex burde vært lovlig i Norge, det er ren egoisme! I en lukket gruppe på Facebook for nordiske aktive eskorter med over 400 medlemmer svarte 71% at de ble seksuelt misbrukt som barn under 16 år, og det gir naturligvis et skrudd syn på sex, selvverd og egen kropp. 92% møter alltid kunden ruspåvirket fordi det å selge kroppen sin er ikke noe de hadde gjort normalt. For de aller fleste av oss så ble sexsalg og stripping en flukt fra underliggende psykiske problemer og dårlig selvbilde, jeg begynte fordi jeg var suicidal og trengte å føle meg sett og bekreftet, og å selge sex dekket det i tillegg til at det ble en form for selvskade istedet for å kutte meg, og jeg trengte penger, hadde et høyt hasj og alkoholforbruk som medisin i depresjonen min, var sykemeldt på Nav og kunne ikke ha vanlig jobb. Hadde selvsagt valgt det isteden om det var et alternativ! For andre var jeg en glad og frisk normal jente men jeg hadde aldri valgt å selge meg om jeg var det, og det begynte med at en fremmed mann på nettet spurte om jeg ville sende han nakenbilder for 1000 kr. En fjerdedel jenter har blitt tilbudt penger for seksuelle tjenester av fremmede menn på nettet, før i tiden ble man lokket med godteri av overgriperne, så var det kontantkort og alkohol på 90 og 00 tallet, og nå er det penger. Ingen foreldre vil at barna sine skal oppleve det, så ikke vær den personen! På det tidspunktet hadde jeg gjeld og tomt kjøleskap så jeg tenkte det var lett tjente penger. Andre får ikke mulighet til å ha tilstrekkelig inntekt på grunn av studier, eller på grunn av barn å forsørge, eller boliglån som ble dyrere enn man trodde fordi man plutselig ikke hadde samboer lenger, eller på grunn av det sosiale presset om å måtte være med på dyre ferier, eller gå til dyre skjønnhetsbehandlinger som mange unge jenter presses til i dag for å bli godkjent og anerkjent sosialt og unngå ensomhet og mobbing. I dag så jobber jeg i hjelpe og rådgivingsorganisasjon for aktive prostituerte og utsatte, og den røde tråden mellom absolutt alle sammen er at de innerst inne ikke har det bra. Noen selger for å dempe angst, noen for å finansiere rusmidler de bruker fordi de ikke har det bra, noen for å overdøve traumer, noen er bipolare/borderline og selger i de maniske periodene som utagering på samme måte bipolare/borderline menn heller gjør hærverk, vold, ruser seg, bettingspill og andre destruktive ting, noen på grunn av dårlig selvbilde og trenger bekreftelsen derfor er veldig mange opererte også fordi de har så dårlig selvbilde selvom de er flinke på å spille confident og glade de timene de er på jobb. Man trenger penger og pengene øker dopaminutslippet så det blir en kjemisk avhengighet og hekt selvom de egentlig ikke vil være i det og sliter med nedturen over det de har gjort etterpå, slik som med narkomane og rusmisbrukere. Hver eneste uke kommer det jenter som har blitt voldtatt eller blitt utøvd vold mot av en kunde.
Ingen prostituert gjør det av et sunt og friskt valg! Å gjøre sexsalg lovlig i Norge vil bli å si det er greit å utnytte psykisk syke/mennesker i pengenød, og gjøre kvinner til enda mer objekter og det sliter vi faktisk nok med i dagens samfunn.

I Øst Europa, som Anonym "Rød Draug" også påpeker, har man de mest fattige i hele Europa så der tvinges de enda mer for å kunne overleve, og rekrutteringsteknikken i øst europa og nederland er at jentene blir lovet en danse eller modellkarriere, og derfra blir presset til å flytte grensene sine mer og mer. De færreste velger prostitusjon direkte, men blir presset og tvunget til det og mange havner i et miljø de ikke kommer seg ut av fordi bakmennene truer med vold, gjeld, sabotere fremtiden hennes med rykter og flere som vil ut blir også drept.

Å kjøpe sex er en betalt voldtekt, man kjøper samtykket og jenta ligger ikke med deg fordi hun faktisk har lyst til selve sexen. Spør en hver prostituert om hun vil ha pengene eller sexen og hun ville tatt pengene og gått om hun kunne. Å ligge med noen som egentlig ikke har lyst til å ligge med deg burde ikke være noe som er "kult" eller "fett" eller akseptert holdning å tillate seg i det hele tatt, det er overgrepsholdning!

Bare det at du sier at du ville lært opp unga dine, som du heldigvis ikke skal ha!!! til å ikke selge seg viser hvor lite innsikt du har i de prostituerte kvinnenes liv, men hey, de er jo ikke mennesker for deg men produkter/ting så da bryr du deg jo ikke om hvordan de har hatt det eller hva de syntes om det og grunnen til at de havnet der. Og det at du heller ville "lært opp" døtrene dine til det enn sønnene dine til å ikke objektivisere kvinner sier alt om kvinnesynet ditt og holdningene dine til damer, det er samme som å be jenter om å ikke bli voldtatt enn å heller lære gutter om å ikke voldta. Ja huff stakkars deg som har hatt kjærlighetssorg og valgt å hate kvinner og spre et skadelig kvinnesyn pga bitterheten din for at du ble dumpa......
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1. Du har jobbet som eskorte og er derfor kvalifisert til å hate på folk som kjøper produktet som dú selv tilbyr til markedet? Jeg kan jo her også gjøre litt som deg og smøre "litt" smør på flesket og påstå at dü også oppfordrer til en 'voldtektskultur' ved å tilby din egen kropp til andre og derfor også markedsfører deg som et objekt for andres lek og hygge.. fordi du behandler jo tross alt degselv som et objekt..

2. Per definisjon er et produkt noe som er til salgs. Produkter er alt som kan tilbys i markedet for å dekke et markedsbehov. Tenk om det ikke fantes noen slike som gadd å selge sex.. tror du virkelig at det hadde blitt færre voldtekter av den grunn? Finnes både stygge og dumme mennesker som ikke får seg noe, så da er det jo bare bra at de kan få kjøpe seg noe istedenfor å tvinge til seg til noe... eller? det her er kanskje også oppfordring til kvinnehat og voldtektskultur..???

3. Har ingenting imot høns jeg, elsker kalklende høns som bruser med fjæra og hakker i vei på alt mulig som kan hakkes på Så skal ta meg tid til å lese denne novellen skrevet av en tidligere prostituert som egentlig ikke bruker tiden sin på å svare 'sånne type folk' som meg fordi livet ditt er såååå innholdsrikt at du ikke har tid til internettforum..

4. Jada, du er faktisk bevisst nok til å innse at jorda kan anvendes den, så får man mat og råvarer i all overflod..! Men hvem gidder vel litt fysisk arbeid når man heller bare kan ruse seg og spre bena istedenfor.. slippe å tenke, planlegge og utføre? ja takk har du selv valgt å si.

5. Ja, sex burde vært lovlig! da får de som trenger det både trygghet og sikkerhet når man ikke må selge på et sort marked. Dere kunne fått rettigheter på lik linje med parkeringsvakter f.eks.. så slipper dere både surprise group anal sex og å bli utnyttet av bakmenn og div. freaks slik som du har valgt å se i meg.. MEN jeg er jo så jævla egoistisk, så jeg tenker jo naturligvis bare på megselv, mitt eget og pikken min selvfølgelig.. alle menn er helt like og tenker kun på én jævla ting! ....om du bare har én ting på menyen din å tilby.. så blir det jo gjerne det gjestene dine spiser av...

6. Du sier at sex ikke burde være lov i Norge.. også argumenterer du med at det finnes pedofile mennesker i norge? og at 9/10 av dem som selger den andre munnen sin er rusmisbrukere? yeah no shit.. dont do drugs kids. Tilogmed bikkja mi vet det. Fordi det finnes narkomane og pedofile i verden, så skal det derfor ikke finnes prostituerte? Hvis du/dere hodeløse høns har så jævla mye mangel på både penger og bekreftelse, så kanskjé gjør noé konstruktivt for andre mennesker her i verden. Så kanskjé du ikke hadde følt behovet for å ruse deg eller krige etter oppmerksomhet, fordi du vet selv at du gjør noe godt for andre og at det faktisk er alt du trenger for å være lykkelig og gjøre verden til et bedre sted å leve. Det finnes alltid alternativer, det at du har overbevist degselv om det motsatte sier litt mer om deg enn hva min liberale holdning sier om meg. Du snakker selv om kroppspress samtidig som du helt sikkert supporter både dyre merkeklær, et forurenset hav av sminke og de sosiale medie monsterene.. bare 'for å bli sett' og få dopamin kicks av likes fordi du ikke klarer å produsere noe genuint selv. Å gjøre sexsalg lovlig i norge vil jo gi aktører som både deg og meg grunnlag til beskyttelse av lovens lange arm? men jeg er jo fortsatt en egoistisk voldtektsmann er jeg ikke? Er kanskje litt vanskelig å overtale noen i borderline psykose, men du skaper faktisk din egen realitet.. og den realiteten starter i de resterende synapsene dine.

7. No shit sherlock strikes again! Selvfølgelig ville jeg også tatt de 3000kronene om valget sto mellom å 'få 3000' og 'få 3000 og ha sex med en fremmed'. Point is?
Jeg har aldri påstått det hverken er kult eller fett å kjøpe sex, alt jeg har sagt er at det burde være lovlig. Men selvfølgelig må du jo hoppe til konklusjoner i klassisk høne-stil og skape drama så du får litt oppmerksomhet også kan klappe degselv på ryggen, for ídag ble du faktisk både sett og hørt! ikke værst. Idag trenger du ikke "å prostituere deg istedenfor å kutte deg" for idag fikk du tilstrekkelig oppmerksomhet.. flukten fra hønsegården går ut av det selvproduserte mentale buret ditt!

Jeg har dessverre mer enn nok innsikt, stammer fra en familie med horer i alle generasjoner frøken hoppe til feil konklusjoner for å begrunne det med irrelevante historier..

Hvis man lærer opp kidsa sine til å bli sånn nogenlunde halvsmarte, så bør dem helt enkelt og greit klare å bli økonomisk selvstendige.. så kommer dem aldri til å trenge å selge dåsa si.. sånn med mindre de selv vil det. nevnte aldri hverken døtre eller guttepjokker, så nå finner du på ting.. igjen.

Ps. Det var jeg som dumpa.
Pss. Du, dine egne handlinger og din egen syrlige bitterhet bidrar faktisk mer til det du har klart å overbevise degselv om at du er en forkjemper for...
psss. Smil litt a, du er søtere når du smiler.. da blir jobben din fortere overstått
Anonym bruker
"Sint Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kom et veldig bra og innsiktsfullt innlegg fra prostitusjonsverdenen her som jeg vil takke for at brukern tok seg tid til å skrive og dele! Hadde skamma meg om noen av kompisene mine var som deg over her. Dvs, du hadde ikke vært kompisen min mer. For et tragisk troll av en fyr du er.
de 2 novellene ovenfor ser jeg på som enda en grunn til at prostitusjon bør være lovlig.
vi kan være i frontlinja med å ha det lovlig, frivillig og rent, der de som selv velger selge seg kan gjøre det i trygge former, og beholde profitten etter skatt selv. beskyttelse fra "pimps" går over til vektere og politi, betalt med skattepenger de som velger dette betaler, de som evt blir tvunget inn i dette i norge har vi allerede et system som garantert vil dekke disse ofrene, selv om det noen ganger kan ta litt tid.

jeg hvertfall ser ikkeno galt i å kjøpe det ene el det andre om partene involvert er i enighet og det ikke skader noen andre.
Dette er en diskusjon som oppsto i en annen tråd som er en avsporing i forhold til trådemne, men likevel en diskusjon som er verdt å ta, derfor valgte jeg å skille den ut i en egen tråd.
Jeg ville egentlig plassere den i diskusjon, for å hindre missbruk av anonym posting, men valgte å plassere den her, da det kan være noen som ønsker å kommentere saklig, men anonymt.
Brukere som misbruker anonym posting kun for å trolle eller slenge dritt risikerer utestengelse.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Når det gjelder trådens tema, synes jeg kjøp av sex kun er greit dersom den som selger gjør det av eget ønske og under lovlige former.
Et illegalt marked fører til at noen få tjener masse penger på å utnytte unge mennesker på det groveste og burde motarbeides med alle midler.
Jeg synes lovverket vi har her til lands er bra i forhold til at det ivaretar de som prostituerer seg i form av det kun er kjøp av sex som som er ulovlig, ikke salg av sex.
De som prostituerer seg har det gjerne vanskelig nok som det er, om de ikke skal straffeforfølges i tillegg.

Jeg tror ikke at det å forby prostitusjon er løsningen, men synes likevel det er riktig at nordmenn kan straffeforfølges for kjøp av sex i utlandet, om ikke annet som et signal om sexkjøp i utlandet ikke er greit, noe som kan være greit å ha bakhode når man er på tur.
Så mitt ståsted blir er, at så lenge det ikke er snakk om lovlig prostitusjon som utføres av prostituerte som har valgt prostitusjon på tross av mange andre muligheter, er uakseptabelt, uavhengig hvor man måtte befinne seg.
Sist endret av Veggen; 8. april 2019 kl. 15:03.
Altså, Velg for guds skyld Praha dude

der er du trygg om du velger et utested med ja litt mer å by på en hos en normal sportsbar.. Det er ingen skam å betale en gang i mellom vis du er ung.. Dem som sier dem aldri ville gjort det er det største horebukkene. Bare vær en god ambasdør for Normen, vær høffelig, tips litt. Og vis respekt for landet du er, og det lar seg gjøre enklere vis du ikke føler deg lurt som jeg har hørt historier fra alle de andre landene i Øst
Sist endret av cropdoc; 8. april 2019 kl. 15:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så du mener Polen er verre enn Thailand?

Der er det faktisk ulovlig, selv om det ikke ser sånn ut.

cropdoc: Jeg har hørt mye elendig om kriminelle barer i Praha hvor "turister" blir truet til å gi fra seg penga sine. Jeg går IKKE på bar i Praha!
hehe det er jeg heelt sikker på er røverhistorier du har hørt.. ellers så har dem gått en plass normalt sett man frarådes. Det er ingen slike steder i Praha.. Har ikke tellinga hvor mange ganger jeg har vært der. reiser dit regelmessig for å se hockey fks

Du kan som alle steder bli lurt, for all del..

kan ikke utale meg om Polend da jeg kun har vært der med ungdomskolen. Men det er ikke kun ishockeyn som for meg til å reise til praha så fort jeg har en ledig helg bare. Det er vanvittig rimlig å gå på sportsbar. Samtidig som mange barer selger knall hydro i øverste hylle under baren

sistnevnte kan du glemme i Polend det vil jeg tørre si. Det er kun tjekkierene som nekter hasj å etablere seg der, alle bra tjekkiere er klar over og er stolte av at noe dem selv kan produsere vil dem ikke importere

dem er råflinke til det også.
Sist endret av cropdoc; 8. april 2019 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Vil bare starte at jeg aldri har eller kommer til å kjøpe hore siden jeg mener det er lavmål.

Men når det allerede blir gjort den dag idag selv om det er ulovlig, så er det vel bedre å gjøre det lovlig slik at det blir bedre/lettere for alle involverte partene, utenom hallikene? Om alt måtte være bokført og lovlig hadde det nok tatt bort mange av de som blir traffikert rundt om.

Tror også det hadde hjulpet mot overgrep, men det blir vel mer synsing.
haha du imponerer ikke meg hacker bwoy

Det fins mennesker som kanskje ikke får seg noe særlig ofte, eller i det hele tatt. Syntes dem også burde få kunne kjøpe sex vis begge parter er enige, så lenge personen som selger sex tjener alt selv uten noe som helst form for organisert sex salg av sårbare personer. Lavmål? nei. Dømme andre, på dette grunlaget, lavmål ? ja

Personlige har jeg null problemer hvilke som helst dag på byen i Oslo å ta med en jente hjem.. Men det er ikke så kult lenger da jeg har blitt eldre en før og begynnelsen av 20åra.. Pleide si på lørdags eller søndags morgen at jeg skulle i barneburstag var gjenggangern. for å få hun ut igjen når man våkna dager derpå-haha det er lavmål vis jeg heller utnyttet jenter slik uten å lære av det.. jeg kan helt sikkert si jeg aldri har vært ufin mot en jente. med mindre det er ufint å Fraråder alle å ville like meg på kjæreste nivå da det blir et helvete for dem ganske sikkert.. Det fins en jente kun i dette landet hehe også kanskje Marit Larsen jeg ville sagt jeg er ånkli glad i., Men det er alltid hun ene du faen ikke kan få så klart

du som er så perfekt kan si et så negativt ladet ord som hore uten å kalle det lavmål altså`?

jeg vedder macbookn min på at du ikke er i et forhold med en jente. da ville du aldri brukt det stygge ordet. Og jeg tviler på at du har særlig god erfaring med jenter generelt da du syntes det er greit å kalle sårbare jenter noe sånt. Faen meg lavmål du er enten enig innert inne og redigerer bort det ordet. Om ikke du er en bøg evt med hat for kvinner hehe

mulig jeg gikk litt langt nå. bare jeg ble litt engasjert

isåfall beklager til deg vis jeg gikk til angrep, leste ikke engang det siste du skrev vettu

hengte meg helt opp i hore, som ja seff kan være helt ufrivillig ment slik jeg først skrev. sorry
Sist endret av cropdoc; 8. april 2019 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes det burde være et sterkt skille mellom prostitusjon og såkalt "voldtektskultur". Hva er greia med å kaste sånne uttrykk rundt i debatter som dette? Voldtekt er voldtekt, prostitusjon er prostitusjon.

Personlig har jeg aldri hverken voldtatt eller benyttet meg av prostituerte, så kanskje jeg ikke skjønner helt sammenhengen her- men det er da vitterlig en forskjell på å betale et menneske for en samtykkende seksuell tjeneste (uansett hvor uheldig bakgrunnen til vedkommende måtte være) og på å voldta vedkommende istedet?!
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
men det er da vitterlig en forskjell på å betale et menneske for en samtykkende seksuell tjeneste (uansett hvor uheldig bakgrunnen til vedkommende måtte være) og på å voldta vedkommende istedet?!
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt en forskjell, men holdningen som ligger til grunn har noen fellestrekk, nemlig at det er ok å se på et menneske i en sårbar situasjon som kun et middel for å oppnå noe. Det betyr ikke at det er like ille, det finnes grader av alt her i verden. Men det er en holdning, en kultur og et menneskesyn/kvinnesyn som henger sammen.
Det er så veldig mange gode poenger her! Hovedproblemet jeg ser nå er det at når en snakker om betente temaer så er det fort gjort å la følelsene styre over tastaturet slik at innleggene blir fylt med usakligheter og krasse toner, noe som kun avler usakligheter og krasse toner tilbake.

Denne typen debattering bringer ikke diskusjonen noen vei, det er kun destruktivt for alle parter og bringer veldig raskt alle ned på et veldig lavt nivå.

Samtidig er det heldigvis slik, at det som er en ond sirkel også kan være en positiv sirkel. Holder en seg saklig og viser forståelse for motparten, så vil en ha større sannsynlighet for å overtale motparten og motparten vil også vise bedre forståelse for ditt innlegg og skrive et innlegg tilbake som er mindre provoserende, mer konstruktivt og generelt sett bedre tenkt igjennom.

Det er fort gjort å snakke rundt hverandre, noe som fort skjer i en kompleks diskusjon. Jeg tror at i bunnen vil de aller, aller fleste synes at det å kjøpe sex i polen og øst-europa på guttetur er feil fordi jenter ofte blir utnyttet i slike kretser i disse områdene. Jeg tror at en Poll med ja og nei- søyler vil kunne gi et tydeligere svar på dette, enn når folk kun får lov til å utdype seg i tekst alene.
Det er ingenting feil med å tilby eller kjøpe eskortetjenester. Det er en avtale mellom partene, ingen andre kan si at det er feil. Om noen blir tvunget inn i jobben er jo det leit, men etterspørselen vil ikke gå ned. Nå kan jeg forsikre deg om at de som blir tvunget i yrket,yter langt fra samme service,og har Langt færre kunder enn de som ønsker drive med sex salg. Markedet justerer liksom seg selv, men det vil alltid være unntak. Sexkjøp i seg selv er ikke feil av den grunn.
At noen betaler for sex er en privatsak. Skjønner virkelig ikke hvorfor du tar av. Slapp av, røyk deg en jonas.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syns det er helt fucked up at flere av dere kan sitte her å oppfordre til å dra på bordeller. Øst europeiske strippere og prostituerte er de som er mest utsatt for tvang, trusler og vold fra bakmenn og trafficking. I tillegg er pris pr tur billig og det er disgusting å utnytte seg av å kjøpe kropp som en billig ting uten verdi. For et bedritent kvinnesyn dere har. Å drive å oppfordre til sånt er jo spredning av skadelige holdninger mot damer og voldtektskultur, er det sånn dere vil at gutter skal se på dattera og søstra deres også?
Vis hele sitatet...
Synd prostitusjon er ulovlig i Norge da, det synes jeg er helt latterlig. Bare dra til Danmark, der er det lovlig. Generelt sett vil lovliggjøring av prostitusjon være en bra ting. I Norge har kvinner for mye makt kun ved fitta si, og de bruker det. Hvis "nice guy" Ola Nordmann med god jobb, grei inntekt osv, hadde hatt valget om å dra til en bar/bordell en lørdag kveld så måtte "vanlige" jenter også begynt å tilby seg selv litt, være en person og ha en personlighet istedet for å spille alt på fitta si og forvente å få alt servert og gjort for seg.. Det er du som tenker tilbakestående her
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
At noen betaler for sex er en privatsak. Skjønner virkelig ikke hvorfor du tar av. Slapp av, røyk deg en jonas.
Vis hele sitatet...
Ideelt sett kunne man latt det bare være en privatsak, men så enkelt er det dessverre ikke. Du burde slappe mindre av når det gjelder utnyttelse av andre. Din kule holdning er bare flau.

Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Det er ingenting feil med å tilby eller kjøpe eskortetjenester. Det er en avtale mellom partene, ingen andre kan si at det er feil. Om noen blir tvunget inn i jobben er jo det leit, men etterspørselen vil ikke gå ned. Nå kan jeg forsikre deg om at de som blir tvunget i yrket,yter langt fra samme service,og har Langt færre kunder enn de som ønsker drive med sex salg. Markedet justerer liksom seg selv, men det vil alltid være unntak.
Vis hele sitatet...
Om noen blir tvunget til det er jo det leit, men ¯\_(ツ)_/¯, ikke sant? Det er en vanlig holdning i mange moralske spørsmål som ved første øyekast virker kompliserte, men det er ikke greit at du og andre lurerer dere selve til å tro at dette er noe annet enn unnvikelse og ansvarsfraskrivelse.

Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Sexkjøp i seg selv er ikke feil av den grunn.
Vis hele sitatet...
Om man er enig i at man må få gjøre som man selv vil med seg selv, så lenge man ikke skader andre, så gir det seg selv at det må være i orden å selge seksuelle tjenester. Under utopiske forhold kan man vite at den man kjøper seksuelle tjenester hos ønsker å tilby deg de tjenestene, og det er derfor man kan også kan si at sexkjøp i seg selv ikke er feil. Det du argumenterer for overfor er derimot ikke hvorvidt sexkjøp i seg selv er rett eller galt. Vi lever ikke i et slikt utopi og må derfor gå dypere i det moralske når vi vurderer riktigheten ved kjøp av seksuelle tjenester, og da strekker ikke ditt innlegg til.
En avtale mellom to personer gjelder ikke dersom den skjer under tvang, og bør ikke inngås dersom den utnytter en av partene. Du anerkjenner at tvang skjer og sier "men markedskrefter". Det er ikke et argument for at noe burde være, bare et forsøk på en forklaring om hvorfor noe er. Du forsikrer oss at de som tvinges yter dårligere tjenester og derfor har færre kunder, men du sier ingenting om hvorfor dette er sant, eller hvordan det letter det moralske ansvaret til kjøpere som likefullt risikerer å kjøpe fra disse menneskene. Som kjøper kan man sjelden/aldri vite at den som selger seksuelle tjenester ikke utnyttes og skades av et kjøp. Dette fordi vi ikke kan lese tanker og vi vet at vi ikke kan stole på selgers påstand ettersom vedkommende kan være under press for å selge. Under disse forhold er det åpenbart feil å kjøpe seksuelle tjenester.

Noen velger å gjøre det likevel fordi ¯\_(ツ)_/¯ og 8===D, men det er umoralsk å gjøre det.
Sist endret av Mullah; 9. april 2019 kl. 13:00.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei, det er ikke greit å kjøpe sex. Det er patetisk og harry, og man bidrar sannsynligvis til menneskehandel og andre nedrigheter. Er glad jeg har en hjerne som er velfungerende nok til å overstyre kuken min.
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Synd prostitusjon er ulovlig i Norge da, det synes jeg er helt latterlig. Bare dra til Danmark, der er det lovlig. Generelt sett vil lovliggjøring av prostitusjon være en bra ting. I Norge har kvinner for mye makt kun ved fitta si, og de bruker det. Hvis "nice guy" Ola Nordmann med god jobb, grei inntekt osv, hadde hatt valget om å dra til en bar/bordell en lørdag kveld så måtte "vanlige" jenter også begynt å tilby seg selv litt, være en person og ha en personlighet istedet for å spille alt på fitta si og forvente å få alt servert og gjort for seg.. Det er du som tenker tilbakestående her
Vis hele sitatet...
Helt enig. En annen løsning er att menn slutter å glorifisere fitte. Greit nok når det kommer til one night stands og fuck friends osv, da er det bare utseende som teller (så lenge hun ikke er gærn), men ønsker man ett forhold bør man virkelig se på hva du tilbyr mot hva hun tilbyr i forholdet.

I de fleste tilfeller er det svært lite annet enn fitte kvinner har å tilby. Vi må kreve mer av damene om de ønsker ekslusivitet.
Sitat av iColdman Vis innlegg
I de fleste tilfeller er det svært lite annet enn fitte kvinner har å tilby. Vi må kreve mer av damene om de ønsker ekslusivitet.
Vis hele sitatet...
Kanskje mangelen på variasjon og spennende tilbud har en sammenheng med din overfladiskhet og trangsynte misogyni?
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg

Hvis "nice guy" Ola Nordmann med god jobb, grei inntekt osv, hadde hatt valget om å dra til en bar/bordell en lørdag kveld så måtte "vanlige" jenter også begynt å tilby seg selv litt(...)
Vis hele sitatet...
Få se om jeg forstår dette rett... Tror du på ekte at grunnen til at vi er kritiske til prostitusjon er fordi vi vil ha dere for oss selv? La meg i såfall avkrefte det kategorisk og med en gang. Det er ikke derfor.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, det er ikke greit å kjøpe sex. Det er patetisk og harry, og man bidrar sannsynligvis til menneskehandel og andre nedrigheter. Er glad jeg har en hjerne som er velfungerende nok til å overstyre kuken min.
Vis hele sitatet...
Javel. Din mening er at det er patetisk og harry. Greit nok det. Men for andre stiller det seg annerledes.
Det at det bidrar til menneskehandel og andre nedrigheter er utelukkende et resultat av at det er ulovlig.
Hadde det vært lovlig og regulert på en ordentlig måte (lovlige bordeller er det jeg ser for meg) hadde man fjernet det meste av de faremomentene det i dag involverer (menneskehandel, voldtekt, ran, utpressing i etterkant, etc).
Prostitusjon (som rus) er noe som vil forekomme uansett hvilke reguleringer stat og styre setter på det, så i mine øyne iallfall, er det mye bedre å kontrollere det enn å bare blindt forby!
Åja! Nei. Det er IKKE greit å kjøpe sex i østeuropa. Det er tortur av slaver.
Sist endret av Splooge999; 10. april 2019 kl. 00:31.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Det at det bidrar til menneskehandel og andre nedrigheter er utelukkende et resultat av at det er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Nei, dette stemmer dessverre ikke. Legalisering og regulering ser ikke ut til å ha gitt de resultat man hadde håpet. Det er velkjent at trafficking fortsatt er et problem i de mange europeiske land som har legalisert og regulerer prostitusjon. Disse landene fungerer dessuten som gjennomreiseland for å sende traffickingofre videre, f.eks til Norge.

Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Hadde det vært lovlig og regulert på en ordentlig måte (lovlige bordeller er det jeg ser for meg) hadde man fjernet det meste av de faremomentene det i dag involverer (menneskehandel, voldtekt, ran, utpressing i etterkant, etc).
Vis hele sitatet...
De har lovlige bordeller i Tyskland og de har de samme traffickingproblemene. Eieren av Paradise-kjeden, slike lovlige bordeller som du prater om, er i retten anklaget for bedrageri og trafficking. Bortsett fra det er det velkjent at mesteparten av jentene som jobber i Tyskland kommer fra Øst-europa og at mange av disse er traffickingofre.

Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Prostitusjon (som rus) er noe som vil forekomme uansett hvilke reguleringer stat og styre setter på det, så i mine øyne iallfall, er det mye bedre å kontrollere det enn å bare blindt forby!
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det ville være bedre å kontrollere det enn å bare blindt forby det, men det forbys ikke blindt i Norge. I tillegg er det flere problem med å bruke argumenter om skadereduksjon av rus og feilaktigheten ved å straffeforfølge brukere når man argumenterer for prostitusjon. Når det gjelder straffeforfølgelse av narkotika ønsker vi å hjelpe og beskytte den sårbare kjøperen, som bare ønsker å ta valg om egen kropp, mens i spørsmålet om prostitusjon er det først de prostituerte som må sikres. Legg da merke til hvordan den nordiske modellen ikke gjør de prostituerte til kriminelle - kun kjøperne og hallikene.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Har selv i rus klart å dra til prostituert på ren impuls. Var hos en afrikansk i Danmark som virket veldig sketchy. Følte det var tvang og betale henne pengene og gikk før jeg fikk gjort noe.

Var hos en dansk jente også på et dansk bordell hvor jeg kjente call damen. Den prostituerte var dansk student og var der frivillig og trengte penger til festing.

Følte det var mer innefor og at hun syntes det var helt greit og litt spennende.

Noe jeg vil gjort nykter eller med hodet klart i min alder, nei?

Som 60 åring og singel kunne det kanskje vært aktuell om dama hadde dødd og jeg følte jeg trengte seksuell kontakt og ikke kunne fått det et annet sted.
. Viktig å rspsektere disse jentene om man skal gjøre. Det. Spørre om ting er greit først, kan jeg kysse deg, kan jeg gjøre sånn og sånn.


Føler at liberalisering kan hjelpe jentene,.men kan ikke sette meg inn i det som mann. Dette må nesten jentene avgjøre selv.

De fleste som velger det er nok utsatte jenter selvom det er frivillig og.mitt morale kompass sliter veldig med å. Skulle gå til prostituerte. Trenger det heller ikke vanligvis,. Men i sterk rus som sagt jeg jeg gått i fella,. Men da er det jenta som har 'sjekket meg opp' og 'lurt' meg til å kjøpe tjenestene begge gangene.

Angrer ikke, men det med hyn første gjorde litt vondt og fikk dårlig samvittighet. Men ga henne pengene og litt ekstra før jeg gikk.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kanskje mangelen på variasjon og spennende tilbud har en sammenheng med din overfladiskhet og trangsynte misogyni?
Vis hele sitatet...
Har vært med på mye forskjellig. Men alle jente jeg har vært sammen med eller holdt på med hadde en ting til felles. De var avhengig av mine ressurser, men tilbydde ingenting tilbake.

Skjønner overhode ikke hvordan det er misogyni, nevmte aldri att alle damer er sånn. Sier bare at menn må bli flinkere til å velge ut de damene som ikke er slik.

Per nå er jeg sammen med en flott dame som har mye å bidra med i forholdet, og vi står derfor mye likere i forholdet. Aldri hatt det bedre.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er enig i at man bør unngå kjøp av sex hvis man har grunn til å tro at det ligger tvang bak, men hva mener du ellers?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er enig i at man bør unngå kjøp av sex hvis man har grunn til å tro at det ligger tvang bak, men hva mener du ellers?
Vis hele sitatet...
Men hvor mange er det egentlig som selger sex fordi de har lyst til å selge sex? Finnes de?

Jeg skal ikke kategorisk avfeie muligheten: Dersom man er komplett nymfoman og oppriktig ønsker å pule absolutt alt og alle, så kan en karriere som prostituert synes rasjonell. Sleng på ordet 'luksus', tilfør dyre vaner, menn med makt og penger, og glamour - ja, da får du en hollywoodklisjé som sikkert kan synes tiltrekkende for noen.
Men så må vi grave litt dypere i det. For eksempel om det overstående er så glamorøst likevel? Og kanskje den objektifiseringen og respektløsheten som transaksjonen uunngåelig er beheftet med gjør gratis sex bedre enn betalt sex - også for den prostituerte? Og om så dette hollywoodlivet nå likevel er reelt, er det da mer enn tre personer på landsbasis som genuint 'er der'? Det var hun libertarianeren som lagde en massebaluba om dette for noen år siden vedrørende parolene på kvinnedagen, men hvor oppriktig hun egentlig var i sitt ønske om å drive som gledespike er jeg usikker på. Hvis hun faktisk mener det hun sier til beinet, så skal jeg være enig i at det i dette tilfellet er snakk om å kjøpe en tjeneste som tilbys frivillig fra en person som har valgt sin sti her i livet av ønske, og ikke nødvendighet. I farten kommer jeg imidlertid ikke på flere potensielle eksempler på dette. Fenomenet synes å være såpass marginalt at det blir galt å ilegge det avgjørende betydning - men jeg er åpen for å revurdere dette.

I mellomtiden virker det mer fornuftig å se på de mer relevante scenariene. Opplagt tvang fra voldelige halliker og annet grums er alle(?) enige i at er galt. De fleste synes også å være enige i at det er galt å leie slike sexsslaver, selv om man da selv ikke er direkte ansvarlig for deres fangenskap. Så, trafficking utgår på begge sider av ligninga.

Men så var det en verden av gråtoner i mellom de to ekstremene jeg så langt har skissert. For eksempel kvinner som ikke opplever tvang fra voldelige bakmenn, men fra omstendigheter utenfor deres kontroll. Rusmisbruk er en gjenganger. Har man begrensede valgmuligheter kan det godt hende at det å prostituere seg er det minst ille. Jeg kan i alle fall godt se for meg at det å tigge på gata, gå sulten, selge dop eller pante flasker kan være verre enn å selge sex. Men det betyr jo ikke at personen ønsker å være prostituert? Her er vi ved et fascinerende veiskille i etikken: Hva er egentlig tvang? Er det riktig å handle sex fra noen som gjør det fordi det er den eneste reelle muligheten de har? Jeg synes ikke det. Så vil noen innvende at selv om de ikke ønsker det, så trenger de pengene - det er derfor de gjør det! - og da kan man jo like godt få de meg som fra deg eller en annen..? Til det vil jeg svare at det argumentet fungerer akkurat like bra på sexslaver: De har et genuint behov for kunder, for klarer de ikke å skaffe penger i kassa får de deng av halliken. Hvis man likevel mener at det er galt å handle sex fra sexslaver, så må det være fordi man ikke ilegger dette argumentet særlig betydning, og da kan det heller ikke brukes om de 'halv(u)frivillige' prostituerte som skissert over. Hvilke andre argumenter for å handle sex fra slike personer har dere? Jeg har så langt ikke sett noen.

Jeg baserer meg altså på to rimelige antakelser: Den første er at ekstremt få selger sex fordi de virkelig vil. De gjør det fordi det er det minst ille alternativet de har. For noen er det snakk om klassisk slaveri, men for mange er det mer diffust. Likevel, hadde de hatt muligheten til å slippe kundene, så hadde de gjort de. Den andre antakelsen min er at argumentet om "fri transaksjon mellom frie aktører"-argumentet kun kommer til anvendelse ovenfor denne ekstremt marginale gruppen som kanskje ikke engang eksisterer. Korollar: Kjøper du sex, så handler du sannsynligvis ikke med en "frivillig aktør".

Med mindre noen kan tilføye ytterligere argumenter, så synes konklusjonen å være at prostitusjon er betalt voldtekt: Man har sex med noen som ikke vil ha sex med deg, og det kan knapt defineres som noe annet enn voldtekt. Jeg vil kategorisk kalle voldtekt for umoralsk adferd.

Bemerk også at alle de andre argumentene om lovlig eller ulovlig økonomi og jaddah-jaddah ikke er relevante: Det er mye som er umoralsk som likevel er lovlig - og som bør være det. Hvorvidt prostitusjon bør være lovlig er en annen diskusjon og den havner på sidelinja - det er uansett galt å benytte seg av deres tjenester.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. april 2019 kl. 16:42.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Men hva med alle som er i et arbeid de ikke liker bare for å ha råd til mat? Er det da slaveri?

Hva med en kone og mann som ikke elsker hverandre lengre, men er sammen pga barna. Voldtar de hverandre når de har sex?

Jeg kjenner jenter som ikke har lyst å være i vanlig arbeid, og derfor velger å være luksus-eskorter uten noen form for hallik eller bakmann. De tjener rundt 10 tusen kroner timen og trenger ikke møte mer enn 4-5 i måneden for å få ting til å gå rundt. Så lenge de gjør det av eget fritt valg så er det ingenting galt med det. Det er heller så klart ikke voldtekt når begge partene er samtykkende. De som påstår det forstår åpenbart ikke hva voldtekt er for noe.

Vil også legge til: hvis jeg kunne fått 10 tusen kroner timen for å ligge med noen jeg fant frastøtende stygg så hadde jeg hevet i meg viagra og gjort det uten å tenke meg om engang. Jeg hadde ikke vært voldtatt selv om jeg ikke var tiltrukket av personen og gjorde det for pengene.
Sist endret av Dongerino; 10. april 2019 kl. 16:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Men hva med alle som er i et arbeid de ikke liker bare for å ha råd til mat? Er det da slaveri?
Vis hele sitatet...
Å flippe burgere klokka tre om natta på en bensinstasjon suger balle, men hvis det innebærer ufrivillig sex bruker du toastjernet feil. Dette har med andre ord ingenting med saken å gjøre.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hva med en kone og mann som ikke elsker hverandre lengre, men er sammen pga barna. Voldtar de hverandre når de har sex?
Vis hele sitatet...
Dersom ingen av de har lyst på sex med hverandre, så er få ting enklere enn å unngå å ha sex... Ofte er det vel faktisk slik at ekteskapet og sexlivet sakte vandrer sammen i døden? Denne innvendingen om gjensidig voldtekt synes derfor å være ganske teit. Hvis vi modererer den litt, slik at den ene parten tvinger den andre til sex, så mener jeg det er galt, ja. Åpenbart. Igjen, så er det grader av tvang med i bildet, og jeg sier ikke alle kjipe ekteskap bør medføre straffeforfølgelse. Det finnes selvsagt overganger fra et sunt sexliv og vekk. Når den ene parten sier "kan vi ikke snart knulle igjen, det er halvannen måned siden sist" og den andre finner frem kalenderen med et stønn og svarer "torsdag den fjortende?" så er det ikke akkurat frivillig, begge hater det gjensidig, og begge gjør det likevel fordi de føler at de bør. Kanskje ikke voldtekt, men i slike situasjoner bør man nok i det minste vurdere parterapi.


Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg kjenner jenter som ikke har lyst å være i vanlig arbeid, og derfor velger å være luksus-eskorter uten noen form for hallik eller bakmann. De tjener rundt 10 tusen kroner timen og trenger ikke møte mer enn 4-5 i måneden for å få ting til å gå rundt.
Vis hele sitatet...
Ja, du kjenner altså disse jentene. Det er det mange som sier at de gjør. Men det er forbausende få av disse jentene som likevel vil innrømme at de virkelig liker jobben sin når man graver litt i det. Jeg er totalt uinteressert i personlige anektdoter, men dersom du har noen seriøse klilder til å understøtte din påstand med, så er jeg svært interessert. Som jeg skrev innledningsvis, så er jeg a bsolutt villig til å revurdere dette punktet. Det sagt, så ville det fortsatt overraske meg om de utgjør en signifikant prosentandel av de prostituerte. Og er det ikke mer rettferdig å diskutere problemstillingen med utgangspunkt i de vanligste tilfellene, og ikke spesielle unntak?

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Så lenge de gjør det av eget fritt valg så er det ingenting galt med det.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig i dette, men basert på tilgjengelig informasjon synes det å være mer uvanlig enn horekundene liker å tro. Jeg skjønner imidlertid godt at rasjonaliseringen frister.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det er heller så klart ikke voldtekt når begge partene er samtykkende. De som påstår det forstår åpenbart ikke hva voldtekt er for noe.
Vis hele sitatet...
Hvah, er ikke frivillig sex mellom samtykkende og likeverdige parter voldtekt!? Dæven døtte. Så dum jeg var som påstod at all sex bestandig er voldtekt! Jammen bra at du kunne fortelle meg hva voldtekt er for noe slik at jeg ikke lenger vandrer rund i den villfarelsen.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. april 2019 kl. 17:15.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Skjønner overhode ikke hvordan det er misogyni, nevmte aldri att alle damer er sånn. [...]

Per nå er jeg sammen med en flott dame som har mye å bidra med i forholdet, og vi står derfor mye likere i forholdet.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om
Sitat av iColdman Vis innlegg
I de fleste tilfeller er det svært lite annet enn fitte kvinner har å tilby.
Vis hele sitatet...
er noe du kan stå rakrygget og fortelle den flotte damen din også, og i så fall, hvordan reagerer hun på det? Er hun enig?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, du kjenner altså disse jentene. Det er det mange som sier at de gjør. Men det er forbausende få av disse jentene som likevel vil innrømme at de virkelig liker jobben sin når man graver litt i det. Jeg er totalt uinteressert i personlige anektdoter, men dersom du har noen seriøse klilder til å understøtte din påstand med, så er jeg svært interessert. Som jeg skrev innledningsvis, så er jeg a bsolutt villig til å revurdere dette punktet. Det sagt, så ville det fortsatt overraske meg om de utgjør en signifikant prosentandel av de prostituerte. Og er det ikke mer rettferdig å diskutere problemstillingen med utgangspunkt i de vanligste tilfellene, og ikke spesielle unntak?
Vis hele sitatet...
Det finnes en god del norske jenter som selger sex uten en hallik i bahand, dette er jo ikke en hemmelighet. Det at jeg kjenner et par av de, hvorfor er det så utrolig? Jeg kjenner også flere jenter som selger de brukte trusene sine.

Menneskehandel og tvang er jeg helt imot, men hvis jenter og gutter faktisk VIL selge kroppen sin så er det ingenting galt med det. En kropp er nettopp bare det, en kropp. Selv om flere her inne ser på sex som noe magisk og spesielt som man kun må gjøre med utvalgte, så finnes det ufattelig mange som ikke ser på sex som så mye annerledes enn en joggetur. Det er faktisk ganske normalt, spesielt i Norge her vi har tonnevis med one night stands med folk vi ikke er tiltrukket av (UTEN å få betalt for det).

https://www.nettavisen.no/nyheter/--...t/3596869.html
Man har et ganske banalt syn på verden hvis man tror det kun eksisterer ytterpunktene "tvang" og "frivillig" her. Jeg er overrasket om noen over 14 år ikke har mer nyansert fargesyn enn det.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg lurer på om er noe du kan stå rakrygget og fortelle den flotte damen din også, og i så fall, hvordan reagerer hun på det? Er hun enig?
Vis hele sitatet...
Vi har diskutert det temaet ja og tenker ganske likt. Hun sier selv at hun ikke skjønner seg på hvorfor flere gutter ikke innser det. Samt setter hun stor pris på at jeg forventer mer enn bare sex fra henne.

Mulig dere har missforstått litt av poenget med det jeg skrev.
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Hva er ellers grunnen? Har du noe annet enn følelsebaserte argumenter å komme med?
Vis hele sitatet...
Nei, dette blir altfor dumt... dette er ikke følelsesbaserte argumenter. Jeg tror entropi gir en god faen i hvem som ligger med hvem av hvilke grunner. Jeg tror vedkomme bryr seg mye om folk blir utnyttet og om prostitusjon er netto positivt eller negativt for samfunnet. Det er veldig lett å si at alle prostituerte uten hallik elsker å selge kroppen sin og whatnot, men det blir utrolig unyansert. Det er ikke sikkert alle takler det like bra mentalt sett i det lange løpet, det er ikke sikkert alle gjør det helt frivillig uansett grunn, og jeg tror det er et yrke med relativt store risikoer for ubehagelige opplevelser, spesielt hvis man ikke er beinhard.

Dere er avhengige av oss og vet faen ikke hva dere vil, lol.
Vis hele sitatet...
Ja, dette kommer altså da fra mannen som påstår syntes prostitusjon burde være lovlig fordi han ikke klarer å tiltrekke en kvinne på vanlig vis. Jeg tror dette er den dummeste enkeltsetningen jeg har lest på Freak.no i nyere tid. lol.

Forbud fungerer ikke uansett så la oss heller se på alternativene og utvikle oss som samfunn.
Vis hele sitatet...
Jaggu, endelig et godt poeng. Selv en ødelagt klokken er rett to ganger om dagen. Forbud fungerer ikke, og det er vel det som diskuteres her. På hvilken måte burde det reguleres? Nå er det vel heller ikke faktisk forbudt å selge sex, kun å kjøpe.

Tilbud og etterspørsel, ganske simpelt.
Vis hele sitatet...
Ja, delikate situasjoner som har såpass mye forskjellige potensielle feller som sex-salg har burde definitivt kun reguleres av tilbud og etterspørsel..

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Jeg ville mye heller drevet med horeri for 2500 skattefrie kroner i timen enn det jeg driver med nå; våken nattevakt i en kommunal omsorgsbolig for utagerende autister, 170 kr timen etter skatt... bokstavelig talt drittarbeid.
Vis hele sitatet...
Basert på dine erfaringer med helt vanlig sex, som mann, så vet du at du lett ville vært en kvinnelig prostituert for 2500 kroner timen? Tror du må tenke litt dypere gjennom det enn som så
Sist endret av Sinken; 11. april 2019 kl. 01:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men hvor mange er det egentlig som selger sex fordi de har lyst til å selge sex? Finnes de?

Jeg skal ikke kategorisk avfeie muligheten: Dersom man er komplett nymfoman og oppriktig ønsker å pule absolutt alt og alle, så kan en karriere som prostituert synes rasjonell. Sleng på ordet 'luksus', tilfør dyre vaner, menn med makt og penger, og glamour - ja, da får du en hollywoodklisjé som sikkert kan synes tiltrekkende for noen.
Men så må vi grave litt dypere i det. For eksempel om det overstående er så glamorøst likevel? Og kanskje den objektifiseringen og respektløsheten som transaksjonen uunngåelig er beheftet med gjør gratis sex bedre enn betalt sex - også for den prostituerte? Og om så dette hollywoodlivet nå likevel er reelt, er det da mer enn tre personer på landsbasis som genuint 'er der'? Det var hun libertarianeren som lagde en massebaluba om dette for noen år siden vedrørende parolene på kvinnedagen, men hvor oppriktig hun egentlig var i sitt ønske om å drive som gledespike er jeg usikker på. Hvis hun faktisk mener det hun sier til beinet, så skal jeg være enig i at det i dette tilfellet er snakk om å kjøpe en tjeneste som tilbys frivillig fra en person som har valgt sin sti her i livet av ønske, og ikke nødvendighet. I farten kommer jeg imidlertid ikke på flere potensielle eksempler på dette. Fenomenet synes å være såpass marginalt at det blir galt å ilegge det avgjørende betydning - men jeg er åpen for å revurdere dette.

I mellomtiden virker det mer fornuftig å se på de mer relevante scenariene. Opplagt tvang fra voldelige halliker og annet grums er alle(?) enige i at er galt. De fleste synes også å være enige i at det er galt å leie slike sexsslaver, selv om man da selv ikke er direkte ansvarlig for deres fangenskap. Så, trafficking utgår på begge sider av ligninga.

Men så var det en verden av gråtoner i mellom de to ekstremene jeg så langt har skissert. For eksempel kvinner som ikke opplever tvang fra voldelige bakmenn, men fra omstendigheter utenfor deres kontroll. Rusmisbruk er en gjenganger. Har man begrensede valgmuligheter kan det godt hende at det å prostituere seg er det minst ille. Jeg kan i alle fall godt se for meg at det å tigge på gata, gå sulten, selge dop eller pante flasker kan være verre enn å selge sex. Men det betyr jo ikke at personen ønsker å være prostituert? Her er vi ved et fascinerende veiskille i etikken: Hva er egentlig tvang? Er det riktig å handle sex fra noen som gjør det fordi det er den eneste reelle muligheten de har? Jeg synes ikke det. Så vil noen innvende at selv om de ikke ønsker det, så trenger de pengene - det er derfor de gjør det! - og da kan man jo like godt få de meg som fra deg eller en annen..? Til det vil jeg svare at det argumentet fungerer akkurat like bra på sexslaver: De har et genuint behov for kunder, for klarer de ikke å skaffe penger i kassa får de deng av halliken. Hvis man likevel mener at det er galt å handle sex fra sexslaver, så må det være fordi man ikke ilegger dette argumentet særlig betydning, og da kan det heller ikke brukes om de 'halv(u)frivillige' prostituerte som skissert over. Hvilke andre argumenter for å handle sex fra slike personer har dere? Jeg har så langt ikke sett noen.

Jeg baserer meg altså på to rimelige antakelser: Den første er at ekstremt få selger sex fordi de virkelig vil. De gjør det fordi det er det minst ille alternativet de har. For noen er det snakk om klassisk slaveri, men for mange er det mer diffust. Likevel, hadde de hatt muligheten til å slippe kundene, så hadde de gjort de. Den andre antakelsen min er at argumentet om "fri transaksjon mellom frie aktører"-argumentet kun kommer til anvendelse ovenfor denne ekstremt marginale gruppen som kanskje ikke engang eksisterer. Korollar: Kjøper du sex, så handler du sannsynligvis ikke med en "frivillig aktør".

Med mindre noen kan tilføye ytterligere argumenter, så synes konklusjonen å være at prostitusjon er betalt voldtekt: Man har sex med noen som ikke vil ha sex med deg, og det kan knapt defineres som noe annet enn voldtekt. Jeg vil kategorisk kalle voldtekt for umoralsk adferd.

Bemerk også at alle de andre argumentene om lovlig eller ulovlig økonomi og jaddah-jaddah ikke er relevante: Det er mye som er umoralsk som likevel er lovlig - og som bør være det. Hvorvidt prostitusjon bør være lovlig er en annen diskusjon og den havner på sidelinja - det er uansett galt å benytte seg av deres tjenester.
Vis hele sitatet...
Det ligger et implisitt premiss i hele argumentasjonsrekken din som jeg ikke helt klarer å finne et moralsk grunnlag for: Det er noe mer grunnleggende galt i å selge kroppen sin i form av sex enn å selge andre deler av seg selv til andre formål. Det er også dette premisset som ligger til grunns i alle diskusjoner som omhandler dette temaet, men det blir sjeldent adressert direkte. Folk i utallige yrker selger helsa si for penger; enten det er advokaten som jobber 18 timer i døgnet eller snekkeren som får artritt i en alder av 45. Hva er den iboende egenskapen i sex som gjør at det nødvendigvis er verre? Og hvis det eksisterer en slik egenskap, er den faktisk iboende i sex, eller er den sosialt betinget? Jeg er definitivt åpen for å bli overbevist her.

Det er heller ikke mulig å holde jusen i problemstillingen fullstendig separert fra etikken. I en perfekt verden ville det vært mulig, men i virkeligheten går påvirkningen begge veier. Tror du det er mulig at samfunnets syn på sex og salg av sex (som er svært påvirket av religiøse idealer, men det er en annen diskusjon) i stor grad er farget av dets status i våre juridiske systemer, og at en eventuell lovendring på sikt ville kunne gjøre salg av sex til et legitimt, respektert yrke med beskyttet status? Eller er det noe så iboende galt i salg av sex at dette aldri ville være mulig - til tross for at flere menneskelige samfunn har hatt prostituerte med relativt høy sosial status, et nevneverdig eksempel ved Devadasier i tidlige India. Og at noen i dagens samfunn, som du er inne på, kanskje ikke påvirkes i like stor grad av samfunnets normer, som gjør dem i stand til å faktisk trives med å selge kroppen sin? Jeg forstår ikke hvorfor man må være komplett nymfoman og oppriktig ønske å pule alt og alle for å kunne trives med å selge kroppen sin, eller hvorfor det er uunngåelig at det heftes en objektivisering og respektløshet til å selge sex. For meg framstår begge disse påstandene som svært betinget av nåværende samfunnsforståelse, og helt ærlig, ganske naiv.

Misforstå meg rett: Jeg er helt enig i at så lenge bransjen er ulovlig og individene du kjøper sex fra har liten eller ingen kontroll over egen skjebne er det moralsk galt å ha samleie med dem. Poenget du gjør om tvang er også interessant, selv om dette argumentet også kan anvendes om svært store deler av arbeidermassen hvis man ikke antar at det er noe iboende verre i å selge sex. Er det riktig å tvinge Ola Nordmann, eller mer relevant, Olga Jaroslaw, til å tilbringe 60 av sine 80 leveår i kassa på Statoil eller skiftende mellom liknende bedrifter uten reelle muligheter til endring på bakgrunn av genetiske eller miljømessige faktorer? Hvorfor er det - sosiale konsekvenser sett bort i fra - verre for Olga å selge sex?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Basert på dine erfaringer med helt vanlig sex, som mann, så vet du at du lett ville vært en kvinnelig prostituert for 2500 kroner timen? Tror du må tenke litt dypere gjennom det enn som så
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig poenget ditt annet enn å antyde at jeg er korttenkt? Med tanke på at alle prostituerte med litt vett i skallen kan filtrere vekk de uønskede klientene så ser jeg ikke hva som skal være så forferdelig med dette yrket. Det er langt bedre å bli pult for 2500 kr timen enn å jobbe i kommunal sektor med voldelige autister og bæsjebleier for 170 kr timen. Som Nether er inne på så innebærer de aller fleste jobber, ihvertfall de som ikke krever høyere utdanning, at man selger sjela si og gjør noe man egentlig ikke har så veldig lyst til i bytte mot penger. De prostituerte får i det minste en anstendig timelønn.
Sist endret av SkurtNilsen; 11. april 2019 kl. 03:00.
Sitat av Nether Vis innlegg
Hva er den iboende egenskapen i sex som gjør at det nødvendigvis er verre? Og hvis det eksisterer en slik egenskap, er den faktisk iboende i sex, eller er den sosialt betinget?
Vis hele sitatet...
Her er du ved kjernen i spørsmålet, godt og presist formulert. Jeg ble beskyldt for å argumentere med følelser tidligere her (man er tross alt kvinne), men jeg tror det er vanskelig å svare helt kaldt og rasjonelt på dette. Jeg prøver å svare uansett.

Å selge sex er annerledes enn å selge kroppen som arbeidskraft, fordi sex er uløselig knyttet til følelseslivet på en annen måte. Ikke nødvendigvis kun romantiske følelser, for all del, men likevel noe intimt og personlig. Hvorfor gir seksuelle overgrep mer traumer enn andre former for overgrep som er sammenliknbare i voldsomhet? Det er av en eller annen grunn noe med seksualitet som er veldig sårbart.

Er dette iboende eller kulturelt? Er det vårt syn på seksualitet som gjør det så sårbart? Ville voldtekt gitt mindre traumer og prostitusjon mindre skamfølelse hvis vi som samfunn bestemte oss for at seksualitet ikke var noe spesielt intimt eller personlig? Mulig. Jeg tror ikke det kun handler om det, men det er kanskje ikke så interessant heller. For å fjerne det kulturelle stigmaet måtte vi ikke kun endret syn på prostitusjon, men på seksualitet som noe mer intimt og personlig enn en hvilken som helst kroppslig aktivitet. Det er neppe realistisk og kanskje heller ikke ønskelig.

Saken er altså at sex, iboende eller kulturelt, er noe annet og mer enn en nøytral fysisk aktivitet. Dette mener jeg vil gjøre det om ikke umulig, så veldig vanskelig å selge det som en vare uten å utvikle noen problemer med skam og selvbilde. Det tror jeg gjelder selv om man starter frivillig og i utgangspunktet tror man vil takle det helt fint.

Min påstand er at kjøper du sex risikerer du i verste fall å utnytte noen i rent slaveri, og i beste fall å tråkke ytterligere ned noens allerede skadede selvfølelse. Og kanskje, kanskje tar jeg feil i akkurat det helt unike tilfellet. Men å si det til deg selv er ikke noe annet enn rettferdiggjøring for din egen del.
Bildet er ikke sort hvitt. Og det er heller ingen enkel løsning på problemet. Forbudet vi har har det virket? Er det mindre salg av sex etter at det ble forbudt å kjøpe sex? Og hva ønsket man å oppnå med forbudet? Var det ikke egentlig dårlige kår, tvang og vold som var kjernen til at forbudet kom?

Tvang, trafficing og utnyttelse er ikke bra. Motvirker vårt forbud dette på noen som helst måte, eller er det kanskje heller slik at det blir enklere for de som som driver på med salg av mennesker? Idag er det null kontroll rundt dette med salg av sex i norge. Noen har halliker andre forsøker å klare seg selv men da med større risiko for vold, voldtekt etc. Også har vi helt sikkert en stor del mennesker som blir presset med tvang inn i prostitusjon også her.

Lovlige bordeller ville ikke rensket opp hele sexmarkedet som ved et trylleslag, og noe off the books salg ville det vært likevel. Men det ville gitt prostituerte muligheten til å holde til å tryggere omgivelser. Kanskje er jeg naiv nå, for mange folk sier bordeller feks i nederland er styrt av mafia og at tvang forekommer. Ikke vet jeg, men jeg ser for meg at det vil være mulig å skape trygghet om det skjer på bordell.

I Nevada tror jeg det er lovlige bordeller, såvidt jeg husker fra en dokumenter så betalte jentene for leie av området. Det var bar og restaurant og rom. Det ble skattet og det var kontroller. Virket ryddig og helt sikkert langt tryggere enn å stå på gata eller møte tilfeldige etter avtale på sms på en random adresse.

Jeg skjønner at det er mange skjebner blant prostituerte. Men kanskje er det også slik blant kundene? Det er neppe slik at brorparten av kundene er voldelige svin som presser jentene eller ass-raper dem mot sin vilje? Noen er nok slik, men noen er jo voldtektsmenn i venneforhold, på fest eller i parker og mørke smug.

Det er nok endel horekunder som heller ikke har noe til selvbilde, som mangler selvtillit eller som ikke skjønner de sosiale kodene slik at de kan omgåes damer seksuelt uten å betale for det. Som for horene kan det være mange årsaker, helt sikkert også seksuelt misbruk, manglende bekreftelse eller omsorgssvikt i unge år. Mens det kanskje for andre er ren latskap, spenning eller kanskje det å slippe å måtte forholde seg til det andre mennesket etterpå som gjør at de kjøper sex. Eller at de er lei bråjugingen på byen i desperat jakt etter gevinst.
Også er det jo heller ikke alle som har kropp, utseende eller personlighet som er særlig tiltrekkende for damer. Om 2 skadeskutte sjeler finner sammen i noen timer etter avtale uten at det foreligger tvang, press eller voldtekt så tenker jeg at ofte er det kanskje 2 forskjellige skjebner der begge parter føler de egentlig ikke har særlig valg. Den ene selger og den andre kjøper. Og begge får dekt noe. Enten det nå er følelsen av nærhet, tømme pungen, bekreftelse eller penger. Når alt er over så er det ikke sikkert noen av partene sitter igjen med en dyp go'følelse, de er neppe stolt&kry men det møtet dekte nå et behov hos begge parter.

Kanskje heller enn å jakte på enhver horekunde eller gå i skyttergraven for å støtte den ene eller andre parten, kanskje kunne vi forsøkt å finne måter å gjøre alt dette på en mer trygg måte? Hva kan vi gjøre for å ta bakmennene? Hvordan minske trafficking? Forsøke å tildele nok ressurser til at anmeldelser av voldelige kunder faktisk følges opp og etterforskes og taes til retten framfor å bli henlagt?

Og kanskje må vi våge å tenke tanken og akseptere at vi aldri klarer å stoppe kjøp og salg av sex - og når den tanken modner og aksepteres så klarer vi kanskje også å lage et lovverk, og stille med nødvendige kontrollmekanismer og ressurser til rådighet slik at det dette i fremtiden skjer i noe mer kontrollerebare og trygge former. Både for den som selger og den som kjøper.
Teller ikke om det er betalt for, bedre og kjøre pikken i ei som er på nedre del av skalaen da om man er desperat, ta deg et runk og revurder hele greia
I
Sitat av random67489 Vis innlegg
Forbudet vi har har det virket? Er det mindre salg av sex etter at det ble forbudt å kjøpe sex? Og hva ønsket man å oppnå med forbudet? Var det ikke egentlig dårlige kår, tvang og vold som var kjernen til at forbudet kom?

Tvang, trafficing og utnyttelse er ikke bra. Motvirker vårt forbud dette på noen som helst måte, eller er det kanskje heller slik at det blir enklere for de som som driver på med salg av mennesker?
Vis hele sitatet...
Den evalueringen som har vært tyder på at prostitusjon er redusert, holdninger blant menn til prostitusjon er mer negative, etterspørselen og rekrutteringen er redusert, det er færre bakmenn og Norge er mindre attraktivt for menneskehandel. Så vidt jeg har fått med meg har det ikke vært en evaluering siden 2014, men det vi vet tyder altså på at loven virker, ja. Erfaringer fra Sverige og Danmark, som hhv har og ikke har et forbud, tyder også på det. I hele Europa ser man at land med lovlig prostitusjon, som Nederland, har mye mer trafficking enn land med forbud. Disse erfaringene fra nabolandene og Europa var da også utgangspunktet da denne loven ble innført, det var ikke bare et innfall på autopilot om å forby alt man ikke liker.

Og kanskje må vi våge å tenke tanken og akseptere at vi aldri klarer å stoppe kjøp og salg av sex
Vis hele sitatet...
Den tanken tror jeg ikke noen i debatten ikke er veldig klar over. Det at vi ikke kan stoppe noe er ikke i seg selv et argument mot at det skal være forbudt.

Jeg forstår at et blindt forbud mot alt man ikke liker ikke alltid er løsningen, særlig når samfunnets svakeste er involvert. Men dette er ikke et blindt forbud. Det er et forbud mot de som utnytter de svakeste, som nettopp ikke kriminaliserer ofrene, i motsetning til det man ser i f eks narkotikapolitikken.

Jeg skal likevel ikke være så kategorisk å si at loven er en udelt suksess, den kunne gjerne vært bedre evaluert. Er forbud er selvsagt heller ikke nok, det er sikkert mye som kunne vært sagt om andre tiltak. Men diskusjonen her går mest på om sexkjøp er moralsk forsvarlig, og der vil jeg si nei. Du beskriver et nesten romantiserende bilde av to skadeskutte sjeler som møter hverandre og dekker gjensidige behov, men sexkjøp er i praksis ikke et likeverdig møte.
Sist endret av *pi; 12. april 2019 kl. 08:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jaha så vi har færre bakmenn nå enn tidligere? Har litt vanskelig å tro på det om det ikke dokumenterte påstander. For det jeg selv observerer er stikk motsatt. Tror aldri det har vært så mange utenlandske horer i Norge som det er nå. Og det kommer på toppen av escortemarkedet der det kanskje er flere som forsøker å klare seg uten bakmenn?

Likeverdig sa jeg ikke at det var, og om det skal være likeverdig så fordrer det jo at salg og kjøp skjer mellom 2 helt frie og oppegående mennesker som etter en nøye konklusjon kommer til at salg av sex og kjøp av sex er for dem. Og det er vel heller sjeldent. Men om det er likeverdig eller ei, så får jo både kjøper og selger dekt et behov. Og således er det for min del egentlig greit nok sålenge det skjer i ryddige former og ihht til avtale, prising og hva som er "på menyen".

Det jeg forsøkte å belyse er at det store skremmebildet som ofte tegnes av horekunder nok er svært nyansert. Det snakkes og skrives ofte om voldelige, ass-rape kunder som kanskje også stjeler pengene til hora etter at de har røffa opp hora. Skjer nok det dessverre, men det er nok ikke en hverdagslig ting. Det er nok mange stakkarslige horekunder som føler de betale for nærhet de ikke klarer å skaffe på annen måte. Eller helt vanlige menn som oppsøker horer og som oppfører seg i omgang med horer.

I et prosjekt jeg deltok på et par år tilbake så kom vi i kontakt med endel slitne mennesker i byen samt også endel horer. Og det jeg husker gjorde inntrykk var historiene de fortalte om hvordan de blir møtt om de forsøker å anmelde voldelige horekunder, først få bank og kanskje bli voldtatt også blir de kanskje møtt av tjenestemenn som gjør opplevelsen verre og da blir det jo ikke anmeldt om det skjer flere ganger.

Øvrigheta virker ikke å prioritere volg, overgrep og ran av horeri det hele tatt, og de får nærmest beskjed om at slikt følger sexsalg og de må bare regne med det. Når ble det greit å akseptere vold og overgrep? Eller kanskje ikke akseptere, men være så likegyldige at saken umiddelbart henlegges? Den slags unnfallenhet er i mine øyne verre enn å betale for sex.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Jaha så vi har færre bakmenn nå enn tidligere? Har litt vanskelig å tro på det om det ikke dokumenterte påstander.
Vis hele sitatet...
Dokumentert og dokumentert, det er nå det den forskningen som er gjort konkluderer med. Skulle gjerne sett flere og større studier på det her til lands, men det går vel også an å anta noe ut fra utenlandske erfaringer. Men jeg legger ikke noe prestisje i å forsvare loven, jeg er for den fordi den informasjonen jeg har tyder på at den funker. Men det er jo bare et godt argument dersom man faktisk mener at sexkjøp er negativt og noe man vil mest mulig til livs. Er man ikke enig i det må jeg argumentere annerledes. Der er derfor litt vanskelig å ha begge disse diskusjonene gående i samme tråd. Mange her mener sexkjøp er moralsk legitimt, og da blir dette med lovverket en skinndebatt.

Det jeg forsøkte å belyse er at det store skremmebildet som ofte tegnes av horekunder nok er svært nyansert.
Vis hele sitatet...
Dette er det gjort altfor lite forskning på. Det er helt sikkert nyansert, og vil man endre holdninger til noe er det lurt å vite hvilke holdninger det faktisk er snakk om. Skremmebilder er sjelden nyttige. Men uavhengig av intensjonene og bakgrunn til kunden så mener jeg det de gjør utnytter og skader et annet menneske og at det er galt. Det går an å mene det og samtidig ha sympati med dem og ikke tenke på dem som monster.

Når ble det greit å akseptere vold og overgrep? Eller kanskje ikke akseptere, men være så likegyldige at saken umiddelbart henlegges?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg sett selv, ikke kun når det gjelder prostituerte men også andre grupper som faller utenfor. Det gjør meg så rasende at det er vanskelig å skrive om det uten caps lock.
Sist endret av *pi; 12. april 2019 kl. 16:21.
Moral eller umoral i det å kjøpe sex? Vel jeg skal ikke ha noen sterke meninger om akkurat det, hva jeg mener er jo ikke vesentlig for diskusjonen likevel. For meg var det viktigst å få frem at horekunder er ikke en homogen masse av voldsutøvere som finner glede i å pine horer, voldta dem eller rane dem. At det også er mennesker som oppsøker horer fordi de føler de ikke får dekt sitt seksuelle behov eller behov for nærhet og intimitet på annet vis.

En ting som kanskje kan bidra til å se ting i et annet lys er at det i tidligere tider frem til slutten av 80 tallet eller frem til midten av 90 tallet var slik at personer som var på institusjon feks psykisk utviklingshemmede eller personer som rett og slett levde livet sitt på psykiatriske avdelinger som jo slett ikke var uvanlig den gang hadde rettigheter til dette med kjøp av sex. Sex var ansett som så viktig for alle mennesker at det som ikke klarte å ordne sex selv når de bodde og levde på institusjon, kunne via sin primærkontakt få hjelp til sexkjøp. Ofte fantes det botrenings fasiliteter for å forsøke å trene dem om opp å kunne klare seg utenom å være fulltids pasient, men ofte var disse botrenings hjemmene tomme el ikke i bruk. Der var det ikke uvanlig at pasienter fikk assistanse til å skaffe seg hore rett og slett. Og det var faktisk også slik at det var mulig å søke økonomisk bidrag for å kunne gjennomføre.

Det høres kanskje brutalt ut, men selv storsamfunnet mente da at alle hadde rett til et sexliv. Selv de som levde på institusjon, funksjonshemmede, kroniske syke og kronisk psyke.
Sist endret av random67489; 13. april 2019 kl. 12:51.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Moral eller umoral i det å kjøpe sex? Vel jeg skal ikke ha noen sterke meninger om akkurat det, hva jeg mener er jo ikke vesentlig for diskusjonen likevel.
Vis hele sitatet...
Diskusjonen handler om det, så jeg synes absolutt det er relevant å høre hva du mener om det.

At det også er mennesker som oppsøker horer fordi de føler de ikke får dekt sitt seksuelle behov eller behov for nærhet og intimitet på annet vis.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Stor sympati for behovet, men mener målet ikke helliger middelet. Men det du sier er et viktig poeng, også om man vil fenomenet til livs. Man må forstå hvorfor det er er der.

Det høres kanskje brutalt ut, men selv storsamfunnet mente da at alle hadde rett til et sexliv.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i at det er en rettighet, i betydningen at det er noe samfunnet eller andre har en plikt til å gi deg. Mye frustrasjon i mørke incel-kjellere bygger på en forståelse av at de har blitt sviktet og snytt for noe de har krav på.

Skal vi diskutere moralen, tror jeg uansett vi må ra utgangspunkt i spørsmålene Nether stiller over her, kort oppsummert: Påfører du et menneske skade når du kjøper sex? Jeg mener ja, og at behovet som dekkes ikke kan rettferdiggjøre dette.
Sist endret av *pi; 13. april 2019 kl. 13:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du den incel greia klarer jeg ikke forstå så den må vi nesten holde utenfor. Det er en helt egen ting og virker som et miljø for sadomasochister som ikke er klar over legning sin. Delta i et brorskap hvor de konstant dra hverandre ned og svartmaler fremfor å forsøke å bygge hverandre opp eller kanskje danne lokale grupper eller større treff hvor de kan forsøke å jobbe med sine problemer fremfor å dyrke problemene og dermed devaluere hele sin eksistens, sin person, personlighet og faktisk fremtid. Det blir for rart for meg.

Hele den tanken de hegner om virker å være tuftet på tull. Jeg kjenner menn som er lavere enn snittet som drar damer, jeg kjenner lubne og småfete menn som virkelig kan sjarmere når det kommer til damer og som har kjærester eller er gifte. Og jeg kjenner tynne menn med damer. Ja det er kanskje noen ting som mange damer liker hos menn, men det betyr jo ikke at alle damer like samme mann. Og hva med personlighet og sosial kløkt? Mange damer som tiltrekkes vel så mye av det som utseendet. Men om disse incel-gutta kun sitter inne bak tastaturet og gnåler om hvor jævlig livet er fordi han er singel, pga av en høyde på kun 170 cm så får han jo ikke vist frem hverken sosial kløkt eller personlighet . Og etter mange nok runder med likesinnede på nettet så er jo alle hans dårlige sider ikke bare bekreftet, men fremdyrket og selvtilliten er blitt ennå mindre, selvbildet er knust og troen på fremtiden helt forsvunnet. Når han da en dag kommer i en situasjon at han kunne sjekket opp en dame så vil jo dama sky ham som pesten fordi han har jo dyrket frem taperen i seg fremfor å forsøke å bygge seg opp.

Når eg tenker meg om så forsvant kanskje dette med tilrettelegging for sexkjøp blant kronisk syke i arbeidet med noe som kaltes hvpu reform? Kan det stemme?

De hadde rett til et sexliv, ingen var pliktig å gi dem sex. Men de hadde rett på hjelp for å tilrettelegge. Selve transaksjonen og gjennomføring regner jeg med selger og kjøper ordnet på egenhånd.

Ja hva skal jeg si om det moralske aspektet rundt kjøp og salg av sex?
Det er ikke greit å kjøpe sex fra sexslaver, og vi skulle brukt mer ressurser på å avdekke bakmenn for å minske trafficking. Voldelige horekunder skulle blitt tatt og straffet skikkelig.

Men alle horer er ikke slaver. Og dersom kjøper og selger på forhånd er enig om spilleregler og disse reglene følges og det hele forløper med respekt og så mye verdighet som er mulig i en slik setting så tenker jeg at da er det kanskje greit. Om Per og Pål ikke kjøper sex så vil jo prinsessen likevel tilby sine tjenester, som kanskje Espen kjøper.

Det er ikke optimalt men når er ting optimalt? Folk faller utenfor hele tiden. Noen har noe ved seg som gjør at de blir mobbet. For mange vokser de seg ut av det. For andre forblir de den som mobbes hele livet. Andre sliter psykisk eller kanskje har bagasje som gjør at de starter med rus. Vi har alle vårt. Og gjør det vi kan for å komme oss gjennom dagene. For noen blir summen av alt at de ender opp med å selge sex, for andre at de ender opp med å kjøpe sex. Det får vel være greit vel, så lenge de har normal folkeskikk?
Sist endret av random67489; 13. april 2019 kl. 13:53.
Enig i at incel-diskusjonen blir en avsporing. Jeg mente bare å problematisere holdningen om at sex og nærhet er en rettighet, mulig det er lettere å se den parallellen når man har vært på mottakersiden av den innstillingen noen ganger.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Det får vel være greit vel, så lenge de har folkeskikk vel?
Vis hele sitatet...
Ikke hvis handlingen skader et annet menneske. Jeg mener den gjør det, selv om det gjøres uten tvang og med folkeskikk. Jeg har prøvd å argumentere for hvorfor salg av sex ikke er eller kan bli som andre tjenesteytelser. Skal vi diskutere moral, tror jeg at det er der debatten må spisses. Jeg regner jo med at du er enig i at det er betenkelig å skade andre for å dekke eget behov.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Nether Vis innlegg
Det ligger et implisitt premiss i hele argumentasjonsrekken din som jeg ikke helt klarer å finne et moralsk grunnlag for: Det er noe mer grunnleggende galt i å selge kroppen sin i form av sex enn å selge andre deler av seg selv til andre formål. Det er også dette premisset som ligger til grunns i alle diskusjoner som omhandler dette temaet, men det blir sjeldent adressert direkte. Folk i utallige yrker selger helsa si for penger; enten det er advokaten som jobber 18 timer i døgnet eller snekkeren som får artritt i en alder av 45. Hva er den iboende egenskapen i sex som gjør at det nødvendigvis er verre? Og hvis det eksisterer en slik egenskap, er den faktisk iboende i sex, eller er den sosialt betinget? Jeg er definitivt åpen for å bli overbevist her.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Å selge sex er annerledes enn å selge kroppen som arbeidskraft, fordi sex er uløselig knyttet til følelseslivet på en annen måte. Ikke nødvendigvis kun romantiske følelser, for all del, men likevel noe intimt og personlig.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke denne sammenligningen er et godt grunnlag for å si at det er noe verre med sexarbeid enn annet arbeid. Du argumenterer for at forskjellen i arbeidet kommer av at det er uløselig knyttet til følelseslivet. Det argumentet er avhengig av at du begrenser deg til å sammenligne prostitusjon opp mot arbeidet til en snekker, kontorarbeider, eller lignende (en mangel på nyanse Nether riktignok først bidro til.) Det finnes også andre typer arbeid som krever at man kommer nært innpå andre mennesker (og dem på deg), hvor det nettopp er jobben. Det å gjøre arbeid som er uløselig knyttet til følelseslivet, arbeid som er intimt og personlig, er ikke kun forbeholdt prostituerte. Dette er også arbeid som kan føre med seg vold og traumer, og som arbeidstakere også kan søke seg til nettopp fordi de selv har opplevd noe traumatisk. At enkelte ikke ville tatt disse jobbene, eller ikke burde ta dem for sin egen del, er ikke det samme som at det er noe grunnleggende galt i arbeidet. Det samme tenker jeg om prostitusjon.

Sitat av *pi Vis innlegg
Hvorfor gir seksuelle overgrep mer traumer enn andre former for overgrep som er sammenliknbare i voldsomhet? Det er av en eller annen grunn noe med seksualitet som er veldig sårbart.
Vis hele sitatet...
Interessant om det stemmer. Hva legger du til grunn for denne påstanden?

Sitat av Nether Vis innlegg
For å fjerne det kulturelle stigmaet måtte vi ikke kun endret syn på prostitusjon, men på seksualitet som noe mer intimt og personlig enn en hvilken som helst kroppslig aktivitet. Det er neppe realistisk og kanskje heller ikke ønskelig.

Saken er altså at sex, iboende eller kulturelt, er noe annet og mer enn en nøytral fysisk aktivitet. Dette mener jeg vil gjøre det om ikke umulig, så veldig vanskelig å selge det som en vare uten å utvikle noen problemer med skam og selvbilde. Det tror jeg gjelder selv om man starter frivillig og i utgangspunktet tror man vil takle det helt fint.
Vis hele sitatet...
Vi har allerede sett Dongerino hevde at mange ikke ser på sex som så mye mer enn en joggetur. Det er en påstand som i beste fall må være en absurd overdrivelse, og som slett ikke gjorde noe for å underbygge argumentet for sexkjøp. I ditt eget innlegg overforenkler du på en lignende måte når du sammenligner seksuell utfoldelse med "hvilken som helst kroppslig aktivitet", eller "en nøytral fysisk aktivitet". Om vi ikke allerede hadde hatt Dongerinos innlegg ville jeg sagt at du kom med stråmannsargument, men hva det nå enn er så er uansett for snevert.

Videre mener du at man utvikler problem med skam og selvbilde som følge av jobben. Det er en antagelse du gjør uten å gå videre inn på hvorfor. Det er opplagt at en slik jobb kan legge mange uheldige føringer på folks liv, men fra det jeg har lest om den beslektede pornobransjen er det ikke gitt at selve jobben skaper disse problemene. Jeg synes for eksempel å huske at et studie av pornoskuespilleres mentale helse ikke indikerte at det nødvendigvis var jobben i seg selv som preget mental helse hos utøverne. Dette er ikke interessant som en måte å legitimere sexkjøp, men fordi det sier noe om hvilket stigma vi berettiget kan legge på prostitusjon og prostituerte. Det sier også noe om vårt eventuelle ansvar som samfunn.