Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1442
Heisann Freaks! Min første post her på forumet, så skal prøve og holde det så relevant som mulig.


Casen er at jeg går nå VG3 påbygg, etter to år med Elektro + 1 fri år i mellom. Jeg fyller altså 20 år i år. Og har tenkt til å søke meg videre på skole om et par år igjen (1-2 maks). Så har jeg ikke vært verdens englebarn i forhold til karakterer også videre. Kom vell fram til sirka 30 poeng med alt fra 1 og 2. VGS, og ser at dette holder ikke hvis jeg vil gå offentlig skole i Akershus/Oslo, ettersom jeg vil studere informatikk av et slag. Men hørt noe om ekstra kurs/studium? Som kan gi ekstra poeng, som øker den totale mengden jeg har og søke med når dagen kommer.

Har jo selvfølgelig vurdert privat også, Westerdals, men prisen det vil koste er en utgift jeg helst vil unngå ettersom det finnes "gratis" alternativer.

Har folk noen erfaringer og tips til hva som kan gjøres, ses på? Eller burde jeg bare søke privat og ta støyten for den idioten jeg har vært og ikke gjort mer innsats i fagene ? (Gjør det forresten bedre dette 2. del av påbygs året, så vil få sterkere karakterer nå, men forstått det som at det ikke har noen stor innvirkning?)

Takk for svar.
Hvis du ikke er spesielt skoleflink nå, så vil du vel mest sannsynlig ikke prestere spesielt mye bedre hvis du evt. skal forbedre eller ta opp andre fag.

Anbefaler i grunn og søke med førstegangsvitnemål, da konkurrerer du med mye lavere karakterer og det er en mye større sjanse for å komme inn på studiet. Dette vitnemålet mister du etter å ha tatt opp fag, og etter å ha tatt høyere utdanning.
Trådstarter
10 0
Grunnen er mye det at jeg har gått vgs 45 minutter unna med bil, og derfor blitt en del fravær på grunn av bil problemer/jobb osv. Noe som har gjort så jeg har gått glipp av litt. Og vet det fra interesse at det blir bedre når jeg faktisk kan "velge" på den måten, og ikke gå et år med påbygg noe jeg føler jeg måtte tvinge meg selv til for å kunne gjøre noe videre.

Men ser hva du sier. Førstegangsvitnemål, forsvinner det hvis jeg avventer med å søke 1-2 år ?
Sitat av Marcus M. Vis innlegg
Grunnen er mye det at jeg har gått vgs 45 minutter unna med bil, og derfor blitt en del fravær på grunn av bil problemer/jobb osv. Noe som har gjort så jeg har gått glipp av litt. Og vet det fra interesse at det blir bedre når jeg faktisk kan "velge" på den måten, og ikke gå et år med påbygg noe jeg føler jeg måtte tvinge meg selv til for å kunne gjøre noe videre.

Men ser hva du sier. Førstegangsvitnemål, forsvinner det hvis jeg avventer med å søke 1-2 år ?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet så skal ikke det ha noe å si nei, så lenge du ikke begynner på videre studier eller tar opp fag.

Folkehøgskole kan du ta, da vil du bruke både førstegangsvitnemål og poengene du får fra FHS. Jeg er litt usikker siden du har gått elektro, men jeg mener du skal kunne ta f.eks påbygg, og fortsatt bruke vitnemålet - dette burde du spørre rådgiveren på skolen din om.

Trådstarter
10 0
Har tenkt til å høre!

Fikk høre noe om at hvis jeg søker nå før andre vitemål kommer, er det Førstegangs som gjelder. Venter jeg 1-2 år så er det slutt resultatet som gjelder. Så man blir usikker av veldig mye forskjellig info!

Men takker for svar, hvis andre har noe å spytte inn er det bare å skrive
Hva med førstegangstjeneste? Der vil du få muligheten til å ta opp fag(forbedre karakterer), samtidig som du opparbeider deg alderspoeng og studiepoeng for selve førstegangstjenesten. I sum en ganske god løsning om økt poengsum er målet. Gjør gjerne undersøkelser i forkant vedr tjenestested og stilling som er mest egnet for dette.
Sitat av Tihi Vis innlegg
Hvis du ikke er spesielt skoleflink nå, så vil du vel mest sannsynlig ikke prestere spesielt mye bedre hvis du evt. skal forbedre eller ta opp andre fag.

Anbefaler i grunn og søke med førstegangsvitnemål, da konkurrerer du med mye lavere karakterer og det er en mye større sjanse for å komme inn på studiet. Dette vitnemålet mister du etter å ha tatt opp fag, og etter å ha tatt høyere utdanning.
Vis hele sitatet...
Nuvel. Jeg fikk ekstremt dårlige karakterer og manglet karakterer fra mange fag da jeg gikk på VGS. Etter å ha tatt opp fag kom jeg inn på et meget velansett studium og tok en mastergrad med gode resultater, så man skal ikke undervurdere effekten av motivasjon. Om han er motivert og villig til å legge inn arbeidet går dette helt fint.

Du kan ta årsstudium eller et fullt år med åpne studier, f.eks, som vil gi deg noen studiepoeng (4 mener jeg å huske, men det må du nesten sjekke selv). Om du er taktisk velger du fag som teller mot graden du har lyst til å ta, og vips, så har du mye større sjanse for å komme inn på studiumet via samordna opptak, samtidig som du har dunket ut ett år med studier. I tillegg vil du muligens ha fått 2 stp i alderspoeng (avhengig av hvor gammel du er). Da er du seks poeng nærmere. Du kan også prøve å ta de "lette" fagene som privatist (historiefagene, religion, samfunnsfag, gym, mm). De vil ikke kreve mye dedikasjon, det bør holde å sette av en dag i uka til å lese på dem (avhengig av hvor fort du tar ting).

Det finnes mange triks for å samle studiepoeng på enkle måter, dette er bare noen av dem.
Sist endret av Orph; 1. april 2016 kl. 04:55.
Alderspoeng og realfagspoeng er veien å gå for deg. Ta matte, kjemi og fysikk som privatist (evt biologi i stedet, lettere fag), vent til året du fyller 23 og ta et semester på univsersitetet. Dette gir omtrent 12 ekstrapoeng, som teller som +1.2 i snitt. Sjekk opp andregangsvitnemålkvota og forbedre karaktere dine slik at du kommer inn. Mange av vgs-fagene tar man lett på egenhånd dersom motivasjonen er der.
Jepp! Litt som sagt over her så har jeg god tro på at karakterene og interesse blir bedre når jeg får drive med det jeg har lyst til. Takker så meget for mye god informasjon over her. Og har bestemt meg for å søke meg inn på både Westerdals, under Programmering/Intelligente Systemer, og HIOA, når den tid kommer. Kommer jeg ikke inn på HIOA, så får jeg nok plass på Westerdals. Å får bare ta utdanningen min der