Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2442
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Satt på PCen sent i går, halvfull, og greide å skumpe glasset over den

Den stoppet ikke å virke. Tørket den med håndkle, tørket den med varm luft. Brukte den etterpå.

I dag Morges ser jeg at lyset på Lade indikatorlampe lyser, men det er ingen respons når jeg prøver å skru den på.

Hva kan ha blitt skadet, er det mulig å reparere, er det økonomisk å forsøke,?

Satte den en time på varmluft igjen i dag, ingen respons.
Skjønner at det er mest sannsynlig at den er fucka

Meget trist, siste pcn jeg hadde, en fin Asus laptop, og det blir tidligst mulig å erstatte til jul

Sist endret av meaculpaUIO; 25. oktober 2020 kl. 17:47.
Om du ikke har muligheten til å forsøke en reperasjon selv (demontere alt og vaske med teknisk sprit) er ikke en reperasjon økonomisk forsvarlig sammenlignet med å bare kjøpe en ny laptop.

Du kan se om du får dekket noe på reiseforsikring/innboforsikring, alternativt ville jeg bare bitt i det sure eplet og kjøpt et erstatningsmaskin når du har råd.

Litt avhengig av bruk kan et godt og rimelig alternativ være å kjøpe en ipad (om du konsumerer mer enn du produserer). Disse holder enkelt i 5-7 år og er relativt rimelig i innkjøp.
Forøvrig høres det ut som det allerede er komponenter som er kortsluttet. Disse må nok byttes og rense alt med sprit, veldig dumt å ikke ta strømmen med engang.
Kan hende du kan komme unna med en god rens. Da må du ha sprit, noe å rense med som ikke legger igjen masse fibre og verktøy til å ta det ifra hverandre. Louis rossmann på YouTube har fine videoer om hvordan man gjør det.
Et utrolig bra tips når det kommer til laptoper og søling av væske er å snu den opp ned, og legge den ned på et håndkle. FORT.
Slik at tastene og skjermen ligger ned mot håndkleet, og dette må gjøres hurtig, for da hindrer man væsken i å renne ned mellom tastene og ødelegge alle de viktige komponentene under.

Jeg har sølt vann på min nåværende laptop én gang og appelsinjuice én gang.
Ut over hele jævla tastaturet og da har jeg flippet PCen fort som faen og lagt på håndkle, og den funker helt fint CAPS LOCK og SHIFT er dessverre litt sticky etter appelsinjuicen
Sist endret av krystallkongen; 25. oktober 2020 kl. 18:55.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Nå lyser Power indikator og caps lock når jeg skrur den på, til forskjell fra sist
Men ellers ingen respons
Å prøve å skru den på etter å ha sølt på maskinen fører bare til mer problemer. Du burde skrudd den av med en gang, koblet ut strømmen og om mulig tatt ut batteriet.

Og du burde ikke skrudd den på før du var sikker på at den var renset og tørr.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Et utrolig bra tips når det kommer til laptoper og søling av væske er å snu den opp ned, og legge den ned på et håndkle. FORT.
Slik at tastene og skjermen ligger ned mot håndkleet, og dette må gjøres hurtig, for da hindrer man væsken i å renne ned mellom tastene og ødelegge alle de viktige komponentene under.

Jeg har sølt vann på min nåværende laptop én gang og appelsinjuice én gang.
Ut over hele jævla tastaturet og da har jeg flippet PCen fort som faen og lagt på håndkle, og den funker helt fint CAPS LOCK og SHIFT er dessverre litt sticky etter appelsinjuicen
Vis hele sitatet...
Ikke gjør det. Laptoper har som regel et design som gjør at væska renner ut i kanaler og vekk fra de mest kritiske komponentene. Det beste man kan gjøre er å fjerne batteri og strømkabel og la den tørke på et solid underlag.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Ikke gjør det. Laptoper har som regel et design som gjør at væska renner ut i kanaler og vekk fra de mest kritiske komponentene.
Vis hele sitatet...
Dette visste jeg ikke. Har du kilde på at det er mer effektivt enn å drenere ved å snu?
Sitat av Bær Vis innlegg
Dette visste jeg ikke. Har du kilde på at det er mer effektivt enn å drenere ved å snu?
Vis hele sitatet...
vet at lenovo har det på thinkpad modellene, dog hadde snudd den fort som fy uansett, ikke verdt risken
Sitat av Bær Vis innlegg
Dette visste jeg ikke. Har du kilde på at det er mer effektivt enn å drenere ved å snu?
Vis hele sitatet...
https://patents.google.com/patent/US8693176

De fleste laptoper av litt bedre kvalitet har lignende ting som dette.
Men, til neste gang så er det som gjelder å slå av maskinen med en gang og ikke slå den på igjen før du er helt sikker på at den er tørr. Gjerne etpar dager. Skadene oppstår gjerne når det kommer vann på komponentene mens det går strøm igjennom. Det er ta ting kortslutter og blir ødelagt.
Ikke at det hjelper deg så mye nå da hehe :P
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
vet at lenovo har det på thinkpad modellene, dog hadde snudd den fort som fy uansett, ikke verdt risken
Vis hele sitatet...
Det er jo veldig dumt da, får faktisk motsatt effekt og kan sende vann dit det ikke skal være, powerknapper etc
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Satt på PCen sent i går, halvfull, og greide å skumpe glasset over den
Den stoppet ikke å virke. Tørket den med håndkle, tørket den med varm luft. Brukte den etterpå.
Vis hele sitatet...
Jeg slo lens på laptopen min for noen år siden (gikk i søvne i fylla).
Ble i likhet med deg gledelig overrasket da den fortsatt funket. Den latteren stoppet fort

Den levde vell ca en uke etter det, før den leverte inn tøflene for godt. RIP