Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1717
Hei
Jeg lurte på om noen av dere vet om en nyhetskilde som greier å skrive om innen-/utenriks nyheter på en nøytral måte?

Har lest VG en tid nå, men føler at de til tider kan være for «mainstream», at de prøver å «please» folk flest, istedenfor tørre å representere ulike sider likt. De bruker også mye ressurser på kjendiser som interesser meg lite.

Jeg skjønner at det aldri kan være 100% nøytralt, og at oppfatning om hva som er nøytralt er relativt, men jeg er åpen for nye forslag.

Et eksempel kan være Trump. Var verken for eller i mot, men savnet at han ble representert (etter min mening) rettferdig i norsk media.

Takk
Jeg tenker at hva folk opplever som en nøytral nyhetskilde vil variere veldig
og henge sammen med hva de mener i utgangspunktet.

Personlig opplever jeg NRK som en kilde som dekker det meste på en kritisk og nøytral måte. Både utenriks og innenriks.
Syns også de er gode på kultur.
Som statskanal har de jo også ett ansvar for å nå mange.
Journalistisk nøytralitet er et ekstremt kontroversielt tema, hvor alle egentlig er enig om at det er ønskelig, men få er enig i definisjonen og hvorvidt det er en reel mulighet.

Når det gjelder internasjonale nyheter kan jeg anbefale å gå direkte til kilden. De fleste norske medier baserer seg på Reuters, AFP og AP.
Du har prøvd VG, set etter innenriks og utenriks, noenlunde nøytralt innenfor realismens rammer, tja har du vurdert NRK?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Siden du nevner det: hva ville vært balansert dekning av Trump i dine øyne?
Syns de fleste norske medier balanserte Trump dekningen sin ganske godt. Siden han var (og er) såpas ekstrem
og fjernt fra det meste vi kjenner i Norsk politikk, så ble det laget ganske mange dybde artikler som forsøkte å gi et
bilde av og en forklaring på hvordan folk i "Trump Stater" tenker og lever.

En ting som nok gjør at mange sitter igjen med ett inntrykk av at han bare fikk gjennomgå i media var alt det andre sirkuset
rundt han som ikke først og fremst handlet om politiske saker, men om sprø folk han ansatte eller sparket og i stor grad også
om de mange tvilsomme tingene han hadde "gjemt i skapet"

Han blandet også sin egen business inn i president rollen på en måte som i hvert fall jeg ikke har sett maken til
og han brukte bla. makt for å hindre innsyn i egne regnskaper og ansatte egne familiemedlemmer i sentrale roller.

Man kan ikke beskyldes for være partisk når man rapporterer om og kritiserer slike ting. De få som var ukritiske til han
slik som Fox News ble jo etter hvert også sett på som veldig useriøse.
faktisk.no ksla visstnok være ganske nøytral.
Det finnes ikke, alle rapporterer fra et ståsted. Trikset er å bruke flere kilder til nyheter.
Fox news
Sist endret av Gaba nation; 15. november 2021 kl. 19:51.
Sitat av Gaba nation Vis innlegg
Fox news
Vis hele sitatet...
Veldig mange syns Fox News står for nærmest det motsatte, at de har en veldig ensidig dekning av nyheter.
Hva syns du gjør denne kanalen nøytral?