Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1417
Hey!
jeg skal kjøpe ny pc og lurer derfor hva som er best:

AMD Athlon 64 4000+ 2.4 Ghz BOXED
eller
AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz BOXED

med andre ord: Dual core eller vanlig?

Jeg har en fet lommebok, men skal kjøpe fra netshop.
Jeg har også hørt et rykt om at det ikke finnes noen spill som støtter dual core enda?
Er dette sant? Støtter HL2 det?

Pcen skal være til gaming.... Takker for alle svar
Hold deg til AMD Athlon 64 3700+, sistnevnte er bortkastede penger, kortvarig "lykke".
Spytt pengene inn i en bra skjerm og et nydelig skjermkort. Men husk: det å kjøpe det "nyeste på markedet" er det dummeste du gjør, da det faller i pris som bare det.
Sist endret av Matthiesen; 8. oktober 2005 kl. 16:36.
Husk at dualcore-PSUer har som vane å bli mye varmere enn singlecore. Så hvis du er redd for varmeutvikling bør du styre unna.

Mitt tips: Vær fornuftig og kjøp singlecore - some Matthiesen sa: det er bare tull å kjøpe det aller nyeste uansett.
Trådstarter
joda, men pcen skal vare i ca 2-3 år...
Tror en 3700+ varer mer enn 2-3 år! Om du virkelig vil ha deg en X2, vent til etter juletider. Tar ikke lengere før de er satt ned drastisk mye .
Trådstarter
Jeg kjøper meg 2x4200+ men, hva med kjøling?
http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=24152
Kjøling sliter jeg med >.< hva skal jeg gjøre?
Hvis du hadde gjort som Matthiesen, Croyfer og jeg sa, så ville du sluppet billig unna med kjøling ...

Neida. Vel, det følger med en boxed vifte som skal dekke behovet for prosessoren, eller så kan du legge i 600 kroner for en Thermalright XP120 og en vifte som kjøler meget bra. Ellers så har du enda et alternativ, nemlig vannkjøling.
Trådstarter
ikke vankjøling... Men trenger jeg mer enn 400 watt strømmforsyning? har 2gb minne lagt til og 150watt til skjermen...

EDIT: trenger jeg extra kjøler til harddisken?

edit2: Og jeg har lagt til en dvd spiller
Sist endret av Gamer; 8. oktober 2005 kl. 19:05.
Du burde ha mer enn 400W strømforsyning, ihvertfall om du vil ha den i noen år. Vet ikke helt hvilke komponenter du skal ha, men det er lurt å safe seg. Rundt 500W er ganske greit. Hiper 580W eller OCZ 520W hørtes ganske så bra ut .

Edit: Varierer fra harddisk til harddisk. Har du bra luftsirkulasjon i kabinettet, så trenger du ikke noen dedikert kjøling til harddiskene. Er det vindstille, derimot, burde du invistere i en vifte eller to til å blåse vekk varmlufta. En Coolermaster Stacker gjør denne jobben, blant annet.
Sist endret av Yaman; 8. oktober 2005 kl. 19:09.
Trådstarter
okaj, lagt til Hiper Type-R strømforsyning 580W Sort... trenger jeg extra kjøling der?
En strømforsyning trenger ikke noen ekstra kjøling i seg selv, men det hadde vært kjekt å ha kjølig temperatur inne i kabinettet, med tanke på at strømforsyninga får lufta derifra.
Trådstarter
=) skal kjøpe http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=449
da trenger jeg vel ikke extra kjøling....
med mindre du driver med mye multitasking er X2 bare bortkastede penger. Det finnes få om ingen spill som utnytter dualcore. (Det er dog heller ikke for det formålet det var beregnet på)
Det finnes mer stoff om emnet her.. Og det at Dualcore utviker mer varme er forøvrig bare tull;

Sitat:
Sitat av HW.no
Mens systemet med FX-53 konsumerte 106W idle og 157W ved full last, brukte dobbeltkjerneprosessoren kun 100W idle og 168W ved full last på begge kjernene. Dette betyr at effektforbruket og dertil varmeutviklingen ikke er betydelig høyere på dobbelkjerneprosessorene i forhold til enkelkjerneutgavene.
Vis hele sitatet...
Kjøling? Tja, boxed-kjøleren er helt grei, bare du har ett kabinett med nogenlunde god lufting i. Det har dog alle som koster over 200 kroner rikelig av.

Ang PSU er 500W mer enn nok. Mist 500w er ett bra valg med tanke på pris\ytelse.
Sist endret av vidder; 8. oktober 2005 kl. 19:20.
Trådstarter
etter å ha sett på hw.no fikk jeg nesten hakeslepp: jeg skal kjøpe meg en amd 2x 4200, på testen slo nesten 4000+ 2x 4800 !!

Går over til 4000+ jeg =)

tror dere at det er nødvendig med 2x kabinet vifter?
1x http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=450
1x http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=449

eller skal jeg satse på 2 av den øverste ? >.<
2x 4200? Du mener en X2 4200?

X2 4200+ vil knuse 4000+ på flertrådsapplikasjoner, men siden du er gamer kommer du nok ikke til å ha så mye bruk for det (de fleste spillutviklere optimaliserer ikke for SMP-systemer uansett). Det virker som om du så litt blindt på benchmarken, for ja.. 4000+ vil ikke nødvendigvis ligge bak på singletråd.
Sitat av Gamer
etter å ha sett på hw.no fikk jeg nesten hakeslepp: jeg skal kjøpe meg en amd 2x 4200, på testen slo nesten 4000+ 2x 4800 !!

Går over til 4000+ jeg =)

tror dere at det er nødvendig med 2x kabinet vifter?
1x http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=450
1x http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=449

eller skal jeg satse på 2 av den øverste ? >.<
Vis hele sitatet...
En tommelfingerregel er at du alltid skal prøve å få så store vifter som mulig i kabinettet. I forhold til mindre vifter flyter store vifter like mue luft ved laver RPM - noe som igjen betyr mindre viftestøy.
Trådstarter
Okai...
1 stk. Raidmax Scorpio Sort Miditower m/vindu uten strømforsyning
1 stk. Hiper Type-R strømforsyning 580W Sort 20/24pin/ ATX v2,2/ 120mm vifte/ 18db
1 stk. Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X ATX/S-ATA/GB-LAN/8ch-LYD/1394B/PCIe
1 stk. AMD Athlon 64 4000+ 2.4 Ghz BOXED Socket 939 1MB cache "San Diego"
1 stk. Arctic Cooling Silencer 64 Ultra Socket 754/939/940 - AMD64 4000+
1 stk. OCZ 2048MB Dual Channel Value series PC-3200 2x1024MB (3-4-4-8) 400Mhz
1 stk. Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM Barracuda 7200.7 8MB cache
1 stk. POV GeFORCE 7800 GT 256MB PCIe Retail Dual DVI,HDTV, TV-ut ++
1 stk. Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD SORT Sony MPF 920 - Diskettstasjon
1 stk. BenQ DVD-Brenner DW1625 Lightscribe Retail med programvare, sort DVD+RW 16X
1 stk. Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x Intern, bulk, sort
2 stk. Papst Kabinett vifte 80x80x25mm
1 stk. Arctic Cooling NV Silencer 5 (rev.3) - til grafikkortet...

Det er slik det ser ut nå. Er det nok med vifter? i kabinetet er det 3 stk 80mm vifter fra før... Jeg lurer på støynivået? Det blir vel sykt høyt eller? noe jeg kan gjøre for å fikse støynivået?
Noen deler jeg burde skifte?
Og til slutt: er det nok strøm ?

Tusen takk for svar! dere har dere har vert veldig snille med å hjelpe meg! tusen takk!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du kan kjøpe store og trege vifter i stedet for små 80mm vifter, det bør få ned støynivået. Tror ikke du trenger så inni helvetes mange vifter uansett, det er ganske rent det oppsettet ditt.

Trenger du både DVD-spiller og DVD-brenner? Tar bare opp unødvendig plass spør du meg, og du får aldri kopiert en dvd uten å lage iso bilde uansett.

Jeg ville gått for dual core hvis jeg hadde penger til det. Mulig du ikke får så veldig mye igjen for det mtp. spill den første tiden, men hvis du i tillegg skal ha antivirus og lignende kjørende i bakgrunnen så hjelper det alltids på. Dessuten vil maskinen rocke på desktop mye lengre samenlignet med enkel core.
* Kabinettet du har valgt er noe billig drit. Det ser og kjennes ut som det er laget av papp og plastbiter av unger i barnehagen, og det har kun plass til 80mm-vifter, som dermed lager mer bråk.
Du burde heller finne ett som har plass til 120mm-vifter.

* Hvorfor skal du ha både DVD-Spiller og DVD-brenner?

* HK-et ditt er av nforce 4x, som er ett lavbudsjetts-HK. Skal du ha dette kan du like gjerne kjøpe S 754, kortet manger fordelene 939 gir i forhold til 754.

* 7800-kortet lager såpass lite bråk at du bare kan drøye Artic Cooling-kjøleren. i tillegg er den så stor at den kommer i konflikt med HKet.
Trådstarter
Edit: leste litt feil... Så jeg slipper Grafikkort kjølingen?
Jeg skal ha 2 sanne plasser fordi vis jeg skal kopiere en cd er det fint å ha
droppe de 2 små viftene, kjøpe nytt kabinnet og en 120mm?
Sist endret av Gamer; 9. oktober 2005 kl. 13:56.
Sitat av Gamer
Edit: leste litt feil... Så jeg slipper Grafikkort kjølingen?
Jeg skal ha 2 sanne plasser fordi vis jeg skal kopiere en cd er det fint å ha
droppe de 2 små viftene, kjøpe nytt kabinnet og en 120mm?
Vis hele sitatet...
1: Jepp.
2: Når du skal kopiere en CD kopierer du den jo til disken først, det er kjappere og mer stabilt uansett.
3: Det er iallefall det jeg ville ha gjort om det skulle legges vekt på lav støy.
Trådstarter
hvilket av de som er på den siden burde jeg velge?

Dette ser ok ut... http://www.pointofview-online.com/pr...gamingcase.php
der kan jeg ha 1x 120 mm

http://www.nzxt.com/NemesisElite.php - det ser ok ut, ikke sant? 3x 120mm, men det bråker vel som søren ? >.<
Du bør kjøpe det lian-li-kabinettet som selges til 800 kr på blant annet digital impuls. denne har to stykk 120mm-vifter som følger med.

de har den også på microplex
http://www.microplex.no/rubweb/php/r...SCAND&toc=3050
(den sorte varianten ser mye penere ut etter min mening.)
Du bør kjøpe deg S-ATA2 disk, ikke S-ATA, er ikke noe spes dyrere og gir bedre ytelse.