Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6369
Enkelt å svare på for dere som har peiling.

http://i63.tinypic.com/rk0e9w.png



Vill PC-3, appletv og trådløst bli prioritet når det gjelder båndbredde?
Sitter på PC 1 og 2, og har følelsen at jeg blir kraftig nedprioritet på linja.

Bor på landet så vi kjører 10/5 linje (monsternet) typisk hytteløsning.
KOmmer helt an på routere og oppsett om det eksisterer noen form for prioritering. Alt etter hva du bruker pcene til så vil jeg påstå at du vil ha knapt med nett i alle ender av dette oppsettet.
IT-Konsulent
Som Don P sier, kommer det veldig ann på om det er noen prioriteringer eller annet (ofte kalt QoS), du må sjkeke config på begge rutere, og se om det er noen form for oppsett der som heter prioritering, QoS, båndbredde tildeling eller annet. Har selv en ruter jeg kan prioritere datatrafikk etter hva jeg ønsker. Men kun spesifikke klasser, som gaming, media, internett, voice og video. Du kan også høre med ISP om det er dems ruter som står først, om den har noen form for QoS eller klassedeling.

Spørsmålet per nå, er for vagt. Vi trenger mer konkret informasjon.
I utgangspunktet har alle enheter koblet til internettet lik hastighet med mindre noen har vert å fordelt hastigheten med QoS. Koble deg til begge routerene (skriv gateway i nettverksadr. feltet), å restart de slik at QoS er slått av hvis du ikke finner noe.
Du driver vel ikke på med sånn... dobbel nat'ing TS?

Hvis du har aktivert NAT og har aktiv DHCP server på den siste routeren så vil det føre til litt lengere responstid.
Slacker
Trådstarter
Sitat av Grossie Vis innlegg
Som Don P sier, kommer det veldig ann på om det er noen prioriteringer eller annet (ofte kalt QoS), du må sjkeke config på begge rutere, og se om det er noen form for oppsett der som heter prioritering, QoS, båndbredde tildeling eller annet. Har selv en ruter jeg kan prioritere datatrafikk etter hva jeg ønsker. Men kun spesifikke klasser, som gaming, media, internett, voice og video. Du kan også høre med ISP om det er dems ruter som står først, om den har noen form for QoS eller klassedeling.

Spørsmålet per nå, er for vagt. Vi trenger mer konkret informasjon.
Vis hele sitatet...
Får jeg spørre hvilker ruter du bruker?

Ellers ser det ut som det er dobbel NAT'ing på gang her. uten at jeg ser noen grunn til at det skal ha så mye å si for båndbredden min.

Det er ingen som har fordelt hastigheten med QoS, selv om jeg gjerne skulle gjort det selv.

Har fått ordnet meg en ruter der jeg kan se hvilken LAN port hastigheten går til, setter den opp i morgen.
Da finner jeg muligens rota til problemet mitt.

Om jeg fikser en ruter med mulighet for QoS vill det si at
Når ruter 2 er koblet til en LAN port på ruter 1. vill det være mulig å begrense båndbredde til ruter 2, og derfor tvinge alle enhetene koblet opp mot ruter 2 til å dele på det ruter 2 har tilgjengelig?


Ellers tar jeg tips om rimelige ruter med den funksjonen.
Sitat av Feedee Vis innlegg
Om jeg fikser en ruter med mulighet for QoS vill det si at
Når ruter 2 er koblet til en LAN port på ruter 1. vill det være mulig å begrense båndbredde til ruter 2, og derfor tvinge alle enhetene koblet opp mot ruter 2 til å dele på det ruter 2 har tilgjengelig?
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. I min familie kaller vi det derimot slike egoistiske handlinger som ****-moves. Jeg ville undersøkt om ikke det heller var mulig å øke båndbredden.
IT-Konsulent
Jeg har Asus RT-AC68U, vil anbefale den på det høyeste.
Slacker
Trådstarter
Kjøpte meg en Asus ruter i sted. Funker knall!

Var mest sannsynlig ruter 1 som sang på siste verset. Men kjekt at jeg nå har oversikt over båndbredde, og har mulighet til å evt begrense hastigheten om det skulle trenges.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sett opp QoS på Asus routeren din. Denne vil prioritere å sende gjennom "viktig" trafikk først og eventuelt andre prioriteringer du setter opp.