Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3552
Ser mange som bruker bortimot 1000kr på en CPU-viftekjøler som er nesten like stor som en fotball i tillegg, er ikke vannkjøling overlegent bedre i tilsvarende prisklasse?

Så hvorfor går dere for viftekjøling egentli?
Hvorfor ikke bare gå for stock vifta vis du ikke clocker cpu'n?
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hvorfor ikke bare gå for stock vifta vis du ikke clocker cpu'n?
Vis hele sitatet...
Bråker ofte veldig mye.
Større vifte= bedre lufting per rpm, så man kan sette ned vifta som fører til mindre støy. Det er mye enklere å kjøpe vifte kontra vannkjøling.
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Har selv en i7 3.06ghz @ 3.85ghz med den billigste vannkjølinga jeg fant til 350kr ish, ligger aldri over 60 grader i spill, og det er såsi lydløs i idle.

Skjønner ikke hvorfor folk vil ha sånn beist som Cooler Master v8 osv i kabinettene sine, tar da så jævli stor plass, og den koster 700kr, får jo super vannkjøling til den prisen.
"Kjøpte en V8 til min i5 (clocket til 3.5 ghz) og denne holder CPU så å si konstant på 65 grader under stresstest fra Prime95 (1 times test)"
Altså, med 0.2ghz overclock så ligger den på 65 grader!?

Kansje jeg som er sær, men klarer ikke helt å skjønne hvorfor folk skaffer seg viftekjøling, radiatoren på vannkjølinga blåser jo all varmlufta ut bak på kabinettet å, som sørger for lavere temp på insiden for resten av komponentene.
Sist endret av Skyfx; 21. januar 2012 kl. 05:01.
Nja, smak og behag
Men når jeg handla pc for 4-5 år sia så var jo vannkjøing dyrt så jeg gikk for en thermalright 120 extreme, og aldri vært mer fornøyd
http://img52.imageshack.us/img52/7889/39643510151173367825046.jpg
(core 1 og core 2 sensoren er bugga viser 38c hele tia)

Men ellers hadde vinduet oppe istad i ca 10 min og dette kom jeg ned til lol. Frøys balla av meg dog
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
En kjøleribbe påmontert en vifte er for det første mye mer driftsikkert enn et lukket vannkjølingssystem. For det andre får man ofte mer ytelse for pengene og for det tredje er store luftkjølere som NH-D14 og Silver Arrow tilnærmet lydløse. Sett bort fra Corsairs H100 og et par andre tilfeller yter luft bedre til lavere pris.
Tenker at jeg skal kjøpe H60 til pcen min i dag. Burde jeg kjøpe vifte istendfor?
Specs:
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
ASUS M4A88TD-V EVO/USB3, Socket-AM3
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Sist endret av discfarmer; 21. januar 2012 kl. 12:37. Grunn: La til specs.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Srbija Vis innlegg
Nja, smak og behag
Men når jeg handla pc for 4-5 år sia så var jo vannkjøing dyrt så jeg gikk for en thermalright 120 extreme, og aldri vært mer fornøyd
http://img52.imageshack.us/img52/7889/39643510151173367825046.jpg
(core 1 og core 2 sensoren er bugga viser 38c hele tia)

Men ellers hadde vinduet oppe istad i ca 10 min og dette kom jeg ned til lol. Frøys balla av meg dog
Vis hele sitatet...
Må legge ved at jeg har oppnådd det samme med mitt tårn og. Selv når jeg bruker stock cooling!

Coolermaster haf 932 booster jævlig.
Sist endret av Kusetjuv; 21. januar 2012 kl. 12:40.
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Tenker at jeg skal kjøpe H60 til pcen min i dag. Burde jeg kjøpe vifte istendfor?
Specs:
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
ASUS M4A88TD-V EVO/USB3, Socket-AM3
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Vis hele sitatet...
H60 kjøler veldig bra kontra pris, dog om du kan overclocke er en annen sak. Idle ligger tempen som regel på 30 grader celsius.
Hadde den selv, men min ble dog ødelagt, men var mest sannsynlig et enkelttilfelle. Om du liker vifte-kjølere kan like så godt kjøpe Noctua NH-D14. http://www.dustinhome.no/noctua-nh-d...Provider_dacsa
Personlig ville jeg gått for Noctua om jeg skulle kjøpe ny kjøler.
Sist endret av Knäppgök; 21. januar 2012 kl. 12:43.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Større vifte= bedre lufting per rpm, så man kan sette ned vifta som fører til mindre støy. Det er mye enklere å kjøpe vifte kontra vannkjøling.
Vis hele sitatet...
en lukket vannkjøling er vell like enkelt som en vifte kjøler å montere.
Sitat av pokemon Vis innlegg
en lukket vannkjøling er vell like enkelt som en vifte kjøler å montere.
Vis hele sitatet...
Om ikke enklere. Klikk på vannkjøleren, koble til strøm og fest vifta i kabinettet(bak). Voila.

Har vannkjøling selv, gikk fra stock(i flere år) og ble overrasket over hvor stille det var på rommet mitt. Tidligere har støyen vært så høy fra viftekjøleren at det høres ut som jeg står ved siden av en flymotor, til tross for at jeg hadde headset med gode lyddempende klokker.
Kostet rundt 700 spenn, kommer aldri til å kjøpe/ha vifte igjen for å si det slik.
Sist endret av xcitu; 21. januar 2012 kl. 12:51.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Temp sensorene stemmer så og si aldri uansett, du er faktisk heldig om de er kalibrerte.

Ringer det ingen bjelle når du ser at du har temperaturer rett over frysepunktet, når du kun bruker en vifte som _flytter_ den varme luften bort, da kan ikke temperaturen på cpu bli under romtemperaturen, med mindre du faktisk bruke komponenter som varmevekslere osv.
Sist endret av Fleff; 21. januar 2012 kl. 13:15.
vannkjøling er overlegent, med nh-d14 lå jeg på nesten 80 grader under last med turbomode (4.6 ghz, i7 2600k) mens min nåværende corsair h80 holder det hele på 65 grader under samme last
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Tenker at jeg skal kjøpe H60 til pcen min i dag. Burde jeg kjøpe vifte istendfor?
Specs:
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
ASUS M4A88TD-V EVO/USB3, Socket-AM3
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Vis hele sitatet...
Har en slik, storfornøyd (har samme processor, IDLE på 38C (er en del støv inni der) :3
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Har en slik, storfornøyd (har samme processor, IDLE på 38C (er en del støv inni der) :3
Vis hele sitatet...
da er det på tide å rense, min i7 2600k ligger på 28 idle med h80
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
vannkjøling er overlegent, med nh-d14 lå jeg på nesten 80 grader under last med turbomode (4.6 ghz, i7 2600k) mens min nåværende corsair h80 holder det hele på 65 grader under samme last
Vis hele sitatet...
Høres rart ut egentlig Ifølge bla. denne testen yter H80 faktisk hakket dårligere enn Silver Arrow som kan likestilles med NH-D14. 15C lavere temp høres derfor veldig usannsynlig ut. Enten leser du av tempen før vannet rekker å varmes opp eller du har gjort en elendig jobb når du monterte NH-D14. Evt. begge deler.
Sist endret av 83leo; 21. januar 2012 kl. 14:04.
Har CoolIt vantage selv og har såvidt vært over 40 grader under load selvom jeg har klokka i7-860 fra 2,80 til 3,6 så jeg kommer aldri til å kjøpe en gedigen vifte ihvertfall
Sitat av 83leo Vis innlegg
Høres rart ut egentlig Ifølge bla. denne testen yter H80 faktisk hakket dårligere enn Silver Arrow som kan likestilles med NH-D14. 15C lavere temp høres derfor veldig usannsynlig ut. Enten leser du av tempen før vannet rekker å varmes opp eller du har gjort en elendig jobb når du monterte NH-D14. Evt. begge deler.
Vis hele sitatet...
leste av temp etter en time med prime95 montering kan jeg ikke si noe på, da jeg ikke gjorde det selv
Vannkjøling er bare oppskrytt.

Hva får deg til å tro at vannkjøling fungerer bedre enn en vifte og kjøleribbe?

Når du sammenligner vannavkjøling mot luftkjølte, så må du ta i betrakning størrelsen på ribben og radiatoren. Hvis du har 120x120mm radiatior og 120x120mm ribbe så fungerer som oftest ribben best.

Dette er jo egentlig ganske basic fysikk, (C/G)PU, chipset o.l. har flate overflater der varmen føres ut, ribben og vannkjølings blokken er begge flate over som varmen føres over på. Men på vannavkjøling så må varmen først gå igjennom slanger o.l. før det kjem til radiatoren og blir kjølt ned av en vifte, mens på ribben så føres varmen rett ut og kjøles ned av viften.
Vannavkjøling klarer ikkje å overføre mer varme fra (C/G)PU enn kjøleribben, hadde vært noen annet hvis dette var en motor å vannet rant i mellom sylindrene o.l. men i begge tilfeller er det en flate varmen overføres fra.

Du kan ta til eksempel en kokeplate som er flat, du får ikkje mer varme ut fra en kokeplate uansett ka du setter opp på.

Vannavkjøling til PC er mer ett 14'tis fenomen vil jeg si. Greit den bråker mindre, men det støyet mener jeg at man må tåle skal man bruke en PC.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Naaa, lukket vannkjøling kan du alltids påstå er et fjortisfenomen. Skikkelig vannkjøling er for store tøffe gutter(og jenter)
Sitat av xcitu Vis innlegg
Har vannkjøling selv, gikk fra stock(i flere år) og ble overrasket over hvor stille det var på rommet mitt. Tidligere har støyen vært så høy fra viftekjøleren at det høres ut som jeg står ved siden av en flymotor, til tross for at jeg hadde headset med gode lyddempende klokker.
Kostet rundt 700 spenn, kommer aldri til å kjøpe/ha vifte igjen for å si det slik.
Vis hele sitatet...
Som sagt, du gikk fra STOCK vifte. Disse bråker som regel veldig mye, og kjøler dårlig vis du skal overklokke. En god vifte som koster litt bråker minimalt. Har selv Corsair A70, men syns at viftene på den bråket litt, så byttet da viftene til Fractal Design Scilent Series.
Merket ingen forskjell på temperatur og PC'n min er så godt som lydløs.
Sist endret av JVMyhre; 21. januar 2012 kl. 14:31.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Naaa, lukket vannkjøling kan du alltids påstå er et fjortisfenomen. Skikkelig vannkjøling er for store tøffe gutter(og jenter)
Vis hele sitatet...
Eller de med penger... Hvis du betaler kan jeg bevise at det ikke bare er for store gutter
Følger det med kjølepasta osv til H60, burde jeg kjøpe rensekit for å fjerne gammel kjølepasta?
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Følger det med kjølepasta osv til H60, burde jeg kjøpe rensekit for å fjerne gammel kjølepasta?
Vis hele sitatet...
Er ikke sikker på det med kjølepasta, men uansett, kjøp rensekit, det gjorde ikke jeg og den gamle kjølepastaen var et h*** å få av :3
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Følger det med kjølepasta osv til H60, burde jeg kjøpe rensekit for å fjerne gammel kjølepasta?
Vis hele sitatet...
ja det gjør det
Sitat av 83leo Vis innlegg
Høres rart ut egentlig Ifølge bla. denne testen yter H80 faktisk hakket dårligere enn Silver Arrow som kan likestilles med NH-D14. 15C lavere temp høres derfor veldig usannsynlig ut. Enten leser du av tempen før vannet rekker å varmes opp eller du har gjort en elendig jobb når du monterte NH-D14. Evt. begge deler.
Vis hele sitatet...
noe jeg glemte å nevne er att jeg bruker to noctua-vifter, de kjøler mye bedre enn de originale og bråker ikke i det hele tatt
Enig i at vannkjøling er oppskrytt ja! Jeg flyr PCen min til Svalbard, og setter den på toppen av et fjell. Deretter er det bare å legge kabler inn til rommet ditt! Pcen vil aldri bli varm
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Vannkjøling er bare oppskrytt.
Vannavkjøling til PC er mer ett 14'tis fenomen vil jeg si. Greit den bråker mindre, men det støyet mener jeg at man må tåle skal man bruke en PC.
Vis hele sitatet...
kan være enig med deg at det å vannkjøle flest mulig komponenter og dytte juletrelys inn i pc'en, bare for å få større e-penis er et fjortisfenomen, men når folk legger mye tid og arbeid i et prosjekt for å skape et kult kabinett, er det mer som kunst. selv holder jeg på med et hjemmelaget vannkjølingssystem og kabinett, fordi det er gøy å holde på med platemetall og maskinering, og å lage et god vannkjølingssytem.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
noe jeg glemte å nevne er att jeg bruker to noctua-vifter, de kjøler mye bedre enn de originale og bråker ikke i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Noctuas 120mm vifter går såvidt jeg vet ikke lengre enn til 1500rpm. Jeg antar du har viftene spesifisert til 1300rpm. Corsairs vifter er spesifisert til 2600rpm og et ganske drøyt statisk trykk. Viftene dine støyer nok mye mindre, men bedre mtp. å dytte luft gjennom radiatoren er de nok ikke
Sist endret av 83leo; 22. januar 2012 kl. 13:30.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Noctuas 120mm vifter går såvidt jeg vet ikke lengre enn til 1500rpm. Jeg antar du har viftene spesifisert til 1300rpm. Corsairs vifter er spesifisert til 2600rpm og et ganske drøyt statisk trykk. Viftene dine støyer nok mye mindre, men bedre mtp. å dytte luft gjennom radiatoren er de nok ikke
Vis hele sitatet...
jeg holder hvert fall tre grader lavere temps med noctua-viftene enn corsair-viftene hvordan det er mulig aner jeg ikke, men sånn er det.
Jeg bruker vannkjøling (Corsair H60) på en Intel i5 2500k og holder lett 34-35 grader idle og en del høyere på load. Nå må det også merkes at rommet mitt er glovarmt for øyeblikket, da jeg fyrer i peisen.

Jeg bruker vannkjøling fordi det er stillere, samtidig som den var billigere enn Noctua-kjøleren som alle elsker så høyt her på forumet (Kjøpte på Dustin for 499kr). Det ble samtidig VELDIG mye penere å se inn i kabinettet uten en skyskraper av en metallblokk der inne, og jeg liker veldig godt et pent og ryddig kabinett.
Jeg fikk da for Corsair H60, gleder meg
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg bruker vannkjøling (Corsair H60) på en Intel i5 2500k og holder lett 34-35 grader idle og en del høyere på load. Nå må det også merkes at rommet mitt er glovarmt for øyeblikket, da jeg fyrer i peisen.

Jeg bruker vannkjøling fordi det er stillere, samtidig som den var billigere enn Noctua-kjøleren som alle elsker så høyt her på forumet (Kjøpte på Dustin for 499kr). Det ble samtidig VELDIG mye penere å se inn i kabinettet uten en skyskraper av en metallblokk der inne, og jeg liker veldig godt et pent og ryddig kabinett.
Vis hele sitatet...
har ikke du fractal uten vindu samt en non-modular psu?
Jeg har clocket 2500k til 4,7ghz med en kjøler til 219 kr.

her er en forbedret versjon til under 300 spenn
http://www.dustinhome.no/cooler-mast...uct/5010617942
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Jeg har clocket 2500k til 4,7ghz med en kjøler til 219 kr.

her er en forbedret versjon til under 300 spenn
http://www.dustinhome.no/cooler-mast...uct/5010617942
Vis hele sitatet...
Har du en Tx3 eller 212? Har selv en Cm Tx3 og kjører 4,7ghz lett på under 60 grader. Kosta meg 90kr.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
har ikke du fractal uten vindu samt en non-modular psu?
Vis hele sitatet...
Jo'a, men alle ledningene til PSU er trukket gjennom sida og bakom veggen HK er montert på, og det er vel ingenting galt ved å ha et ryddig kabinett i tilfelle en må jobbe nedi det. Dessuten liker jeg å åpne sida og brife med horelysene i PSU'en
For 4-5 år siden klokket jeg hardware ganske hardt, og byttet da til vannkjøling. Den største forskjellen jeg merket var at temperaturene ikke hoppet så brått opp og ned under load/idle, og at temperaturforskjellene ble mye mindre. Jeg fikk også klokket høyere (stabilt) selv om stock idle og vannkjølt idle var tilnærmet likt. Begrensningene lå i hvor mye volt jeg turte å kjøre på med etter dette, og jeg har ikke klart å svi noen komponenter enda Hvis ikke jeg husker helt feil hadde jeg E8400 på 5,5ghz og +/- 60 grader og hd4850 gpu 1250mhz mem 1800mhz uten å ha finjustert for å finne maksverdier for stabilt system. Tviler på at jeg hadde klart det på en like behagelig måte med luftkjøling?

Trippel radiator og push/pull, blokk på cpu og skjermkort. I dag står maskinen uklokket og lydløs, men jeg hadde mye nytte og glede av vannkjølingen de årene dette var min primær-maskin!