Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4731
Hei!

Av den enkle grunn at jeg har veldig lite kunnskap rundt dette temaet, så spør jeg her. Jeg har en Denon PMA-1560, som gjør 150W på 8ohm, på hver kanal. Jeg har to kanaler. Jeg har i tillegg ett par JBL ES80 hvor begge to går på en kanal. Jeg vurderer å kjøpe inn ett par Cerwin Vega CLSC15 som jeg lurte på å kjøre i den andre kanalen. Noen som har peiling på om dette kommer til å gå? Evnt, om du har noen tall jeg kan lære av?
Dårlig idé å blande to forskjellige høyttaler merker..
Det kan gå helt fint, det du lurer på er hvordan forsterkeren vil trives med last i 4 ohm.
Trådstarter
50 3
På forsterkeren så står det at for å bruke begge kanaler så går høytallerene på 8 ohm.
Sitat av Lafaille Vis innlegg
På forsterkeren så står det at for å bruke begge kanaler så går høytallerene på 8 ohm.
Vis hele sitatet...
Det er høyttalerene som bestemmer lasta.
Antar at JBL og CV er 8ohm da blir det
2 stk paralell = 4 ohm
2 stk serie = 16 ohm.

Du bør koble de i paralell
Trådstarter
50 3
Og tror du at det kommer til å fungere?
Hvis forsterkeren er beregnet for 8 Ohm, tror jeg 4 Ohm kan overbelaste den. Så jeg vil fraråde parallell-kobling.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvis forsterkeren er beregnet for 8 Ohm, tror jeg 4 Ohm kan overbelaste den. Så jeg vil fraråde parallell-kobling.
Vis hele sitatet...

Tror...

Ja det vil fungere om kansje ikke optimalt.

Technische Daten
Dauerleistung (bei Klirrfaktor)
8 Ohm: 2 x 150W (DIN, 1 kHz, THD 0,005%)
4 Ohm: 2 x 250W (DIN, 1 kHz, THD 0,7%)

http://www.hifi-wiki.de/index.php/Denon_PMA-1560

Eneste måten å finne ut er å spille høyt over tid.

Hvis målet er trøkk og å spille høyt ville jeg nok heller anbefalt deg å beholde ES og kjøpe en aktiv sub eller to.
Sist endret av Yalla; 11. juni 2017 kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Lafaille Vis innlegg
Jeg har en Denon PMA-1560, som gjør 150W på 8ohm, på hver kanal. Jeg har to kanaler. Jeg har i tillegg ett par JBL ES80 hvor begge to går på en kanal.
Vis hele sitatet...
Du ser ut til å være litt begrepsforvirra her... Selvsagt har forsterkeren din to kanaler, det er jo en stereoforsterker. Du sikter til høyttalerutgangene, og de er ikke mer enn nettopp det; utganger. A/B-høyttalerutgangene er ikke kobla til to diskrete forsterkere og vil ikke gi 2*150 W ekstra effekt hvis du kobler på et ekstra sett høyttalere, men de vil heller dele den tilgjengelige effekten.

Som andre (og deg selv) har påpekt her kan du ikke bruke begge høyttalerutgangene med mindre du har to par høyttalere på 8 ohm. Eller, det kan kanskje gå greit ei stund hvis du spiller på moderat volum (ikke sitér meg på dette), men det regner jeg med du ikke har planer om å gjøre.
OK jeg så ikke det der A og B utganger, ohmregnskapet blir jo det samme som jeg viste til over med parallell. Det er bare utganger ikke kanaler.