Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4912


Har et lite spørsmål ang. den planken der, og håper noen har noe erfaring med slike.

Jeg har en (ganske kraftig, 1200W PSU) PC stående i "Master" slot, og limiteren er stilt slik at ingen av "Slave"-støpslene er aktive når PC'n er i standby, men alle fyrer seg opp når den er på.

I det siste "Slave"-støpslet (hvit boksadapter, så vidt synlig på bildet) er det en Phillips Hue LED-stripe.
Denne slår seg av/på alt ettersom om PC'n er av/på, akkurat som den skal.

Det jeg lurer på er følgende:
Noen ganger så "blinker" denne LED-stripa selv om PC'n er av.
Det skjer ikke ofte, men oftere når det ikke er så veldig lenge siden datamaskinen ble avskrudd.
Snakk om ett raskt blink hvert 3. minutt eller noe slikt, i en 10 minutters periode etter at PC'n er av.

Jeg vet at strøm ikke "pushes" ut av et støpsel, men dras, så jeg regner med dette er datamaskinen som har noen små powerspikes etter at den har slått seg av? Men jeg er på ingen måte noen elektriker, så jeg skjønner ikke noe mer enn det, og det kan jo også godt være helt feil.

Noen som kan si meg hvorfor dette skjer, og eventuelt om det er noe jeg burde bry meg mer om enn jeg gjør?
Har stått slik i ca.18 måneder og verken PC eller LED-stripe virker noe verre av den grunn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sannsynlegvis er det snakk om kapasitiv kobling. Relativt velkjent på LED-lamper; du lader sakte opp kondensator i straumforsyninga via kapasitiv kopling, inntil det brått er nok spenning til å tenne dioden - og det lader ut kondensatoren igjen.

Ufarleg og uproblematisk. Om det irriterer deg kan du hive ein stor motstand (t.d. 500KOhm) i paralell med lyspæra.
Trådstarter
Mange takk!