Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5660
Hei! For en stund siden fikk jeg hjelp til å montere full pakke til min bil. Det jeg ikke visste var at karen kuttet kablene bak bilstereoen i stedet for å spørre meg om å kjøpe et iso-adapter. Nå er det slik at stereoen tapper bilen for strøm selv når den er slått av. Er ikke særlig kyndig innenfor dette felt. Verkstedet skulle ha ca 4.000 for å fikse dette...

Har kjøpt Canbus wire harness adapter , som etter han skal hjelpe. Typen er ikke å få tak i lenger ettersom han legger fra seg alt av ansvar. https://www.aliexpress.com/item/OEM-...608.0.0.Of1rH3

Er så kjipt å måtte koble strømledningen inn og ut, ettersom batteriet blir flatt etter bare noen dager... Setter pris på hjelp
Hei! Den adapteren du har der har flere løse ledninger, som du ser. Det er fordi det ikke er mulig å hente ut tenningsstrøm (Sånn at enheten vet når nøkkelen er på/av og deretter kan skru seg helt av) fra Canbus uten en aktiv adapter (koster rundt en høvding). Det vanligste stedet å hente tenningsstrøm er så vidt jeg vet enten ved AC panelet eller ved lysbryteren.

Med en aktiv adapter kan du også ha RAP (retained accessory power) som betyr at selv om nøkkelen er av vil radioen forbli på til du tar nøkkelen ut. En sånn adapter støtter også rattbetjening om du har det. Den vil også gi belysningssignal sånn at steroen vil vite når du har på instrumentbelysning og kan da ha svakere lys for ikke å blende om natten.

Siden gjøken har kuttet ledningene i dashbordet ditt er du rimlig fucked. Det beste alternativet er nok å kjøpe en hunn-quadlock kontakt og så skjøte på alle ledningene igjen, for deretter å bruke en ordentlig adapter. Jeg kommer ikke til å kjøpe bruktbil hvor noen andre har ettermontert DAB, med mindre det er gjort profesjonelt. Alt for mange uten peiling som lager vriene problemer når de monterer selv.
Bilstereoer har to strømforsyninger fra +, en som er av/på fra strømforsyningen (Ofte RØD) og så en som alltid har strøm uansett til minnet, ofte GUL.

Det kan være at disse er byttet om slik at den trekker strøm når den ikke skal? Burde ikke koste 4000kr iallefall.

Om ledningene er kuttet er det enkelt å finne - med å måle mellom chassi og det du tror er minus, det skal være 0 Ohm.

På alle bilstereoer jeg har byttet har det vært RØD og GUL ledning som er +.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
7 1
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hei! Den adapteren du har der har flere løse ledninger, som du ser. Det er fordi det ikke er mulig å hente ut tenningsstrøm (Sånn at enheten vet når nøkkelen er på/av og deretter kan skru seg helt av) fra Canbus uten en aktiv adapter (koster rundt en høvding). Det vanligste stedet å hente tenningsstrøm er så vidt jeg vet enten ved AC panelet eller ved lysbryteren.

Med en aktiv adapter kan du også ha RAP (retained accessory power) som betyr at selv om nøkkelen er av vil radioen forbli på til du tar nøkkelen ut. En sånn adapter støtter også rattbetjening om du har det. Den vil også gi belysningssignal sånn at steroen vil vite når du har på instrumentbelysning og kan da ha svakere lys for ikke å blende om natten.

Siden gjøken har kuttet ledningene i dashbordet ditt er du rimlig fucked. Det beste alternativet er nok å kjøpe en hunn-quadlock kontakt og så skjøte på alle ledningene igjen, for deretter å bruke en ordentlig adapter. Jeg kommer ikke til å kjøpe bruktbil hvor noen andre har ettermontert DAB, med mindre det er gjort profesjonelt. Alt for mange uten peiling som lager vriene problemer når de monterer selv.
Vis hele sitatet...
Hei! Tusen takk for svar, og beklager sent svar. Ikke meningen å være en tidstyv. Men for en amatør når det gjelder bil, hva ville du ha gjort? Gjerne trinnvis, og evt med forslag til adapter osv. Er interessert i å ha dette gjort på best mulig måte, men samtidig billigst mulig. Kjenner et par elektrikere som muligens kan hjelpe meg, men antar at de heller ikke er særlig kyndig på bil. Kan du forklare dette enkelt trinnvis, slik at jeg får løst dette problemet til jeg skal selge bilen? Viktig for meg at stereoen ikke stjeler strøm (er på tenningsstrøm).
Sitat av zitrux Vis innlegg
Hei! Tusen takk for svar, og beklager sent svar. Ikke meningen å være en tidstyv. Men for en amatør når det gjelder bil, hva ville du ha gjort? Gjerne trinnvis, og evt med forslag til adapter osv. Er interessert i å ha dette gjort på best mulig måte, men samtidig billigst mulig. Kjenner et par elektrikere som muligens kan hjelpe meg, men antar at de heller ikke er særlig kyndig på bil. Kan du forklare dette enkelt trinnvis, slik at jeg får løst dette problemet til jeg skal selge bilen? Viktig for meg at stereoen ikke stjeler strøm (er på tenningsstrøm).
Vis hele sitatet...
Jeg er bare profesjonell amatør, har kjørt rundt med demontert dashboard, og A-stolpe i over en uke i mens jeg googlet og ventet på at adapter skulle komme i posten.

Jeg vet ikke tilstanden bak dashbordet ditt, men er mesteparten av ledningene klippet, delt og skjøtet hadde jeg kjøpt en slik (eller en fra et ordentlig merke som Connects2) og så klippet av så du kun har hunn-delen.

Så hadde jeg kjøpt en avmantlingstang (en dyr en du kan stille inn) og deretter en god kabelskotang. Så hadde jeg klippet alle ledningene til den gamle kontakten og deretter skjøtet på den nye med slike.

Det kan være at du kan bytte ut hele canbus ledningen (pluggen kalles quadlock) fra kilden (det er kanskje dette verkstedet planlegger)

Forøvrig, hvilken stereo er det som har blitt montert? Planla først å montere en nyere VW-stereo, men disse har kommunikasjonsproblemer med eldre canbus-hjerner og tapper da batteriet (gjelder kun nyere VW-stereoer tror jeg).
Sist endret av Fekillix; 26. april 2017 kl. 18:30.
Hvilken bil og model er det snakk om? Jeg ville kjøpt et isoadapter og bare skjøtet på alle ledningene. Tegninger til hvordan ting skal kobles finner man somregel på nettet, det varierer ofte fra bil til bil. Men det høres jo ut som spenning og tenningspenning kanskje er forvekslet.
Trådstarter
7 1
Sitat av flyndra90 Vis innlegg
Hvilken bil og model er det snakk om? Jeg ville kjøpt et isoadapter og bare skjøtet på alle ledningene. Tegninger til hvordan ting skal kobles finner man somregel på nettet, det varierer ofte fra bil til bil. Men det høres jo ut som spenning og tenningspenning kanskje er forvekslet.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg har en Volkswagen Golf 1,6l 2003. Hvor finner jeg tegningene? Tusen takk!