Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2465
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Har noen cannabisplanter langt inni skogen og dei har klart seg meget bra. Det er blitt noken svære busker med masser av blad men ingen buds. Korleis kan eg få dei i blomstring?
R.i.p 23.04.2021
Ta dem med innendørs, er du sikker på at det er hunn planter da?
Sist endret av Tarm; 18. august 2019 kl. 22:01.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis de ikke er auto så vil de ikke starte med buds før det er 12 timer mørke.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
De er feminiserte planter og ikkje auto.

Så det MÅ 12 t mørke, 12 t lys før dei vil blomstre? Kor lenge må de blomstre før dei e klare for høsting?

Vi d være noe effekt i planten før den egetlig e klar?
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De MÅ ha 12t syklus for å blomstre.

Alt etter hvilken strain du har så skal de blomstre fra 7-12 uker.

Hvis du tar de nå så vil effekten være lik null...
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan du ikke bare sette en søppelsekk over dem et par dager?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan du ikke bare sette en søppelsekk over dem et par dager?
Vis hele sitatet...
Not really, plantene blir fort fucka om de ikke har det mørkt hver natt over bloom. Får de pluttselig for mye lys igjen går de tilbake til veg-stadie. Ellers så blir de såpass stressa at de bare gir opp bud-produksjon.
Man kan jo alltids gå ut i skogen og pakke dem inn i søppelsekker hver eneste natt, men tviler på at det er ønskelig her.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva vil 12 time mørke si da? Fra og med sola går ned til den står opp eller 12t bekmørke? For det får man jo ikke før nærmere vinteren her
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva vil 12 time mørke si da? Fra og med sola går ned til den står opp eller 12t bekmørke? For det får man jo ikke før nærmere vinteren her
Vis hele sitatet...
Jepp, det er nettopp dèt som er problemet med utedyrking i Norge, enten må man ha auto-strains som selv går i blomst etter en gitt tid ellers vil de aldri gå helt i blomst og hele prosjektet blir nesten bortkastet.

Den siste som gjorde en utegrow og skrev om det her på freak fikk såvidt startet på blomstringen (kanskje et par uker med blomstring) før det ble for kaldt og han måtte høste hele planten. Han fikk vel noe han klassifiserte som røykbart, men det ble ikke skikkelige buds en gang og ikke i nærheten av hva han kunne høstet om han dyrket en auto, eller gjorde hele greia inne.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva vil 12 time mørke si da? Fra og med sola går ned til den står opp eller 12t bekmørke? For det får man jo ikke før nærmere vinteren her
Vis hele sitatet...
Man vil gjerne ha 12 timer bekmørke ja.
Der cannabis kommer fra (sånn cirka ekvator) er jo ikke dette noe problem, men i Norge er det stress.

Derfor er det ganske vanskelig å gro cannabis i den norske naturen; man trenger planter med kort nok blomstringstid så de får nok mørke men ikke fryser ihjel før de skal klare å levere et bra produkt.
R.i.p 23.04.2021
Går det ikke an og krysse ruderalis med en mer hardfør cannabis plante som da etter noen sesonger vil trives godt ute i norsk natur?
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kunne eg gjort no anna en å ta søppelsekker over? Kor lang tid må eg gjøre det? Tenkte bare på at søppelsekker vil gjøre plantene rotne eller dårlege? Søkte på nettet og her eg bur blir det 12 t lys og 12 mørke langt uti september.. eg kan ta søppelsekker på så dei får 12 t mørke men kan det skade planten på anna måte?

Andre forslag på korleis eg kan få mørke 12 t i døgnet? Noe anna enn søppelsekker altså, ein sikker måte som ikkje vil skade planten. Kan ikkje ta dei inn då dei e planta i bakken
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kunne eg gjort no anna en å ta søppelsekker over? Kor lang tid må eg gjøre det? Tenkte bare på at søppelsekker vil gjøre plantene rotne eller dårlege? Søkte på nettet og her eg bur blir det 12 t lys og 12 mørke langt uti september.. eg kan ta søppelsekker på så dei får 12 t mørke men kan det skade planten på anna måte?

Andre forslag på korleis eg kan få mørke 12 t i døgnet? Noe anna enn søppelsekker altså, ein sikker måte som ikkje vil skade planten. Kan ikkje ta dei inn då dei e planta i bakken
Vis hele sitatet...
Du kan snekre sammen en provisorisk boks av noen sponplater som du evt kan sette over og ta av vær 12t time så du slipper og tenke på at plastikken tar knekken på plantene.med plastikk blir det utrolig mye kondens, da tipper jeg muggen vil komme løpende og øddelege i lengden.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Går det ikke an og krysse ruderalis med en mer hardfør cannabis plante som da etter noen sesonger vil trives godt ute i norsk natur?
Vis hele sitatet...
Danskene har gjort dette en stund. Sjekk ut strainsa Royal Dane, Early Dane, Danish Gold feks. De overlever litt kulde.
En annen funny ting med de danske strainsa er at de begynner blomstringen tidligere, så du trenger fort ikke 12timer mørke men det holder fort med en 15-17timer.

Bor du lengre nord i Norge er det veldig vanskelig å drive med utendørsdyrking i klassisk forstand uansett though. Hardføre planter er fortsatt ikke udødelige og frostnatta kommer fort. Og det trenger ikke bli minusgrader en gang, blir det kaldt nok vokser ikke planten selv om det er riktig med lys.

Klassisk utendørsdyrking over 60 grader nord er ikke noe jeg ville prøvd meg på med det første. Jo lenger sør jo bedre.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Eg bur ganske langt syd i landet heldigvis. Sponplater ville blitt for mye styr. Kunne eg tatt noe anna enn søppelsekker? Presenning el noe som eg kunne tatt litt bredt utover så det ikkje blir for tett?
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av moret Vis innlegg
Not really, plantene blir fort fucka om de ikke har det mørkt hver natt over bloom. Får de pluttselig for mye lys igjen går de tilbake til veg-stadie. Ellers så blir de såpass stressa at de bare gir opp bud-produksjon.
Man kan jo alltids gå ut i skogen og pakke dem inn i søppelsekker hver eneste natt, men tviler på at det er ønskelig her.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette?
Jeg har lest lignende før men da referer alle till innendørs, altså å gå fra 18 + lys til 12 timer mørke og tilbake til 18 timer lys. Da blir det problemer.

Men gjelder det samme dersom planten står ute og får 13 timer lys pr dag?

Hvor ømfintlige er disse innebygde klokkene?
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tarm Vis innlegg
Går det ikke an og krysse ruderalis med en mer hardfør cannabis plante som da etter noen sesonger vil trives godt ute i norsk natur?
Vis hele sitatet...
Ruderalis ER jo den hardføre som gjør enkelte autoer levedyktige her nord.

Northern seeds northern lights auto gror fint her i landet(i sørnorge hvertfall) . Ca 3 mnd fra frø til høsting.
De behøver svært lite næring men Strainen er ikke 100% stabilisert så jeg merker litt variasjon i yield og høyde selv ved tilnærmet like levekår.

Den ene jeg hadde var det ikke plass til i skapet, så den stod hele livet sitt i dørsprekken og fikk svært dårlige kår, den utviklet buds på størrelse med knyttnever, bare 6 stk, men 6 sværinger.

Northern seeds Tropical er ganske lik bare den har ekstreme mengder trikomer men blir en del mindre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du sikker på dette?
Jeg har lest lignende før men da referer alle till innendørs, altså å gå fra 18 + lys til 12 timer mørke og tilbake til 18 timer lys. Da blir det problemer.

Men gjelder det samme dersom planten står ute og får 13 timer lys pr dag?

Hvor ømfintlige er disse innebygde klokkene?
Vis hele sitatet...
For så lite som 13 timer lys tviler jeg på at det er noe problem.
Det er dog fortsatt godt over 15 timer med sol i Oslo enda og det lurer jeg på blir mye for dem.
Men by all means, jeg har ikke testet dette personlig ute i skogen. Kan godt hende det funker, men jeg ville heller ikke blitt overasket om det bød på problemer.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av moret Vis innlegg
Not really, plantene blir fort fucka om de ikke har det mørkt hver natt over bloom. Får de pluttselig for mye lys igjen går de tilbake til veg-stadie. Ellers så blir de såpass stressa at de bare gir opp bud-produksjon.
Man kan jo alltids gå ut i skogen og pakke dem inn i søppelsekker hver eneste natt, men tviler på at det er ønskelig her.
Vis hele sitatet...
Hvis ts har lyst til å ta seg bryet med å gå 2 ganger i døgnet i 2-3 måneder, så burde det vel virke?

Angående kondens, så har jeg fått med meg at de skal ha tilnærmet 100% mørke, men å ha litt åpning i bunn så det blir litt lufting, burde vel være en mulighet?

Angående skading, bare å være forsiktig, eller kjøpe noen billige lekter til 4 kr/m og lage et provisorisk stativ.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har gått til innkjøp av presenninger og noe og støtte det opp med. Tenkte eg kunne lage 12 t mørke for dem frem til det blir 12 t mørke naturleg i slutten av september. At eg gjer det kver i non veker burde gå fint.

For det e vel ikkje no eg trenge styre med når det blir høstjevndøgn og det blir 12 t lys 12 t mørke av seg selv uti september?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har gått til innkjøp av presenninger og noe og støtte det opp med. Tenkte eg kunne lage 12 t mørke for dem frem til det blir 12 t mørke naturleg i slutten av september. At eg gjer det kver i non veker burde gå fint.

For det e vel ikkje no eg trenge styre med når det blir høstjevndøgn og det blir 12 t lys 12 t mørke av seg selv uti september?
Vis hele sitatet...
tviler på presenninger hjelper om då ikke pakker de helt inn. sånn du beskriver så vil jeg tippe du bare setter de i skyggen og da minimerer hvor mye du kan få ut av det.

ville heller satsa på at det blir noenlunde ferdig, evt bruk presenningene til å skjerme for vind osv når det nærmer seg minusgrader.

de vil garantert starte blomstringa før de dør ute i norge, så med mye hell blir de helt ferdig, er du uheldig så vil du fortsatt kunne lage et ekstrakt f eks for å få noe ut av det, men med tvilsom kvalitet.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvorfor skulle ikkje presenningen virke? Om eg legger han dobbelt og setter opp stenger rundt så det blir luftig under presenningen og får dekka godt så lys ikkje kommer inn de 12 timene eg dekker dei te?
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor skulle ikkje presenningen virke? Om eg legger han dobbelt og setter opp stenger rundt så det blir luftig under presenningen og får dekka godt så lys ikkje kommer inn de 12 timene eg dekker dei te?
Vis hele sitatet...
Du vil ikke få det helt tett.

Men du trenger ikke lufting.,

Plantene er avhengig av absolutt mørke, absolutt mørke i denne sammenheng er fravær av rødt lys.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har uansett veldig dårlig tid, jeg er uenig i at de garantert blomstrer i Norge, du vil hvertfall slite med å få de ferdige.

Den raskeste autoer jeg har hatt innendørs brukte 2 mnd på å blomstre.
Og det begynner å bli høstvær ute allerede. I dag var det 13 grader på morran langs kysten i sør.
som anon sa, det blir ikke helt lystett, men selv om du skulle klart dette så må du "stenge og skru på lyset" nøyaktig til samme tid hver dag for at planta ikke skal bli stressa og bli hermie.

jeg har hatt noen planter av random pheno frø for lenge siden som nesten ble ferdig ute i norge, og det ga definitivt effekt.
finnes også pheno's som faktisk klarer bli ferdig så langt nord som trondheim.
Sist endret av Veggen; 19. august 2019 kl. 19:48. Grunn: Regler
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Om eg tar doble presenninger over tre uker før det blir 12 t mørke naturleg kan eg da muligens får dei i blomstring? Dei e blitt store og fine og vi nødig risikere at dei ikkje blir no... går gjerne og dekker dei te hver kveld og tar av hver morgen noken veker bere det blir no ut av det
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om eg tar doble presenninger over tre uker før det blir 12 t mørke naturleg kan eg da muligens får dei i blomstring? Dei e blitt store og fine og vi nødig risikere at dei ikkje blir no... går gjerne og dekker dei te hver kveld og tar av hver morgen noken veker bere det blir no ut av det
Vis hele sitatet...
Vil anbefale deg å prøve. Om du har mulighet til å passe på plantene dine så bra så kjør på. Jeg tipper det funker.
Sist endret av moret; 19. august 2019 kl. 23:14.
skader vel ikke prøve, lykke til og gjerne oppdater oss på hvordan dette går
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Post resultater og og fremgangsmåte, dette er interesant da det eksisterer mange myter rundt dette.
Selv om dette forsøket ikke nødvendigvis er en klinisk studie
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
skal holde dere oppdatert :- )
begynner å dekke til plantene om ei ukes tid og gjør det hver dag i 2-3- veker. Skal skrive underveis om ossen det går :-)
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde vært kult om du hadde latt én av dem gro normalt som referanse.
Se for deg hvordan en gammel sol ur funker. Når sola treffer og skyggen går bak så viser den klokka
Se for deg samme prinsipp men med trevegger eller lignende. Som kaster mest mulig skygge på plantene. Evt noe satt rundt sånn at dags sola treffer alle tider men ikke når skyggen skal treffe.

Her går det Ann og tenke noe automatisk igjen

Men hovedsaklig så kan ting være så lett og primitivt som dette
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
vettkje ossen eg ska få treplater med langt uti skogen i så bratt å ulent terreng...

ja kanskje eg kun skal prøve med den eine planta
I den aller første growboken jeg kjøpe for ekstremt lenge siden var det bilde av et blomstringskammer som noen hadde bygd. Det var som en kjempestor kasse med lemmer som kunne lukkes på toppen.

Husker dessverre ikke hva boka heter. Den var fra Australia, var lysegul, veldig tynn og handlet om litt av hvert angående dyrking og røyking.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det 12 timer lys/mørkt planta kjenner igjen eller er det 50/50% lys/møre som utløser blomstring?
12/12, så 12 lys, 12 mørke.

selv photo strains kan gå i blomst før de får 12/12, de "ser" når det blir mørkere og mørkere og ser årstiden på den måten (der de hører hjemme), og vet da når de må blomstre for å bli ferdig med livssyklusen sin.
Sist endret av Munted Artist; 20. august 2019 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
12/12, så 12 lys, 12 mørke.

selv photo strains kan gå i blomst før de får 12/12, de "ser" når det blir mørkere og mørkere og ser årstiden på den måten (der de hører hjemme), og vet da når de må blomstre for å bli ferdig med livssyklusen sin.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg være litt kverrulant men det er ikke heelt riktig og natt for en blomst har ikke noe med mørket i seg selv å gjøre, de reagerer på de forskjellige bølgelengdene lyset har i de forskjellige periodene i løpet av døgnet.

Veldig enkelt forklart så reagerer de i hovedsak på rødt lys som betyr at det er dag, lyset har forskjellig bølgelengde i løpet av dagen. Det foregår en kjemisk prosess i planten når den utsettes for rødt og infrarødt lys, når det er fravær av rødt lys forstår den at det er natt ved at denne prosessen stopper opp.

Selv ikke måneskinn er nok til å avbryte natten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Photoperiodism
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
skal holde dere oppdatert :- )
begynner å dekke til plantene om ei ukes tid og gjør det hver dag i 2-3- veker. Skal skrive underveis om ossen det går :-)
Vis hele sitatet...
Synes dette høres veldig risikabelt ut med tanke på å at noen oppdager deg og/eller plantene.

Plutselig en dag ligger politiet og venter på deg. Jævlig kjipt å havne i fengsel for dyrking av planter som ikke kan røykes.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Synes dette høres veldig risikabelt ut med tanke på å at noen oppdager deg og/eller plantene.

Plutselig en dag ligger politiet og venter på deg. Jævlig kjipt å havne i fengsel for dyrking av planter som ikke kan røykes.
Vis hele sitatet...
Dét var et godt poeng som jeg ikke tenkte på. Nå som det er nevnt, får trådstarter ta sine egne valg.