Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 5871
Apex: Jeg er ikke noe siviløkonom, men det er en grunn for at avgifter økes, det er ikke for å kreve inn penger bare for å gjøre det, eller bare for å være slem. Det er for vårt eget beste. Hvordan kan det være til vårt beste, spør du sikkert. Men de gjør det blandt annet for å styre inflasjon. Dersom normenn får for stor kjøpekraft synker verdien av pengene. Noe vi ikke vil skal skje.

Når det kommer til industri, så er jeg tildels enig. Vi burde hatt MYE mer industri. Nå er det engang sånn at vi har nesten ikke arbeidsledighet. Det finnes ikke engang nok folk til å besette de ledige stillingene Norge har i dag.

Vi kunne jo ha importert noen tusen arbeidstagere, Men jeg vet ikke om alle ville vært enig i at det er riktig heller..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av GothQueen
... Nå får jeg ikke opp side tre her... JaJa!

Acidous; Den bussen jeg prater om var ikke rutebuss! Det var skolebuss, som gikk nedom søppelplassen, heeelt ned!
Og du var aldri på den bussen.
Med mindre du begynnte å ta den etter at jeg gikk ut av skolen, og da fikk de en ny ordning, som gjorde at en annen buss møtte bussen ved nedkjørselen og tok alle elevene over.
Og du, du klarer deg ikke helt alene med 3k i måneden. Og det veit du!
Jeg kan ikke gå til noen og låne penger jeg. Det kan jo du! *kremt kremt*
Vis hele sitatet...
De pleier vanligvis ikke å parkere skolebussen når den har kjørt de to turene den skal til dagen. Bussene blir ofte brukt til andre kjøringer(for eksempel rute) når den ikke kjører til og fra skolen.

Og, ja, jeg sliter med økonomien, det kan jeg innrømme, men jeg prøver i alle fall så godt jeg kan. Du bor jo forresten gratis, og du må egentlig ikke kjøpe alt av mat og husholdningsartikler selv, med tanke på at han du bor med. Og du har faktisk mulighet til å låne av flere enn jeg kan, og det veit du.

EDIT: Og når jeg ser på en annen tråd du har at du har kjøpt deg sverdsett til nesten 800 kroner, så kan du jo egentlig ikke ligge så utrolig dårlig an med økonomien at du trenger å låne av noen.
Sist endret av Acidous; 5. august 2007 kl. 12:39.
Til dem som sammenligner Norge med Somalia og diverse andre u-land: Det at menneskene i nevnte land ikke har det like godt som oss (ja, jeg er klar over at de har det jævlig mye verre) bør ikke bety at vi verken skal diskutere nye løsninger eller tilstrebe å forbedre tilværelsen vår, eller?

Problem 1: Vi skal absolutt sitte å ruge på oljepengene våre. Jo lengre vi venter, jo større inflasjon vil det bli, og vi ender opp med at Krona ikke er verdt å tørke seg i ræva med engang.

Problem 2: Trygdesystemet må revurderes. Det er til dags dato alt for mange snyltere. Å bygge opp et bedre støtte-/kontrollapparat vil koste litt, ja, men jeg er overbevist om at vi går i pluss uansett på grunn av alle slakapungene som rett og slett ikke gidder å jobbe blir oppdaget.

Problem 3: Alt er forpult dyrt i Norge. Amerikanerne klager når de kjøper seg et nytt PS3 spill til 150 Kroner (ja), eller kjøper seg 3+ liter bensin til samme pris som vi kjøper 1 liter (ja). La oss nå si at vi beholder skatten/momsen/whatever: Det å gå til f.eks. legen er fremdeles forpult dyrt.

Men, for å endre på alt dette må vi assassinere samtlige dagens politikere og bygge opp et nytt politisk system som ikke er komplett inkompetent. Dette vil ikke skje, og Norge vil fortsette på samme kurs i mange herrens år, merk mine ord.

Edit: Bare for å komme med en tilfeldig (blant mange) historie: Kort fortalt bodde jeg litt under grensen til å få tillatelse til å ta skolebuss gratis (tror grensen var minst 4 km unna skolen for å få ta buss, mulig det er et lite avvik). Hadde huset jeg bodde i vært 50 m lengre unna skolen, hadde jeg fått buss. Det var ingen som ville rikke seg for å hjelpe meg, og jeg måtte gå til og fra skolen mutters alene hver forpulte dag.

Sitat av Panybs
Hvis vi skulle ha økt pengebruken drastisk i Norge ville dette skapt høy inflasjon. Det ville utgjort en stor fare for den norske økonomien. Løsningen fra den norske bank vil mest sannsynelig bli å heve renten. Altså hadde vi egentlig ikke fått så mye ut av den økte bruken allikevel.
Vis hele sitatet...
Det spørs helt hva du mener med drastisk.
Sist endret av DryYouTear; 5. august 2007 kl. 12:46.
Nå vet ikke jeg om dette her har blitt nevnt. Det er ikke så enkelt som alle skal ha det til med oljefondet. For det første så er det meste av pengene invistert. Dermed kan vi ikke bare bruke de på 1-2-3. En annen ting folk ikke tenker på, det er inflasjon. Hvis vi skulle ha økt pengebruken drastisk i Norge ville dette skapt høy inflasjon. Det ville utgjort en stor fare for den norske økonomien. Løsningen fra den norske bank vil mest sannsynelig bli å heve renten. Altså hadde vi egentlig ikke fått så mye ut av den økte bruken allikevel.

Edit: en annen ting er også at vi ikke kan satse like stort som land som USA og Frankrike bl.a. Det er fordi at vi ikke har ett indre marked som man kan mette. Vi må belage oss på eksport. Vi kan for eksempel ikke underbygge industrien vår på ett indre marked. Norge er det stort land med få innbyggere og lange distanser. Med mye natur. Det gjør det ekstra dyrt å bygge skoler, ha busser, lage togbane og veibane. Vi trenger mange bussruter, men det er få som kommer til å bruke de på grunn av det lave innbygger tallet vi har.
Sist endret av Panybs; 5. august 2007 kl. 12:50.
Sitat av DryYouTear
Til dem som sammenligner Norge med Somalia og diverse andre u-land: Det at menneskene i nevnte land ikke har det like godt som oss (ja, jeg er klar over at de har det jævlig mye verre) bør ikke bety at vi verken skal diskutere nye løsninger eller tilstrebe å forbedre tilværelsen vår, eller?
Vis hele sitatet...
Selvsag betyr det ikke det, men at folk syter over hvor ille det er i Norge er bare latterlig og viser hvor utrolig lite perspektiv de har! Jeg mener det er mange områder våre velferdssytemer kan forbedres, men de er likevel på verdenstoppen, så jeg gidder ikke høre på syting fra folk som ikke ser over egen nesetipp!

Sitat av DryYouTear
Problem 1: Vi skal absolutt sitte å ruge på oljepengene våre. Jo lengre vi venter, jo større inflasjon vil det bli, og vi ender opp med at Krona ikke er verdt å tørke seg i ræva med engang.
Vis hele sitatet...
Nå har vi faktisk ikke så stor inflasjon i Norge og med den veksten vi har i oljefonde (eller pansjonsfondet om du vil) er det i alle fall ikke et problem. Kritiser gjerne Norge for å bruke for lite oljepenger, men finn i det minste et gyldig argument!
Sitat av DryYouTear
Problem 2: Trygdesystemet må revurderes. Det er til dags dato alt for mange snyltere. Å bygge opp et bedre støtte-/kontrollapparat vil koste litt, ja, men jeg er overbevist om at vi går i pluss uansett på grunn av alle slakapungene som rett og slett ikke gidder å jobbe blir oppdaget.
Vis hele sitatet...
Nå er jo akkurat systemet lagt om, og det er blitt bedre, om enn ikke helt bra. Men hva sikter du til helt spesifikt? Hvilke endringer må gjøres og hvor mye vil vi spare på å bli kvitt alle "slakapungene"? Er dette noe du egentlig vet noe om, eller inntar du bare et tradisjonell norsk syn på velferd som du hørte bestefar snakke om en gang?

Sitat av DryYouTear
Problem 3: Alt er forpult dyrt i Norge. Amerikanerne klager når de kjøper seg et nytt PS3 spill til 150 Kroner (ja), eller kjøper seg 3+ liter bensin til samme pris som vi kjøper 1 liter (ja). La oss nå si at vi beholder skatten/momsen/whatever: Det å gå til f.eks. legen er fremdeles forpult dyrt.
Vis hele sitatet...
Sammenligner du priser med kjøpekraft kommer vi ganske greit ut likevel! Å gå til legen er IKKE "forpult dyt"! Som vi har vært inne på tidligere i tråden så er 1600,- for ubegrenset (nødvendig) legestell og ubegrensede mengder (nødvendige) medisiner per år ikke dyrt en plass. Noe annet du vil syte om?


Sitat av DryYouTear
Men, for å endre på alt dette må vi assassinere samtlige dagens politikere og bygge opp et nytt politisk system som ikke er komplett inkompetent. Dette vil ikke skje, og Norge vil fortsette på samme kurs i mange herrens år, merk mine ord.
Vis hele sitatet...
Tosk! Beklager men er du klar over hvor dumt det der høres ut? Nå har jeg jo forresten plukket vekk argumentene dine, så hvilke endringer er det du vil gjøre som er så radikale at de ikke lar seg gjennomføre gjennom den demokratiske prosess? Har du i det hele tatt tenkt på noen potensielle endringer som vil gjøre samfunnet til et bedre sted elle er det alt bare edder og galle som du har kokt opp?

EDIT; Dady D; Hva med å drite i å gjøre dette til en personstrid og heller diskutere sak? Hvorvidt vedkommende faktisk har trang økonomi eller ikke er lite relevant, for det finnes nok de som er i den situasjonen uansett!
Sist endret av Cikey; 5. august 2007 kl. 13:21.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=89991

Der går de sårt tiltrengte pengene du får i trygd.
Sitat av Dinithion
Ikke for på noen måte være frekk eller en dust. Jeg har all respekt for sykdomen din, og tviler ikke på at det er både slitsomt, ubehagelig, dyrt. Men jeg setter ett lite spørsmåltegn til økonomien din. Hvis du sier at du sliter med dine 6000,- i måneden. Hvordan kan du ha et impulskjøp på pyntesverd til nesten 800,-? Eller kjøpe ny telefon til med de sykeste og mest kresne spesifikasjoner til maks 3000,-, når du kan få en god kameratelefon til under halve prisen? Hadde du hatt lite penger hadde du ikke vurdert de kjøpene engang.

Jeg tviler ikke på at du burde ha mer penger til å klare deg på, og jeg er enig i at det kan være urettferdig at noen tjener 9000 fordi dem har jobbet, men som du ikke har hatt muligheten for å gjøre. Jeg tror dog du klarer deg helt fint.
Vis hele sitatet...
Enig her. Jeg klarer meg selv fint med mye mindre en 3k/mnd etter leie betalt (er student selv). Spise billig mat (mye havregryn, knekkebrød m/ billig pålegg, tunfisk, etc.), ikke drikke så mye, ikke røyke, så sitter jeg gjerne igjen med noen hundrelapper ved månedsslutt.
Selv om norge skal være et velferdsland skal det ikke være noen luksusferie for de som ikke klarer å bære sin egen vekt i samfunnet; så lenge man har tak over huet, mat på bordet og får drite i porselendass har man egentlig ikke så mye å klage over IMO.
Jeg har også tenkt på dette. Så mye skatter og avgifter som nordmenn betaler, vi har moms, diverse avgifter når det gjelder bil, særavgifter på alkohol, tobakk og sukker (på en røykpakke til 66kr går 35-40kr til avgifter), og til og med frivillig skatt i form av norsk tipping. I tillegg drar vi inn milliarder på olje. Uten at jeg er samfunnsøkonom eller noe i den dur, vil jeg komme til den konklusjonen at norge har nok penger, de blir bare brukt feil.

Et eksempel jeg kan komme på er førstegangstjenesten. Samfunnsmessig har norge veldig lite igjen for 95% førstegangstjenestene i dag. Snakket nylig med en bekjent som nettopp hadde dimma, og det han hadde brukt mesteparten av tiden sin på var å spille FIFA på playstation.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Skal vi seee...
Den mobilen jeg skal kjøpe meg må jeg betale en krone for, det har jeg råd til.

De sverdene jeg kjøpte kom ut av sparekontoen min, siden jeg fikk igjen litt penger etter at jeg fikk tilbakebetalt 1000kr fra NAV.
Og akkurat nå så har jeg veldig lite utgifter, med tanke på at jeg er for tiden nesten frisk, og dermed kan spise normal mat, og betaler dermed en tiendedel av hva jeg normalt må betale.
(staten gir sjeldent støtte for de som ikke kan spise normal mat)

Jeg bor ikke gratis, nå lenger.
Og han jeg bor sammen med sliter også med økonomien.
- Og tok opp lån for litt siden.
Han er dessuten også på trygd, 40%.
Og ingen stabil inntekt.

---

Ved hvert stortingsvalg så hører vi: Flere barnehager! Et bedre liv for de eldre!
Eldre mennesker som er klare nok til å lage seg middag må bo hjemme.
For de er ikke syke nok.
På sykehjemmene/gammlehjemmene er det ofte slik at de blir vekket midt på natten for å gå på do.
For de har ikke tid til å gjøre det om dagen.
Ulærte og utrente ungdommer skal komme og dusje dem, mate dem og holde dem i aktivitet.
Det ender ofte opp med at de eldre får en ekstremt lav livskvalitet.
- Jeg syns nesten alle vennene mine begynnte på helse og sosial jeg!
Hvor ble det av dem da? O.o
Er det så stor nød at man rett og slett ikke får dekket stillingene på sykehjemmet?
Men det er jo ikke så rart at få vil jobbe med å vaske gammle mennesker, når lønna i tillegg sies å være dårlig.
Hva tjener egentlig en som arbeider på et sykehjem?
Dersom de tjener dårlig i forhold til alle løfta og det tunge arbeidet de må gjøre, hvorfor gir ikke staten dem høyere lønn? Slik at jobben blir mer attraktiv?
Har vi ikke råd til å gjøre noe godt for våres foreldre og bestemødre?
Så vidt jeg vet er det relativt godt betalt å jobbe på sykehjem, man tjener f.eks. mer enn man gjør ved å jobbe i dagligvareforretning. Og det er så vidt jeg husker også en del tillegg hvis man velger litt alternative arbeidstider. Så som første jobb etter vgs er det nok ikke så dumt. Det at de er ulærte og utrente stemmer nok til en viss grad. Jeg kjenner en del som jobber eller har jobbet ved sykehjem ol., og det er bare et fåtall av dem som har hatt noen form for utdannelse innen faget. De får nok likevel en viss opplæring, og arbeidsoppgavene er nok ikke noe man trenger spesialkompetanse for, så jeg tror ikke det er noe stort problem.

Det er helt klart at vi trenger en opprustning av eldreomsorgen, og det begynner å haste. Det er ikke mange årene til babyboomerne begynner å gå av med pensjon...
Sitat av GothQueen
... Nå får jeg ikke opp side tre her... JaJa!
Men annyway!
Hva med politiet?
Man kan så og si ringe med en innbruddstyv i huset, og politiet kan ikke komme!
Enten fordi det ikke går buss (O.o ...Do'H!), eller fordi de ikke har nok folk.
Skal ikke politiet holde orden?
Skal ikke politiet "redde oss" fra skummle mennesker?

Når jeg har vært ute på byn, så kryr det av politi der! Men dersom noen er i en nødsituasjon, så kan de ikke komme.
Er de for travelt opptatt med å holde styr på fulle folk? Har politiet for lite folk?
Hvorfor får ikke politiet mer støtte av staten?
Er ikke politiet eid av staten?
Og til slutt... WTF???
Vis hele sitatet...
Sist gang jeg ringet til Politiet så var de på saken to minutter etterpå. Det var ingenting stress. Du er tydligvis ikke gammel nok til å være på byen eventuelt så har du aldri vært på byen i helgene. Det er masse Politi der og de må løse konflikter på løpende bånd. Hvis du titter i lokalavisa så kan man som oftes lese Politirapport for kvelden før. Den er ganske så lang.

Hva du definerer som en nødsituasjon og hva som faktisk er en nødsituasjon er nok ganske vidt forskjellig. Politiet kan ikke rykke ut til alt - spesielt ikke med så lav bemanning. Derfor tar personen på alarmsentralen en avgjørelse og velger i mange tilfeller at man ikke skal sende en bil - for i de fleste tilfeller så løser ting seg.

Generelt sett så er ikke en innbruddstyv farlig. Så lenge man holder seg rolig, lar personen forsyne seg av det han vil ha så går han. Statistikk viser nemlig at det skjeldent er annet enn skummelt å ha en innbruddstyv hos seg. Forsikringen vil dekke alt av tap man måtte ha den kvelden. Det er derfor Politiet ikke rykker ut når du har en "nødsituasjon".

Det er ikke bare å bevilge mer penger. Hvis man skulle det så måtte pengene tas fra et annet sted. Det kunne vært kulturdepartementet, utdanningsdepartementet eller lignende. Jeg tror det hele er en fin balansegang. Fjerner man mye av støtten til kultur og utdanningsdepartementent så vil jeg tro at Politiet får mer å gjøre. Ikke mer å gjøre proposjonalt med hvor mye penger de får.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Har dere ikke 18års pubber der du kommer fra, Deezire?

Ok, hva definerer du som en nødsituasjon?
Er det nødsituasjon når noen står med en kniv mot strupen din?
Ja, men da kan man heller ikke ringe!

Så, det er ikke en nødsituasjon når du sitter og gjemmer deg i skapet mens det er uvedkommende i huset ditt.

Hva er mellomtingen da?
En nødsituasjon som man har mulighet til å ringe i!

For det er åpenlyst at man ikke kan ringe mens man blir voldtatt eller skutt på.
:-P
For å sette det litt på spissen, og utfor kanten.
Sitat av Deezire
Generelt sett så er ikke en innbruddstyv farlig. Så lenge man holder seg rolig, lar personen forsyne seg av det han vil ha så går han. Statistikk viser nemlig at det skjeldent er annet enn skummelt å ha en innbruddstyv hos seg. Forsikringen vil dekke alt av tap man måtte ha den kvelden. Det er derfor Politiet ikke rykker ut når du har en "nødsituasjon".
Vis hele sitatet...
Og hvorfor i helvete skal man ikke banke livsskiten ut av inntrengeren da ? Kan ikke se helt for meg at jeg bare lar vedkommende gjøre seg ferdig med å plyndre mens jeg ligger våken i senga og hører på.
Sitat av St.Vitus
Og hvorfor i helvete skal man ikke banke livsskiten ut av inntrengeren da ? Kan ikke se helt for meg at jeg bare lar vedkommende gjøre seg ferdig med å plyndre mens jeg ligger våken i senga og hører på.
Vis hele sitatet...
Fordi folk som begår ran gjerne er litt ustabile. Det finnes mange eksempler på dette, men i farten fant jeg bare ett.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/08/02/374992.html

Man skal ikke provosere dem som raner. Husk at de vil beholde makten og gjøre alt for å fortsette å ha det slik. Mister de overgrepet vil de eskalere situasjonen, noe du ikke har lyst til. Det er bare idioti å leke helt. La han ta hva han vil. Man leker ikke med livet for småpenger.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av St.Vitus
Og hvorfor i helvete skal man ikke banke livsskiten ut av inntrengeren da ? Kan ikke se helt for meg at jeg bare lar vedkommende gjøre seg ferdig med å plyndre mens jeg ligger våken i senga og hører på.
Vis hele sitatet...
Hadde noen brutt seg inn i kåken min for å stjele det lille jeg har av verdi så hadde jeg hoppa på fyren med balltre og blodprylt han
Og kanskje tatt henda hans med slegga jeg har liggende her, så neste gang han vurderer å ta noe som ikke er hans har han noen fine knuste hender til å minne seg på at det ikke er spesielt lurt.

Forsåvidt kan jeg si meg enig i at politiet ikke alltid gjør sitt beste for å holde orden på sene helgekvelder, men ironisk nok stiller de opp med alt de eier og har når det først er mulighet for presseomtale.
For eksempel i det store "gother-gangster" oppgjøret som var her.
Da møtte de opp med rundt 5 biler og en god gjeng uniformerte politifolk.
Riktignok arresterte de bare de som ikke hadde gjort noe som helst galt, antakeligvis fordi det var det letteste. :P

Grunnen til at politiet her i området har dårlig råd er forresten fordi sossene ville ha nytt operahus i Oslo. Og så trengte Bondevik(når han satt med makta) en splitter ny pansra og skuddsikker bil til ett par millioner for å kjøre til og fra jobb(som om noen i det hele tatt hadde gidda legge ut ei kule på han en gang)
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Acidous; nå har jeg aldri vært opp i leiligheten din, men jeg har hørt rykter om den...
Og jeg tviler på at tyven gidder å lå lenger enn rett innforbi døra før han springer ut igjen! xD
Med mindre han har vært der før, og sett seg syn i no'.
Men man kan jo aldri vite, med de venna du har! xD
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av GothQueen
Acidous; nå har jeg aldri vært opp i leiligheten din, men jeg har hørt rykter om den...
Og jeg tviler på at tyven gidder å lå lenger enn rett innforbi døra før han springer ut igjen! xD
Med mindre han har vært der før, og sett seg syn i no'.
Men man kan jo aldri vite, med de venna du har! xD
Vis hele sitatet...
Eyh! kleptomane speedvrak er faktisk de beste vennene du kan få!
De rundstjeler deg raskere enn du kan si rullekebab!

Og forsåvidt er ikke kåken min så fæl som folk skal ha det til!
Ikke at du kommer til å få se den, siden jeg flytter til Bærum i seinere i dag

Jeg har forresten en del ting som faktisk er verdt å stjele

Men dette ble uansett litt offtopic.
Sitat av Acidous
Grunnen til at politiet her i området har dårlig råd er forresten fordi sossene ville ha nytt operahus i Oslo. Og så trengte Bondevik(når han satt med makta) en splitter ny pansra og skuddsikker bil til ett par millioner for å kjøre til og fra jobb(som om noen i det hele tatt hadde gidda legge ut ei kule på han en gang)
Vis hele sitatet...
Operahuset ser jeg, men en bil? Klager du på at de brukte noen vekslepenger på en bil? Sett deg inn i hvilke summer det oppereres med her. 2mill er latterlig lite å klage på.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Dinithion
Operahuset ser jeg, men en bil? Klager du på at de brukte noen vekslepenger på en bil? Sett deg inn i hvilke summer det oppereres med her. 2mill er latterlig lite å klage på.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at når du legger sammen alle de såkalte "vekslepengene" så får du faktisk en ganske stor sum?
Tenk deg at du gir bort 15 kroner hver eneste dag gjennom ett helt år for du tenker at "det er bare vekslepenger". I løpet av det året har vekslepengene du har gitt bort komt opp i en sum på nesten fem og ett halvt tusen kroner.
Kan gjøre mye morsomt med fem og ett halvt tusen, og da er det ikke lenger "bare vekslepenger" for en normal person. Prøv å se det store bildet her da, gutt.

EDIT: Legger til ordtaket "Mange bekker små, danner en stor å!"
Sist endret av Acidous; 9. august 2007 kl. 10:03.
Joda, den ser jeg, men her hadde han et så utsannsynlig dårlig eksempel. Det er faktisk ikke uvanlig for landsoverhoder å ha en pansret bil. Til og med noen finanstopper har skaffet seg en slik (Ikke i Norge, som jeg vet om ihvertfall).
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dinithion
Joda, den ser jeg, men her hadde han et så utsannsynlig dårlig eksempel. Det er faktisk ikke uvanlig for landsoverhoder å ha en pansret bil. Til og med noen finanstopper har skaffet seg en slik (Ikke i Norge, som jeg vet om ihvertfall).
Vis hele sitatet...
I USA da kanskje?
Hvor våpen er en "menneskerett"? :-P
Sitat av Marken
En alt for stor andel av pengene går til å holde igang et av verdens største offentlige apparat hvor man stort sett dytter papir mellom hverandre. Men sånn går det når de sittende regjeringspartiene ikke skjønner at man ikke trenger å øke inntekter, man kan bare kutte/flytte kostnader.
Vis hele sitatet...
Herrigud. En tråd om "hvordan få mer penger til offentlig hjelp" og du kommer med det slående forslag "gi mindre penger til offentlig hjelp". Skaff deg i det minste LITT, bare LITT innformasjon om hvordan verden fungerer før du utaler deg! Jeg trur ikke de sitter og dytter papirer fordi de syns det er gøy

Og folkens, slutt å grin så jævli, vi er faktisk verdens beste land å bo i
Propaganda:

Jeg tror marken refererer til det overdimensjonerte byråkratiet vi har i Norge som er svært dyrt og ofte svært lite effektivt. I så fall har han et poeng. Jeg leste ikke originalposten hans, men det du siterer ser i alle fall ut til å omhandle byråkratiet.

Så kanskje du skulle skaffe deg litt innsikt i hva folk snakker om før du kritiserer...
I Norge har vi 4 stykker ansatt i et småbåtregister som registrerer alle båter opp til en viss størrelse. Det er kun Norge som har dette registeret som koster staten et par millioner i året.
Eneste jeg kan klage på er hypokratiet til politikerene, vi ser problemene, later som vi bryr oss, - men faen, tar lang tid før ord blir til handling i Norge.

Dessuten, bruke noen kroner på å vedlikeholde Norge, for eksempel bygge jernbane igjennom hele landet, og ikke bare halve. Sikkert en del her som aldri har vært i nordnorge og opplevd den tragiske kollektive trafikken der, samt veiene nord for tr.heim. Hadde man fikset på veiene og jernbanen hadde man og kunne gjort noe for den grusome globale oppvarmingen alle sutrer over, men ikke løfter en finger for å stoppe.

Skal man sitte å gni på pengene til landet forfaller for så å bygge det opp fra bunn av så må jo det være veldig mye dyrere enn å vedlikeholde og utvikle.

Men man skal ikke klage, vi er priviligerte som får bo her, på godt og "vondt", egentlig er vi bare bortskjemte og henger oss opp i små detaljer, 45 min til skole kontra 2 timer gange til nermeste vannkilde..
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Personer med lese og skrivevansker får (hvertfall i min kommune) lov til å velge seg hvilken som helst laptop de vil (splitter ny) for opp til 10 000kroner.
HALLO??? De skal ha noen få programmer på som krever veldig lite systemkraft, og den slags.
Hva i alle dager skal de med en så dyr pc da?
I tillegg til dette så får de lov til å beholde den "resten av livet".
Mens personer som er dårlig til beins og derfor ikke kan stå i dusjen, de får utdelt en dusjkrakk som 50andre personer har hatt før dem, de bare gir dem videre etterhvert som den forrige eigeren dør (og i noen tilfeller blir frisk nok til å stå), og en slik stol koster mellom 200 - 1 000kroner.
O_O
Jeg vil ikke ha den nakne rumpa mi der 50andre har hatt sin nakne rumpe, selv om stolen har blitt sterilisert. Det er litt creepy å tenke på!

Samt at hukommelsehemmede (bla. demente) kan få et hjelpemiddel som heter PDA (alle veit hva det er) hvor de billigste koster 500 - 1 000kroner, men disse vil de færreste kommuner dele ut.
De har istede et hjelpemiddel som ser ut som en _gigantisk_ klokke og kostet mellom 10 000 - 50 000kroner for 15år siden. O_O
De er dessuten veldig tungvinte å bruke og veier en hel del, med tanke på at du skal gå rundt med den på armen hele dagen.

Altså, snakk om prioriteringer!
(Jaja, bla bla, mange land har ikke slike privilegier at funksjonshemmede og lignende får slike hjelpemiddler, men nå handler ikke dette om andre land heller! Dette handler om hva som kunne ha vært gjort bedre i vårt land, Norge! For det er alltid plass til forbedringer.)
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av GothQueen
Personer med lese og skrivevansker får (hvertfall i min kommune) lov til å velge seg hvilken som helst laptop de vil (splitter ny) for opp til 10 000kroner.
HALLO??? De skal ha noen få programmer på som krever veldig lite systemkraft, og den slags.
Hva i alle dager skal de med en så dyr pc da?
I tillegg til dette så får de lov til å beholde den "resten av livet".
Mens personer som er dårlig til beins og derfor ikke kan stå i dusjen, de får utdelt en dusjkrakk som 50andre personer har hatt før dem, de bare gir dem videre etterhvert som den forrige eigeren dør (og i noen tilfeller blir frisk nok til å stå), og en slik stol koster mellom 200 - 1 000kroner.
O_O
Jeg vil ikke ha den nakne rumpa mi der 50andre har hatt sin nakne rumpe, selv om stolen har blitt sterilisert. Det er litt creepy å tenke på!

Samt at hukommelsehemmede (bla. demente) kan få et hjelpemiddel som heter PDA (alle veit hva det er) hvor de billigste koster 500 - 1 000kroner, men disse vil de færreste kommuner dele ut.
De har istede et hjelpemiddel som ser ut som en _gigantisk_ klokke og kostet mellom 10 000 - 50 000kroner for 15år siden. O_O
De er dessuten veldig tungvinte å bruke og veier en hel del, med tanke på at du skal gå rundt med den på armen hele dagen.
Vis hele sitatet...
Stakkarane med lese- og skrivevansker må jo så klart få seg en laptop de både kan spille alle de nyeste spilla på og hacke pentagon med, det er jo det som hjelper!

Forresten så kan de som er svært dårlige til beins søke om å få støtte til bil, og på den måten slippe unna mange utgifter på den sida i alle fall.
Og når du nevner at disse morsomme "gi-bort" krakkene koster så mye, så har det sikkert sammenheng med at ALT staten bruker penger på koster usannsynnlig mye i forhold til hva det virker som det er verdt. De mener visst det er kvaliteten som gjør det.
Ikke at jeg har klart å finne noe annet en designerkrakker til en en så høy pris da...

Og når det gjelder dette med den digre klokka de demente får utdelt, så er det nå enda bra at de ofte er gamle, og ikke lenger så sterke folk som blir demente. Og på den måten kan staten spare penger ved at de ansatte slipper å gå så ofte tur med de, med tanke på at de ikkje klarer gå så langt med den tunge jævelskapen på armen.
Men uansett så er det jo bare tull at de ikke vil "oppgradere" mange av hjelpemidlene de har.
Fy faen for noen fantastisk absurde argument. Det virker som enkelte av innleggene her prøver å få det til å høres ut som at personer med funksjonshemning er i en ønskelig situasjon.
Her lukter det stenging av tråd.
Sitat av Dinithion
Fordi folk som begår ran gjerne er litt ustabile. Det finnes mange eksempler på dette, men i farten fant jeg bare ett.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/08/02/374992.html

Man skal ikke provosere dem som raner. Husk at de vil beholde makten og gjøre alt for å fortsette å ha det slik. Mister de overgrepet vil de eskalere situasjonen, noe du ikke har lyst til. Det er bare idioti å leke helt. La han ta hva han vil. Man leker ikke med livet for småpenger.
Vis hele sitatet...
Sent svar men jeg snakket ikke om ranere. Jeg snakket om innbruddstyver. Ranere er som regel bevæpnet og som regel forberedt på å bruke vold. En innstignings(?) tyv satser nok mer på å ikke bli oppdaget og heller stikke av.
Sitat av St.Vitus
Sent svar men jeg snakket ikke om ranere. Jeg snakket om innbruddstyver. Ranere er som regel bevæpnet og som regel forberedt på å bruke vold. En innstignings(?) tyv satser nok mer på å ikke bli oppdaget og heller stikke av.
Vis hele sitatet...
Ja, mange er det, men ikke alle. Det vet du ikke før det er for sent. Men hvis du mener det er verdt å risikere liv/helse for noen ussle tusenlapper, så vær så god for meg
Sitat av |24/\/\0
I Norge har vi 4 stykker ansatt i et småbåtregister som registrerer alle båter opp til en viss størrelse. Det er kun Norge som har dette registeret som koster staten et par millioner i året.
Vis hele sitatet...
Ah, det er rett og slett moro så mye feil jeg kan ta deg på nå om dagen |24/\/\0]! Småbåtregisteret er faktisk frivillig og privat drevet, men det er en del forsikringsselskaper som krever at du registrerer båten din der, siden det øker sjansene for å få den tilbake hvis den skulle bli stjålet ganske drastisk. For ikke å snakke om at det gjør jobben lettere for politiet ved ulykker f.ex. Vet du hva det vil si? At det samfunnsøkonomisk faktisk LØNNER SEG med dette registeret. Og for ikke å snakke om at det bare koster en hundrelapp i året å være registrert der, så det kan kjapt lønne seg for deg og meg også.
Sitat av atomet
Ah, det er rett og slett moro så mye feil jeg kan ta deg på nå om dagen |24/\/\0]! Småbåtregisteret er faktisk frivillig og privat drevet, men det er en del forsikringsselskaper som krever at du registrerer båten din der, siden det øker sjansene for å få den tilbake hvis den skulle bli stjålet ganske drastisk. For ikke å snakke om at det gjør jobben lettere for politiet ved ulykker f.ex. Vet du hva det vil si? At det samfunnsøkonomisk faktisk LØNNER SEG med dette registeret. Og for ikke å snakke om at det bare koster en hundrelapp i året å være registrert der, så det kan kjapt lønne seg for deg og meg også.
Vis hele sitatet...
At det samfunnsøkonomisk lønner seg å ha et eget register for småbåter? Jeg synes godt småbåtene kunne vært registrert i et register men staten som gir registeret gir også støtte til registre for større båter g andre typer båter ,skuter og skip. Ved å slå sammen disse registrene kan man spare 2,5 mill i året
Sitat av Acidous
Du er klar over at når du legger sammen alle de såkalte "vekslepengene" så får du faktisk en ganske stor sum?
Tenk deg at du gir bort 15 kroner hver eneste dag gjennom ett helt år for du tenker at "det er bare vekslepenger". I løpet av det året har vekslepengene du har gitt bort komt opp i en sum på nesten fem og ett halvt tusen kroner.
Kan gjøre mye morsomt med fem og ett halvt tusen, og da er det ikke lenger "bare vekslepenger" for en normal person. Prøv å se det store bildet her da, gutt.

EDIT: Legger til ordtaket "Mange bekker små, danner en stor å!"
Vis hele sitatet...
Problemet i Norge er vel heller motsatt, at en til enhver tid skal spare seg til fant. I stedet for å planlegge, bygge høy kvalitet og dimmensjoner som også holder om noen år, er det alltid minimumsløsninger der korttidskostnadene står alt for mye i fokus. Så må de utvides eller repareres til mangedobbelt av den opprinnelige kostnaden etter få år.

For å ta noen eksempeler var Oslo tinghus for lite samme dag som det var ferdig. Forsvaret har så gamle fly (Herkules) at de plutselig en dag fikk flyforbud. Så måtte de hastekjøpe nye til svært høy pris. Hvor mange de gamle jagerflyene som fremdeles kan brukes er en godt bevart statshemmelighet.

Se på alle de håpløse tunnellene og veiene rundt om. Billige og farlige løsninger i stedet for å bygge skikkelige dimensjoner og sikre løsninger. Samfunnskostnadene for den daglige køståingen og unødvendige ulykker er enorm.

Det blir generelt helt feil å bruke eksempler fra privatøkonomien i samfunnsregnskap.
Sitat av Dinithion
Ja, mange er det, men ikke alle. Det vet du ikke før det er for sent. Men hvis du mener det er verdt å risikere liv/helse for noen ussle tusenlapper, så vær så god for meg
Vis hele sitatet...
Haha sånn min økonomiske situasjon er nå så, ja det hadde jeg.
Sist endret av St.Vitus; 14. august 2007 kl. 17:45.
Sitat av Matthiesen
Vi har et så bra helsesystem at Michael Moore ikke tok med det han hadde filmet i Norge i den nye filmen "Sicko". Det var for godt til å være sant.

Skolesystemet er en annen sak. Det tror jeg forfaller i bygdene, ja. I byene også faktisk. F.eks i Bergen er det en rekke eldre skoler.
Vis hele sitatet...
skolene i norge har i en lengre tid slitt med økonomi pga. sliten kommune økonomi arvet etter Ærna. Men det du nå sier får meg til å reagere. for jeg bor i Trondheim og jobber på en kommunal skole.og kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse overhodet. Trondheimsskolen har fått 1 million kroner hver eneste dag siden 2003 til nybygging og oppussing. Trondheim's skoler begynner og bli ganske så fine og innholdet har også blitt prioritert. Dette har hele tiden vært et bevist valg fra det rødgrønne politiske flertallet i kommunen. Men det var jammen på tide da vi hadde hatt 14 foregående år med høyrestyre som hadde ødelagt all kommunal bygningsmasse hva skole angår.

Jeg ser forøvrig at du nevner Bergen. Norges blåeste by for tiden. Send en klage til Mr. Herman Friele hvis bergenskolen er sliten. Dere fortjener bedre.
Sist endret av stiansj; 14. august 2007 kl. 20:55.
Sitat av crEpi
Vi har det fælt i Norge syns jeg. Se på Somalia da feks! Kunne ønske jeg bodde der.
Vis hele sitatet...
Altså, der hadde jeg ikke ville bodd, og egentlig har jeg hatt dårlige erfarliger med alle fra det landet for å konstantere det. alle er relativt drittsekker av dem jeg har møtt som har kommet til norge også. sikkert ikke alle, så ikke ta dere nær av det.

Men på den andre siden, vi som bor i Norge har vel ikke så mye og klage på.
Og hvor blir pengen av? JO - de går faktisk til sykehus, skole og alt det der. Men enig men trådstarter, så mye skatt vi betaler, skulle nesten tru vi fikk litt mere igjenn.

Må vi heller ikke glemme at vi har ett oljefond som er så stort, at vi faktisk har rundt
400.000 kroner pr. inbygger til dags dato.

Værste anngående skatten gjelder vell bil her i norge;
Altså - Først betaler vi masse skatt for å kjøpe bilen, også tar staten endel av pengene vi forsikerer bilen med, så skal vi betale masse penger i vegavgifter osv for å kjøre på veiene, og ikke nokk med det - betaler vi MASSE penger for å bruke bensinen her i norge.. Syns det for holde nå ass.. dette går over styr.. For ikke og snakke om at vi i tillegg ofte må betale bompenger!
Sist endret av Restyle; 15. august 2007 kl. 00:39.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Restyle; Og i tillegg til dette så virker det som om man sjeldent betaler bompenger for den veien vi kjører på. Rett og slett fordi staten (eller hvem det er) er for slappe til å sette opp en bomstasjon hvor veien de trenger penger til faktisk ligger, for så å stenge bomstasjonen på den veien hvor alt er nedbetalt.

Også har vi tunellene da... Er ikke rart at mange har tunell skrekk, når man aldri veit når de kommer til å falle ned i hodet på deg!
Sitat av crEpi
Vi har det fælt i Norge syns jeg. Se på Somalia da feks! Kunne ønske jeg bodde der.
Vis hele sitatet...

Nå vet jo ikke de i somalia hvordan det er å være STAPPMETT da!:P
jeg synes at det er skuffende at skolene forfaller og det burde virkelig brukes noen flere 100 millioner på rette litt opp på det, hver er vel 100 mill i statskassa???

det at folk fikk migrene av å reise 45 min. med buss høres ut som en teit ting å si, siden det er svært få som får migrene av å ta bussen i 45 min...

helsenorge, det er rart det der, men staten sier jo at alle har god helse i norge, men sykehusene sliter med¨å ta unna folkene, det har vært en økning på 20 000 passienter det sisste året som står i kø for opperasjoner(sier i hvertfall tv2 nyhetene da)... norge bør tenke litt fremover, hva vi kan gjøre for å få norge til å bli ett bedre land...

ikke at det er noe gale med norge da, vi har jo veldig høy levestandard....
Sist endret av effen_92; 21. august 2007 kl. 23:08.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Vi har god helse i Norge, i forhold til andre land.
Fks. Afrikanske land, hvor "alle" er hiv positive.

Men vi får istede "lukshus sykdommer".
Hjerte problemer og den slags.
Sist endret av GothQueen; 21. august 2007 kl. 23:20.
Sitat av GothQueen
Vi har god helse i Norge, i forhold til andre land.
Fks. Afrikanske land, hvor "alle" er hiv positive.

Men vi får istede "lukshus sykdommer".
Hjerte problemer og den slags.
Vis hele sitatet...
jo det er sant men samtidig har vi behandlingsmuligheter for sykdommer som man i mange andre land ikke bruker penger på. eksempler på dette er en rekke øyesykdommer bla. keratoconus og netthinneplager , ms og andre kroniske lidelser. Dette gjør at helsevesenet i Norge fortsatt blir kostbart å drive. Når Helse Midt Norge får mindre pr pasient enn de andre helseforetakene er det ikke rart at de går i underskudd. (selv om rit2000 selvsagt også må ta store deler av skylda)