Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3498
Hei, jeg har kjøpt og bygd en pc selv etter å ha fått noen tips her inne på forumet, det var første gang jeg bygget, men jeg tror det gikk greit.

Problemet er, at pcen rett og slett bare fryser i visse spill, (Heroes of Newerth, og WoW). Mest i Heroes of newerth, det som skjer er at skjermen fryser og lyden stopper opp, men den lager en syk ekkel lyd som bare looper, det skjer ingenting om jeg venter, jeg må bare slå pcen av og på,dette skjer OFTE.

Det skjer dog aldri i spill som f.eks Counter strike source eller cod, jeg trodde kanskje det var spotify som tulla, siden jeg hører på spotify når jeg spiller Hon og Wow, men det har jeg testet, og det skjer fortsatt.

Jeg har installert drivere til skjermkort og alt, og pc'en blir ikke varm heller, ifølge speedfan er alle temperaturene mellom 25 og 38 grader hele tiden.

Jeg har også hørt 'antydninger' til den stygge lyden når jeg surfer på internett, altså at det virker som pcen skal til å fryse, men det varer bare i et halvt sekund.

Det er bare å gå utifra at jeg muligens har gjort noe feil da jeg bygget pcen, men siden den starter og går så tror jeg vel ikke det?

Ellers så kjører den spill veldig bra, med høy fps og null lagg.
Her er en oversikt over delene : http://bildr.no/view/650977

Noen som har noen tips?
[OFFTOPIC]
Du skulle valgt AMD-CPU framfor Intel viss PC'en var ment for gaming ;P
[/OFFTOPIC]

Har du installert og oppdatert alle driverene?
Spesielt skjermkort driveren?

EDIT:
Litt trøtt akkurat nå, så ikke "Jeg har installert drivere til skjerkort og alt" :P
Har du nyeste driver til chipset?
Sist endret av d3m0t3x; 27. mai 2010 kl. 03:58.
en ny pc skrudd sammen siste året fryser da for f ikke fordi man ikke har akkurat den siste driveren til chipset. vær litt seriøs folkens. Kjør en ramtest kan ikke forstå at problemet kan ligge noe annet sted enn i rammen dersom pc oppfyller minstekravene til disse spillene noe jeg antar den gjør med i5 processor og det skjermkortet.

Funker rammen ville jeg ringt til komplett og fått tips. de gutta er godt vant med å finne problemkilder.
Oi, så ikke at jeg hadde fått svar her, problemet er enda..

Jeg skal ta en ramtest senere inatt eller imorgen, jeg har innstallert drivere to ganger til skjermkortet, så det kan umulig være det.

Men den fryser annerledes i Hon og I WoW, i HoN så fryser den skikkelig, og det kommer en stygg lyd ut av høytalerne, og bildet er skikkelig grått og taggete, når det fryser i WoW, så skjer det gradvis, altså at det fryser et par ganger først, og så funker, men etterhvert fryser den helt, og går helt i stå, så bildet av WoW borte, og en blå bakgrunn kommer fram, akkurat som skrivebordet mitt ser ut, men det er ingen ikoner eller skjermbilde.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis lyden er BZZZZZZ! Så tror jeg det er ram problemer, men kan også hende det er skjermkortet.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hvis lyden er BZZZZZZ! Så tror jeg det er ram problemer, men kan også hende det er skjermkortet.
Vis hele sitatet...
Sitter på pc nr 2 nå og kjører memtest, så ser jeg hva som skjer.

Tusen takk for all hjelp=)

Memorytest viste ingen feil:/ Noen flere forslag til hva jeg kan prøve ut?
Har du overklokket?

Dette høres ut som en typisk freeze i forbindelse med det.

Kan prøve med noe høyere spenning hvis det er tilfellet (på eget ansvar selvfølgelig, utstyr kan fucke seg. Les guider på nettet først )
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Har du overklokket?

Dette høres ut som en typisk freeze i forbindelse med det.

Kan prøve med noe høyere spenning hvis det er tilfellet (på eget ansvar selvfølgelig, utstyr kan fucke seg. Les guider på nettet først )
Vis hele sitatet...
Har ikke klokket noe som helst, men spenninga tror jeg ikke at jeg skal røre
Majestic 12
Tothep's Avatar
Sjekk hva volten på minnet er. Gå i bios. Hvis det er under 1.65v, juster det slik at minnet går på 1.65v. Hadde liknende problemer med en pc. da var det minnet som gikk på 1.3v. justerte opp til 1.65v og alt løste seg.
Se også at minnet kjører på 1600mhz. Ville tatt meg litt tid å se på bios, evnt. en bios oppdatering.

Hvilken ver. windows kjører du?
Sitat av Tothep Vis innlegg
Sjekk hva volten på minnet er. Gå i bios. Hvis det er under 1.65v, juster det slik at minnet går på 1.65v. Hadde liknende problemer med en pc. da var det minnet som gikk på 1.3v. justerte opp til 1.65v og alt løste seg.
Se også at minnet kjører på 1600mhz. Ville tatt meg litt tid å se på bios, evnt. en bios oppdatering.

Hvilken ver. windows kjører du?
Vis hele sitatet...
Skal vi se her, ifølge bios så ligger minnet på 1333 mhz, på Vcore står det 1.152 volt, og på DRAM voltage står det 1.584.

Jeg aner ikke hvordan man oppdaterer bios, og jeg ser heller ikke ut til å kunne endre på volten og mhz.
Majestic 12
Tothep's Avatar
se i manualen, volten på minnet skal være 1.65v (ganske viktig)
minnet skal også kjøre på 1600mhz
Helt klart at du bør ta deg en runde i bios og tweake litt.
Skjedde omtrent det samme hos meg, men da var det noe så enkelt som at jeg ikke hadde festet den ene skruen ordentlig på cpu-vifta, så den ikke ga full effekt.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Er det 2 eller 4 gb minne du har?
Sitat av Cloudian Vis innlegg
Skjedde omtrent det samme hos meg, men da var det noe så enkelt som at jeg ikke hadde festet den ene skruen ordentlig på cpu-vifta, så den ikke ga full effekt.
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det er problemet, da alle temperaturer er under 40 grader hele tiden.

Tothep: det er 4gb, windows 7 64 bit cracka versjon.

Men jeg finner ikke ut hvordan jeg endrer på de tinga i bios:/

Jeg kan forresten endre på DRAM voltage, jeg antar at det er det riktige? Men 1.650 er ikke noe alternativ, det som er nærmest det er 1.640 og 1.660
Sist endret av Pappagutten; 30. mai 2010 kl. 13:55.
Hadde akkrautt det samme, jeg reformaterte med en anna xp disk så funket det
Majestic 12
Tothep's Avatar
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Tror nok ikke det er problemet, da alle temperaturer er under 40 grader hele tiden.

Tothep: det er 4gb, windows 7 64 bit cracka versjon.

Men jeg finner ikke ut hvordan jeg endrer på de tinga i bios:/

Jeg kan forresten endre på DRAM voltage, jeg antar at det er det riktige? Men 1.650 er ikke noe alternativ, det som er nærmest det er 1.640 og 1.660
Vis hele sitatet...
1.64 og 1.66 er ok. bare ikke gå mye høyere
Hvis du har 1600mhz minne å det kjørere på 1333mhz så kan du justere det opp til 1600 mhz i bios.
Spenningen du skal benytte på minnet ditt varierer fra minnesett til minnesett.
Mange som krever mer enn 1,65 (hvertfall anbefalt).
Jeg kjører på 2,0V atm, som anbefalt av produsenten. Må nesten sjekke opp hva som kreves for ditt minne.
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Spenningen du skal benytte på minnet ditt varierer fra minnesett til minnesett.
Mange som krever mer enn 1,65 (hvertfall anbefalt).
Jeg kjører på 2,0V atm, som anbefalt av produsenten. Må nesten sjekke opp hva som kreves for ditt minne.
Vis hele sitatet...
Aha, ok.

Men uansett, er problemet det at den har kjørt på for lav volt, eller at den går på 1333 mhz istedet for 1600? Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan endre den til 1600, siden jeg ikke engang kan 'targete' der det står 1333 på advanced memory settings.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Aha, ok.

Men uansett, er problemet det at den har kjørt på for lav volt, eller at den går på 1333 mhz istedet for 1600? Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan endre den til 1600, siden jeg ikke engang kan 'targete' der det står 1333 på advanced memory settings.
Vis hele sitatet...
har du ikke noe som heter memory lvl up i bios?
Jeg skal laste ned manualen til ditt hk, å se hvordan biosen er bygd opp
har du oppdatert bios? eller har du siste?

Vet du om det er rev. 1 eller 2 du har av ditt hk?
Sist endret av Tothep; 30. mai 2010 kl. 14:38.
Sitat av Tothep Vis innlegg
har du ikke noe som heter memory lvl up i bios?
Jeg skal laste ned manualen til ditt hk, å se hvordan biosen er bygd opp
har du oppdatert bios? eller har du siste?
Vis hele sitatet...
Jeg har leita, men det finner jeg ikke.

Oppdatert bios? Nei det har jeg ikke gjort, men pcen er jo helt ny, skal det virkelig behøves da?
Majestic 12
Tothep's Avatar
Rev version står helt nederst til venstre på ditt hk.
Har du problemer med pc så kan det lønne seg å ha nyeste bios.

Ser at rev. 2 har bare 1 bios.
Men rev. 1 er siste bios f5, prøv å finne ut om du har rev 1 eller 2, gjør det litt enklere å hjelpe deg
Fordi om pc'en er helt ny kan hk ha en gammel bios. Jeg fikk mitt rampage 2 med gammel bios. måtte oppdatere for at cpu skulle ha full support, hadde mye rare feil før jeg fikk oppdatert biosen.
Sist endret av Tothep; 30. mai 2010 kl. 14:50.
Det er Rev 1.

Kan også nevne at der rammen står, er det 4 lys, rammen står i port 1 og 3. Men på lysene så er det følgende: lys nr 1: grønt, lys nr 2: grønt, lys nr 3: oransje, lys nr 4: rødt.

Jeg aner ikke om det kan ha noe med rammen å gjøre, men jeg tror det.
Sist endret av Pappagutten; 30. mai 2010 kl. 14:56.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Sjekker manualen for rev 1 nå!

Det er rett at minnet skal sitte i port 1 og 3. DDR3_1 og DDR3_3

Du kan justere minne mhz under MB Intelligent Tweaker(M.I.T.)

Under Advanced Memory Settings

Prøv å aktivere Extreme Memory Profile (X.M.P.)

Hvilket os kjører du?
Sitat av Tothep Vis innlegg
Sjekker manualen for rev 1 nå!

Det er rett at minnet skal sitte i port 1 og 3. DDR3_1 og DDR3_3

Du kan justere minne mhz under MB Intelligent Tweaker(M.I.T.)

Under Advanced Memory Settings

Prøv å aktivere Extreme Memory Profile (X.M.P.)

Hvilket os kjører du?
Vis hele sitatet...
Jeg kom så langt som Advanced Memory settings, men Extreme memory profile står ikke der.
Jeg fant dog under Performance Enhance, at det var tre forskjellige valg, Standard, Turbo og Extreme, den sto på turbo, skal jeg sette denne til extreme?

Kjører Windows 7 64 bit ultimate.
Sist endret av Pappagutten; 30. mai 2010 kl. 15:27.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Prøv turbo først. se at alt er stabilt. og sjekk om det forandrer minne-hastigheten.

Hvilken bios ver. kjører du? du bør oppdatere til siste bios som er F5
Sitat av Tothep Vis innlegg
Prøv turbo først. se at alt er stabilt. og sjekk om det forandrer minne-hastigheten.

Hvilken bios ver. kjører du? du bør oppdatere til siste bios som er F5
Vis hele sitatet...
Den har stått på turbo hele tiden før.

Jeg kan veldig lite om pc, så hvilken bios jeg har aner jeg ikke, og ikke aner jeg hvordan jeg oppgraderer det heller:P

Nå fant jeg faktisk ut hvordan jeg stiller på frequency, jeg ser på System Memory multiplier, den står på Auto, men jeg kan og velge 6.0, 8.0 og 10.0, men da blir det bare mindre, hvis jeg setter den på 10.0 så får jeg 1333, ikke mulig å få høyere enn det.

Okey, da kan jeg bare si at å endre volten hjalp ikke i det hele tatt, nå frøs det tilogmed i CoD... Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre..
Sist endret av Pappagutten; 30. mai 2010 kl. 15:40.
Tothep: hvor får du 1.65V fra? Spenningskrav til RAM-brikker varierer. I følge komplett er hans brikker (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350147) spesifisert til 1.9V. Å kjøre disse på 1.5 kan da selvsagt føre til kræsj. Skru dette opp, manualen til hovedkortet forteller deg hvordan (man må ofte "slå på" en overklokkingsfunksjon e.l. for å få tilgang til dette). Å "underklokke" (kjøre 1600MHz-minne på 1333MHz) fører ikke til kræsj (iaf. veldig skjeldent).
Men kråketær, da jeg skulle skru opp volten, så var alle tallene over 1.66V røde, så jeg var redd for at man kan ødelegge noe ved å sette det på en av de røde tallene, og at de liksom skulle illustrere en grense man ikke skulle gå over?
http://www.valueram.com/datasheets/KHX1600C9D3_2G.pdf

DESCRIPTION:
This document describes Kingston's 256M x 64-bit 2GB (2048MB) DDR3-1600MHz CL9 SDRAM (Synchronous
DRAM) memory module, based on sixteen 128M x 8-bit DDR3 FBGA components. This module has been tested to run
at DDR3-1600MHz at a low latency timing of 9-9-9-27 at 1.7V to 1.9V. The SPD is programmed to JEDEC standard
latency DDR3-1333MHz timing of 9-9-9 at 1.5V. This 240-pin DIMM uses gold contact fingers and requires +1.5V.
Vis hele sitatet...
At minnet er spesifisert til 1600MHz betyr ikke at det er stilt inn til dette som standard. Det må "overklokkes" for å være så raskt. At tallene er røde betyr antageligvis at det overskrider standard DDR3-specs. HyperX er ikke standard DDR3. Det er testet på 1600MHz fra 1.7-1.9V - ergo fungerer det ikke på 1600MHz ved lavere spenning.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
http://www.valueram.com/datasheets/KHX1600C9D3_2G.pdf


At minnet er spesifisert til 1600MHz betyr ikke at det er stilt inn til dette som standard. Det må "overklokkes" for å være så raskt. At tallene er røde betyr antageligvis at det overskrider standard DDR3-specs. HyperX er ikke standard DDR3. Det er testet på 1600MHz fra 1.7-1.9V - ergo fungerer det ikke på 1600MHz ved lavere spenning.
Vis hele sitatet...
Så jeg ødelegger ingenting om jeg setter den til 1.9V?
I teorien ikke. Min Corsair Dominator DDR2-ram kjører finfint på 2.1V, tross at "standard" er langt lavere. Men jeg garanterer naturlig nok ingenting, all overklokking er på eget ansvar. Gjør det du føler deg trygg med. Men jeg ser ingen fare med det, nei.
Satt og leste litt i boka til hovedkortet, og jeg fant dette:

Memory: 4x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory.
Support for DDR3 2200/1333/1066/800 MHz memory modules.

Vil dette da si at hovedkortet mitt ikke kan gå over 1.5V på rambrikkene, og at det er umulig å få de til å kjøre på 1600 MHz?
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Satt og leste litt i boka til hovedkortet, og jeg fant dette:

Memory: 4x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory.
Support for DDR3 2200/1333/1066/800 MHz memory modules.

Vil dette da si at hovedkortet mitt ikke kan gå over 1.5V på rambrikkene, og at det er umulig å få de til å kjøre på 1600 MHz?
Vis hele sitatet...
Du har en nyere PC med minnekontrolleren i CPU, så vidt jeg vet så skal vel ikke denne volten stilles så alt for høyt, og minnet skal helst kjøre på 1.65V. Jeg skal ikke garantere dette. Men hvis dette er tilfellet så ville jeg kjøpt meg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590451
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Du har en nyere PC med minnekontrolleren i CPU, så vidt jeg vet så skal vel ikke denne volten stilles så alt for høyt, og minnet skal helst kjøre på 1.65V. Jeg skal ikke garantere dette. Men hvis dette er tilfellet så ville jeg kjøpt meg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590451
Vis hele sitatet...
Jeg tror da ikke at DonTomaso (som satte opp pcen for meg), har gitt meg deler som ikke er kompatible med hverandre? Han virker da som har peiling.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Delene er kompitable.

Det letteste er vel å sende den inn til komplett, da det tydeligvis er noe galt med den. Du kan sikkert streve i et par timer, og få til en midlertidlig OK løsning som vil funke nogenlunde bra, men det ser jeg lite vits i.
Men som jeg skrev her:

Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Satt og leste litt i boka til hovedkortet, og jeg fant dette:

Memory: 4x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory.
Support for DDR3 2200/1333/1066/800 MHz memory modules.

Vil dette da si at hovedkortet mitt ikke kan gå over 1.5V på rambrikkene, og at det er umulig å få de til å kjøre på 1600 MHz?
Vis hele sitatet...
Jeg får det ikke til å stemme,selv om jeg ikke har så mye peiling, at man kan kjøre over 1.5V på rambrikkene når det står at slotten de sitter i er 1.5V.

Og jeg skjønner heller ikke at man kan kjøre brikkene på 1600 MHz når den bare har støtte for 2200/1333/1066/800.

Å sende den inn til komplett, som tar nesten 600 kr per time for å sjekke den+ frakt er helt uaktuelt, det har jeg ikke penger til.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du betaler kun frakt hvis dem finner noen feil, derimot hvis dem IKKE finner noen feil, så betaler du feilsøkingsgebyr.

En fiffig ting som heter garanti, kjøpslov, osv. Du har kjøpt en vare, den funker ikke som den skal, du vil ikke sende inn= Profit?
Edit: Reklamasjon også,

Nahh.
Sist endret av Fleff; 30. mai 2010 kl. 22:14.
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Jeg tror da ikke at DonTomaso (som satte opp pcen for meg), har gitt meg deler som ikke er kompatible med hverandre? Han virker da som har peiling.
Vis hele sitatet...
Det er ikke anbefalt å kjøre RAM brikkene på 1.65 volt ifra Intel sin side. Det vil si at du kan kjøre de opp på 1.7 volt uten problem, men 1.9 virker litt for høyt.

Minnebrikkene der ble produsert før det kom minnekontroller i CPU'ene, ergo de er ikke helt 100% kompatible med i3/i5/i7.
Sist endret av SemiColon; 30. mai 2010 kl. 22:17.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du betaler kun frakt hvis dem finner noen feil, derimot hvis dem IKKE finner noen feil, så betaler du feilsøkingsgebyr.

En fiffig ting som heter garanti, kjøpslov, osv. Du har kjøpt en vare, den funker ikke som den skal, du vil ikke sende inn= Profit?
Edit: Reklamasjon også,

Nahh.
Vis hele sitatet...
Pcen er jo selvbygd, er jo ikke komplett som har bygd den?
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Pcen er jo selvbygd, er jo ikke komplett som har bygd den?
Vis hele sitatet...
Nei, men du har fortsatt garanti. Send inn hovedkort, CPU og RAM så feilsøker de alt.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Nei, men du har fortsatt garanti. Send inn hovedkort, CPU og RAM så feilsøker de alt.
Vis hele sitatet...
Nei. Du har garanti pr. del. Denne dekker dermed ikke feilsøking av et oppsett, dette er man selv ansvarlig for. Kingston garanterer ikke at RAM-brikkene deres fungerer i kombinasjon med Gigabyte-hovedkort og alle andre ymse komponenter man kan kombinere. Komplett garanterer heller ikke at alle komponenter de selger passer sammen. Naturlig nok. Ergo koster feilsøking penger.
Du skal ha skryt for at du virkelig prøver å løse problemet selv!
Jeg vil tro at det er problemer med minnet ditt utfra måten maskina oppfører seg på. Har du prøvd noe så enkelt som å bytte plass på brikkene? Se om den oppfører seg annerledes da? Hvis den gjør det, kan det være lurt å prøve med bare en minnebrikke og etterpå prøve bare den andre..
(Har et likt kort GA-P55A-UD6 og fikk levert brikkesett hvor den ene 2Gb brikka var defekt.. Fant det ut ved å først prøve med en og så prøve med den andre...)
Hvis du har klart å rote til innstillingene i bios kan det være lurt å kjøre en clr_cmos (punkt 19, side 30 i manualen..)
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Nei. Du har garanti pr. del. Denne dekker dermed ikke feilsøking av et oppsett, dette er man selv ansvarlig for. Kingston garanterer ikke at RAM-brikkene deres fungerer i kombinasjon med Gigabyte-hovedkort og alle andre ymse komponenter man kan kombinere. Komplett garanterer heller ikke at alle komponenter de selger passer sammen. Naturlig nok. Ergo koster feilsøking penger.
Vis hele sitatet...
Ja, men har noe av dere funnet ut hva som er galt da? Kjør memtest, blir det ingen error så sender du inn alt. Det kan enten/både være hovedkort, RAM og CPU.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Ja, men har noe av dere funnet ut hva som er galt da? Kjør memtest, blir det ingen error så sender du inn alt. Det kan enten/både være hovedkort, RAM og CPU.
Vis hele sitatet...
Jepp. Men feilsøkingsgebyr må han uansett betale, dersom teknikerne ikke har en svært god dag på jobben. Ikke at det ikke er verd det da.
Har akkurat sjekket innstillinger i bios opp mot de minnebrikkene du har. Det står 'Spenningsforsyning 1.9 V' på produktinfoen til Komplett, noe som betyr at du må sette den samme spenningen i bios-oppsettet for at brikkene skal fungere 100%. Med default innstilling som er 1,5v vil du nok kunne oppleve problemer ja!
Som jeg sa tidligere, har kjørt Memtest, og det var ingen feil der.

Dog lurer jeg på, er DRAM Voltage (står på 1.584V) det samme som Profile DDR Voltage (står på 1.5V) ?.

Fordi da jeg prøvde å endre til 1.65V som jeg ble fortalt tidligere så endret kun DRAM Voltage seg, men Profile DDR Voltage stod fortsatt på 1.5V.

Faen for noe drit.. Det må da kunne gå an å få fikset dette på en måte uten å måtte sende inn til komplett?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er DRAM Voltage du skal se på for å se hva volten ligger på.
Tenkte bare at jeg skulle fortelle hva som faktisk var galt.

Det var skjermkortet, fikk bytta skjermkort med en venn av meg, så jeg spilte med hans og han med mitt, og det viste seg at han fikk akkurat det samme problemet etter litt spilling, og jeg har nå spilt i 2 dager uten en eneste freeze med skjermkortet hans. Så nå venter jeg bare på at retursøknaden skal bli godkjent av komplett så jeg kan få et nytt et, takk for all hjelp jeg har fått!