Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1148
http://projecteuler.net er en samling problemer som kan løses med matematisk innsikt og programmeringsferdigheter. Det er en svært fin måte å lære seg et nytt programmeringsspråk, eller lære seg å skrive noe man allerede kan funksjonelt.
Alle problemene kan bli løst på under et minutt på moderne datamaskiner hvis man har funnet en "riktig" løsning.

Gode hjelpemidler er http://www.wikipedia.org/ og http://www.research.att.com/~njas/sequences/

I denne tråden kan man diskutere potensielle løsninger og gi hint, men ikke poste svar eller fullstendig kode for løsning! Prøv også å lese en del før dere ber om hint, spesielt på de første oppgavene.

(Hvis noen har veldig lyst til å hoste opp antall siffer og første tallet i svaret på 189 og 200 kan de få lov til det).
Sist endret av Goophy; 15. oktober 2008 kl. 16:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Noko av det eg synst er artig med PE er at det ofte er to brukbare tilnærminger: Bruteforce og eleganse. Bruteforce tar tid, men er somregel kjapt å skrive, og krever ekstremt lite tankevirksomhet å hogge ned.

Dei meir elegante versjonane derimot tar ofte litt tankekraft å skrive, men kjører til gjengjeld på brøkdelen av et sekund. Dessuten er halve moroa trening i å optimere ting, iallefall for min del. Eg har ofte brukt tid, etter at eg har blitt ferdig med ei oppgave, på å finpusse og gjere algoritma kjappere, og sjå korleis eg kan kutte tid uten å miste løsninger.

Alt i alt meget anbefalelsesverdig oppgavesett.
Jeg bruteforcer meg heller ikke gjennom oppgavene, ettersom det etter min mening er imot hensikten med hele greia.
Men sist gang jeg var på siden klarte jeg ikke så veldig mange av oppgavene jeg så på, fordi jeg kan ikke nok mattematikk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
pls
Goophy's Avatar
Trådstarter
Når jo aldri 100%! Allt en tulleoppgave som henger igjen.
Tips til problem 218 ønskes!
Dumt spørsmål i en gammel tråd, men anyways: Er det noe triks for å regne med svært store tall i C++? Tenker blant annet på problem 13.
pls
Goophy's Avatar
Trådstarter
Hiv det inn i et array.
Men ofte er det enklest å dele opp tallene eller finne ut hvilke perioder i en tallrekke som er viktige i slike oppgaver.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Du kan også lage egne klasser for håndtering av dette med overloading av de normale operatørene. Ligger et eksempel på en slik klasse på CodeProject som sikkert kan være behjelpelig når det kommer til håndtering av store tall. Det er også muligheter til å laste ned hele klassen og ikke bare deklarasjonen.

http://www.codeproject.com/KB/cpp/largenumber.aspx
Sitat av Zepplin Vis innlegg
Dumt spørsmål i en gammel tråd, men anyways: Er det noe triks for å regne med svært store tall i C++? Tenker blant annet på problem 13.
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt GNU MP Bignum biblioteket til å håndtere store tall i C. Det er også ett klasse-basert interface for de som jobber i C++.
Sist endret av rkruger; 1. april 2009 kl. 18:39.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
pls
Goophy's Avatar
Trådstarter
Da var jeg endelig på 100%, tok bare ca. halvannet år. Hurra!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jesus fucking christ, det er alt jeg har å si. Jeg er absurd imponert.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Da var jeg endelig på 100%, tok bare ca. halvannet år. Hurra!
Vis hele sitatet...
Gratulerer kommer vel ut nye oppgaver hver uke da? anyway, står respekt av å klare alle sammen
Sitat av Asoke Vis innlegg
Gratulerer kommer vel ut nye oppgaver hver uke da? anyway, står respekt av å klare alle sammen
Vis hele sitatet...
Kommer veldig i rykk og napp de nye oppgavene. Veldig mange oppgaver blir forkastet eller ruget på i evigheter fordi de er trivielle å løse i liten skala og så søke opp på Sloane/Google. Har selv nådd et nivå nå hvor jeg må skifte programmeringsspråk OG taktikk for å kunne henge med.