Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 9622
Trådstarter
26 4
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Enhver person som har vært litt på internett kan søk - det sier absolutt _null_ om datakunnskap. Eneste det gjør er å få deg til å virke som en creepy stalker, for å være ærlig.
Vis hele sitatet...
You missed the point...
Tror du bare må få laget ett eksempel evt en live site hvor du kan overbevise folket, nytter ikke å diskutere som du ser.
Sitat av FrodeS Vis innlegg
Det er et bilde fra januar 2010 som viser deg bak skjermen på en laptop. Du har også bidratt til Skolelinux med oversetting til nynorsk. Hvilken rolle du har i Vestdata (gambling/blogg e.l) vet jeg derimot ikke, og jeg har heller ikke trang til å vite det. Det er så mange som har epostadresse der.

Det er enkelt å finne et menneske's id når personen bruker samme brukernavn flere steder. I ditt tilfelle var det veldig enkelt.

Kanskje jeg nå har vist at jeg ikke er helt grønn når det gjelder internett.

Dersom du kunne tenkt deg et internett med bedre personvern er jo min plattform midt i blinken
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager har dette med saken å gjøre? �� En hvilken som helst sjalu dame har god greie på stalking. Det har ingen sammenheng med dataferdigheter.

Jeg ser heller ikke hva dette skal være godt for. Det kommer til å være lite innhold, få brukere, og ikke minst kostbart å drive. Hva ser du for deg å få ut av dette? Hva skal du eventuelt tjene penger på? Markedsføringsmessig kommer du nok til å tjene lite, om noe i det hele tatt.

Sitat av Godless Vis innlegg
Tror du bare må få laget ett eksempel evt en live site hvor du kan overbevise folket, nytter ikke å diskutere som du ser.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje svare folk litt mindre passivt agressivt, selge produktet og forklare bedre hva han ser for seg i praktis. Hvordan det skal fungere.
Sist endret av 0bs; 19. september 2020 kl. 04:36. Grunn: Skrivefeil
Som vidarlo også er inne på, så tror jeg ikke det er det tekniske som er det største problemet her. Det er ikke verre enn å lese seg opp på litt faglitteratur, knabbe noen velkjente protokoller, og sette seg ned og skrive litt kode. Den vanskeligste jobben din blir å finne den ekstremt enorme mengden moderatorer som trengs for å håndheve reglene du som diktator setter for nettet ditt – gitt at du har noen brukere som ønsker å bidra der med innhold i det hele tatt, da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FrodeS Vis innlegg
You missed the point...
Vis hele sitatet...
Nei, det var strengt tatt du som ikkje svarte på resten av innlegget. Det tekniske her er som sagt relativt trivielt - iallefall om du går for enkel løysing som eg har foreslått.

Det som er krevjande er å få innhald og brukarar. Kvifor skal nokon bruke di løysing? Du har ikkje wikipedia. Du har ikkje google til å finne innhald. Du har ikkje facebook til å kommunisere med venner. Du har ikkje youtube til å sjå videoer om alt...

Du hevdar walled garden vil gi betre opplevelse, fri for scammere, spam også viare.

For det første er det marginale irritasjonsmoment. For det andre, så vil du ikkje greie det. Ideen din om SMS-autentisering er alt i bruk av t.d. Facebook, google og mange andre. Som eg har påpeikt er det altså scammere som betaler for annonser på facebook for å nå ut. SMS-autentisering vil garantert ikkje hindre slikt.

Men igjen; kvifor skal eg bruke di platform?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av FrodeS Vis innlegg
Jeg påpeker at donenenavn ikke er det samme som TLD.

facebook.com...facebook er domeneNAVN og com er domene TLD.
Vis hele sitatet...
Du påpeker feil.
"facebook" OG "com" er domenenavn, "com" er innlysende nok også TLD - Top Level Domain.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Godless Vis innlegg
Tror du bare må få laget ett eksempel evt en live site hvor du kan overbevise folket, nytter ikke å diskutere som du ser.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig kva demonstrerer det? Å lage demo er sikkert overkommeleg på femti timer, om du inkluderer å modifisere ein nettlesar til å bruke din dns-server - men det er jo absolutt ingen som påstår at det er vanskeleg.

Det som er vanskeleg er å få folk til å bruke det. Ein teknisk demonstrasjon er totalt unødvendig... Ingen tviler på at ein wordpress-blogg kan haldast fri for spam om du vil.
Sitat av FrodeS Vis innlegg
You missed the point...
Vis hele sitatet...
Eneste caset jeg kan se om jeg missa pointet, må være den siste "blablabla personvern blabla". Og iom at du ikke vil ha anonymitet på din web, så faller jo den blankt bort - vil jo være vel så enkelt å finne folk der

Men dersom pointet var
Sitat av FrodeS Vis innlegg
Kanskje jeg nå har vist at jeg ikke er helt grønn når det gjelder internett.
Vis hele sitatet...
som det strengt tatt virket som, at du forgjeves prøvde å bevise at "jeg kan internett fordi jeg kan søke" - så står kommentaren min fint den.
Sitat av FrodeS Vis innlegg
Siden "drittsekkene" vanligvis gjemmer seg bak anonymitet vil ikke det være mulig. Og selvfølgelig vil det være nulltoleranse for slikt. Når det gjelder nettsteder hostet på denne platformen/web'en vil det være grundigere sjekk av hva nettstedet inneholder.
Vis hele sitatet...
I praksis ønsker du å være allmektig og styre alt og kontrollere alle med andre ord? Du vil skape et lukket nett som er verre enn Kina og nord-korea? Hvem skal bestemme hva som er dritt? Og hvordan skal du kontrollere ID? ID er såpass vanskelig at folk fortsatt reiser verden rundt med falske pass.

Og hvorfor skal folk bruke ditt alternative nett, for du har alt planer om sensur og krav til innhold. Om du føler noe er dritt så betyr ikke det at alle andre tenker det samme er dritt.

Sitat av FrodeS Vis innlegg
Fordi den er bedre, tryggere, har høyere kvalitet på innhold og mer. Listen er for lang.
Vis hele sitatet...
Javel bedre enn hva? Tryggere sier du? På hvilken måte? Høyere kvalitet på innhold? Hva skal du tilby innholdsprodusenter for at de skal velge å publisere på ditt lukkede nett fremfor i allerede etablerte kanaler? Se på huawei, etter all dritten fra Trump så er fortsatt ikke alle de største og mest brukte appene å finne i nuwaei sitt nye økosystem. Og dermed så er det mange brukere som heller velger alle andre android mobiler enn huawei. Du sier mer? Mer innhold enn på dagens internett? Lykke til med akkurat det.




Sitat av FrodeS Vis innlegg
Det vil ikke være mulig å kjøpe annonseplass med mindre man har et registrert firma. Til og med da vil det bli nøye vurdert hvilken kvalitet annonsene har, og hva det reklameres for.
Vis hele sitatet...
Jaha og hvordan skal du finansiere oppbyggingen av ditt nye univers mens du støtt velger bort selskaper som er villig til å betale for å annonsere? Uten at du faktisk starter prosjektet med en sykt svær pengesekk så kommer du neppe i posisjon til å sortere ut annonsører. Du må nok bare bukke og skrape og takke alle som ønsker å bidra.

Sitat av FrodeS Vis innlegg
Facebook krever registrering, ja. Men modereringen deres holder ikke mål. Facebook har blitt for stor for seg selv.
Vis hele sitatet...
Så du er den nye facebook?

Jaja du får ha lykke til. Får du til alt dette så skylder jeg deg en øl. Men lykkes du har du sikkert penger nok til at det blir du som spanderer øl på meg?

Facebook var noe nytt. Du tenker ikke nytt føler jeg. Du bare forsøker å kopiere alt som allerede er og har eksistert på nett. Det tror jeg ikke er måten å lykkes på. Du skal både skape et "nytt og bedre internett" også skal du bli den foretrukne plattformen for underholdning og kvalitetsinnhold? Jeg sier ikke det 100% umulig. Men jeg tror det er 100% umulig å få til alt det i en jafs.

Du må finne en plass å starte. Skape noe nytt som begeistrer. Så kan du legge til tjenester og funksjoner når antallet brukere øker og pengene renner inn. Skal du starte i andre enden må du enorme summer på bok til utvikling og drift mens du skaper blest eller merkevare.

Det er vanskelig å skape en ny digital verden. Selv om du sikkert har lest Ready Player One så er det ikke like trivielt i RL å få folk til benytte en annen plattform. Husker noen linux mobil? Du vil ha en løsning som tvinger brukerne til å benytte noe du har utviklet for å få tilgang til ditt innhold. Men du har ikke kritisk masse for å tiltrekke deg innholdsleverandører. Selv ikke influencers ville brukt din plattform. For de når så mange flere ved å bruke www. Og det er jo ingen liten oppgave du ser for deg. Du skal både fikse en alternativ www, du skal være allmektig og detaljestyre innhold og samtidig levere bedre kvalitet på innhold og mer innhold. Nei dette faller på egen urimelighet. At du ikke virker å ta til deg noe av det folk har sagt i tråden får meg til å tenke at du kanskje burde pratet med noen. Fagfolk da tenker jeg. Eller i det minste jobbe kraftig med selve ideen. For noe må endres der.
Sist endret av _abc_; 20. september 2020 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
26 4
1: Folk laster hele tiden ned programvare. Hvorfor skulle de ikke laste ned en browser for å få tilgang til mer innhold?
2: Jeg er ikke mer diktator enn personen(e) som startet Freak.no. Der også sitter det noen og bestemmer hva som er bra og hva som er dritt.
3: De første to årene vil det nok være lite innhold og få brukere, ja.
4: Inntjeningen vil komme i form av annonser. Jo flere brukere, jo mer inntjening. I begynnelsen veldig lite.
5: Hele web'en vil bli bygget på et sosialt nettverk som grunnmur. Egen søkemotor og egen "Youtube" (uten junk)
6: Jeg bestemmer ikke hva som er dritt. Hva som er dritt finnes det fasitsvar på. Dritt definerer jeg som innhold som ikke har reell verdi. Det tror jeg de fleste gjør. Jeg kunne nevnt mange eksempler.
7: Web'en vil ikke ha MER innhold enn dagens, men større kvalitet på innhold.
8: Jeg kom faktisk hit for å FÅ råd og veiledning, men det virker som dere er mer ute etter å slakte ideen.

Så la meg stille DERE et spørsmål. Er alle mennesker enige med dere i at dagens web er perfekt? Er det bra at web'en fylles opp med rasisme/hatprat, overgripere på jakt etter barn, svindlere, kattevideoer, salg av brukerinformasjon og politisk manipulasjon? Isåfall skal jeg kaste inn håndkle.

Selv om DERE er fornøyd med dagens web er det millioner av mennesker som IKKE er det. De hater Facebook (av mange grunner), de hater Youtube pga all spam'en. De hater Google for alle irrelevante resultater, de hater Instagram (av ulike grunner) og de hater Twitter (også av mange grunner).

Snu litt på dette med annonsører. Hvorfor skulle de IKKE ønske å annonsere på en annen plattform hvor deres annonser ikke drukner i tusenvis av konkurrerende annonser?

Igjen, jeg kom hit for å treffe mennesker som har kompetanse innen IT. Nå innser jeg at tråden ikke ble så konstruktiv som jeg hadde håpet (og trodd). Kanskje jeg burde tatt den over på en plattform hvor folk er mindre opptatt av å slakte og mer opptatt av å hjelpe til med ideer og forslag.
Sist endret av FrodeS; 20. september 2020 kl. 16:42.
6: Jeg bestemmer ikke hva som er dritt. Hva som er dritt finnes det fasitsvar på. Dritt definerer jeg som innhold som ikke har reell verdi. Det tror jeg de fleste gjør. Jeg kunne nevnt mange eksempler.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder underholdning så er det jo helt subjektivt hva som har reell verdi.

Hva snakker du om når du skriver om spam på Youtube? Det du ser på forsiden der er jo basert på hva du og andre som liker det samme som deg har likt.
Sist endret av ruskelusk; 20. september 2020 kl. 16:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FrodeS Vis innlegg
1: Folk laster hele tiden ned programvare. Hvorfor skulle de ikke laste ned en browser for å få tilgang til mer innhold?
Vis hele sitatet...
Kva innhald er det som du vil tilby, som ikkje er tilgjengeleg på den åpne weben? Og korleis skal folk finne innhaldet ditt, og vite at dei må laste ned eigen nettlesar?

Og nei; det suverene fleirtalet laster ikkje ned programvare. Dei bruker ein nettlesar, også laster dei ned apper for nettsidene dei bruker på telefonen sin.
Sitat av FrodeS Vis innlegg
2: Jeg er ikke mer diktator enn personen(e) som startet Freak.no. Der også sitter det noen og bestemmer hva som er bra og hva som er dritt.
Vis hele sitatet...
Ja, utover at du vil styre det andre ønsker å tilby og...
Sitat av FrodeS Vis innlegg
5: Hele web'en vil bli bygget på et sosialt nettverk som grunnmur. Egen søkemotor og egen "Youtube" (uten junk)
Vis hele sitatet...
Det er jo faktisk folk som ser på det du omtaler som junk. Vel finst det grunnar til å kritisere anbefalingsalgoritmene til youtube, men å går derifrå til at det er fornuftig å fjerne det du ikkje liker er eit hopp eg ikkje er sikker på om eg grokker.
Sitat av FrodeS Vis innlegg
6: Jeg bestemmer ikke hva som er dritt. Hva som er dritt finnes det fasitsvar på. Dritt definerer jeg som innhold som ikke har reell verdi. Det tror jeg de fleste gjør. Jeg kunne nevnt mange eksempler.
Vis hele sitatet...
Akk. Fasitsvar faktisk. For meg er fotballvideoer klipp som ikkje har reell verdi. Eg er rimeleg overtydd om at ganske mange vil vere fundamentalt ueinige i min definisjon. Men i motsetning til deg så er ikkje eg så arrogant at eg hevder at mitt syn er fasiten.
Sitat av FrodeS Vis innlegg
7: Web'en vil ikke ha MER innhold enn dagens, men større kvalitet på innhold.
Vis hele sitatet...
Dette er handwaving. Kor skal innhaldet komme fra?
Sitat av FrodeS Vis innlegg
Så la meg stille DERE et spørsmål. Er alle mennesker enige med dere i at dagens web er perfekt? Er det bra at web'en fylles opp med rasisme/hatprat, overgripere på jakt etter barn, svindlere, kattevideoer, salg av brukerinformasjon og politisk manipulasjon? Isåfall skal jeg kaste inn håndkle.
Vis hele sitatet...
Nei, og det er stråmann og falsk dikotomi frå di side. At det er problemer med www vil ikkje sei at det ikkje er problemer med din ide, og det vil heller ikkje sei at din ide vil fungere.
Sitat av FrodeS Vis innlegg
Selv om DERE er fornøyd med dagens web er det millioner av mennesker som IKKE er det. De hater Facebook (av mange grunner), de hater Youtube pga all spam'en. De hater Google for alle irrelevante resultater, de hater Instagram (av ulike grunner) og de hater Twitter (også av mange grunner).
Vis hele sitatet...
Men det vil ikkje sei at dei vil like ditt alternativ betre. T.d. er svært mange altrightere opprørte over det dei opplever som sensur frå big tech. Du vil ha endå meir omfattande sensur. Eg trur ikkje du vil gjere den gruppa til lags...
Sitat av FrodeS Vis innlegg
Igjen, jeg kom hit for å treffe mennesker som har kompetanse innen IT. Nå innser jeg at tråden ikke ble så konstruktiv som jeg hadde håpet (og trodd). Kanskje jeg burde tatt den over på en plattform hvor folk er mindre opptatt av å slakte og mer opptatt av å hjelpe til med ideer og forslag.
Vis hele sitatet...
Nei, problemet er at ideen din er totalt dødfødt, og kan avskrivast som dødfødt, fordi du maksimalt vil få fire brukarar.

Akkurat no framstår planen din omlag slik:
1. Lag teknisk overlegen platform.
2. ???
3. Profit.

Problemet er at du har ikkje greit å forklare kva #2 består i. Du har vifta det vekk med at du skal ha meir innhald enn tilgjengeleg på dagens vev - ein påstand som er direkte latterleg.
Sist endret av vidarlo; 20. september 2020 kl. 16:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
FrodeS:
Du sa innledningsvis at du etterlyste folk som "tenker utenfor boksen" - gratulerer, du har fått detaljerte tilbakemeldinger fra flere. Problemet med folk som tenker utenfor boksen er at de kan finne på å ikke like den boksen du vil at de skal tenke i. Det er det som har skjedd her. Det du trenger for å lykkes med denne planen er ikke anarkistisk anlagte teknokrater, men sauer. Lettlurte fjols som jatter med! Hvis du greier å finne en rik sucker med investeringskåthet og fascistiske nykker, og deretter mekke ihop en fancy powerpointpresentasjon som overbeviser ham om å kaste penger på prosjektet ditt, så skal jeg ikke utelukke at du kan gå i pluss med galskapen.
Sitat av FrodeS Vis innlegg
1: Folk laster hele tiden ned programvare. Hvorfor skulle de ikke laste ned en browser for å få tilgang til mer innhold?
2: Jeg er ikke mer diktator enn personen(e) som startet Freak.no. Der også sitter det noen og bestemmer hva som er bra og hva som er dritt.
3: De første to årene vil det nok være lite innhold og få brukere, ja.
4: Inntjeningen vil komme i form av annonser. Jo flere brukere, jo mer inntjening. I begynnelsen veldig lite.
5: Hele web'en vil bli bygget på et sosialt nettverk som grunnmur. Egen søkemotor og egen "Youtube" (uten junk)
6: Jeg bestemmer ikke hva som er dritt. Hva som er dritt finnes det fasitsvar på. Dritt definerer jeg som innhold som ikke har reell verdi. Det tror jeg de fleste gjør. Jeg kunne nevnt mange eksempler.
7: Web'en vil ikke ha MER innhold enn dagens, men større kvalitet på innhold.
8: Jeg kom faktisk hit for å FÅ råd og veiledning, men det virker som dere er mer ute etter å slakte ideen.

Så la meg stille DERE et spørsmål. Er alle mennesker enige med dere i at dagens web er perfekt? Er det bra at web'en fylles opp med rasisme/hatprat, overgripere på jakt etter barn, svindlere, kattevideoer, salg av brukerinformasjon og politisk manipulasjon? Isåfall skal jeg kaste inn håndkle.

Selv om DERE er fornøyd med dagens web er det millioner av mennesker som IKKE er det. De hater Facebook (av mange grunner), de hater Youtube pga all spam'en. De hater Google for alle irrelevante resultater, de hater Instagram (av ulike grunner) og de hater Twitter (også av mange grunner).

Snu litt på dette med annonsører. Hvorfor skulle de IKKE ønske å annonsere på en annen plattform hvor deres annonser ikke drukner i tusenvis av konkurrerende annonser?

Igjen, jeg kom hit for å treffe mennesker som har kompetanse innen IT. Nå innser jeg at tråden ikke ble så konstruktiv som jeg hadde håpet (og trodd). Kanskje jeg burde tatt den over på en plattform hvor folk er mindre opptatt av å slakte og mer opptatt av å hjelpe til med ideer og forslag.
Vis hele sitatet...

1: Jeg tror neppe folk flest laster ned programvare, spesielt ikke fra en som er overbevist om at han er den nye vinen og skal få folk til å bruke en temmelig sensurt og lukket plattform for sosial interaksjon. Det blir en langt større terskel for å folk å måtte finne dine programvare, når de har funnet programvaren må de vurdere om de skal stole på et program fra deg. Er du til å stole på? Ideen din fremstår for meg litt totalitær. Du er i mine øyne ikke den nye vinen men heller nord-korea 2.0.

2: Ja du er jo det. For ikke bare skal du begrense kommentarer du skal faktisk diktere innholdet. Og du er faktisk gær'n nok til å fjerne kattevideoer. De mest sette videone det siste tiåret. Bare fordi du er blitt lei. Det sier vel egentlig mye om både deg og ideen? Du sier du ikke er diktator, men tankene du fremmer viser for meg at det er akkurat det du drømmer om.

3: Lite brukere bare de to første årene? Du tror at etter et par år så strømmer folk til et diktatorstyrt nett som skal drive sensur, krever tilgang på kildekode og som velger hva som er akseptert innhold helt etter egne personlige meninger?

4: Jaha? Men vil det bli brukere nok til fange interessen fra annonsørene? Det er kritisk masse som er problemet, ikke annonsørene. Ja bortsett fra at du tenker å være svært selektiv på hva annonsører kan reklamere for. Dvs at de største ad-plattformene alt er utelukket fra ditt nett og de må da lage en egen løsning som passer din standard for reklame. Igjen ikke bare forlanger du at brukerne må stole på deg og laste ned din programvare for å få tilgang, men også betalende annonsører må faktisk skreddersy løsningen for å nå ut til ditt marginale nett. Blir det ikke veldig enkelt som annonsør å bare tenke, fuck that? De må bruke penger, tid og binde opp ressurser for å lage noe du aksepterer helt uten å vite om de noengang vil tjene inn de pengene. Skeptisk.

5:Sosialt nettverk sier. Men med masse sensur, slik at du faktisk utelukker selv mennesker som bare elsker katter. De er sikkert irriterende de kattevideoene, men det virker som en overreaksjon. Søkemotoren vil vel få en relativt enkel jobb tenker jeg, fare for at det blir svært lite innhold å indeksere. Har du forresten tenkt på hvordan du skal vekte innhold og hva som fører til høyere treff? Igjen - du tror du løse et problem men i realiteten skaper du større problemer enn du løser.

Du ser på ditt nett som noe alle vil elske å være en del av - men kanskje passer det egentlig bare for deg? Din algoritme for vekting av søk vil være helt annerledes enn google. Og de som skal produsere innhold vil kanskje bruke måneder eller år på å finne ut hvordan de kommer høyt opp. Selv om google skifter nå og da så er det veldig mange som har lagt ned veldig mye tid på SEO og som dermed klarer å få treff via google til sitt nettsted og til sitt innhold.

Din egen youtube? Her begynner det fort å dra seg til både mtp fysisk plass, maskinvare og lagringsplass. Om du begynner å få noe innhold, hvordan skal du greie å utvide raskt nok til at du unngår lag? Og hvorfor skal produsenter av innhold velge FroTube fremfor youtube? Sjansene for at det når bredt ut er jo størst på youtube. Og om de nå tar sjansen og publiserer hos deg så glipper kanskje annonsekroner fordi du har definert hva som er oppbyggelige annonser.

6: Jo det er jo du som sier det skal være knallhard kontroll på innhold. Og du vil ikke tillate dritt. Kina og nord-korea og noen i midtøsten er også gode på akkurat det, å definere hva som er dritt. Hva er den universale definisjonen på dritt? Ordboken hadde ingenting.....

7: Hvordan skal du få høyere kvalitet på innhold på et marginalt nett med få brukere som du styrer med jernhånd og kadaverdisiplin?

8: Jeg tror faktisk alle som har postet i tråden ønsker å hjelpe, men du reagerer jo på en veldig merkelig måte for en som faktisk søker hjelp. Det virker mer som om du søker bifallere, folk som kan bukke dypt av respekt for din store ide, heller enn at du ønsker kritiske innspill, eller forslag på hva som blir vanskelig eller hvorfor noen av ideene dine må revurderes. Du har fått så mange svar, og du tar alt som person angrep, men det er jo ikke det. Det er bare at du føler det sånn. Det er planen din som er urealistisk slik du fremstiller den.

Lykke til med ideen, om du faktisk leser tråden et par ganger til, tar en mental notis på svarene du har fått også setter deg ned og ser på hva du kan endre på så er du kanskje kommet lengre enn om du velger å se på svarene som at de er skrevet for å slakte ideen.

Ja også var det jo en ting til. Dette med penger. Hvordan skal du få midler til å skape dette? Uten brukere og uten innhold? Og vil noen i det hele tatt støtte opp om en lukket nett som driver sensur?
Sist endret av _abc_; 20. september 2020 kl. 17:59.
Sitat av FrodeS Vis innlegg
5: Hele web'en vil bli bygget på et sosialt nettverk som grunnmur. Egen søkemotor og egen "Youtube" (uten junk)
Vis hele sitatet...
Sitat av FrodeS Vis innlegg
4: Inntjeningen vil komme i form av annonser. Jo flere brukere, jo mer inntjening. I begynnelsen veldig lite.
Vis hele sitatet...
Hmm...

Uansett.. Det du ser etter er å sette opp et eget nettverk. Det kan du gjøre med VPN. Kun autoriserte brukernavn / passord kan få koble seg til. Brukernavnene er knyttet til enkeltpersoner med verifisert ID. Noe sånt.

Innenfor dette VPN-nettverket har du web-server og en DNS-server. Web-serveren er på en IP-adresse i VPN-nettverket ditt, og DNS-serveren kan resolve domenenavn mot den lokale IP-adressen til webserveren.

Bare så det er sagt; Jeg er helt enig med resten av de som har skrevet i tråden. Ønsker deg lykke til!
Sist endret av Stingray; 20. september 2020 kl. 18:23.
Trådstarter
26 4
Sitat av ruskelusk Vis innlegg
Når det gjelder underholdning så er det jo helt subjektivt hva som har reell verdi.

Hva snakker du om når du skriver om spam på Youtube? Det du ser på forsiden der er jo basert på hva du og andre som liker det samme som deg har likt.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke bare om underholdningsbiten.

Youtube er mer enn hva som dukker opp på forsiden.

Jeg har prøvd å svare på spørsmålene deres etter beste evne, men jo flere svar jeg kommer med, jo flere spørsmål kommer det. Noen mer seriøse enn andre. Det meste jeg sier blir vridd og vrengt på. Enten er det for å ha det gøy eller så er det fordi noen ØNSKER å være kvalm.

Noen, ikke alle, av de kommentarene som kommer er direkte forsøk på å latterliggjøre meg og ideen min; noe jeg overhodet ikke gidder å forholde meg til.

Takker for oppmerksomheten.
Sist endret av FrodeS; 20. september 2020 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FrodeS Vis innlegg
Noen, ikke alle, av de kommentarene som kommer er direkte forsøk på å latterliggjøre meg og ideen min; noe jeg overhodet ikke gidder å forholde meg til.
Vis hele sitatet...
Kanskje du kan vise til dei kommentarane? Det er mykje kritikk av planen din, men ganske mange argumenterer grundig for kritikken, og direkte latterliggjering har eg ikkje sett.

Det er åpenbart meir komfortabelt å vere omgitt av heiagjeng. Men ofte er det bedre å få dårlige idear torpedert før du legg ned innsats i dei.
Trådstarter
26 4
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kanskje du kan vise til dei kommentarane? Det er mykje kritikk av planen din, men ganske mange argumenterer grundig for kritikken, og direkte latterliggjering har eg ikkje sett.

Det er åpenbart meir komfortabelt å vere omgitt av heiagjeng. Men ofte er det bedre å få dårlige idear torpedert før du legg ned innsats i dei.
Vis hele sitatet...
Kritikk har jeg ingenting imot; tvert imot. Men når jeg føler meg latterliggjort og bombardert av [tydelige] ikke-konstruktive kommentarer blir jeg veldig oppgitt.

Er det noe jeg IKKE fordrar, så må det være "rævslikkere" (for å si det på godt norsk).

Jeg er klar over at ideen min virker helt idiotisk. Kanskje jeg burde lage en webside hvor den blir presentert i detalj. Eventuelt et hundresiders PDF-dokument.

PS: Kan noen slette denne tråden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FrodeS Vis innlegg
Er det noe jeg IKKE fordrar, så må det være "rævslikkere" (for å si det på godt norsk).
Vis hele sitatet...
Det er litt ironisk, ettersom det er nettopp det du etterspør gjennom heile tråden.
Trådstarter
26 4
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er litt ironisk, ettersom det er nettopp det du etterspør gjennom heile tråden.
Vis hele sitatet...
Igjen vrir du på det jeg sier. Jeg etterspør kompetanse og konstruktive råd om hvordan det kan gjøres.
Sitat av FrodeS Vis innlegg
Igjen vrir du på det jeg sier. Jeg etterspør kompetanse og konstruktive råd om hvordan det kan gjøres.
Vis hele sitatet...
Det har du jo fått flere svar på.
Fork en open source browser og hardkode inn dns eller vpn.

Men for å få dette til å skalere trenger du veldig mye penger, både for intrastruktur og personell.

Kanskje bare begynne på nettsiden og den 100-siders pdfen først som sist?
Investorer vil forvente at det er på plass før de i det hele tatt gidder snakke med deg, og det vil bli lettere å forklare hele opplegget for oss også.
Sist endret av Goophy; 20. september 2020 kl. 21:10.
Trådstarter
26 4
Sitat av Goophy Vis innlegg
Det har du jo fått flere svar på.
Fork en open source browser og hardkode inn dns eller vpn.

Men for å få dette til å skalere trenger du veldig mye penger, både for intrastruktur og personell.

Kanskje bare begynne på nettsiden og den 100-siders pdfen først som sist?
Investorer vil forvente at det er på plass før de i det hele tatt gidder snakke med deg, og det vil bli lettere å forklare hele opplegget for oss også.
Vis hele sitatet...
Takker for konstruktiv kommentar (ikke sarkastisk). Jeg er klar over at det kreves mye penger, dog det meste vil gå til utvikling i starten. Ingen vits i et datasenter til et ni-sifret beløp i starten.

Jeg ER begynt på både webside og PDF. Men samtidig som jeg jobber med det ønsket jeg å få tilbakemeldinger på ideen, samt kanskje komme i kontakt med kompetente folk som kunne hjulpet til med teknisk kunnskap etc, men innser nå at Freak.no mest er en hangout for halv-kriminelle inidivider som føler seg bedre når de får tråkke andre ned i gjørmen. Har lest mye av det som befinner seg på forumet og jeg er ikke den første som utsettes for slakt.

Er det noen funksjoner for å slette tråder man selv har startet?
Ohh. Først spør du om hjelp, så spør du om innspill og du får mange innspill men klager over slakt og at folk er slemme mot deg. Så stempler du hele bruket som en gjeng med kriminelle tapere. Du verden for en sympatisk kar du er. Og det som er trist for deg er jo at du ikke evner å se at du det er du selv som støter bort folk som kunne hjulpet deg eller som kunne bidratt til å få selve grunnideen din litt mer ned på et nivå som kan være håndterbart. Du velger heller å flame de som forsøker å bidra og henger både forumet og brukerne ut som latterlige tapere og kriminelle.

Helt ærlig, om du virkelig ønsker innspill av substans som kan bidra positivt til deg og prosjektet ditt så må det være å legge ned nødvendig antall timer til å reflektere over hvordan du fremstår, hva du kan gjøre annerledes neste gang du pitcher en ide eller ønsker å få bidrag. For du kan ikke være den eneste som går i takt vel? Start der, tenk over hvordan du kommuniserer til andre mennesker, og ikke minst hva du faktisk sier. Store ideer er flott. Men så store ideer at du før eller siden trenger hjelp, enten med kompetanse, flere hender eller i form av kapital det krever faktisk at du evner å snakke med mennesker uten å fordømme, og uten å havne i en situasjon hvor du ender opp butthurt og tar alt som blir sagt som personlig kritikk. Men mindre innlegg i tråden er slettet så ser jeg ikke at det er kritikk av deg, kritikken som rettes er mot selve ideen, at folk mener du ikke har tatt inn over deg hvor enormt personellkrevende din ide vil bli og ikke minst omfanget av kostnader både i forbindelse med utvikling og ikke minst drift, moderering, og leie av hardware og lagring. Flere av de som har kommentert i tråden er IT folk, sikkert med både bred erfaring fra ymse prosjekter, utvikling, drift etc. Du velger heller å gå i forsvarsposisjon og blir så butthurt fremfor å lytte til hva som blir sagt eller forsøke å drille ned i tankene deres med å stille motspørsmål, eller argumentere for ditt syn. Også runder du av med å henge ut samtlige brukere og selve forumet. Helt ærlig, du må gjerne poste andre plasser på nett, men jeg tror kanskje ikke du få svar du ønsker andre plasser heller, men mindre du justerer egne tanker, handlinger og finpusser kommunikasjons skillsa.

Om du ikke gjør noe med måten du fremstår på så tror jeg du vil få en vrien tid fremover, uansett prosjekt som blir større enn at du kan drifte og utvikle det helt selv og antakelig også i en jobbsituasjon.
Sist endret av _abc_; 21. september 2020 kl. 03:49.
Sitat av FrodeS Vis innlegg
Selv om DERE er fornøyd med dagens web er det millioner av mennesker som IKKE er det. De hater Facebook (av mange grunner), de hater Youtube pga all spam'en. De hater Google for alle irrelevante resultater, de hater Instagram (av ulike grunner) og de hater Twitter (også av mange grunner).
Vis hele sitatet...
Det fine med det eksisterende internett er at om jeg ikke liker en tjeneste kan jeg velge noe annet. Jeg slipper å bruke et annet program, jeg bruker gode gamle Firefox og oppsøker et alternativ.

Jeg tror du heller burde satset på et eget sosialt nettverk/forum der du kan sette reglene og samle likesinnede, så får du heller ta steget videre om du samler en solid brukermasse.

Og ja, du fikk nok mer motstand enn du håpet på. Men du tar ikke innover deg dette noe særlig. Hvilke tanker har du rundt f.eks serverplass? Siden du skal ha tilgang til all kildekode må alle nettsider ligge på servere du kontrollerer. Mange språk kan brukes til å skrive backend-koden, skal alle disse støttes? Nettsiden min bygges automatisk når jeg pusher til git, får jeg dette på ditt internett og? Kan jeg laste opp 4K-dronevideoer i "youtube"?
Sitat av FrodeS Vis innlegg
samt kanskje komme i kontakt med kompetente folk som kunne hjulpet til med teknisk kunnskap etc,
Vis hele sitatet...
Et forum er ikke rette stedet for det.

Det prosjektet her vil kreve veldig mye utvikling, selv i den initielle fasen, for å få på plass basic funksjonalitet i en infrastruktur som skalerer.

Du bør nok skrive en detaljert prosjektplan og sende det ut på anbud til en del store konsulenthus. Tror ikke dette er noe du får med deg folk til å gjøre gratis på hobbybasis.
Nå har jeg sletta unna noen personangrep som var litt i overkant, og jeg ser gjerne at det ikke blir flere.
Litt i overkant etter mine definisjoner av personangrep, åpenbart. Jeg skal ikke være så arrogant å påstå at jeg besitter noen allmenngyldig fasit. Normene for denne konkrete lille avkroken av det åpne internettet har jeg imidlertid ganske god koll på, og de normene tilsier at det nå begynner å bikke litt over for enkelte. Derfor foreslår jeg at vi nå alle tar det litt mer forsiktig og revurderer ethvert utsagn én ekstra gang før det postes.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. september 2020 kl. 12:44.
FrodeS: Det som er fint ved at du lufter idéen din her, er at du får påpekt spørsmål som du er nødt til å besvare (for din egen del), for å sikre deg om å unngå å legge tid og ressurser i et prosjekt som er dødfødt. For all del, det kan hende det teoretisk sett er mulig å skape et digitalt utopi, men da er en minste forutsetning at du klarer å overbevise folk som faktisk er villige til å lytte til hva du sier. Hittil så virker det mer som at du har bestemt deg for at dette prosjektet er en god løsning, til tross for at du ikke kan besvare fundamentale forutsetninger for at prosjektet skal kunne lykkes.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Du kan vær sikker på att jeg ikke ville blitt med på din plattform dersom den er reklamefinansiert. Man burde jo få betalt for å kaste vekk tiden sin med reklame.
Der finnes slikt som lbry, hvor man får kryptovalutta for å bruke tjenesten. Kanskje det hadde vert en ide?. Gi folk betalt å ikke ta betalt.

Du får jo betalt med å se statistikk over andres bruks mønster på tjenesten din.
Eller mer kryptovalutta en de andre

Ville ikke forket en browser. Jeg ville vel bare brukt Electron?, ikke att det er bra men det er enkelt.
Sist endret av Alphanio; 21. september 2020 kl. 14:51.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Ville ikke forket en browser. Jeg ville vel bare brukt Electron?, ikke att det er bra men det er enkelt.
Vis hele sitatet...
Electron er jo hovedsakelig Chromium, ved å bruke det må du lage hele browser-guiet selv. Da må det være enklere å forke chromium og få gui med på kjøpet.
Nå klarer jeg ikke lenger å finne noe informasjon om det, men en gang på tidlig 2000ish-tall var det noen som laget et alternativt internett ved hjelp av egen browser. Det de gjorde var å lage en ny http-protokoll (les kopiere, og endre) og sette nettleseren til bare å takle den. Mulig den het myTTP eller noe slikt. Alt innholdet ble servert ut gjennom den samme protokollen. Meningen med dette var å lage et barnesikkert internett uten porno og alle da andre fæle tingene (det var et "kristent" prosjekt).

Det lille jeg støtte på gikk ikke særlig bra pga drama mellom forskjellige kirkelige grupperinger, men rent teknologisk sett virket det fint. Benytte seg av eksisterede tekonologi med nytt navn som hindret kompablitet med resten av nettet. Så lenge du kontrollerer serverene som har innholdet så går ting greit.
Trådstarter
26 4
Sitat av Yochi Vis innlegg
Det fine med det eksisterende internett er at om jeg ikke liker en tjeneste kan jeg velge noe annet. Jeg slipper å bruke et annet program, jeg bruker gode gamle Firefox og oppsøker et alternativ.

Jeg tror du heller burde satset på et eget sosialt nettverk/forum der du kan sette reglene og samle likesinnede, så får du heller ta steget videre om du samler en solid brukermasse.

Og ja, du fikk nok mer motstand enn du håpet på. Men du tar ikke innover deg dette noe særlig. Hvilke tanker har du rundt f.eks serverplass? Siden du skal ha tilgang til all kildekode må alle nettsider ligge på servere du kontrollerer. Mange språk kan brukes til å skrive backend-koden, skal alle disse støttes? Nettsiden min bygges automatisk når jeg pusher til git, får jeg dette på ditt internett og? Kan jeg laste opp 4K-dronevideoer i "youtube"?
Vis hele sitatet...
Ideen min er veldig mye mer enn jeg har nevnt her, og det er vrient å få med seg alle detaljer i et foruminnlegg.

Serverplass vil det jo kreves enorme mengder av dersom brukermassen blir stor og det blir mye opplasting av video og annet som er ressurskrevende, men jeg har ikke problemer med kapitalen; den skal jeg klare å reise. Iallfall en god del av den slik at jeg kan få det startet.

Jeg ser for meg en egen Github-klone som har de samme funksjonene som dagens Github har; selv om jeg ærlig talt ikke er i stand til å lage noe slikt selv. Men det er på bl.a slike områder jeg ønsker å betale for utvikling.

Ja, såklart du kan laste opp 4K-videoer, men i begynnelsen måtte det nesten være en begrensning i hvor høy oppløsning videoer kan ha, iallfall frem til alt er oppe og går. Siden en 4K video vil ta like mye ressurser som X antall videoer i 720/1080 (uten å uttale meg for skråsikkert).

Du har nok rett i at jeg kanskje burde startet i det små, noe jeg vurderer seriøst nå. Selv om det virker som om jeg ikke tar kritikken innover meg skikkelig, gjør jeg det. Kanskje mer enn du ville trodd. OG jeg beklager veldig dersom jeg har opptrådt ufint eller aggressiv.

Ja, jeg ønsker å etablere en egen "serverpark" med alt som trengs av load balancing etc. Angående infrastrukturen og "styringssystemer" (kom ikke på et bedre ord) i seg selv er jo det meste allerede "oppfunnet" og web'en kan vel således bygges oppå den.

Sitat av Goophy Vis innlegg
Et forum er ikke rette stedet for det.

Det prosjektet her vil kreve veldig mye utvikling, selv i den initielle fasen, for å få på plass basic funksjonalitet i en infrastruktur som skalerer.

Du bør nok skrive en detaljert prosjektplan og sende det ut på anbud til en del store konsulenthus. Tror ikke dette er noe du får med deg folk til å gjøre gratis på hobbybasis.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at det er et gigantisk prosjekt som krever mange hoder og ressurser.

Som jeg sa tidligere så er jeg begynt på en presentasjon av prosjektet i mer detalj.

Det var aldri min mening å få personer til å hjelpe til med å bygge noe slikt uten å få betalt for det.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nå har jeg sletta unna noen personangrep som var litt i overkant, og jeg ser gjerne at det ikke blir flere.
Litt i overkant etter mine definisjoner av personangrep, åpenbart. Jeg skal ikke være så arrogant å påstå at jeg besitter noen allmenngyldig fasit. Normene for denne konkrete lille avkroken av det åpne internettet har jeg imidlertid ganske god koll på, og de normene tilsier at det nå begynner å bikke litt over for enkelte. Derfor foreslår jeg at vi nå alle tar det litt mer forsiktig og revurderer ethvert utsagn én ekstra gang før det postes.
Vis hele sitatet...
Godt sagt. Jeg er helt enig og jeg skal selv også skjerpe meg da jeg innser at jeg selv har vært for aggressiv; til og med frekk. Beklager.

Sitat av simchris Vis innlegg
FrodeS: Det som er fint ved at du lufter idéen din her, er at du får påpekt spørsmål som du er nødt til å besvare (for din egen del), for å sikre deg om å unngå å legge tid og ressurser i et prosjekt som er dødfødt. For all del, det kan hende det teoretisk sett er mulig å skape et digitalt utopi, men da er en minste forutsetning at du klarer å overbevise folk som faktisk er villige til å lytte til hva du sier. Hittil så virker det mer som at du har bestemt deg for at dette prosjektet er en god løsning, til tross for at du ikke kan besvare fundamentale forutsetninger for at prosjektet skal kunne lykkes.
Vis hele sitatet...
Ser at jeg må være i stand til å besvare spørsmål og jeg har prøvd så godt jeg kunne,men jeg har blitt revet med litt for mye. Det er nok meg selv som er problemet; kanskje jeg er for arrogant til å innse at jeg har tatt meg vann over hodet. Kanskje jeg allerede har bestemt meg for at ideen er god og dermed har fått på meg noen skylapper uten å være klar over det.

Kanskje jeg har lært mer enn jeg kom hit for. Ikke bare om hvor innfløkt ideen min egentlig er, men også at jeg selv kan forbedre måten jeg kommuniserer på.

Sitat av Alphanio Vis innlegg
Du kan vær sikker på att jeg ikke ville blitt med på din plattform dersom den er reklamefinansiert. Man burde jo få betalt for å kaste vekk tiden sin med reklame.
Der finnes slikt som lbry, hvor man får kryptovalutta for å bruke tjenesten. Kanskje det hadde vert en ide?. Gi folk betalt å ikke ta betalt.

Du får jo betalt med å se statistikk over andres bruks mønster på tjenesten din.
Eller mer kryptovalutta en de andre

Ville ikke forket en browser. Jeg ville vel bare brukt Electron?, ikke att det er bra men det er enkelt.
Vis hele sitatet...
Angående reklamefinansiering går det jo an å ha en slags VIP-løsning hvor man kan betale X antall kroner for å slippe reklamen (?)

Har også tenkt på et slags poengsystem hvor man får poeng for "ditt og datt". Poeng som man kan bruke til noe. Eller eventuelt koble det hele opp mot en ny kryptovaluta; eventuelt bygge inn en egen valuta. Eventuelt at poengene ER valuta. Dette var bare høylytt grubling

Er ikke Electron kun for å utvikle for desktop? I en tid hvor så mange bruker mobiltelefon ville det jo vært ødeleggende å ikke latt dem også få bruke det. Jeg har ikke inngående kjennskap til Electron, kun litt, og vet ikke hvorvidt det kan brukes til å lage en bra browser.

Sitat av lumbricus Vis innlegg
Nå klarer jeg ikke lenger å finne noe informasjon om det, men en gang på tidlig 2000ish-tall var det noen som laget et alternativt internett ved hjelp av egen browser. Det de gjorde var å lage en ny http-protokoll (les kopiere, og endre) og sette nettleseren til bare å takle den. Mulig den het myTTP eller noe slikt. Alt innholdet ble servert ut gjennom den samme protokollen. Meningen med dette var å lage et barnesikkert internett uten porno og alle da andre fæle tingene (det var et "kristent" prosjekt).

Det lille jeg støtte på gikk ikke særlig bra pga drama mellom forskjellige kirkelige grupperinger, men rent teknologisk sett virket det fint. Benytte seg av eksisterede tekonologi med nytt navn som hindret kompablitet med resten av nettet. Så lenge du kontrollerer serverene som har innholdet så går ting greit.
Vis hele sitatet...
Jeg vet (takket være en av dere) at AOL kom opp med noe lignende. Gjorde et kjapt søk på myTTP men fant ikke noe. Men en av tankene mine er absolutt å gjøre det sikkert for barn og hindre pedofile i å utføre online overgrep. Akkurat i detaljer hvordan det kunne gjøres er jeg ikke sikker på, men iallfall grundig opplysning til de barna som bruker tjenesten. Men porno i seg selv er fullt lovlig og jeg ville ikke sensurert noe som var lovlig selv om jeg selv er/var imot det. Men så igjen er porno ekstremt ressurskrevende; noe som overhodet ikke kunne vært mulig i en spe begynnelse. Men så igjen, pornobrukere er ikke min prioriterte brukergruppe

Noe kristent internett har jeg ikke planer om. Ei heller vil jeg sensurere ting bare fordi jeg selv er uenig. Jeg er faktisk FOR ytringsfrihet, men ikke mobbing og rasisme. Jeg har selv blitt mobbet i barndommen og vet hvor vondt det er. Og når jeg ser hvordan noen barn blir mobbet på sosiale medier (og andre steder online) vil jeg gjøre noe for å komme det til livs.
Sist endret av FrodeS; 21. september 2020 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå var det ikke mest om hvem som drev dette alternative internettet, men den teknologiske løsningen de hadde brukt. Hvis du skal hindre www å lekke inn i ditt system, må det nesten være slik at en lenke eller annet innhold til feks http://freak.no ikke går noen steder (eller http/https). Det jeg så den gang da virket helt flytende, man kunne surfe på de sidene som fantes og ikke noe annet. De hadde laget to løsninger på dette, en browser og en proxyserver for større nettverk der kun IE ble brukt (skoler etc).

Eksakt hva de hadde gitt protokollen som navn er det som sagt 20ish år siden, så jeg husker ikke og kan dermed ikke søke opp så veldig mye.
Hvis du skal lage en internett noe form for "bad opinions" så må du enten ha en _skikkelig_ bra AI som fjerner 99.9% av det du ikke ønsker eller så må du ansette folk for å manuelt reviewe alt som blir lastet opp. Lar seg ikke gjøre.
Trådstarter
26 4
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Nå var det ikke mest om hvem som drev dette alternative internettet, men den teknologiske løsningen de hadde brukt. Hvis du skal hindre www å lekke inn i ditt system, må det nesten være slik at en lenke eller annet innhold til feks http://freak.no ikke går noen steder (eller http/https). Det jeg så den gang da virket helt flytende, man kunne surfe på de sidene som fantes og ikke noe annet. De hadde laget to løsninger på dette, en browser og en proxyserver for større nettverk der kun IE ble brukt (skoler etc).

Eksakt hva de hadde gitt protokollen som navn er det som sagt 20ish år siden, så jeg husker ikke og kan dermed ikke søke opp så veldig mye.
Vis hele sitatet...
Om browser'en benytter en dedikert DNS-server så vil vel ikke f.eks "freak.no" resolve uansett dersom den ikke er oppført i DNS-serveren...?

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hvis du skal lage en internett noe form for "bad opinions" så må du enten ha en _skikkelig_ bra AI som fjerner 99.9% av det du ikke ønsker eller så må du ansette folk for å manuelt reviewe alt som blir lastet opp. Lar seg ikke gjøre.
Vis hele sitatet...
Hehe...det ville vært ganske mange som satt og klikket seg ihjel for å fjerne spam, ja. Så en AI er vel kritisk; eventuelt en kombo med AI og mennesker for å ikke slette noe som egentlig ikke skulle slettes og omvendt.

Jo mer jeg tenker på dette prosjektet, jo mer innser jeg at det hele muligens er som den første kommentaren lød:

"En utopisk ønskedrøm som ikke har sjanse til å bli realisert."
Sist endret av FrodeS; 22. september 2020 kl. 05:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reklame forsøpler nettet for mange brukere, andre unngår det meste eller alt av reklame. Youtube er til tider en runkering det gjester resirkuleres eller finner andre måter å utforske algoritmen til youtube. Også har vi jo sosiale medier, ja jeg skal ikke engang kommentere det tror jeg, og alle mer eller mindre obskure hangouts som feks freak.no or worse

Mye er galt med internett, det er mye søppel der, spekulativ reklame og selv om vi alle bruker det hver dag så gjør også alle kyniske mennesker det. Så det må jo bare bli endel galskap på nett. Sålangt tror jeg vi er helt enige ts. Det vi ikke ser likt på er hvordan opplevelsen blir bedre. For min del blir opplevelsen bedre ved at jeg styrer unna det jeg opplever som dritt. Noe jeg ikke ønsker å se, lese om eller bli påvirket av, vel da oppsøker jeg ikke slike plasser på nett. Det har virket greit nok i alle år. Og svært mange gjør akkurat det samme. Stenger ned reklamen, eller tar andre grep for å få mer av det man opplever som bra på nett og mindre av det man opplever som dritt. Siden alle folk er forskjellige, så vil en manns dritt være en annen manns gull. Filtrering av innhold, eller ennå værre sensur vil jo ikke gjøre brukerne smartere, eller gjøre noe med problemene. Det blir litt som å lukke øynene eller snu seg vekk om man noe ubehagelig på gaten når en går seg en tur. Voldsofferet som blir grisebanket av 3 voksne menn blir like skadet selv om du snur ryggen til elendigheten. Men ja, dagen din blir kanskje litt lettere. Men om alle tenkte slik, så hva skjer den dagen det er du som blir overfalt? Ingen hjelper deg, alle bare snur ryggen til? Jeg endrer heller ikke verden ved å være selektiv på hva jeg oppsøker på nettet, men jeg lever heller ikke i en illusjon at jeg skal gjøre nettet bedre for noen. Jeg er så snever at jeg tenker jeg må ha den opplevelsen på nett som er best for meg. Din plan må brenne av millioner eller milliarder av kroner for å filtrere innhold nett. Og det er ikke sikkert andre vil bruke det engang. For de vet jo også at det meste av søppel på nett kan man greit unngå helt på egen hånd.

Og da har jeg ikke engang tatt tak i det jeg føler kanskje er det største bøygen men modellen din. Et lukket nett kan brukes eller misbrukes. Et lukket nett vil jo være en fenomenal arena for påvirkning. Og det er ikke en bra ting.

Så handler det om kostnader. For å nå målene du har for det lukkede nettet så vil det kreve en helt enorm arbeidsstyrke. Bare rene lønnsutgifter vil raskt bli enorme. For gærningene som vaser rundt på det åpne nettet vil selvsagt raskt finne veien til ditt lukkede nett om det får nok brukere. Også må du jo faktisk betale for utvikling alt før første dag, du må ha klart infrastrukturen, et minimum av servere, plenty med lagring, redundans, etc.

Siden prosjektet egentlig ikke har noen som helst avgrensninger slik du har fremstilt det her i tråden så virker det som grunntanken er "et lukket nett som har bedre innhold, mer av alt det gode". Du ønsker forskjellige former for sosiale plattformer, du skal være både insta og face, youtube og alle forum. Bare bedre. Det er faktisk helt umulig. I det minste er det helt umulig fra dag 1.

Skal du faktisk gjøre noe slikt, så må du lage en skikkelig plan, ellers bare kaster du bort tiden din. Musk hadde en 3 trinns plan for Tesla. Tesla startet enkelt med å kjøpe roadsteren uten drivlinje. Så elektrifiserte de. Etter en nøye lagt plan så tok de inntekter fra førte trinn for å komme til neste trinn. Og det skal jo sies at Musk var faktisk milliarder når han kjøpte seg inn i Tesla. Så han hadde jo grei ryggdekning mtp på nødvendig kapital. Likevel har Tesla gjentatte ganger hentet inn penger fra investorer. Fordi alt koster penger. På 12-14 år har de greid å ble verdens ledende på el-bil. De har bygd opp en global organisasjon, med servicesentre og mannskap overalt. Og de har gjort mange ting parallellt.

Regner med at utgangspunktet ditt ikke er at du har "noen milliarder på bok". Om du drar en musk og bygger noe banebrytende så må du starte med en så liten del av planen at det faktisk blir gjennomførbart. Så kan du starte andre parallelle løp eller utvikle ting i forskjellige retninger når du har både investorer, kunnskapsrike ansatte, hardware, support og what not på plass.

Om du starter i liten nok skala og fokuserer alle energi, manpower og ressurser på en liten nok bit så er det en start. Før eller siden vil du nå et skjæringspunkt i planen hvor du finner hva som er mulig. Feks i forhold til å moderere brukernes innhold. Da har du kanskje funnet ditt kjerneområde som du fokuserer mest på. Det blir kanskje ikke et lukket nett, helt uten negativt innhold. Og det er også kanskje helt greit, men det du da har skapt kan likevel ha blitt noe som har nok brukere til at det blir lønnsomt, og at brukermassen vokser.
Sist endret av _abc_; 22. september 2020 kl. 10:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
26 4
Jeg også synes at reklame forsøpler internett, men dessverre er det nødvendig for å levere innhold med mindre man bruker en betalt modell. Men mye av reklamen er unødvendig da den promoterer ting kun et fåtall er interessert i. Om man blir selektiv med hva som kan annonseres for blir det ikke bare mer relevant for brukerne, men også mer attraktivt for annonsørene da deres annonser ikke drukner i andre. Men det vil føre til urettferdighet da det er mange nyetablerte (eller småbedrifter) som også er avhengig av å annonsere; det blir feil å nekte dem det.

Til syvende og sist ville det beste vært en betalt modell. Men da vil det igjen være en catch-22 i og med at ingen vil betale før det kommer verdifullt innhold for dem, og uten betalende brukere vil det ei heller være mulig å finansiere innhold.

Jeg ser at dere som er kritisk til ideen min har rett. Sier ikke at jeg vil gi det opp, men heller starte i det små. Faktisk vil jeg takke dere som har kommentert tråden. Selv om kritikken har vært hard til tider var det nødvendig.

Har kuttet ut ideen om en egen browser og vil heller lage en "web på web'en" med en hovedside og heller legge de forskjellige "nettstedene" under subdomener. F.eks "social.domene.com", "tube.domene.com" etc etc.

Jeg innser at det vil kreve store utlegg til utvikling, men jeg vil forbedre mine programmerings-evner selv også. Da kan jeg gjøre mye selv (men langt ifra alt). Kanskje det da vil bli mer fristende for andre å bidra; enten mot betaling eller på velvilje.

Går det til helvete har jeg iallfall gjort et tappert forsøk
Ja der du er nå tror jeg er et bra utgangspunkt for mange ideer. Ta ting ned på et håndterbart nivå, gjør så mye "grunt work" som mulig helt selv, både for å vise og inspirere både fremtidige ansatte, investorer og potensielle samarbeidspartnere. Jo mer du kan gjøre selv jo enklere blir det for deg å vise at du har faktisk så stor tro på ideen at du har lagt ned både tid og innsats på å lykkes. Og kommer du opp med en modell som flere stiller seg bak så skal du ikke se bort fra at andre kaster seg på og bidrar også med koding. Open source er ikke steindødt selv om det kanskje ikke tok av i den grad mange ønsket og håpet på tidlig 2000 tall. Kanskje kan du skape en delvis åpen løsning der du kan ta betalt for noe og kan ha en åpen modell? Det har vært utviklet mye software og nettløsning, portaler etc på den lesten. Men gjør grundig jobb når du velger modell for open source eller lager egen slik at du ikke utelukker evt fremtidig inntjening. Der er mange modeller å velge mellom.