Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 6651
Hei. Har prøvd å finne tester av dashboard kameraer til bruk i bil, men finner ikkje så mye info(alt for mye info) . Så tenkte å høre om d er noen her som har erfaring med det.
Det er noen punkter som er viktig
-Kamera foran og bak
- bevegelsedetektor evnt g sensor detektor. Bevegelse er vel tryggest?
-Enkel betjening av å finne igjen videoer.
-god video kvalitet
-veldig viktig at det skal gå ann å få med seg hendelser når bilen er parket. Herverk og sneie skader


Pris er ikkje så viktig så lenge egenskapene til produktet kan forsvares mot prisen.
Har sett på to kamerarer som det er stor forskjell på i pris.
BlackVue DR750S 2-kanals dashbordkamera
Og
DOD RC500S
Noen som har erfaring med desse? Ser dod kameraet har bare g sensor som parkeringsvakt. Om dette er tilstrekkelig vet eg ikkje.
Sist endret av norwegianhobo; 11. april 2020 kl. 12:22.
Viofo A129 sammen med deres hardwire kit. Den kobler du til i sikringsskapet i kupeen, da vet kameraet om tenningen er på eller av, og kan velge riktig modus. Husk at du må ha et heftig minnekort som tåler dashcam bruk og to videoer på en gang.

Det å koble til i sikringsskapet er enkelt i forhold til å trekke kabel til kamera bak. Man må demontere nær hele kupeen for å kunne skjule kabelen. Eventuelt kan du vurdere et enkelt dashcam bak, som ikke er koblet til kameraet foran men heller får strøm direkte fra en krets i bagasjerommet. Da trenger du kun å ta av dekselet på bagasjeluken for å finne strøm.
Grunnen til at jeg ikke har dashcam er fordi det er så utrolig mye styr med å sette det opp. Er det noen firma som gjør dette slik at man slipper å gjøre det selv?
Sitat av roybas Vis innlegg
Grunnen til at jeg ikke har dashcam er fordi det er så utrolig mye styr med å sette det opp. Er det noen firma som gjør dette slik at man slipper å gjøre det selv?
Vis hele sitatet...
Ja, det er nok bare å spørr hvilken som helst bilverksted. Det er noe dei burde få til, det er ikkje heksekunst med litt innsikt

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Viofo A129 sammen med deres hardwire kit. Den kobler du til i sikringsskapet i kupeen, da vet kameraet om tenningen er på eller av, og kan velge riktig modus. Husk at du må ha et heftig minnekort som tåler dashcam bruk og to videoer på en gang.

Det å koble til i sikringsskapet er enkelt i forhold til å trekke kabel til kamera bak. Man må demontere nær hele kupeen for å kunne skjule kabelen. Eventuelt kan du vurdere et enkelt dashcam bak, som ikke er koblet til kameraet foran men heller får strøm direkte fra en krets i bagasjerommet. Da trenger du kun å ta av dekselet på bagasjeluken for å finne strøm.
Vis hele sitatet...
Ingen problem for meg at d er litt styr med kabler frem og tilbake. Det er kosearbeid
. Men har sett at parkeringsvakt krever direkte kobling i sikringboks som du sier. Eg heller litt for den som elkjop selger. Blackveu 750.
Men leser litt mer før eg bestemmer meg.skal sjekke ut den du sendte.
Sist endret av norwegianhobo; 12. april 2020 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av roybas Vis innlegg
Grunnen til at jeg ikke har dashcam er fordi det er så utrolig mye styr med å sette det opp. Er det noen firma som gjør dette slik at man slipper å gjøre det selv?
Vis hele sitatet...
Mye styr? Er jo bare en sugekopp på frontruta og en kontakt i sigarettenneren.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Mye styr? Er jo bare en sugekopp på frontruta og en kontakt i sigarettenneren.
Vis hele sitatet...
Mange so ikke ønsker en dinglende ledning i frontruta i alle de årene man har bilen. Mange biler har også sigarettenner med permanent 12V, og da kan man kjøre batteriet flatt om vinteren om bilen står noen dager.

Sitat av roybas Vis innlegg
Grunnen til at jeg ikke har dashcam er fordi det er så utrolig mye styr med å sette det opp. Er det noen firma som gjør dette slik at man slipper å gjøre det selv?
Vis hele sitatet...
Det er rimelig rett frem om man kun ønsker dashcam foran. Under airbag emblemet på a-stolpende fleste biler er det en skrue. Løsner man den er det bare å trekke av stolpedekslet, det er holdt fast med klips. Kabelen dytter du opp under taktrekket i bilen og deretter kan du stripse den fast i de andre ledningene som går ned a-stolpen. De fleste biler har sikringsskap til vesntre ved føreren. Du kan tre kabelen inn dit uten å ta av flere deksler (kun dekslet til sikringsskapet).

Derifra kan man enten føre ledningen under dashbordet og koble i sigarettenneren, eller så kan man enkelt bruke en såkalt "add a fuse" som de selger på Biltema eller eBay for å få strøm til en USB-adapter.
Sist endret av Fekillix; 13. april 2020 kl. 18:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.