Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3231
Har i det siste slitt med innsovningen. vet ikke hva det skyldes om det er på grunn av at man er for mye hjemme i disse corona tidene idk, men hvor vanskelig er det for legen å skrive ut en medisin på det.

Har i en periode brukt cipralex (i et par dager ) for ca to måneder siden .
Det er neppe noe problem for legen din å foreskrive medisin for dette. En annen ting er om du kanskje bør vurdere å klare deg uten.
Tror ikke du finner EN ENESTE positiv ting med sovemedisiner.
Nå finnes det vel et utall med preparater som lege kan gi deg men som sagt er nok det beste å få dette til 'selv' uten å benytte kjemikalier..
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er lett for leger å skrive ut innsovningsmidler for forbigående plager, så bare ta en diskusjon med fastlegen din.
Du kan kjøpe Melatonin på helsekost eller få resept på Circadin fra lege, dette er et naturlig søvnhormon som kroppen produserer selv og blir brukt bl.a. for å hjelpe med innsovning i en kortere kortere eller lengre periode. Dette er ikke noe som vil slå deg fullstendig ut, men gjør innsovning lettere, samt enklere å sovne om du våkner i løpet av natten, gir etter min erfaring heller ingen hangover dagen derpå.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min opplevelse er at det er ekstremt vanskelig å få sovemedisin. Vi har mye mer ubrukt energi nå som det er mye innesitting og lite aktivitet pga corona. Ta deg en hard treningsøkt på stuegulvet eller løp en time ute hver dag og du skal se du sovner som normalt igjen. Ulempen med innsovningspiller som Imovane osv er at de er avhengighetsskapende og blir tjue ganger vanskeligere å sove uten dem.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
+ Hangover, nedsatt søvnkvalitet, all slags mulig bivirkninger
Samboer bruker noe som heter Bio-Melatonin for innsovning etter nattevakt som hun sier fungerer veldig bra for henne. Reseptfritt på apotek.
Der eneste jeg kan anbefale er melatonin kombinert med zma, det aller meste av andre ting har bivirkninger
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av freebird Vis innlegg
Der eneste jeg kan anbefale er melatonin kombinert med zma, det aller meste av andre ting har bivirkninger
Vis hele sitatet...
Hva er zma?
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har alltid slitt med søvn, både med innsovning og å forbli sovende. Tar minst en time eller to å sovne, og våkner gjerne "lys våken" opptil annenhver time gjennom natten.

Har prøvd Imovane som definitivt knocker meg ut. Men effekten føles litt for brutal og "skarp" hvis jeg kan si det sånn, og syns det gir en ekkel psykologisk hangover, samt at søvnkvaliteten ikke føles så bra. Føler meg ikke som meg selv neste dag, med høy irritabilitet blant annet.

Melatonin tror jeg ikke har gjort noe for meg -- heller ikke diverse urter som valerina, kamille, sitronmelisse osv. har hatt merkbar effekt.
Det som funker absolutt best for meg, og som fortsetter å virke hver dag over lang tid, er Tolvon. Den gjør meg ekstremt trøtt, men ikke på en måte som føles falsk og ekkel. Hvis jeg skal sammenligne trøttheten jeg får fra Imovane versus Tolvon, så vil jeg si at Imovane er som en switch i hjernen som brått blir skrudd av, mens Tolvon føles som man har vært ute å trødd i nysnø en hel dag og endelig kommet fram til hytta

Tolvon gjør også at du får veldig dyp søvn, og du holder deg sovende lenge. Ulempen er at å stå opp etter en natt med Tolvon føles som å ta svømmeknappen i et basseng fylt med honning. Man vil helst ligge å slumre og smådrømme i minst 12 timer... Noe som kan være ganske upraktisk, men også deilig hvis man har slitt lenge nok med å få sove...

Syns også det er litt "dumt" at det er et antidepressiva (ikke SSRI, men allikevel) som hemmer reseptorene for et par andre favorittmolekyler.

Så det jeg har gjort er at jeg hatt forskjellige perioder i livet med og uten Tolvon. Nå bruker jeg ingenting, og sover 4-5 timer lett søvn hver natt. Når jeg har blitt lei nok av det, etter noen måneder eller år, tar jeg en ny runde med Tolvon og sover som en baby i kuvøse et par måneder.
Jeg har brukt ALT av sovemedisin, gikk på fire forskjellige sovetabletter hver kveld frem til nylig og sov likevel2-3t om jeg sov overhodet, og 4 timer var en fantastisk natt for meg. Og så la jeg merke til bio-melatonin reseptfritt på apoteket, kjøpte en pakke. Har prøvd melatonin for mange år siden, og da var det ikke så mye hjelp i det. Bio melatonin har 1mg melatonin og 10mg niacin/b3 , som tydeligvis er en bra combo. Jeg tok tre stk rett før jeg hoppet i sengen fra første kveld, pga melatonin på resept er 3mg kapsler.

OG, TAKK GUD for at jeg prøvde det. Nå sover jeg 8 timer hver natt når jeg vil sove og tar melatonin. Når jeg ikke vil sove er det pga speed inntak, da er melatonin ikke noe gøy. Jeg bruker fremdeles 150mg quetiapin depot en time før jeg skal legge meg, men kuttet to sovemedisiner, og fant mer nytte av imovane som rusmiddel på dagen, siden bio melatonin gjorde jobben for meg sammen med quetiapinen.

Kunne kanskje klart meg uten quetiapinen også mtp søvn, men jeg har behov for den av andre grunner. Quetiapin hjelper meg med problemer pga jeg har asperger syndrom, eller høytfungerende autisme. I tillegg forsterker den metadonen min, som jeg har god nytte av for jeg får ikke metadon til å gå rundt døgnet, selv på 130mg, er syk med kløe inni kroppen liksom fra 02:00 til 05:00-07:00 når jeg tar metadonen.

Så det var et helvete å sitte våken hver bidige natt de dårlige timene, før jeg fant ut at melatonin er bedre enn noen sovemedisin for meg. Jeg har nå fått 3mg kapsler på resept som funker nesten like bra, men skulle hatt resept på niacin i tillegg for å få samme effekt som bio melatonin som desverre ble for dyrt når jeg trengte 3 stk hver natt.

Peace and love=)

saviour
Sovemeds gudie
Nivå 1: kan sove uten medisiner
Nivå2: sliter med å sove, 2-3mg melatonin 1 - 1/2 timer før leggetid
Nivå 3: vallergan 30mg+2-3mg melatonin
Fra her
Bør inmsomni diagnose setter
inomni settes
Nivå 4: 2mg vival+melatonin+30mg vallergan
Nivå5: imovane 2,5mg+melatonin+vallergan

Men! Det finnes besre utveier enn å kaste i seg piller, reduser lys før søvn, legg det hver dag til samme tid, kun bruk seng til søvn og vær antiv på
Dagtid. Konsulter med fastlege, god natt
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Du kan kjøpe Melatonin på helsekost eller få resept på Circadin fra lege, dette er et naturlig søvnhormon som kroppen produserer selv og blir brukt bl.a. for å hjelpe med innsovning i en kortere kortere eller lengre periode. Dette er ikke noe som vil slå deg fullstendig ut, men gjør innsovning lettere, samt enklere å sovne om du våkner i løpet av natten, gir etter min erfaring heller ingen hangover dagen derpå.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt kjempe-effekt av flytende Melatonin. Hadde seriøse søvnproblemer i fjor høst. Startet på Melatonin i desember og det løste hele problemet. Sover som en stein hver natt nå. Tar anbefalt dosering som står på flasken en halvtime før leggetid og blir veldig søvning av det. Sovner på 5-10 min max. Det fungerte over all forventning rett og slett.
Sist endret av Nullmening; 20. april 2020 kl. 22:27.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Etter å ha teste seroquel, sarotex, vallergan, remeron og zopiclone, uten at det gir sånn kjempe effekt (får null hangover også) finnes det noe som virkelig smeller eller må jeg gå til dyrlegen?
bruker 10mg vival på dagtid også.
Sist endret av NokErNok; 19. september 2020 kl. 09:48.
Synes apodorm/mogadon funker bra, vel å merke om man legger seg rett etter å ha svelget tabletten. Ellers er det fort gjort å bare surre rundt hele natten i fin form. Selv synes jeg det er som å ha spist hyppere, da det er nitrazepam (flunitrazepam i rohypnol)
Ok, merker at når jeg våkner på natta etter å ha tatt zopiclone så er jeg i helt fin form, typ 3-4 timer etter de har slått inn.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Weed (northern light), blir limt fast i senga. Beste så langt og har prøvd mye.