Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2707
Jeg hørte denne regla på en sang: "Jeg vet ikke hvem du er, hvor du kommer fra, eller hva du vil. Men hvis du truer friheten min, så kommer jeg til å drepe deg."

Er dette voldelig eller etisk riktig? Hvis noen truer friheten din, ville du advart dem om at du vil forsvare deg? Har dette noe med legitimt forsvar å gjøre, eller er det en trussel?

Jeg er interessert i hva dere mener, for mitt feltarbeid for min mastergrad i filosofi.
Sist endret av aig; 18. desember 2017 kl. 17:56.
Det er jo helt avhengig av situasjonen. Dersom jeg er i et land hvor frihetsberøvelse er praktisert som offentlig sanksjon og jeg vet om det, la oss ta meg i Norge som et eksempel, og jeg velger å bryte loven slik at politiet kommer for å putte meg i fengsel, så vil jeg ikke anse det som etisk riktig å drepe politimennene.

Dersom jeg ikke har gjort noe feil, og politiet fremdeles kommer å burer meg inne, ville jeg fremdeles ikke drept dem fordi for alt jeg vet er jeg temmelig lik en mistenkt de leter etter. Det ville være å drepe et uskyldig menneske for å ha gjort jobben sin, dessuten hadde jeg trolig ikke måtte sittet i varetekt lenge før jeg ble frisluppet.

En annen viktig faktor du må spesifisere er på hvilken måte friheten blir truet. Jeg ville tvilsomt drept dersom min frihet til å stemme i det lokale valget ble truet, men her også vil videre omstendigheter spille en rolle for det etiske dilemmaet. Dette en så vag problemstilling at det ikke er mulig å diskutere eller filosofere meningsfullt rundt det ved mindre det blir klarere hva problemet angår.

Det er også et hull i formuleringen din: ''Er dette voldelig eller etisk riktig?''. Det ville definitivt ikke vært fysisk voldelig å si slik en ting, etikken er en annen sak. Derimot ville det uansett vært pyskisk vold å si slik en ting, uavhengig av etisk konklusjon. Dersom du ville drept noen som truet friheten din ville dette vært voldelig uansett om en tolker det som etisk rett eller galt. Det vil ikke kunne være noe enten/ eller i dette tilfellet.
aig
Flink gutt
Trådstarter
Det er litt vagt, ja. Men jeg kan spesifisere litt. Det finnes mange former for frihetsberøvelse, enten det dreier seg om fengsling eller tvangsinnlegging på psykiatisk eller at barnevernet kommer og tar barna dine, eller du blir utsatt for væpnet ran, eller det kommer en utenlandsk makt for å ta over landet litt. Da kan vi også snakke om hva "frihet" egentlig innebærer.

Jeg prøvde å gjøre spørsmålet enkelt, men i hovedsak handler det om hvor sterke ord som er etisk forsvarlig for å forsvare seg selv i møte med en motsatt trussel mot deg selv. En frihetsberøvelse er også en trussel, men å si at "jeg kommer til å drepe deg" i forsvar - blir det også en trussel om vold eller blir det et mottiltak som er sagt som forsvar.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av aig Vis innlegg
Jeg prøvde å gjøre spørsmålet enkelt, men i hovedsak handler det om hvor sterke ord som er etisk forsvarlig for å forsvare seg selv i møte med en motsatt trussel mot deg selv. En frihetsberøvelse er også en trussel, men å si at "jeg kommer til å drepe deg" i forsvar - blir det også en trussel om vold eller blir det et mottiltak som er sagt som forsvar.
Vis hele sitatet...
Det er litt uklart om du henviser til påstanden i seg selv eller handlingen påstanden omtaler. Både trusler og gjennomføring av trusler har etisk relevans, men de er likevel to forskjellige ting. Som for eksempel når du sier at en "frihetsberøvelse er også en trussel", så er jo ikke dette riktig: en frihetsberøvelse er en frihetsberøvelse, og en trussel om frihetsberøvelse er en trussel om frihetsberøvelse.

Etikken rundt vold, trusler, frihet, nødverge og selvforsvar kan selvsagt diskuteres rimelig generelt, men det blir litt for uklart hva du egentlig mener til at det føles hensiktsmessig å gå særlig i dybden. Spør du om det kan være etisk riktig å møte trusler med trusler? Det kan det være. Spør du om det kan være etisk riktig å møte vold med vold? Det kan det også være. I tillegg kan det være etisk riktig å møte trusler med vold, men alt dette vil jo avhenge helt av truslenes innhold, den utøvde voldens art og omfang og hvilke andre alternativer som var tilgjengelig.
Sist endret av Provo; 4. januar 2018 kl. 15:28.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er jo helt avhengig av situasjonen. Dersom jeg er i et land hvor frihetsberøvelse er praktisert som offentlig sanksjon og jeg vet om det, la oss ta meg i Norge som et eksempel, og jeg velger å bryte loven slik at politiet kommer for å putte meg i fengsel, så vil jeg ikke anse det som etisk riktig å drepe politimennene.

Dersom jeg ikke har gjort noe feil, og politiet fremdeles kommer å burer meg inne, ville jeg fremdeles ikke drept dem fordi for alt jeg vet er jeg temmelig lik en mistenkt de leter etter. Det ville være å drepe et uskyldig menneske for å ha gjort jobben sin, dessuten hadde jeg trolig ikke måtte sittet i varetekt lenge før jeg ble frisluppet.

En annen viktig faktor du må spesifisere er på hvilken måte friheten blir truet. Jeg ville tvilsomt drept dersom min frihet til å stemme i det lokale valget ble truet, men her også vil videre omstendigheter spille en rolle for det etiske dilemmaet. Dette en så vag problemstilling at det ikke er mulig å diskutere eller filosofere meningsfullt rundt det ved mindre det blir klarere hva problemet angår.

Det er også et hull i formuleringen din: ''Er dette voldelig eller etisk riktig?''. Det ville definitivt ikke vært fysisk voldelig å si slik en ting, etikken er en annen sak. Derimot ville det uansett vært pyskisk vold å si slik en ting, uavhengig av etisk konklusjon. Dersom du ville drept noen som truet friheten din ville dette vært voldelig uansett om en tolker det som etisk rett eller galt. Det vil ikke kunne være noe enten/ eller i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Der er jeg uenig med deg. Jeg mener at etikk og moral ikke står ved siden av rettssystem og frihetsberøvelse. La os si, at en slem slem mann voldtar og dreper din datter. Og før autoritetene rekker å tre inn, så tar du livet av denne mannen på et mest makabert vis. Du vet da at en mann i uniform kommer til å oppsøke deg, for å putte deg i et litt avansert bur for resten av dine dager. En mann som riktig nok bare gjør jobben sin. Men som vet hva det innebærer å ta fra et menneske det absolutt mest dyrebare og kjært det mennesket har. Jeg vet iallfall med meg selv at denne konstabelen skulle fått ganske brutal motgang. Visse ting er langt mektigere enn et rettssystem eller en fremmed mann som prøver å ta noe utrolig stort fra deg. Vi er i all hovedsak noen rasjonelle dyr. Og vi handler på vegne av oss selv og våre instinkter. Og vår etikk speiles mye i det.

Det er en ekstrem situasjon, men det var for å sette det litt i perspektiv.

Veit det er en gammel tråd, men jeg kommer over den nå og fant det interessant.
Sitat av Hr. Smith Vis innlegg
Der er jeg uenig med deg. Jeg mener at etikk og moral ikke står ved siden av rettssystem og frihetsberøvelse. La os si, at en slem slem mann voldtar og dreper din datter. Og før autoritetene rekker å tre inn, så tar du livet av denne mannen på et mest makabert vis. Du vet da at en mann i uniform kommer til å oppsøke deg, for å putte deg i et litt avansert bur for resten av dine dager. En mann som riktig nok bare gjør jobben sin. Men som vet hva det innebærer å ta fra et menneske det absolutt mest dyrebare og kjært det mennesket har. Jeg vet iallfall med meg selv at denne konstabelen skulle fått ganske brutal motgang. Visse ting er langt mektigere enn et rettssystem eller en fremmed mann som prøver å ta noe utrolig stort fra deg. Vi er i all hovedsak noen rasjonelle dyr. Og vi handler på vegne av oss selv og våre instinkter. Og vår etikk speiles mye i det.

Det er en ekstrem situasjon, men det var for å sette det litt i perspektiv.

Veit det er en gammel tråd, men jeg kommer over den nå og fant det interessant.
Vis hele sitatet...
Å handle i affekt er i mange situasjoner forståelig, men det betyr ikke at det er greit å ta hevn. Og forstår jeg deg rett når du mener det er klart man skal/vil motsette seg arrest etter å ha utført en brutal hevn?
Jeg har selv barn, og det er situasjoner som ville fått meg til å se svart, men i motsetning til deg, ville jeg selv meldt meg for politiet, dersom jeg hadde gjort noe lignende det du skisserer.
Slik jeg forstår innlegget ditt, mener du at det er greit å utføre hevn, bare noen har gjort noe alvorlig nok, stemmer det?
Hvem skal i så fall sette grensen for hva den enkelte føler er alvorlig nok?
Det er jo nettopp derfor vi har et rettsapparat, for å forsøke å hindre at folk handler i affekt.
Sist endret av Veggen; 1. mars 2020 kl. 19:41.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Å handle i affekt er i mange situasjoner forståelig, men det betyr ikke at det er greit å ta hevn. Og forstår jeg deg rett når du mener det er klart man skal/vil motsette seg arrest etter å ha utført en brutal hevn?
Jeg har selv barn, og det er situasjoner som ville fått meg til å se svart, men i motsetning til deg, ville jeg selv meldt meg for politiet, dersom jeg hadde gjort noe lignende det du skisserer.
Slik jeg forstår innlegget ditt, mener du at det er greit å utføre hevn, bare noen har gjort noe alvorlig nok, stemmer det?
Hvem skal i så fall sette grensen for hva den enkelte føler er alvorlig nok?
Det er jo nettopp derfor vi har et rettsapparat, for å forsøke å hindre at folk handler i affekt.
Vis hele sitatet...
Ja, du oppfatter i all hovedskap mitt budskap sånn jeg prøver å fremme det. Etikk er vansklig å definere, det har på sett og vis en individuell oppfatning sett hvem man spør. Et rettssystem kan selvfølgelig ikke ta hensyn til en hver person sin skrudde definisjon. Men ovenfor en selv og mange i samme båt, kan man berettiggjøre en brutal hevn om noen har tatt fra deg en del av deg. Hva enn det skule være.

Jeg er født inn i dette landet, og må forholde meg til autoriteter og rettssystemet enten jeg liker det eller ikke. Men jeg hadde ikke latt de ta fra meg min frihet selvom det jeg hadde gjort hadde stridt imot alt som stod i den rød boka. Så lenge jeg hadde fått min rimelige og fortjente, iskalde hevn. Man kan selvfølgelig diskutere til kuene kommer hjem om hva som gjør at noen, et statlig organ eller ikke, har rett og anledning til å avgjøre at et menneske skal puttes i et bur for resten av livet. Men om man er en del av dette samfunnet og tar nytte av dets goder, er man nødt til å forholde seg til det.

Det er som Kojak sa. Rettssystemet er langt ifra perfekt, men det er jævla mye bedre enn alternativene.
Sitat av Hr. Smith Vis innlegg
Rettssystemet er langt ifra perfekt, men det er jævla mye bedre enn alternativene.
Vis hele sitatet...
Akkurat denne setningen er jeg 100% enig i, men som du også er inne på, så lenge lover og regler er som de er, er man nødt til å forholde seg til det, om ikke vil det få konsekvenser.
Og i Norge er det normalt ingenting som tilsier at du vil sitte resten av livet i fengsel, da den norske modellen har som mål å rehabilitere og føre folk tilbake til samfunnet, etter avtjent straff. Man kan så klart få sikring, men det skal gjerne noe til, og det betyr heller ikke at man automatisk vil sitte innesperret resten av livet.

Det jeg har litt problemer med å forstå, er at du skriver at du forholder til de lover og regler som gjelder, men ikke hvis noen gjør noe som for deg er ille nok. Eller satt på spissen, du forholder deg til lovverket så lenge det passer deg.

Hva om etter å ha tatt hevn på personen som gjør noe så brutalt og grusom som det du skisserer, får vite at personen var syk og hadde forøkt flere ganger å få hjelp, men blitt avvist av helsevesenet. Ville du da gått etter alle personene som ikke hindret den tragiske hendelsen fra å finne sted?
Poenget jeg forsøker å få frem, er at det veldig sjelden er så enkelt som at folk bare går rundt og dreper og voldtar for moro skyld, det er gjerne noe mer som ligger bak. Jeg forsøker ikke å unnskylde brutale handlinger, men prøver å få frem at ting gjerne er litt mer sammensatt og komplisert enn «Øye for øye, tann for tann».
Sist endret av Veggen; 1. mars 2020 kl. 21:33.