Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1374
Hei mistest sertfikatet sist helg, men bare jeg som syns grunnlaget dems er for dårlig ?, må det ikke bli lagt frem noe bevis at jeg faktisk har hatt høy fart osv. er ikke en eneste airbag eller noe som har gått av i bilen.

https://i.ibb.co/NCxrFB8/mmdmmdmd.jpg

Mistet det i 6mnd
Sist endret av helland1212; 18. desember 2020 kl. 17:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vraka bilen i eit kryss. Mot eit tre. På kva måte hadde du ikkje feil fart, gitt at du fekk til det?
Badla
Trådstarter
46 1
Farten var for høy men ikke stor nok for og miste det i 6mnd, hadde det vært alvorligt så sko jeg kjønt det men ingen skader osv. de har jo skrevet at kjøretøyet fikk store skader men rart bilen er kjørbar nå da :P. Får håpe nav kan gjøre noe da med tanke på jeg holdt på med klasse c og jobb i vente

Og syns ikke det har blitt lagt frem noe bevis i det hele tatt
Sist endret av helland1212; 18. desember 2020 kl. 18:01.
Beviset er jo at du ikke klarte å holde deg på veibanen og derav kræsjet. Du hadde jo klart å holde deg på veibanen om du kjørte i tråd med veitrafikkloven...
Når du i et lyskryss mister kontroll over bilen uavhengig av fart så har du ikke vært aktsom og hensynsfull. Ganske grei sak, men synes dog politiet tar lappen for ingenting nå til dags.
Du kan jo klage, men tipper de har bevis.
Er du uenig i beslaget er det bare å bestride det, men rent generelt er beslag i 6 måneder ganske legitimt om du måker i et tre uten at det er andre grunner til det.
Badla
Trådstarter
46 1
Kan vær flere grunner en fart som fører til man havne i grøfta da
Se tapsforskriften § 2-5 nr. 3. Ved utforkjøring som følge av uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for høy hastighet etter forholdene, bør tap av førerett fastsettes fra 6 til 12 måneder. Du kan derfor være glad for at du slapp såpass billig unna.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av helland1212 Vis innlegg
Kan vær flere grunner en fart som fører til man havne i grøfta da
Vis hele sitatet...
Var det andre grunner da?
Sitat av helland1212 Vis innlegg
Kan vær flere grunner en fart som fører til man havne i grøfta da
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis farten du har mistet lappen for heller. Det er fordi du ikke har oppfylt paragraf 31 og derav kjørt ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av helland1212 Vis innlegg
Dårlig veg merkning til og være et kryss som kommer veldig brått på, dårlig sikt generelt der.
Vis hele sitatet...
Kødder du med oss?

Saksa frå trafikkreglane:
1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.
Vis hele sitatet...
Det er altså forskrift. Dvs. det er straffbart å bryte.

Du skal altså kunne stoppe på den vegstrekninga du har oversikt over - og ei kvar påregneleg hindring. Når du skriv at det er dårleg sikt der, så stadfestar du altså at du hadde for stor fart!

Gratulerer!
Sist endret av vidarlo; 18. desember 2020 kl. 18:12.
Sitat av helland1212 Vis innlegg
Dårlig veg merkning til og være et kryss som kommer veldig brått på, dårlig sikt generelt der.
Vis hele sitatet...
Det er den enkeltes ansvar å tilpasse fart og kjørestil etter forholdene, dårlig sikt krever ekstra oppmerksomhet og lavere fart. Det gjorde åpenbart ikke du, ergo uaktsom kjøring som til alt overmål endte med en utforkjøring.
Er det lov å spørre hvorfor trådstarters innlegg som vidarlo og postmann37 har sitert ble slettet?

Til ts: Hvis du kjører av veien pga. fart så har du per definisjon kjørt uansvarlig og fortjener straff for det. Når det er sagt kjenner jeg flere som har havnet langt utenfor veien pga. uvettig kjøring og ikke mistet førerkortet så jeg har noe sympati for at dette føles urettferdig.
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Er det lov å spørre hvorfor trådstarters innlegg som vidarlo og postmann37 har sitert ble slettet?
Vis hele sitatet...
Han slettet det selv. Alle brukere kan slette egne innlegg innen fristen på noen minutter har løpt ut. Jeg skjønner ham godt; det var en ganske teit ting å si. Imidlertid var han ikke rask nok, så to andre brukere rakk å sitere ham.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Han slettet det selv. Alle brukere kan slette egne innlegg innen fristen på noen minutter har løpt ut. Jeg skjønner ham godt; det var en ganske teit ting å si. Imidlertid var han ikke rask nok, så to andre brukere rakk å sitere ham.
Vis hele sitatet...
Skjønner, takk for oppklaringen!