Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5758
For 4 år siden ble jeg domfelt i en sak der jeg la alle kortene på bordet. fikk dom og bot. Å idioten som jeg er så kjørte jeg en scooter i beruset tilstand ( ca 1 i promille ) for ca 1 år siden. Skulle bare til byen å å kjøpe mat etter festen. Der stod onkel blå å vinket meg inn. Typisk min flaks , men rett skal være rett , jeg dreit på draget. I mitt hode forsvarte jeg det hele med at hvis jeg kræsja så var det bare meg selv som kom til skade i forhold til en bil. men det er jo helt feil tankegang. La kortene på bordet nok en gang. 8-9 pils på samvittigheten. FY FY ! tilståelsesdom på bordet! Så går det 6 måneder så ringer onkel blå å sier at pga jeg er domfelt så har de krav på dna , fingeravtrykk å bilde. Ble litt paff men jeg samarbeidet å gikk med på det. Men så begynnte jeg å tenke i ettertid , hvorfor jeg har jo lagt kortene på bordet. Saken er oppklart.Og ikke er jeg " kjenning " av politiet. Ikke noe tull med narkotika. Skal alle domfelte inn i et register ?? Er jeg mistenkt i en ny sak ??og hvis jeg var det så måtte de ha gitt meg beskjed at jeg var under etterforskning eller ??? Nå er nervene mine noe frynsete å jeg får meg ikke til å spørre dem. skal alle inn i et register etter en hvis dato årstall ?? Eller kan jeg vente dem på døra ? kan de virkelig ta dna hvis jeg ikke er mistenkt ? skal ikke det slettes. Er ikke så flink på dette. hva mener dere ?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kan bare dele egenerfaring. Skal inn i fengsel for andre gang, har flere dommer.

Når jeg satt varetektsfengslet nå kom politiet inn og lurte på hvorfor de ikke hadde dna eller prints av meg. Jeg svarte at jeg aner ikke, og de bare gikk igjen.

Nå er jeg midlertidig løslatt, mot meldeplikt og ingen har enda tatt hverken dna eller prints av meg
Alle som her til lands er dømt til fengsel eller mistenk for en handlig som kan medføre fengsel så kan politiet kreve dna prøve.
Ville spurt om dette gjelder den tidligere saken eller om de sitter og mistenker deg for nyere handliger
Sitat av Viking85 Vis innlegg
Ville spurt om dette gjelder den tidligere saken eller om de sitter og mistenker deg for nyere handliger
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvis de mistenker han for noe så kommer de ikke til å legge ut om det, og hvis de ikke gjør det så får de jo en grunn til mistenke han når han spør. Det er ingenting å tjene på et slikt spørsmål.
Sitat av Viking85 Vis innlegg
Alle som her til lands er dømt til fengsel eller mistenk for en handlig som kan medføre fengsel så kan politiet kreve dna prøve.
Vis hele sitatet...
Stemmer dette. Politiet kan kreve DNA og fingeravtrykk, men gjør det nok ikke alltid. Muligheten dems til å gjøre dette er nedfelt i Politiregisterlovens §12:

"Politiet skal føre et DNA-register som består av et identitetsregister, et etterforskningsregister og et sporregister.
I identitetsregisteret kan registreres den som
1. er ilagt en straff som nevnt i straffeloven § 29 for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff. Registrering kan først skje når avgjørelsen er rettskraftig eller saken er endelig avgjort. Handling som det er utferdiget forenklet forelegg for, gir ikke grunnlag for registrering."


(Hele paragrafen: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...-16#KAPITTEL_3)
En jeg kjenner var innblandet i fyllerør med noen offentlige tjenestemenn, og var så uheldig å bli dømt for vold og trusler mot offentlig tjenestemann. Han måtte avgi DNA prøve, fingeravtrykk, bli veid og målt og fotografert. Han var nok ikke mistenkt for noe men dette er noe som nylig er innført, ref linken til Svindel over her. Politiet og myndighetene liker å samle inn den informasjonen de kan, og når lovgivningen tillater dette så kjører de på. Tror ikke du skal bekymre deg for at du er mistenkt. Og hvis du med ren samvittighet i så fall skulle være det så vil de rimelig enkelt kunne sjekke deg ut av saken når de sjekker DNA eller fingeravtrykk fra åstedet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Alle som er domfelt eller ilagt forelegg (ikke forenklet) vil måtte avlegge DNA prøve hos politiet før eller senere. Noen tas ved pågripelse. Andre blir kalt inn for personlig oppmøte på lensmannskontore eller stasjon.
Nå ble jeg litt nysgjerrig. Kan politiet kreve at individer som har blitt dømt for noe som kan straffes med fengsel på et eller annet tidspunkt skal avlegge slike prøver? Eller er det en tidsbegrensning på det? Hva hvis man ble dømt for 10 år siden? 20? 30?
Dette var jo i nyhetene for 1-1.5års tid siden. "Alle" dømte kriminelle i Norge skal avlegge DNA og tas bilde av. Det fremsto hvertfall slik på reportasjen.
Jeg var også innom, et år etter jeg ble dømt for fyllekjøring.
Pensjonert Skaper
Datatilsynet har vært hardt ute mot politiet i slike saker. Basicly har de sagt at de kan kreve dna og slikt fra folk, men ikke lage noe register på det. Det skal altså kun kunne brukes i den aktuelle saken de etterforsker. Dette av personvernshensyn.