Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1126
Hei!

Jeg har nettopp testet ScummVM på ipod touch og skulle gjerne hatt flere spill.
Jeg har sjekket på google, men vet egentlig ikke hva jeg leter etter.

I går lastet jeg ned "Beneath A Steel Sky" gratis fra scummvm.org, og det funket fint.
Spillet besto av tre filer;

sky.dsk
sky.cpt
sky.dnr

Helt ukjente filformater for meg.

Jeg tror ikke jeg helt har skjønt hva scummvm er. Er det en slags klient/emulator for spill som ble laget for å kunne spilles på alle konsoller?

Hvordan ripper jeg egne spill?
Kan de lastes ned (u)lovlig?

Helt blank egentlig..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
ScummVM er en virtual machine for spill laget til LucasArts SCUMM-system. Det støtter vel en del andre spill også.

Du kan ikke rippe egne spill, du kan bare spille spill som er utviklet med SCUMM. Ta en titt på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/ScumVM

Monkey Island 3 er alltid kult.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Ok! Takker for svar, Tias!

Men om jeg vil ha Monkey Island 3 på itouchen min; Hvordan får jeg tak i det?
Hvis jeg laster det ned, for jeg vel med .exe-filer og greier. Det kan vel ikke brukes sammen med scummvm?

edit: The curse of monkey island kan lastes ned, men er på 1.17GB. Hvor får jeg tak i versjonen som passer til iphone? Må spiller konverteres eller noe?
Sist endret av Pope; 11. mars 2008 kl. 16:31.
Sjekk ut "Flight of the Amazon Queen" morsomt adventure spill! =)
Du må åpne ScummVM, og legge til spillene der, så åpne dem i ScummVM.
Spillene burde være vanlige mapper med .exe filer...
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jani_
Du må åpne ScummVM, og legge til spillene der, så åpne dem i ScummVM.
Spillene burde være vanlige mapper med .exe filer...
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om scummvm på iPod Touch, og da går det neppe med .exe-filer, siden iPod ikke støtter dette filformatet.

Holder på å laste ned Indiana Jones 4 og Monkey Island 3 nå.. Skal bli spennende å se om de virker.

Tar de via torrent. En svær samlepakke med mange scummvm-spill, så har jeg bare bedt klienten min o, å la være å laste ned alle de andre spillene. Pakken er på over 7 gig..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du skal ikke konvertere de eller noe. ScummVM er laget for å spille spill som er laget for DOS mot SCUMM-apien (eller hva jeg nå skal kalle det). Bare legg de inn på samme måte som du allerede har gjort.

Kan hende Monkey Island 3 tar litt stor plass, ja. Kanskje ikke helt ideelt på en ipod.
Det går helt fint med .exe-filer. Jeg har Monkey Island 1 og 2 på iPhonen. Funker flott det.
Her er en liste med spill som er kompatible med Scumm på iPhone.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias
Du skal ikke konvertere de eller noe. ScummVM er laget for å spille spill som er laget for DOS mot SCUMM-apien (eller hva jeg nå skal kalle det). Bare legg de inn på samme måte som du allerede har gjort.

Kan hende Monkey Island 3 tar litt stor plass, ja. Kanskje ikke helt ideelt på en ipod.
Vis hele sitatet...
Takker for all hjelp folkens!
Nå har jeg installert Monkey Island 3 og det kjøres som en drøm. Var ikke større enn 300mb (komprimert).
Du må ikke glemme Sam & Max hits the road da Det kan du jo legge over når du er ferdig med Monkey Island!
kontrollene så jo litt kjipe ut.. funker det å spille noe særlig?
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sam & Max er nå på ipoden! Funker kjempebra..

bo1e: Disse spillene er basert på point-and-click. Da går det fint. Navigeringen kan være litt vanskelig helt i starten, men det vender du deg til..
Full Throttle og Indiana Jones Fate of Atlantis er et must for alle adventure fans.

Broken Sword 1 og 2 er også verdt å spille igjennom.
The Dig burde du også installere, et av de feteste spilla jeg noen gang har spilt. Spillet skal ligge i den 7 gig torrenten du laster ned ;-)

Egentlig er jo alle spilla i den pakken verdt å få med seg, så jeg anbefaler å laste ned og installere ALLE spilla fra den pakken som funker på ipoden
▼ ... mange måneder senere ... ▼
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Jeg kjeder meg, så tenkte jeg kunne "fullføre" denne tråden. Jeg fikk, som dere sikkert har skjønt, ScummVM, som er en slags emulator/et program som gjør det mulig å spille spill på diverse konsoller. For eksempel Lucas Arts-spill. Jeg puttet et par spill min iPod Touch og fikk kjørte spillene gjennom ScummVM.

Dette virket som bare det, og for dere som ikke er sikre på hvilke spill dere skal prøve, så kan jeg si at disse spillene er de jeg synes har vært best (på iPod Touch):

The Dig
Veldig bra setting, gode scener og spennende gameplay. Overraskende bra cutscenes.

The Curse of Monkey Island
Dette har jeg spilt tidligere på PC og jeg kan ikke si annet enn at dette er et genialt spill med god historie og nokså bra grafikk. Kontrollene er litt vanskelige, men de funker absolutt!

Full Throttle
Her er du motorsykkelbølle. Kjør sykkel, gjør brekk i hus og vær barsk.
Når det gjelder kontrollene, er de lettere enn på Monkey Island, men de kunne fremdeles vært bedre.

Jeg har runnet alle disse spillene på iPod Touch.