Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2780
Hei,
Har en venn av meg som jeg har skjønt noe har vært galt med en stund.

Først idag kom det frem hva det var for noe.

Har fått vite at vedkommende er ganske deprimert

I tillegg har vedkommende ADHD medisin pluss sentral stimulerende antidepressiva

Jeg får ikke gjort så mye her å nå, men har fått ordnet time så fort som mulig for vedkommende hos dps.

Ikke dps som skrev ut antidepressiva.

Noe jeg kan gjøre her og nå?

Har alt ordnet en boks med ashwagandha, da vedkommende hadde god funk av det for noen år siden.

Men tar jo litt tid før adaptogener funker.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Anbefaling av stoff, spesielt i medisinsk sammenheng er strengt i mot reglene. Ingen her er kvalifisert helsepersonell og slike idioter som leker lege får seg en velfortjent ferie fra nettstedet.

Det beste du kan gjøre som en god venn er å kontakte helsetjenesten og støtt opp om vennen din.

Depresjoner er ikke noe man kan trylle vekk ved å dytte i en person psykoaktive midler, det vil i beste fall bare utsette følelsene og i værste fall gjøre ting verre.
Ser du går for ashwagandha som kan fungere bra.
Andre nootropics/mineraler/ vitaminer jeg har god erfaring med:
Tyrosin- Theanin- Rhodiola- Magnesium- D vitamin vintersesong- TMG - NAC
Desverre er "spør om hjelp" "bare si noe" "kontakt helsetjenesten" etc. ofte et totalt skudd i blinde. Du kan være heldig, du kan bli en kasteball i systemet eller du kan sitte og vente på oppfølging indefinitely.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Katt Vis innlegg
Desverre er "spør om hjelp" "bare si noe" "kontakt helsetjenesten" etc. ofte et totalt skudd i blinde. Du kan være heldig, du kan bli en kasteball i systemet eller du kan sitte og vente på oppfølging indefinitely.
Vis hele sitatet...
Det er et adskillig bedre tips enn å ukritisk anbefale folk å bruke psykoaktive stoffer for å dempe en depresjon. Og er i samme gate som å anbefale noen å drikke bort sine sorger.
Det er klart man har lyst å hjelpe, men vi kan ikke tillate selvutnevnte sjamaner heksedoktorer, psykonauter og hellige menn/kvinner/hen anbefale "behandlinger".

Man kan derimot snakke om egne erfaringer med teknikker, behandlinger etc.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Anbefaling av stoff, spesielt i medisinsk sammenheng er strengt i mot reglene. Ingen her er kvalifisert helsepersonell og slike idioter som leker lege får seg en velfortjent ferie fra nettstedet.

Det beste du kan gjøre som en god venn er å kontakte helsetjenesten og støtt opp om vennen din.

Depresjoner er ikke noe man kan trylle vekk ved å dytte i en person psykoaktive midler, det vil i beste fall bare utsette følelsene og i værste fall gjøre ting verre.
Vis hele sitatet...
https://sykehuset-ostfold.no/nyheter...-mot-depresjon

https://www.emmasofiaklinikk.no/ketamin

https://axonklinikken.no/

Bedre?
R.i.p 23.04.2021
Meditasjon og yoga fremfor medisin, skru av fks tven og mobilen 2t om dagen og bli kjent med deg selv mens du lukker øyne i et stille rom uten distraksjon. Da vil du få innsikt i deg selv å finne roten til problemet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Absolutt, lenker til gode kilder og ingen bastant påstand/Anbefaling om garantert resultat/Bruk av stoff.
Slikt er alltid velkommen her på freak, men gjerne legg til noe om egne erfaringer.
Finne på ting sammen! Drasse han med ut på alt mulig enten det er en spontan kjøretur til bensinstasjonen for å kjøpe en pølse, bli med deg å lufte hunden til søstera di, gå på vindusshopping på handlesenter og sette seg ned å ta en kaffe og snakke om nyhetene eller sånne hverdagsting, eller på telltur, hytta, bowling, escape room eller gåtur eller ispilke en time eller to.
Bare la han få henge med uten at han trenger å delta med noe annet enn å være tilstede, han trenger ikke snakke, smile, eller prestere noe. Først kan det virke fullstendig meningstløst for han men for meg iallefall begynte det å hjelpe på psyken etterhvert bare det å få komme seg ut og se andre ting selvom jeg bare hang på som en zombie. Å ringe og prate om alt og ingenting av hverdagsting kan også være med å gi han følelsen av å bety noe siden det er akuratt han du ringer å forteller hvordan dagen din på jobb var eller om boaen den snåle fyren på bussen hadde på seg, og følelsen av å få ta del i noe selvom han ikke aktivt deltar selv. Det er mine beste tips til hvordan være der for en dypt deprimert venn.

Han bør også komme seg til fastlegen å fortelle åssen han har det siden det er fastlegen som må henvise til behandling på DPS. Antar at timen du har fått til han der går under et akuttilbud for en samtale og ikke gir han plass til faste timer og behandling over tid.

Sjekk om kommunen har noe som heter RASK psykisk helsehjelp også, de tilbyr samtaler og støttekontakt.
Finnes ikke rask hjelp som varer. En tur på fylla kan jo hjelpe, eller annet rusmiddel, men blir helt jævlig når det går ut igjen og alt blir vanlig. Blir både dyrt og helsereduserende å bruke et rusmiddel hver gang livet går imot.

Finn årsaken til depresjonen. Trenger ikke være en eneste ting som gjør det, men start med å se på kostholdet. Jeg lover ikke noe her, men det var mitt første grep for mange år siden. Da hadde jeg en type depresjon som gjorde meg fysisk sliten i tillegg til kronisk trist. Sukker og all ferdigmat var det jeg startet med å kutte. Så vitamin/mineral tilskudd+ omega 3.
Man kan merke en bedre og mere jevn energi, som igjen kan påvirke hvordan en er med andre. Men jeg skal ikke gi forhåpninger. Kosthold er ikke alt.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Finnes ikke rask hjelp som varer. En tur på fylla kan jo hjelpe, eller annet rusmiddel, men blir helt jævlig når det går ut igjen og alt blir vanlig. Blir både dyrt og helsereduserende å bruke et rusmiddel hver gang livet går imot.

Finn årsaken til depresjonen. Trenger ikke være en eneste ting som gjør det, men start med å se på kostholdet. Jeg lover ikke noe her, men det var mitt første grep for mange år siden. Da hadde jeg en type depresjon som gjorde meg fysisk sliten i tillegg til kronisk trist. Sukker og all ferdigmat var det jeg startet med å kutte. Så vitamin/mineral tilskudd+ omega 3.
Man kan merke en bedre og mere jevn energi, som igjen kan påvirke hvordan en er med andre. Men jeg skal ikke gi forhåpninger. Kosthold er ikke alt.
Vis hele sitatet...
Kosthold og rutiner er absolutt ikke dumt, og danner i det minste grunnlaget for å komme seg igjennom det. Tvilsomt at det hjelper stort sånn på kort sikt, dessverre.

Er nok ikke så veldig mye mer du kan gjøre enn å være der for vennen din. Det er ofte det jeg savner på mine dårligste dager, noen som gidder å holde meg med selskap, selv om det bare er å sitte der liksom. Ikke stress alt for mye med ting som å finne på forslag for ting å gjøre eller generelt tenke for mye på å hjelpe, bare vær der. Det virker fort mot sin hensikt å prøve for hadt å være hjelper i en slik situasjon, i hvert fall etter hva jeg har erfart.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Han bør også komme seg til fastlegen å fortelle åssen han har det siden det er fastlegen som må henvise til behandling på DPS. Antar at timen du har fått til han der går under et akuttilbud for en samtale og ikke gir han plass til faste timer og behandling over tid.
Vis hele sitatet...
Bra forslag å få personen med på ting! Bare det å bryte mønsteret fra å sitte å glo i veggen med sine egne tanker kan gjøre mye. Og så hjelper det kanskje på å føle på at noen bryr seg og er genuint interessert.

Jeg har selv benyttet meg av akuttavdeling på DPS og fikk ihvertfall flere timer der, i lag med en over gjennomsnittet kjapp henvendelse. Det sto egentlig at de kun kunne tilby opp til tre uker på akuttavdelingen, men tilbudet mitt strakk seg langt utover de tre ukene. Vet ikke om jeg var heldig og fikk noen som brydde seg mer enn å bare gjøre akuratt det som var påkrevd, men jeg hadde ukentlige timer der helt til overgangen til poliklinikk.
Sist endret av topdogg; 4. desember 2020 kl. 21:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rask metode: Bruk mye av dagen i morgen på aktivitet. Det samme går for de neste 6 dagene etter det. Test en full uke der du får klemt inn 2-3 kondisøkter og 2-3 styrkeøkter.
Det kommer til å gi mersmak!

Spis forholdsvis sunt denne uken.
Hva er vel en liten uke i det store og hele? Prøv det!

Jogg deg en tur til å starte dagen. Spis godt når du kommer hjem.
Finn på ting å gjøre slik at du er på farta mye av dagen. Tren så styrke mot kvelden 17-19.

To ordentlige økter, en kondis, en styrke.

Du kommer til å kjenne på skikkelig mestringsfølelse før du legger deg og kanskje være fristet til å fortsette

Trening er antidepressivt.
Sist endret av krystallkongen; 4. desember 2020 kl. 21:29.
Jeg kan bruke et bredt spekter av substanser for å hjelpe psyken min, men når det kommer til depresjon (som jeg har erfart et par ganger) er det beste å "stå han av". En dag går det over og man kommer så ufattelig styrket ut av det.
Finn en motivasjon, nye impulser, hobby osv osv.

Var litt kjapp, så det sto rask hjelp mot depresjon men her er det større sjanse for å finne loch ness monsteret først.
Sist endret av NokErNok; 4. desember 2020 kl. 21:58.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Rask metode: Bruk mye av dagen i morgen på aktivitet. Det samme går for de neste 6 dagene etter det. Test en full uke der du får klemt inn 2-3 kondisøkter og 2-3 styrkeøkter.
Det kommer til å gi mersmak!

Spis forholdsvis sunt denne uken.
Hva er vel en liten uke i det store og hele? Prøv det!

Jogg deg en tur til å starte dagen. Spis godt når du kommer hjem.
Finn på ting å gjøre slik at du er på farta mye av dagen. Tren så styrke mot kvelden 17-19.

To ordentlige økter, en kondis, en styrke.

Du kommer til å kjenne på skikkelig mestringsfølelse før du legger deg og kanskje være fristet til å fortsette

Trening er antidepressivt.
Vis hele sitatet...
Om fyren er i såpass form at han orker er det jo sjeldent feil med trening eller bevegelse.

Men å nesten forskrive et bestemt treningsregime som en friskemelding det har jeg svært lite tro på. For vi kjenner ikke fyren, vi kjenner ikke hans situasjon, vet ikke hvilken grad depresjonen er. Det kan være alt fra mildt nedstemt eller til langvarig alvorlig dyp depresjon som har tippet over i suicidal adferd eller tanker.

Du har nok gode erfaringer selv med trening mot depresjon. Kan vagt erindre at du har skrevet noe om det tidligere. Men jeg tror man skal være litt forsiktig med å lansere egne erfaringer som allmenngyldige.

Er det en virkelig dyp depresjon så kan vondt gå til værre om kameraten forslår den treningen og fyren ikke får det til. Nok et bevis på failure liksom. Ennå en ting han ikke fikser.

Fagfolk bør være første prioritet. Akutt psykisk helsehjelp om det finnes. Fastlege og DPS, men det kan ta tid. Privat psykolog om det er mulig. Så kan fagmann og pasient sammen forsøke å finne en vei ut av depresjonen. Og ja, veien tilbake til livet kan gjerne inneholde mosjon, bevegelse eller liketil knallhard daglig trening. Eller korte gåturer. Samtaleterapi, kognitiv terapi eller en kombinasjon av alt pluss antidepressiva. Viktig å ikke utelukke fagfolks erfaring, kunnskap og faktisk være åpen for å ta imot hjelp. For det finnes hjelp å få.

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg kan bruke et bredt spekter av substanser for å hjelpe psyken min, men når det kommer til depresjon (som jeg har erfart et par ganger) er det beste å "stå han av". En dag går det over og man kommer så ufattelig styrket ut av det.
Finn en motivasjon, nye impulser, hobby osv osv.

Var litt kjapp, så det sto rask hjelp mot depresjon men her er det større sjanse for å finne loch ness monsteret først.
Vis hele sitatet...

Ja for mange eller kanskje tilogmed de fleste så går depresjoner over. Men ikke for alle. For noen så vokser depresjonen og tar så mye plass at den skygger over alt ellers i livet. Sånt sees på feks statistikk over selvmord.

Det er heller ikke bra å gå for lenge med ubehandlet depresjon.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meditasjon er nøkkelen til ett godt sinn med indre fred. Det er dødskjipt de første ukene, men så kommer fordelene og da er detbare å høste! Les deg opp på det. Det er seriøst en lifehack. Jeg mediterer 30min-1t hver dag og det har gjort underverker. Generelt mye mer glad, positiv og fått en høy grad av indre fred. Anbefales på det sterkeste
Psykolog og PhD på UiO har laget selvhjelpsprogrammer for ulike psykiske vansker som ligger gratis på YouTube, basert på metoder som er dokumentert i forskning. Her er serie for depresjon: https://www.youtube.com/playlist?lis...-dFsVR_KDBA-rt

Edit: lenke til hjemmeside til alle kursene https://psykologiskveiledning.com/
Sist endret av Brell; 4. desember 2020 kl. 23:47.
Jeg har prøvd alle antidepressiva og ingen funket. Man blir bare monoton og zombie..
Les deg opp meditasjon:
https://news.harvard.edu/gazette/sto...ssed-patients/

https://www.healthline.com/nutrition...-of-meditation
Sitat av Chaplin123 Vis innlegg
Jeg har prøvd alle antidepressiva og ingen funket. Man blir bare monoton og zombie..
Les deg opp meditasjon:
https://news.harvard.edu/gazette/sto...ssed-patients/

https://www.healthline.com/nutrition...-of-meditation
Vis hele sitatet...

Joda mange har gode erfaringer med meditasjon. Og jeg har selv hatt stor gevinst av å meditere og gjør det flere ganger i uken. Mangler selvdisiplin til å kjøre helt rigid og gjøre det daglig. Men litt er sikkert bedre enn ingenting?

Men at medisiner ikke virket på deg det blir jo her kun en anekdote. For det er jo ikke slikt for alle. Mange har moderat til god effekt av medisiner. Spesielt i kombinasjon med en eller flere former for terapi. Det er også viktig å huske på at for noen så er faktisk depresjonen så alvorlig at medisiner kan være livsviktig for å unngå suicidal adferd og tanker. Derfor liker jeg ikke når slike tråder får innlegg som fraråder medisiner basert på egne erfaringer. For andres situasjon kan være forskjellig og det som virker kan også være forskjellig. For psykiske lidelser føler jeg det er ekstra viktig å be om hjelp fra fagfolk og gi dem sjansen til å forsøke å løse problemene før en dykker for langt ned i selvhjelpsgrupper og alternative løsninger.
Ta han med på trening om du klarer, endorfinene gjør underverker for humøret.
Damer og trening hjelper.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Joda mange har gode erfaringer med meditasjon. Og jeg har selv hatt stor gevinst av å meditere og gjør det flere ganger i uken. Mangler selvdisiplin til å kjøre helt rigid og gjøre det daglig. Men litt er sikkert bedre enn ingenting?

Men at medisiner ikke virket på deg det blir jo her kun en anekdote. For det er jo ikke slikt for alle. Mange har moderat til god effekt av medisiner. Spesielt i kombinasjon med en eller flere former for terapi. Det er også viktig å huske på at for noen så er faktisk depresjonen så alvorlig at medisiner kan være livsviktig for å unngå suicidal adferd og tanker. Derfor liker jeg ikke når slike tråder får innlegg som fraråder medisiner basert på egne erfaringer. For andres situasjon kan være forskjellig og det som virker kan også være forskjellig. For psykiske lidelser føler jeg det er ekstra viktig å be om hjelp fra fagfolk og gi dem sjansen til å forsøke å løse problemene før en dykker for langt ned i selvhjelpsgrupper og alternative løsninger.
Vis hele sitatet...
Helt enig i ekstreme tilfeller, men medisinering maskerer bare problemet. Det løser det ikke. Vil du ha en langvarig løsning så er meditasjon, trening, terapi og litt kvinnelig nærhet veien å gå
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om fyren er i såpass form at han orker er det jo sjeldent feil med trening eller bevegelse.

Men å nesten forskrive et bestemt treningsregime som en friskemelding det har jeg svært lite tro på. For vi kjenner ikke fyren, vi kjenner ikke hans situasjon, vet ikke hvilken grad depresjonen er. Det kan være alt fra mildt nedstemt eller til langvarig alvorlig dyp depresjon som har tippet over i suicidal adferd eller tanker.

Du har nok gode erfaringer selv med trening mot depresjon. Kan vagt erindre at du har skrevet noe om det tidligere. Men jeg tror man skal være litt forsiktig med å lansere egne erfaringer som allmenngyldige.

Er det en virkelig dyp depresjon så kan vondt gå til værre om kameraten forslår den treningen og fyren ikke får det til. Nok et bevis på failure liksom. Ennå en ting han ikke fikser.

Fagfolk bør være første prioritet. Akutt psykisk helsehjelp om det finnes. Fastlege og DPS, men det kan ta tid. Privat psykolog om det er mulig. Så kan fagmann og pasient sammen forsøke å finne en vei ut av depresjonen. Og ja, veien tilbake til livet kan gjerne inneholde mosjon, bevegelse eller liketil knallhard daglig trening. Eller korte gåturer. Samtaleterapi, kognitiv terapi eller en kombinasjon av alt pluss antidepressiva. Viktig å ikke utelukke fagfolks erfaring, kunnskap og faktisk være åpen for å ta imot hjelp. For det finnes hjelp å få.




Ja for mange eller kanskje tilogmed de fleste så går depresjoner over. Men ikke for alle. For noen så vokser depresjonen og tar så mye plass at den skygger over alt ellers i livet. Sånt sees på feks statistikk over selvmord.

Det er heller ikke bra å gå for lenge med ubehandlet depresjon.
Vis hele sitatet...
Jeg er kjent med depresjon.

Hvis det er så ille at man er sengeliggende må man da virkelig greie å komme seg ut i solen på en liten gåtur i 5 minutter. Også øker man varighet og intensitet sakte.

Om man er så deprimert at man ikke kommer seg ut hjemmefra blir ikke ting bedre av å vente til det føles riktig å gjøre noe.
Man må ut av komfortsonen, utvise disiplin og tvinge seg selv til å ta babysteps i forhold til rydding, aktivitet og muligens etterhvert det sosiale.

Det er utrolig hva litt vitamin-D-supplementer, en gåtur på dagtid (gjerne i solen) og et ryddig kjøkken eller en seng med rent sengetøy og et støvsugd gulv gjør med mentaliteten.
Rot og drit overalt hjemme er skikkelig kjipt for psyken!
Jeg har forståelse for at det ikke blir full industriell rengjøring av kåken på en dag. Men gir du deg selv to uker på å gjennomføre klarer du det?


Man må komme seg opp av gropa! Og det gjør man ikke uten å presse seg selv littegrann utenfor komfortsonen hver dag.
Ikke la deg selv ligge og råtne i sengen hver dag!
Depresjon er jævlig, jævlig tungt, men bare å bestemme seg for å forandre på ting er halve jobben.
Så gjelder det å holde løftene man har gitt seg selv.
Sist endret av krystallkongen; 5. desember 2020 kl. 02:12.
Hater å være kjip men du skal lete lenge for å finne ''rask'' hjelp for depresjon, det ser ut som du har gjort det kan du så langt.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg er kjent med depresjon.

Hvis det er så ille at man er sengeliggende må man da virkelig greie å komme seg ut i solen på en liten gåtur i 5 minutter. Også øker man varighet og intensitet sakte.

Om man er så deprimert at man ikke kommer seg ut hjemmefra blir ikke ting bedre av å vente til det føles riktig å gjøre noe.
Man må ut av komfortsonen, utvise disiplin og tvinge seg selv til å ta babysteps i forhold til rydding, aktivitet og muligens etterhvert det sosiale.

Det er utrolig hva litt vitamin-D-supplementer, en gåtur på dagtid (gjerne i solen) og et ryddig kjøkken eller en seng med rent sengetøy og et støvsugd gulv gjør med mentaliteten.
Rot og drit overalt hjemme er skikkelig kjipt for psyken!
Jeg har forståelse for at det ikke blir full industriell rengjøring av kåken på en dag. Men gir du deg selv to uker på å gjennomføre klarer du det?


Man må komme seg opp av gropa! Og det gjør man ikke uten å presse seg selv littegrann utenfor komfortsonen hver dag.
Ikke la deg selv ligge og råtne i sengen hver dag!
Depresjon er jævlig, jævlig tungt, men bare å bestemme seg for å forandre på ting er halve jobben.
Så gjelder det å holde løftene man har gitt seg selv.
Vis hele sitatet...

Det er dokumentert at feks lave D vitamin nivåer ofte sees hos personer med depresjoner. Jo mer alvorlig depresjon jo lavere d vitamin eller noe slikt ble jeg fortalt. Såvidt jeg husker sa behandler at de ennå ikke viste årsaken til denne sammenhengen. Men for min del tok over to år på "hestedoser" med d vitamin på resept, tran, fisk 3 dager i uken osv før jeg fikk nivåer som begynte å nærme seg normalnivå.

Noen deprimerte er faktisk så sjuke at de nærmest ikke klarer å løfte armene over hodet. Kanskje har de ikke klart å dusje på 2 uker. I en annen tråd skrev en at han ikke hadde pusset tenner på et år el noe slikt.

Alvorlige depresjoner gir ulike utslag. Og det kan føre til handlinger eller mangel på handlinger som ikke er rasjonelle og som ikke kan forklares. For de er jo psykisk psyk. Er depresjonen alvorlig nok, så nytter det ikke å tenke seg ut av den. Det nytter ikke starte noen øvelser og øke etterhvert. Og de kommer seg kanske aldri opp av sengen om de ikke får profesjonell hjelp, terapi og kanskje også medisiner.

Det du sier her, det er jo bare en annen versjon av "du må bare ta deg sammen". Det er for øvrig verdens aller dårligste råd til en som er dypt deprimert.

Jeg er litt usikker på hvorfor det er blitt slik. At deprimerte "bare skal ta seg sammen, skjerpe seg litt". Er det fordi selve begrepet deprimert er blitt utvannet? Ser en på tråder i forumet eller i samtaler med folk så hører en jo ofte at "slutt med dama, er sååå deprimert, vært deppa i 7 dager nå". Eller andre liknende greier. Var det en depresjon eller kanskje bare normal sorg?

En er i deprimert om en er nedstemt en uke eller to. Det kan man være uten at det er en depresjon.
Sist endret av _abc_; 5. desember 2020 kl. 02:26.
Burger&fitte hjelper alltid på mitt humør.

Lykke til!
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er dokumentert at feks lave D vitamin nivåer ofte sees hos personer med depresjoner. Jo mer alvorlig depresjon jo lavere d vitamin eller noe slikt ble jeg fortalt. Såvidt jeg husker sa behandler at de ennå ikke viste årsaken til denne sammenhengen. Men for min del tok over to år på "hestedoser" med d vitamin på resept, tran, fisk 3 dager i uken osv før jeg fikk nivåer som begynte å nærme seg normalnivå.

Noen deprimerte er faktisk så sjuke at de nærmest ikke klarer å løfte armene over hodet. Kanskje har de ikke klart å dusje på 2 uker. I en annen tråd skrev en at han ikke hadde pusset tenner på et år el noe slikt.

Alvorlige depresjoner gir ulike utslag. Og det kan føre til handlinger eller mangel på handlinger som ikke er rasjonelle og som ikke kan forklares. For de er jo psykisk psyk. Er depresjonen alvorlig nok, så nytter det ikke å tenke seg ut av den. Det nytter ikke starte noen øvelser og øke etterhvert. Og de kommer seg kanske aldri opp av sengen om de ikke får profesjonell hjelp, terapi og kanskje også medisiner.

Det du sier her, det er jo bare en annen versjon av "du må bare ta deg sammen". Det er for øvrig verdens aller dårligste råd til en som er dypt deprimert.

Jeg er litt usikker på hvorfor det er blitt slik. At deprimerte "bare skal ta seg sammen, skjerpe seg litt". Er det fordi selve begrepet deprimert er blitt utvannet? Ser en på tråder i forumet eller i samtaler med folk så hører en jo ofte at "slutt med dama, er sååå deprimert, vært deppa i 7 dager nå". Eller andre liknende greier. Var det en depresjon eller kanskje bare normal sorg?

En er i deprimert om en er nedstemt en uke eller to. Det kan man være uten at det er en depresjon.
Vis hele sitatet...
Det koker ned til: Kommer du deg ut av depresjonshullet alene? Eller ikke?
Klarer du det med hjelp? Eller ikke da heller?
Klarer du det med profesjonell psykisk helsehjelp? Hvis ikke er du dypt nede i hullet.

Klarer du det selv, TS, ved å sakte bygge opp livet rundt aktiviteter, rutiner, sosialt liv og arbeid?
Eller vil du ringe DPS eller noe lignende og se hva slags hjelp du kan få? Det er like respektabelt å ta i mot hjelp som å klare det sjæl!

Som selvhjelpstips fra en som har måttet komme meg ut av gropa flere ganger på grunn av rusproblemer, økonomiske problemer og null bosted - Spis sunt, rør på deg så mye som mulig og PRØV å gjøre deg selv en tjeneste, ved å gjøre ting som har positivt utslag på humøret.

Eller så kan du be om hjelp, men da må du også selv gjøre jobben. Andre kan ikke fjerne din depresjon.

Alternativet er å gi opp, og det er litt tafatt synes jeg faktisk.
Du har et liv, og du har ansvaret for å prøve å gjøre det best mulig, selv når du møter motgang som nå, i form av en altoppslukende depresjon.
Nå har du faen meg sjansen til å vise deg selv at du er en barsking og at du kan takle nettopp motgang.

Det verste du kan gjøre er å sitte å spørre seg selv om "bør jeg anstrenge meg og gjøre noe produktivt når jeg har det vanskelig?" For så å komme til konklusjon: "Nei, jeg legger meg i senga og ser på Netflix"

Kan da ikke skjønne at det reageres på at jeg sier at man som deprimert faktisk har makten og muligheten til å endre situasjonen bare ved å tvinge seg selv til å gjennomføre ting og pushe seg.
Sist endret av krystallkongen; 5. desember 2020 kl. 02:42.
Hjelper faktisk mye å få i seg masse tran hver dag. Høres latterlig ut, men det er tilfelle.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg er kjent med depresjon.

Hvis det er så ille at man er sengeliggende må man da virkelig greie å komme seg ut i solen på en liten gåtur i 5 minutter. Også øker man varighet og intensitet sakte.

Om man er så deprimert at man ikke kommer seg ut hjemmefra blir ikke ting bedre av å vente til det føles riktig å gjøre noe.
Man må ut av komfortsonen, utvise disiplin og tvinge seg selv til å ta babysteps i forhold til rydding, aktivitet og muligens etterhvert det sosiale.

Det er utrolig hva litt vitamin-D-supplementer, en gåtur på dagtid (gjerne i solen) og et ryddig kjøkken eller en seng med rent sengetøy og et støvsugd gulv gjør med mentaliteten.
Rot og drit overalt hjemme er skikkelig kjipt for psyken!
Jeg har forståelse for at det ikke blir full industriell rengjøring av kåken på en dag. Men gir du deg selv to uker på å gjennomføre klarer du det?


Man må komme seg opp av gropa! Og det gjør man ikke uten å presse seg selv littegrann utenfor komfortsonen hver dag.
Ikke la deg selv ligge og råtne i sengen hver dag!
Depresjon er jævlig, jævlig tungt, men bare å bestemme seg for å forandre på ting er halve jobben.
Så gjelder det å holde løftene man har gitt seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt der nå. Jeg har vært i jobb lenge så kommer meg ut men det blir værre og værre og nå er jeg sengeliggende og har nesten ikke ben å stå på. Så det å møte opp på jobb gjør ting værre for meg iallfall. Ble sykemeldt igår og etter et par uker hjemme er jeg stort sett fit for fight men det kommer tilbake også vet jeg.¨
Har sagt til dps osv hva de kan gjøre for å hjelpe meg men da må de også innrømme feil noe som sitter langt inn. Stolthet foran helse!