Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4658
Trenger litt tips til hvordan jeg skal feilsøke en Intel NUC maskin som har begynt å kræsje.

Er en maskin jeg har hatt noen år som jeg hovedsakelig benytter som mediaserver til Plex og til å spille av film/serier på tven de gangene plex+appletv av en eller annen grunn ikke spiller helt på lag.

Samt litt gratis reklamefri youtube hvis jeg ønsker det på tven.

Nå siste halvåret har den begynt å kræsje.
Etter litt tid oppe går den til sort skjerm med - blinkende strek. Litt sånn kommandolinjevindu. Ingen bluescreen eller noe.

Fryktelig irriterende. Har tidligere lagt inn en daglig restart om natten for å forhindre slike ting, men den fungerer altså ikke lengre.

Tips til hvor jeg begynner feilsøkingen?
Kan selvsagt bare reinstallere windows 10 på den for å se om det løser problemet, men da må jeg også reinstallere alt jeg har lagt inn av settings og programvare på den, så det blir litt siste utvei.
Det første jeg hadde gjort ville vært å sjekke temperaturer under last, Intel er ikke kjent for god kjøling/kjølepasta for å si det sånn.

Har du prøvd å reinstallere OS?
Du kan sjekke integriteten til systemfilene til windows via cd fra microsoft.

Hvis dette ikke fungerer, må bruke feilsøkings programvare for å sjekke om det er skade på hardware.
Det er vanlig nå at de fleste produsenter har slikt installert, men hvis
du ikke har noe slikt kan du laste det ned for så å kjøre dette over cd.
Sist endret av itori123; 14. januar 2021 kl. 11:28.
Jeg ville sjekket om den ikke var full av støv og re-seatet minnet. Hvis den begynner å dra på årene så kan det også være lurt å tenke på bytte av kjølepasta. Problemet du beskriver høres mer ut som et hardware-relatert problem.
Hm, har gjort litt feilsøking nå. Sjekket windowsfiler, ingen problemer.
Sjekket temp under 100% load, ikke veldig høy temp, holder seg faktisk under 60c.
Gjort CPU og Memtest uten å finne noe feil. Kan egentlig virke som reinstallasjon av OS er neste steg, eventuelt prøve å ta ut og inn minnet som du nevner Dezzire.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Enda en update, maskinen nektet å boote her om dagen. Fant ingen boot enhet...
Trodde SSD disken hadde gått, dog bare 4 år gammel.
Kom til slutt inn etter noen restarter og kjørte diagnoseverktøy på disken, og den hadde good health...
Fungerer fint nå igjen. Elsker slike DRITFEIL!
Dårlig batteri på hovedkort?