Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3489
Hei, jeg har nylig skaffet meg en stasjonær pc og har veldig lyst til å skaffe 7,9 i opplvelsesinndeks. Jeg vet at denne målingen ikke er helt nøyaktig og man heller burde bruke 3DMark osv, men jeg vil likevel prøve å få til dette. Jeg trenger da litt hjelp. for øyeblikket ligger jeg på 7,3 og må selfølgelig opp.

Komponenter:
Skjermkort: Nvidia GeForce GTX 480
Prosessor: Intel Core i7 970 Hexacore
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB, 4x2GB
Hovedkort: Asus P6T Deluxe V2, X58
SSD: Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB, SATA 6 Gb/s + Random 1TB Harddisk

Dette gir følgene resultater:
Prosessor: 7,8
Minne(RAM): 7,8
Grafikk: 7,9
Spillgrafikk: 7,9
Primær harddisk: 7,3

Jeg trenger da anbefaling til en ny SSD på rundt 80-120 GB og kanskje ny RAM? Det værste er vel at prossessoren som kostet meg 7k ikke gir 7,9. Hvordan skal jeg få presset 7,9 ut av den? Må det overklokkes?

Post gjerne deres specs samt tips og triks til hvilke komponenter jeg burde skaffe osv, alt er interessant
Sist endret av iMoan; 19. februar 2011 kl. 00:23.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Kjør på med 12GB RAM og Intel sin SSD
Vel, jeg sitter på en Intel x25 160GB SSD, og jeg "opplever" 7,6. Så basert på din målsetting så bør du vel unngå den iallefall.

Personlig er jeg kjempefornøyd med disken.
Tja, hvis du har litt penger å blåse... http://www.netshop.no/Avdelinger/Dat...sec-42987.aspx
iMoan's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Tja, hvis du har litt penger å blåse... http://www.netshop.no/Avdelinger/Dat...sec-42987.aspx
Vis hele sitatet...
Den ser kjempebra ut! Kanskje jeg får for den..
Sist endret av iMoan; 19. februar 2011 kl. 01:07.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nå skal det jo også sies at Windows opplevelsesindeks kan ta seg en bolle og vil ikke reflektere real life 100%.

Bruk software som er utviklet for å måle faktisk ytelse.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nå skal det jo også sies at Windows opplevelsesindeks kan ta seg en bolle og vil ikke reflektere real life 100%.

Bruk software som er utviklet for å måle faktisk ytelse.
Vis hele sitatet...
Det var vel allerede sagt av trådstarter?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Det var vel allerede sagt av trådstarter?
Vis hele sitatet...
Ja, men å basere seg på at man må makse ut opplevelsesindeksen er bare idioti.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ja, men å basere seg på at man må makse ut opplevelsesindeksen er bare idioti.
Vis hele sitatet...
Tror nok mitt skjermkort som er 6950 er bedre "IRL" enn hans 480 selv om min ikke scoret 7.9.

Så ja du har nok rett, å basere seg på det er bare idioti.
Uansett om du skifter harddisk så vil du ikke få mer en 7,8. Det avgjøres av laveste delresultat.
Sett RAMen på riktig timings og frekvens i BIOS hvis du ikke allerede har gjort det. Dette skjer ikke automatisk.

Så skaffer du deg en SSD harddisk eller to som du installerer operativsystem på. Du googler deg til en bra en, Intel har fått mye skryt.

Prosessoren kan du enkelt overklokke. Anbefaler ny kjøler, men trengs ikke hvis du bare skal øke frekvensen er par hundre mhz.



Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ja, men å basere seg på at man må makse ut opplevelsesindeksen er bare idioti.
Vis hele sitatet...
Finn deg en annen tråd å gå på KP-jakt i, kis. Han har sagt at han vil få 7,9 i opplevelsesindeks og da må vi forholde oss til det.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Fuckingmagnets Vis innlegg
Sett RAMen på riktig timings og frekvens i BIOS hvis du ikke allerede har gjort det. Dette skjer ikke automatisk.

Så skaffer du deg en SSD harddisk eller to som du installerer operativsystem på. Du googler deg til en bra en, Intel har fått mye skryt.

Prosessoren kan du enkelt overklokke. Anbefaler ny kjøler, men trengs ikke hvis du bare skal øke frekvensen er par hundre mhz.





Finn deg en annen tråd å gå på KP-jakt i, kis. Han har sagt at han vil få 7,9 i opplevelsesindeks og da må vi forholde oss til det.
Vis hele sitatet...
KP-jakt har ingenting med saken å gjøre, opplevelsesindeks er såpass upresist at man kan godt fjerne det helt.

Det er som å prøve å måle µmeter med en linjal.

Forøvrig hvis dette KP-jakt fenomenet er såpass kjent til deg som har ett helt innlegg her på forumet så lurer jeg fælt på hvem som er din egentlig bruker, og hvorfor du ikke tør å poste dette med den brukeren.
Sist endret av AtXbYeA; 19. februar 2011 kl. 16:21.
iMoan's Avatar
Trådstarter
Jeg bryr meg egentlig ikke hvor mye score jeg får i 3D Marks osv da pcen uansett kjører alle spill på max settings, jeg vil nå 7,9 fordi jeg har lyst og har satt det som ett mål Har forøvring skaffet ny RAM på 2000mhz som settes inin i morgen så får vi se ossen det går.

Edit: GTX 480 er vel bedre en 6950....? det koster dobbelt så mye og gir meg 10 fps mer en kameraten min i Crysis (han har 6950)
Sist endret av iMoan; 23. februar 2011 kl. 01:51.
Du mener vel 580 håper jeg?
560 skal være på linje med 6950 og da vil ikke ett 480 være like bra som 580 som skal være bedre enn 6950.
iMoan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Du mener vel 580 håper jeg?
560 skal være på linje med 6950 og da vil ikke ett 480 være like bra som 580 som skal være bedre enn 6950.
Vis hele sitatet...
Det var litt forvirrende, hvis 560 er like bra som 6950 så er jo 480 bedre enn enn de to. Ifølge DENNE testen så er 6950 og 480 jevngode men da skjønner jeg ikke hvorfor 480 koster så mye mer?

Har ikke så mye å si, da 480 uansett gir 7,9 allerede

EDIT: Sjekk denne også.
Sist endret av iMoan; 23. februar 2011 kl. 13:22.
Jeg regner med at GTX 480 stiller sterkere enn 6950 i spill, med mindre vi snakker ekstreme oppløsninger. Det var riktignok forrige generasjon fra Nvidia, men det er ikke så gammelt enda. GTX 580 knuser naturligvis 5950 ned i gjørma.

Uansett, ikke for å bryte tråden din og (tåpelige, imho) håpet ditt om å få full score i WIE, men det kan fort vise seg å ikke gi bedre score, selv om du kjører på med bedre og dyrere komponenter. Du kan ende opp med å kjøpe en SSD-disk til 5.000, og få [i]dårlige[i] score i WIE. Problemet er at denne målemetoden er så håpløst elendig på alt annet enn en snever indikasjon på hvor i spekteret maskinen din ligger (low-end, mid-end, high-end). For all del, vil du kaste bort penger så kjør på, men merk deg at jeg aldri har hørt noen anbefale komponenter på grunn av WIE, nettopp fordi det ikke gir noen mening. PS: Du må helt sikkert ha ny CPU for å nå dette målet, jeg tviler på at overklokking kommer til å hjelpe deg nå målet.
iMoan's Avatar
Trådstarter
Hmm, men jeg fikk RAM opp på 7,9 nå og så mangler bare SSD og overklokking. Grensen går ved kjøp av ny cpu, det gidder jeg rett og slett ikke :/ Hvis jeg finner en god SSD som gir 7,9 og ovekrlokking fungerer så har jeg nådd målet
Dyr hobby det der

Topic: Jeg merka nå når jeg klokka CPU så gikk jeg opp i WIE.
Trur du skal klokke ganske mye før du får 7,9. Jeg klokka fra 3,4 til 4,0 og gikk opp 0,1 i WIE.
Men som nevnt noen ganger er ikke denne helt til å stole på.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av iMoan Vis innlegg
Hmm, men jeg fikk RAM opp på 7,9 nå og så mangler bare SSD og overklokking. Grensen går ved kjøp av ny cpu, det gidder jeg rett og slett ikke :/ Hvis jeg finner en god SSD som gir 7,9 og ovekrlokking fungerer så har jeg nådd målet
Vis hele sitatet...
Det skal litt mye til for å få en SSD til å komme opp i 7.9, mulig du får det til om du kjøper 2 ssder og setter de i raid 0.

Cpuen kan du prøve å klokke, men du får den ikke opp i 7.9, det kan jeg nesten vedde på.

Du kan heller endre verdiene i txt fila som WEi leser av scoren av, så kan du være glad og fornøyd

Endre slik: Åpne fila CWindows\Performance\WinSAT, finn formal Assesment fila og endre alle score verdiene til 7.9, er det flere Formal assesment filer, så finner du den med nyese dato i.
Hmm, men jeg fikk RAM opp på 7,9 nå og så mangler bare SSD og overklokking. Grensen går ved kjøp av ny cpu, det gidder jeg rett og slett ikke :/ Hvis jeg finner en god SSD som gir 7,9 og ovekrlokking fungerer så har jeg nådd målet
Vis hele sitatet...
Nådd målet?opplvelsesinndeks er som nevnt bare tull og måle ytelse i.
Derfor bør dine verdier være totalt uinteressant både for deg og alle andre.
iMoan's Avatar
Trådstarter
Veel... det er utrolig mange meningsløse mål folk setter seg her i verden så jeg skjønner ikke hvorfor folk gjentar dette så mange ganger. Jeg VET at det ikke er nøyaktig og jeg BURDE bruke annen software men det er ikke det jeg vil. Jeg vil nå 7,9 i Windows opplevelses inndeks.

Hvordan kan jeg endre formal assesment fila?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du åpner den notisblokk, og endrer scoren, du ser lett hva du skal endre, når det er gjort ser det slik ut:



Edit: Ligger som sagt her: CWindows\Performance\WinSAT\DataStore

Se etter den nyeste fila (dato er navnet)
Sist endret av Fleff; 13. mars 2011 kl. 14:03.
Tror det vil være mulig å få 7.9 i score med en ssd, eventuelt kan du koble to stk i raid0...
Du kan kjøpe deg Ocz Vertex 3 SSD. Den er helt ny. En jeg kjenner som bor i utlandet som har den og har 7.9 i Windows opplevelsesindeksen. Her har du siden så kan du nå se hva du vil ha ^^ Men jeg vet ikke hvor mange han hadde, eller om han hadde flere.
http://www.netshop.no/Search.aspx?q=ocz+vertex+3
Sist endret av Exty; 13. mars 2011 kl. 15:51.