Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 70492
Vale: Jeg føler psykadelika kan få meg litt mer ned på jorda, ned til virkeligheta. Vekk fra mine gamle negative tankemønstre, som de aller aller fleste i Norge har en tendens å falle i. Det får meg til og sette pris på livet, naturen. Det får meg til og se alt det vakre, sett pris på ting, vise kjærlighet å motta kjærlighet.

Jeg har tvunget meg gjennom harde turer, etter problemer med familie og livssituasjon generelt. Det er hardt der og da, selvfølgelig, men jeg føler meg som født på nytt etterpå. Klar i hodet å endelig i den bevishetttilstanden jeg vil oppnå, ikke bevishetttilstanden av frykt å bekymringer. Klar "tenking", våken, livlig, rask handling, selvsikkerhet, å mer.

Har man f.eks problemer med dama, så tar seg en tripp for og få nytt perspektiv på problemet. Ligge å vri seg litt i sofaen, med Shpongle i bakgrunn, halvveis ubehag, men DER føler jeg problemløsning. Så når jeg har blitt kvitt den unødvendige byrden fra mine skuldrer kan jeg endelig gi slipp, å fortsette min spirituelle personutvikling.

Jeg vet ikke helt om det var dette svaret du søkte, men jeg forteller nå bare om mine erfaringer =) Slik turing jeg nevner her burde man ha med en ekstremt god venn man stoler 100% på, og føler seg trygg rundt, å kan åpne seg å være ærlig. =)=)=)

Peace my man!

Sitat av Vale
Har lest mye spennende om psykedelika, behøver ikke gå lenger enn til Gateavisas glimrende, eviggrønne artikkel fra #155 "LSD for nybegynnere".....
Vis hele sitatet...
Hehe, morsomt du nevnte den. Jeg har den utgaven av gateavisa liggende under trappa. Hvis du har lyst og oppfriske hukommelsen med gamle minner, les den igjen:

http://www.pluto.no/doogie/GA/blekka/ga155/lsd/lsd.html
Sist endret av Quetzalcoatl; 9. september 2009 kl. 12:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for responsen, puffman. Vanskelig å finne noen negative tilbakemeldinger om LSD og liknende, syns jeg... I alle fall på dette forumet Jeg synes alle forteller noenlunde det samme; større selvinnsikt, større oppmerksomhet på omgivelsene, mere menneske, nesten... Listen bare fortsetter.
I mitt tilfelle er det kanskje en trang til forandring i meg selv som frister. I de senere årene har jeg blitt enda mer nysjerrig på en mer alternativ tilnærming til livet. Jeg tenker blant annet på yoga og meditasjon, og i senere tid runemagi, trommereiser, sjamanisme. Vet ikke helt, men det virker som om hjernen min prøver å si meg at "Hei du, din treiging, det er massevis av porter å åpne og hindringer å rive ned. Du har godt av å utvide horisonten litt... Benytt de hjelpemidlene som finnes."

I innlegg #42 luftet jeg noen tanker rundt emnet og stilte noen retoriske spørsmål. Takk for at du delte dine erfaringer. Jeg tar imot alt jeg Jeg kommer til å fortsette å henge rundt på forumet. Mye interesant å lese her. Jeg vil spesielt anbefale tripprapportene til våre høyt respekterte mods
Sitat av Vale Vis innlegg
Takk for responsen, puffman. Vanskelig å finne noen negative tilbakemeldinger om LSD og liknende, syns jeg... I alle fall på dette forumet Jeg synes alle forteller noenlunde det samme; større selvinnsikt, større oppmerksomhet på omgivelsene, mere menneske, nesten... Listen bare fortsetter.
Vis hele sitatet...
Hehe ja, hos psykedelika entusiaster så hører man sannelig mye fantastisk om disse magiske stoffene. Mye av dette stemmer, men denne glorifiseringen representerer i grunn bare den ene siden av skalaen. Psykedelika har et enormt potensiale i både negative og positive retninger, så det er ytterst viktig at man bruker det vettugt.

Hvis vi sammenligner det med en ganske skarp, stor og fin kniv. Dette er et veldig nyttig redskap om brukt riktig. Om kniven blir brukt til konstruktive og gode formål er det et fantastisk redskap, men på lik linje med psykedeliske stoffer kan denne kniven brukes til ugunstige og negative formål - misbruk. Akkurat som med bruk av en kniv bør bruken av psykedelika utvises med seriøsitet, kunnskap, forsiktighet og respekt, med en viss intensjon. Hvis ikke øker risikoen betraktelig for å få negative utfall.

Sitat av Vale Vis innlegg
I mitt tilfelle er det kanskje en trang til forandring i meg selv som frister. I de senere årene har jeg blitt enda mer nysjerrig på en mer alternativ tilnærming til livet. Jeg tenker blant annet på yoga og meditasjon, og i senere tid runemagi, trommereiser, sjamanisme. Vet ikke helt, men det virker som om hjernen min prøver å si meg at "Hei du, din treiging, det er massevis av porter å åpne og hindringer å rive ned. Du har godt av å utvide horisonten litt... Benytt de hjelpemidlene som finnes."
Vis hele sitatet...
Og dette du nevner her virker i hvert fall for meg som et sunt og fint utgangspunkt for å begynne å eksperimentere med psykedelika og utdype seg ned i dette brede feltet, da psykedelika og andre praksiser fint kan forårsake det du søker =)

But step carefully! ;D
For meg personlig var det meditasjon som førte til en nysgjerrighet rundt psykedelika. Etter å ha foretatt diverse eksperimenter i snart to år lurer jeg på om psykedelika virkelig bringer innsikt som er varig og transformativ (som den man finner innen meditasjon) eller kanskje ikke.

Det jeg ser som det mest positive psykedelika kan gjøre er å gjøre det tydelig hvor viktig det er å leve rene, moralske liv - og sånn sett få en person til å starte med en åndelig praksis (yoga, meditasjon etc) - og leve et bedre og mere harmonisk liv bra for en selv og bra for andre. Om dette er resulatet av en psykedelisk erfaring er det i mine øyne svært positivt. Det finnes også mange eksempler på mennesker som begynte med meditasjon, sluttet med å leve et urent liv fylt med meningsløse rusmidler (alkohol, speed, kokain etc etc) etter en innsiktsfull psykedelisk opplevelse.

Min egen intensjon for å oppsøke den psykedeliske dimensjon var at jeg trodde dette ville gi meg inspirasjon (til å fortsette min meditative praksis med ny glød). Samt at et dypdykk inn i min egen psyke kanskje kunne avsløre om jeg var på riktig vei eller ikke - eller belyse ting på en ny måte. På sett og vis så har psykedelikaen fungert på denne måten for meg. Psykedelika har også belyst det enorme potensiale som finnes i våre sinn. Det skal sies at jeg alltid har hatt gode intensjoner og behandlet psykedelika med dyp respekt i en meningsfyll hensikt.

Men jeg er ikke sikker. Jeg er usikker på om psykedelika forsterker mitt meditative liv eller ikke. Jeg kan ikke si det for sikkert. Og i det siste har denne snikende tvilen fått meg til å vurdere å legge psykedelikaen på hylla. Altså ikke fordi psykedelika har gitt meg noen dårlige erfaringer. Snarere tvert imot; jeg har hatt massevis av flott dype og meninsfylle erfaringer.. Ingen dårlige. Men fordi jeg begynner å tvile på om psykedelisk praksis, når man har funnet sitt verktøy å jobbe med her i livet (i mitt tilfelle meditasjon), har mistet mye av sin hensikt. Og fordi jeg har en snikende tvil over om mine psykedeliske opplevelser faktisk er til hinder for dypere dykk inn i det meditative.

Denne tvilen er kanskje nok til å legge psykedelikaen på hylla - da jeg verdsetter min meditative praksis, og da denne har vært langt mere transformativt på mitt liv, enn det den psykedeliske har vært.

Ifølge Ram Dass, en av dem store psykedeliske pioneerene, som etter en stund begynte med åndelige praksis (og sluttet med psykedelika) - har psykedelikaen verdi for dem som ikke aner at det finnes "noe mer". MEd en gang denne innsikten er nådd - så mener Ram Dass at psykedelikaen har spillt sin rolle. Han mener også at psykedelikaen kan være et stort hinder. Om man forelsker seg i de bevisthets-tilstander der man er fylt av "bliss", der man føler man er i kontakt med store sannheter osv. Så kan dette være til hinder. Man blir "avhengig" av slike tilstander. Og hverdagen der man er ved vanlig bevissthet kan virke gråere. Jah. Han om det. Verdt å ta med seg uansett.

Dette er bare ment som et innspill til Vale som vurderer å begynne med Yoga eller meditasjon. Og i mine øyne er ikke psykedelika noe bedre enn å ha en slik praksis i livet. Snarere tvert imot. Jeg har venner som har hatt mange meningsfylte psykedeliske opplevelser - men jeg ser ingen stor og vesentlig forandring i livet deres. Samtlige som er seriøse om sin meditative praksis har hatt store forandringer i sitt liv. Et mye mere sikkert verktøy altså, i mine øyne. Den psykedeliske opplevelsen kan bli en slags underholding. Man tror man opplever noe stort og åndelig - og et gjør man kanskje - men klarer man ikke integrere det i livet sitt så mister det all verdi.
Fint innlegg Bearass =)

Jeg synes også denne problemstillingen er litt vanskelig å svare på. Jeg mener psykedelika kan føre til ganske dype spirituelle opplevelser ala det mange andre praksiser beveger seg mot. Men slike opplevelser i en psykedelisk kontekst blir nærmest bombardert rett i trynet på deg, og da er det selvfølgelig ikke alle som vet hva de skal gjøre med denne informasjonen.

Man kommer også ned igjen fra denne opplevelsen, ned igjen til baseline og sitt mer eller mindre gamle jeg. Og her kommer fella som bestemmer utfallet av opplevelsen, om det er et vellykket rituale eller ei. Om man ikke gjør noe som helst med denne informasjonen man har vært heldig å innta så får man neppe noe reelt utbytte av det. Slik jeg ser det så er man nødt til å bringe denne informasjon videre, integrere den så konstruktivt som mulig i livet sitt og ikke forkaste det. Og her kommer meditasjon, videre eksperimentering med psykedelika, tankemyldring og annen praksis som måtte passe deg veldig godt inn.

Noe av det samme mønsteret kan appliseres til f.eks meditasjon, hvor det kreves en lang og møysommelig prossess for å utrette noe virkelig verdifullt. Så hvis man på en eller annen måte kan kombinere de forskjellige metodene man måtte ønske inn i en egen personlig praksis, vil jeg si at psykedelika kan være et veldig godt tillegg ved siden av meditasjon og andre, eller omvendt. Og at man gjennom tid og refleksjon vil kunne forvandle seg.

Med dette som utgangspunkt setter jeg ingen tvil på psykedeliske opplevelser som en bra del av en litt større spirituell og personlig utvikling, om man kombinerer litt på den ene eller den andre måten. Dette fungerer i hvert fall veldig fint for meg, men det må jo være opptil enhver hva man ønsker å holde på med, og hva som fungerer best for en selv. Og så er det igjen mange individer som får et drastisk vendepunkt i livet sitt som følge av kun èn solid psykedelisk opplevelse, og ikke trenger stort mer enn dette.
Sist endret av Sky; 10. september 2009 kl. 18:41.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Planlegger en fleintripp til helgen, og er litt i småstuss i forhold til hvordan jeg kommer til å reagere på det. Har riktignok spist flein en gang før, men kun i veldig liten dose (10-12 stk). Effekten var liten.
Grunnen til at jeg er litt i stuss er at jeg kanskje ikke har den sterkeste psyken, og har litt depresjoner og angst til tider (ikke i noe spesielt stor grad, har kommet seg betraktelig siste året). Ellers har jeg et bra sosialt liv. Erfaringer med rusmidler: røykte hasj bortimot daglig før, men har lagt dette på hyllen nå som følge av at det forsterket mine tidligere angst-symptomer...

Har tilbrakt en god del timer foran pc-skjermen og lest og forberedt meg ganske godt, så kunnskapsmessig vil jeg si at jeg godt nok rustet. Fyller snart 18, er kanskje ung, men er mentalt sett eldre enn mange andre på min alder. Er også veldig fascinert utifra det jeg har lest og lært om psykedelika hittil, og tror det er en mulighet for at det kan sette ting litt i perspektiv for meg. Føler at det er viktig jeg understreker at det absolutt IKKE noe jeg tester for rusen sin skyld... Men for å grave litt dypere i meg selv, og mitt eget sinne.

Nå til spørsmålet: er dette veldig dumt av meg, med tanke på tidvis angst og depresjon?

Har alltid vært en veldig tenkende, filosofisk person... Er noe ved psykedelika som fanger interessen min, og tror jeg muligens kunne dratt god nytte av en slik opplevelse.
Sist endret av -tly-; 15. oktober 2009 kl. 01:20.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det er helt umulig for noen her å vite om dette er dumt av deg eller ikke. Det kan gå helt bra, eller det kan oppstå forskjellige problemer. Vi kjenner deg jo ikke, så den personen som antageligvis vet dette best er deg selv, eller muligens noen som står deg nær. Vi kan ikke bedømme på et individuelt plan akkurat hvor godt rustet du er for å takle en slik opplevelse basert på den ekstremt kortfattede teksten her, og uansett hvor mye du hadde skrevet, så ville du nok allikevel hatt et langt bedre utgangspunkt for å mene noe om denne saken selv.

Det er derfor denne tråden eksisterer også. Slik at enhver bruker kan gå gjennom punktene, og avgjøre for seg selv hva han eller hun ønsker å gjøre.

På et generelt grunnlag, så kan man jo allikevel si at angst og depresjoner ikke er et spesielt godt utgangspunkt for å eksperimentere med psykedelika på egenhånd. Men det vet du jo allerede hvis du har lest gjennom tråden her =)
Takk for svar.

Tenkte vel hovedsaklig på om noen hadde noen lignende erfaringer med hensyn til dette?

Lurte også litt på det med fleinsopp og LSD. Er det helt umulig å skille rusvirkningen på disse to stoffene, eller fins det visse trekk som folk med erfaring vil kunne klare å skille?
Sitat av -tly- Vis innlegg
Lurte også litt på det med fleinsopp og LSD. Er det helt umulig å skille rusvirkningen på disse to stoffene, eller fins det visse trekk som folk med erfaring vil kunne klare å skille?
Vis hele sitatet...
Det er definitivt klare trekk som skiller de fra hverandre, imo.
Sist endret av Sky; 15. oktober 2009 kl. 07:56.
Det er en del klare forskjeller ja, men hver tripp vil være unik på sin egen måte. Ingen sopptripp vil være lik, og ingen syretripp vil være lik. Det er derfor vanskelig å trekke nøyaktige linjer mellom hva som kvalifiserer de enkelte stoffene. Mange sier f. eks. at de opplever sopp som veldig kaotisk, men det betyr jo ikke at du ikke kan ha en kaotisk syretripp heller.
Sitat av -tly- Vis innlegg
Nå til spørsmålet: er dette veldig dumt av meg, med tanke på tidvis angst og depresjon?
Har alltid vært en veldig tenkende, filosofisk person... Er noe ved psykedelika som fanger interessen min, og tror jeg muligens kunne dratt god nytte av en slik opplevelse.
Vis hele sitatet...
Hei tly! Ser du spør om noen har noen lignende erfaringer med hensyn til angst, depresjoner og bruk av psykedelika. Har skrevet litt om det samme tidligere i tråden. Har selv brukt psykedelika i en periode hvor jeg slet med angst og depresjoner, så jeg kan jo gi deg min personlige mening om saken.

Men først å fremst må jeg bare påpeke noe som har blitt påpekt gang på gang av andre her: Hvis det i det hele tatt finnes et ”riktig” svar på spørsmålet ditt, så finnes det mest sannsynlig inni deg selv. Andre mennesker kan bare dele sine egne personlige erfaringer.....de kan bare prøve så godt de kan å lede deg på den veien de mener er rett. Men når alt kommer til alt, er det du selv som må ta avgjørelsene, du selv som må vite inni deg hva som er rett, du selv som må gå veien. Og spør du meg virker det allerede som om du har god selvinnsikt, så hvorfor ikke stole på deg selv? =)

Angående bruk av psykedelika når man har slitt eller sliter med angst etc: Etter lang personlig erfaring med angst, depresjoner og lignende, har jeg gang på gang kommet fram til at den eneste løsningen på ”problemet”, er å bevisst konfrontere det, igjen og igjen!

Angst, depresjoner og forsåvidt veldig mange andre lidelser og problemer, har som regel en årsak, og som oftest er det flere sammenhengende underliggende årsaker.
For å bli ”kvitt” lidelsen eller problemet må man greie å se hva som forårsaker det. Når man tar skrittet og tør å konfrontere problemet, vil årsaken/årsakene vise seg for deg. Når man skjønner sammenhengen mellom årsak og problem, skjønner man lettere løsningen på problemet. Når men skjønner hva som i utganspunktet skapte problemet, blir det lettere å se hva man burde gjøre/ikke gjøre for å løse det. Ofte er det ikke mer en en liten endring i perspektiv på ting som må til før problemet gir slipp.

Men uansett hvordan man vrir og vender på det, må man konfrontere problemet! Det er den eneste løsningen og det kommer alltid til å være det. Ingen andre kan gjøre det for deg! ingen vidundermedisin kan kurere deg! Du selv må gjøre det!
Grunnen til at jeg påpeker dette, er at du nevner at du sluttet med cannabis siden det forsterket angsten og depresjonen din. For meg virker det som om du da unngikk å konfrontere de følelsene du fikk, siden du sier du la det på hylla pga av det. Kanskje det var en årsak til at du følte angsten og depresjonene sterkere da? kanskje det ikke var hasjen sin skyld, men at den bare hjalp til med å dra underliggende problemer og fortrengte følelser opp til overflaten? Det tror nå ihvertfall jeg(men når det er sagt, må jeg også nevne at overdreven bruk av rusmidler over tid, ville gjort selv den sterkeste person til et nervevrak).

Mange leser masse fint om psykedelika, om flotte livsforandrende og fargerike opplevelser, om psykiske lidelser som gir slipp, om folk som blir kurert for fysiske sykdommer(ayahuasca), om at man blir som født på nytt og kommer ut av opplevelsen som en sterkere person med utvidet bevissthet og et nytt syn på livet.
Personlig mener jeg at alt dette kan være reelle resultater ved bruk av psykedelika.

Men poenget mitt er at ting som dette ikke er noe man oppnår uten å jobbe for det, uten å konfrontere sine mørkeste sider, uten å være villig til å kanskje måtte lide seg igjennom flere timer med kjipe følelser og arbeid med seg selv. Hvis man tror at man kommer til å bli kurert og bli buddha bare av å innta et psykedelisk stoff uten å måtte løfte en finger selv, kommer man mest sannsynlig til å få seg en ubehagelig opplevelse. Dette gjelder forsåvidt også alle dere som tror at psykedelika er en lettvint snarvei til innsikt og nye evner, NEI det er ikke lettvint! det er hardt arbeid der og da(hvis du vil få noe ut av det riktignok)......du kan sammeligne det med å kaste deg selv i vannet hvis du ikke kan svømme=)
Sitat av -tly- Vis innlegg
Lurte også litt på det med fleinsopp og LSD. Er det helt umulig å skille rusvirkningen på disse to stoffene, eller fins det visse trekk som folk med erfaring vil kunne klare å skille?
Vis hele sitatet...
Igjen må jeg påpeke at dette er nevnt en milliard ganger her på forumet. JA fleinsopp og lsd har en veldig lik virkning, men det er to forskjellige stoffer, så virkningen er selfølgelig ikke helt lik.
Jeg tror både folk med og uten erfaring klarer å skille visse trekk ved virkningene av stoffene. Men det er nok ikke så lett å beskrive disse forskjellene med ord, og uansett er det ikke så veldig relevant for din eventuelle tur. Den mest relevante og vesentlige forskjellen, er vel at virkningen av fleinsopp varer en smule kortere en av lsd.
Tusen takk for veldig utfyllende og bra svar.

Var klar over en del av det du skrev på forhånd, men du forklarte det fra en interessant vinkling. Og ja, mulig det med hasjen er sant... men kan jo ikke fortsette å bruke noe som gjør deg verre? Med mindre jeg er veeldig komfortabel med omgivelsene, så får jeg bare noia og angst når jeg røyker, så dette er noe jeg rett og slett ikke vil holde på med lengre. Ikke fordi jeg bevisst er redd for å konfrontere noe altså...

Er godt klar over at psykedelika ikke fungerer som noe vidundermiddel, men at det med riktig innstilling kan brukes som et verktøy - som det står nevnt mange steder her på forumet.

Prøver å ha minst mulig forventninger, men håper ihvertfall på en lærerik og interessant opplevelse.

Igjen, takker for et bra innlegg! Veldig interessant å lese om dine erfaringer, du gav meg noe å tenke på her.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det beste er vel å planlegge minst mulig og ikke tenke over det i det hele tatt. Når du tar lsd, så funker det likt med at bad ting må til for bra ting, må jo ha en balanse uansett. eneste som er lurt er kanskje og ha en plass du kan være uforstyrret på, men ikke tenke på noe når du tar det bare kjenne rusen komme og hvis du liker den så blir jo bad ting og bra ting gøy. Så kanskje ikke så lurt å planlegge den perfekte trippen hvor alt skal være perfekt for da kan det bli for mye av det gode og du kan begynne å føle at det er for mye og begynner ubevisst å bygge opp en bad trip med å skifte til negative ting. beste er kanskje og bare få det i seg og la det som skjer skje, fordi du vil oppleve å være rusen. Noen sier jo at det er ikke badtrips. Hvis du syns det er fælt eller ekkelt å ikke liker måten du opplever ting på under rusen så er et jo derfor det blir bad. Hvis du liker det så liker du det.. Det er jo en balanse mellom galt og rett, skummelt og betryggende osv uansett med eller uten lsd, tror jeg hvertfall. Enten så liker du måten du opplever alt og får god trip, eller så liker du det ikke og syns det blir for mye.. Så hvis du planlegger alt til å være helt stabilt og har det i bakhodet når du tar det så kan det sikkert bli en kjedelig trip. Jeg har aldri prøvd det før så kan være jeg tar helt feil men jeg tror hvertfall det funker sånn at du skal like "rusen" ikke opplevelsene for at du skal få god trip
Sitat av jijijefijfeijef Vis innlegg
Jeg har aldri prøvd det før så kan være jeg tar helt feil men jeg tror hvertfall det funker sånn at du skal like "rusen" ikke opplevelsene for at du skal få god trip
Vis hele sitatet...
LSD er ikke noe vanlig rusmiddel og kan sånn sett ikke sammenlignes med andre typer rus. LSD forsterker det som er rundt deg og inni deg. Det er dette som man litt forenklet kan kalle "rusen". Har du det kjipt rundt deg og inni deg - blir "rusen" kjip. Og omvendt. Det er derfor man vektlegger "set" og "setting" når man skal ta psykedeliske stoffer.
Sist endret av Bearass; 17. juni 2010 kl. 12:35.
ja, det passer jo egentlig bra og kalle "det" "rus". Jeg er litt uenig med alt det planlegginga for å få "bra trip". hvis du liker rusen så liker du den og hvis ikke så er det bad trip. det er ikke om å gjøre å få bad eller dårlig trip, med hvordan settinga er og hva humør du er i. Hvis du liker det så blir du godt humør da. jeg vil påstå at du blir rusa.. opplevelsen er å være rusa.
Sitat av Bearass Vis innlegg
LSD er ikke noe vanlig rusmiddel og kan sånn sett ikke sammenlignes med andre typer rus. LSD forsterker det som er rundt deg og inni deg. Det er dette som man litt forenklet kan kalle "rusen". Har du det kjipt rundt deg og inni deg - blir "rusen" kjip. Og omvendt. Det er derfor man vektlegger "set" og "setting" når man skal ta psykedeliske stoffer.
Vis hele sitatet...
Dette med set og setting gjelder for mange andre rusmidler også, og det blir helt feil å sidestille syre. LSD er et rusmiddel, akkurat på samme måte som alkohol, ketamin eller morfin er det. Rusen er annerledes og muligens lettere å påvirke med ytre stimulig, men hva så? Hvorfor skal dette bety at det ikke dreier seg om et rusmiddel?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette med set og setting gjelder for mange andre rusmidler også, og det blir helt feil å sidestille syre. LSD er et rusmiddel, akkurat på samme måte som alkohol, ketamin eller morfin er det. Rusen er annerledes og muligens lettere å påvirke med ytre stimulig, men hva så? Hvorfor skal dette bety at det ikke dreier seg om et rusmiddel?
Vis hele sitatet...
Ser at inlegget mitt blir misforstått. Jeg er ikke imot å kalle LSD opplevelsen for "rus". Men jijijefijfeijef synes å tenke at det er som et hvilet som helst annet rusmiddel som man enten "liker" eller "ikke liker" og at man dermed kan se bort ifra "set" og "setting". Han forteller også at han aldri har prøvd LSD. Jeg setter "rusen" i anførselstegn da "rusen" man får av LSD ikke er sammenlignbar med andre typer rusmidler bortsett fra psykedelika.

Tankegangen til jijijefijfeijef fungerer utmerket når man snakker om morfin/alkohol/amfetamin osv. men når det gjelder LSD har set og setting utrolig mye mere å si for om du skal få en god opplevelse eller ikke.

"LSD is a chemical but not a drug" sier Leary - kan kanskje være verdt en titt: http://www.youtube.com/watch?v=efXkT1ke-Uo
Før jeg stiller spørsmålene mine, vil jeg presisere at jeg er klar over psykedeliske stoffers farer med tanke på sinnet, uansett alder og type bruk.

Vet jeg kunne lest gjennom hele tråden ( og hele rusmiddel-delen av forumet for den saks skyld), og sikkert funnet svar på spørsmålene mine, men det vil være tidkrevende og kanskje ikke besvare AKKURAT det jeg lurer på. Så da spør jeg uansett(Dette er tross alt et forum): Jeg merker meg i førsteposten en slags hentydning til at det i hovedsak er et press på hjernen å utsette den for MYE press i ung alder. Vil det å prøve LSD/ sopp én gang, eller eventuelt utføre tripper én til to ganger i året defineres som å utsette hjernen for mye press? Jeg har full respekt hvis du ser på det som noe personlig, men hvor gammel var du selv da du prøvde mentalmelt? Vet jeg ikke blindt skal følge ditt eksempel, men er selv seksten, og ditt forbruk av rusmidler og din respekt for nevnte virker som noe i nærheten av det jeg ønsker å i hvert fall smake på(uten å basere dette på veldig mye). Så tenker jeg på det du skriver om at psykedeliske stoffer kan påvirke hjernen og hvordan man tenker på ting. Er dette nødvendigvis negativt? Mye av det jeg ha lest om erfaringer, har ført til økt innsikt i livet, og da jeg hele tiden er interessert i å lære om filosofi og hvordan vår eksistens fungerer, vil det ikke nødvendigvis være et problem for meg å bli 'opplyst'.

Vil avslutte med å si at nei, jeg baserer ikke et ønske om å prøve på enkelttilfeller jeg har lest om og er som nevnt veldig klar over de negative så vel som positive konsekvensene psykedelia kan gi. Denne posten er i hovedsak skrevet fordi psykedelia er noe jeg er veldig interessert i, og vurderer å stryke alder av lista som et kriterie for om jeg er klar.
Håper jeg ikke har uttalt meg på en på noen måte dum måte eller stilt typiske spørsmål det er lett å finne svar på.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av jijijefijfeijef Vis innlegg
Det beste er vel å planlegge minst mulig og ikke tenke over det i det hele tatt. (...)
Vis hele sitatet...
Her er det ikke snakk om å planlegge trippen, men om å ha et grunnlag for å avgjøre hvorvidt man ønsker å ta slike stoffer i det hele tatt.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette med set og setting gjelder for mange andre rusmidler også, og det blir helt feil å sidestille syre. LSD er et rusmiddel, akkurat på samme måte som alkohol, ketamin eller morfin er det. Rusen er annerledes og muligens lettere å påvirke med ytre stimulig, men hva så? Hvorfor skal dette bety at det ikke dreier seg om et rusmiddel?
Vis hele sitatet...
Det er klart at LSD er et rusmiddel, men det er ikke et rusmiddel i den forstand at det påtvinger brukeren en spesifikk rusopplevelse, slik som de fleste vanlige rusmidler gjør. Det er derfor et betydelig skille mellom en konvensjonell ruseffekt, og en psykedelisk tilstand, hvor opplevelsen i utgangspunktet er helt åpent for å flyte i en hvilken som helst retning.

Sitat av Introspection Vis innlegg
Jeg merker meg i førsteposten en slags hentydning til at det i hovedsak er et press på hjernen å utsette den for MYE press i ung alder. Vil det å prøve LSD/ sopp én gang, eller eventuelt utføre tripper én til to ganger i året defineres som å utsette hjernen for mye press?
Vis hele sitatet...
Det er ingen fast definisjon på dette. Det er bare ord jeg valgte å bruke for å få fram et poeng. Hva som er for mye press og hva som er innenfor rammene av forsvarlig bruk er helt individuelt. For min del er det å innta psykedelika noen ganger i året helt uproblematisk, hvordan det vil være for deg kan jeg ikke svare på.

Sitat av Introspection Vis innlegg
Jeg har full respekt hvis du ser på det som noe personlig, men hvor gammel var du selv da du prøvde mentalmelt? Vet jeg ikke blindt skal følge ditt eksempel, men er selv seksten, og ditt forbruk av rusmidler og din respekt for nevnte virker som noe i nærheten av det jeg ønsker å i hvert fall smake på(uten å basere dette på veldig mye).
Vis hele sitatet...
jeg var 17 år tror jeg, første gang jeg spiste fleinsopp. Det var antageligvis tidligere enn jeg burde, men det blir umulig for meg å sette meg inn i hvordan livet mitt ville ha sett ut hvis jeg hadde ventet lengre. På den tiden hadde jeg uansett ikke den kunnskapen som jeg har i dag, så jeg hadde ikke muligheten til å ta et like bevisst valg som det du har nå.

Sitat av Introspection Vis innlegg
Så tenker jeg på det du skriver om at psykedeliske stoffer kan påvirke hjernen og hvordan man tenker på ting. Er dette nødvendigvis negativt? Mye av det jeg ha lest om erfaringer, har ført til økt innsikt i livet, og da jeg hele tiden er interessert i å lære om filosofi og hvordan vår eksistens fungerer, vil det ikke nødvendigvis være et problem for meg å bli 'opplyst'.
Vis hele sitatet...
Nei, det er selvsagt ikke utelukkende negativt. Tvert i mot er det forbausende mye positivt å hente ut av slike opplevelser. Det er jo derfor vi benytter oss av disse verktøyene, fordi de kan bidra til å berike livene våre, stimulere intellektet, spre gode holdninger og løs opp i psykologiske knuter. De fleste brukere opplever både positive og negative ting etter å ha eksperimentert med psykedelika en stund, og ofte er faktisk de negative opplevelsene de mest verdifulle på lang sikt, da de tvinger deg til å konfrontere deler av personligheten din som du egentlig ikke ønsker å ta tak i.

Man har imidlertid ingen garantier for at man vil ha slike opplevelser. Jeg tror nok de aller fleste har en overvekt av berikende opplevelser, men så er det selvsagt enkelte som har en overvekt av såpass vanskelige opplevelser at de på en eller annen måte kommer skadet ut av det i etterkant. Hvem disse individene er kan man ikke vite med sikkerhet, men jeg håper ihvertfall at denne tråden kan luke ut enkelte individer som åpenbart er predisponert for å pådra seg psykologiske skadevirkninger.


Sitat av Introspection Vis innlegg
Vil avslutte med å si at nei, jeg baserer ikke et ønske om å prøve på enkelttilfeller jeg har lest om og er som nevnt veldig klar over de negative så vel som positive konsekvensene psykedelia kan gi. Denne posten er i hovedsak skrevet fordi psykedelia er noe jeg er veldig interessert i, og vurderer å stryke alder av lista som et kriterie for om jeg er klar.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke påstå at du er nødt til å være 25 år før du prøver psykedelika. Hvis dét er det eneste på lista som angår deg, så vil du nok sansynligvis ha berikende opplevelser uansett om du venter eller ikke. Jeg anbefaler imidlertid folk å vente litt uansett, ihvertfall til man er ferdig med skolen. Det er ikke bare de umiddelbare effektene man bør tenkte på, men også de mer subtile, som man kanskje aldri vil forstå at hadde en sammenheng med disse tingene i det hele tatt. For min del tror jeg at bruk av psykedelika bidro til at jeg gradvis mistet interessen for skolen. Jeg kan ikke vite dette med sikkerhet, men jeg anser det som sansynlig. Dette er bare ett eksempel på en slik subtil etttereffekt, som kan påvirke hvilken retning livet ditt tar.

Det skal også være sagt at jeg brukte psykedelika mye på den tiden, noe som selvsagt påvirket meg i større grad enn hvis jeg hadde vært mer forsiktig =)
Sist endret av mentalmelt; 21. juni 2010 kl. 05:19.
Takk for godt og utfyllende svar. Jeg kjenner meg igjen i det du sier om skole fra da jeg i en periode røyka en del cannabis. Jeg kom vel fram til at det ikke var interessant å gjøre noe jeg ikke ønsket å gjøre. Jeg har også diskutert med meg selv hva som ville skje hvis jeg skulle få et nytt syn på verden eller mitt eget sinn, noe jeg håper er mulig og synes er veldig spennende. Å vurdere å innta psykedeliske stoffer har fått meg til å tenke på hva gode verdier i livet egentlig er. Har lest litt om eksistens og lignende. Tenker også mye på setting. Er for øyeblikket i et miljø hvor det er lettere å finne venner å innta psykadelia med, enn det kan være om et par år. Jeg tror ikke en reise i sinnet mitt vil være noe jeg vil like å holde for meg selv. Men det er også noe som forteller meg at jeg bør vente til jeg er et par år eldre. Det er sikkert tatt opp tusen ganger, men siden jeg først er i gang; Jeg har fokus rettet mot tre stoffer/planter. Flein, Salvia, LSD. Tenker i retning av Flein, da det virker enkelt å få tak i, og en kan kontrollere godt selv. Vil dette eventuelt være et dårlig valg som førstegangs-psykedelia? Kan en kortere tripp, som på salvia, være lurt å begynne med, for å få en 'smak'? Har lest at trippen kan være mer intens, lurer på om det er mer overveldende enn ellers. Som sagt har jeg ennå ikke bestemt meg for om dette er noe jeg vil prøve i nær framtid, men jo mer informasjon jeg inntar, jo bedre avgjørelse vil jeg kunne gjøre. Beklager et rotete innlegg fra meg her.
Introspection:

Angående de stoffene du har tenkt deg ut så vil jeg personlig holde en knapp på sopp og LSD, spesielt sopp. Det finnes dog ikke noe fasitsvar på hva man burde eller ikke burde prøve først, men det er ifølge min oppfatning generell konsensus på at både fleinsopp og LSD er gode steder å starte. Et sted må man jo starte uansett, og LSD og psilocybin er ikke fysisk skadelige innenfor moderate doseringer og er et av de mest kjente og brukte psykedeliske stoffene. Det er ikke sikkert at LSD er så lett å få tak i, samt at det ligger en risiko for å få noe annet enn det du spurte etter, men fleinen kan du derimot plukke selv i løpet av høsten (noe som også er mye mer stas!).

Det viktigste er nok imidlertidig set, setting og eventuelt dosering når man begynner å eksperimentere med dette her, ikke nødvendigvis hvilket stoff man begynner med.
Sist endret av Sky; 21. juni 2010 kl. 22:21.
▼ ... noen uker senere ... ▼
W0W, er litt glad for at jeg leste denne tråden før jeg prøvde flein e.l !

Jeg er 15, og vil bare miste besvistheten, vil prøve hvordan det hadde vært i en annen verden. Jeg har det godt med meg selv, etc. Og har ikke noen " onde " tanker om meg selv eller andre xD

Men, å vente 10 år til ? Uff,..

Dette er ikke noe jeg vil gjøre, bare for å gjøre det eller for å virke tøff.
Dette er noe jeg har veldig lyst til å oppleve! Komme til en annen verden, føle noe helt annet enn det jeg gjør i den normale verden : ]

Utrolig bra skrevet, og jeg som nesten aldri gidd å lese laange tråder. Dette hadde jeg giddet å lese 100 ganger til! :]

Thanks, but.. I still wanna try ;- )
Dette er bare min egen personlige erfaring,alle er forskjellige. Men jeg vil tro at alle som tenker på å utforske psykedeliske stoffer kunne hatt godt av å lære seg lucid dreaming. Da vil du få en føling på det å skille den "kjedelige" virkeligheten fra de utrolige tingene som du kan oppleve under en trip eller en lucid drøm. (Også de mindre hyggelige tingene)

Hadde jeg ikke hatt litt føling på å si til meg selv "Det her skjer egentlig ikke noe annet sted enn i hodet mitt" tror jeg faktisk det hadde klikket for meg under min første trip..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har drevet å vurdert jævlig lenge på om jeg skal prøve psykedelia... men tror jeg venter til jeg er litt eldre og ting har kommet på plass. Jeg føler jeg trengte denne talen, takk der kan du ha reddet et ungt sinn
Kjenner mange som startet tidlig, noen av dem sluttet, noen av dem gjør det en sjelden gang, og noen gjør det opptil fler ganger i uka.

Mitt tips, til de som føler på og prøve psykadelika for første gang er:

For det første, still deg selv ett serriøst spørsmål: Er psyken min sterk nok? Er det noen psykiske problemer som har kommet opp i det siste (Små problemer i hverdagen, blir fort gigantiske problemer, om tankene dras den veien på en tripp). Om du da etter og ha svart deg selv på disse spørsmålene, føler deg klar.. ja, da er du klar! (Aldri kast i deg noe, om du er usikker på om dette er noe du VIRKELIG vil).

Les, les og les, les masse om det spesifikke stoffet du veit du har mulighet for og få tak i, da også finn ut hva du skal teste, før du gjør det. Uansett hvor keen du er, aldri dytt i deg noe du ikke veit mye om fra før av! Les om badtrips, goodtrips, spesielle trips, her vil jeg anbefale Freak sitt eget tripprapport forum, og erowid.org om du har engelsk kunnskaper. Grunnen til at jeg ber deg lese _MASSE_ er rett og slett så du har en idê om hva som kommer til og skje etter du får stoffet i deg.

Videre vil jeg anbefale, ihvertfall for en firsttrip, og trippe hjemme, eller hos en kompis der du er helt kjent med omgivelsene.

Tripp med folk du stoler 110% på, det er MYE som kan skje på en tripp, både positivt og negativt, og da er det viktig og ha folk rundt som bryr seg, og kjenner deg godt.

Jeg vil også selvfølgelig anbefale og ha en trippsitter, om ikke dette er mulig, tripp med en som har testet ut stoffet før (helst fler ganger, så han/hun veit hva som kan skje om ting går feil vei, og har styring over sin egen tripp, så han/hun kan hjelpe deg om noe skulle skje). OM du ikke får tak i verken trippsitter, eller en som har trippet på det spesifikke stoffet før, DROPP det! Vent til en dag der du har tilgang til enten sitter, eller en kompis med erfaring.
Jeg har bare prøvd et par av de milde psykdeliske stoffene, Salvia 40x og litt shrooms. Har veldig lyst til å utforkse denne verden mer. Jeg føler meg veldig sikker på min egen psyke, den er stabil og ganske sterk, men jeg ble litt i tvil etter å ha lest førsteposten. Selv om jeg er en oppegående fyr uten psykiske problemer har jeg meget negative og destruktive tankebaner og verdensbilde. På hvilken måte kan dette ødelegge tripen for meg?
Det er ikke krise om man kommer inn på såkalte negative tanker. Euforisk humør og lystig tankegang er morsomt det, men en psykedelisk opplevelse går i stor grad ut på å konfrontere sine tanker, verdier og holdninger og reflektere over dem på andre plan enn det man vanligvis gjør. Det man reflekterer over trenger ikke å være noe man er komfortabel med, og opplevelsen kan bikke over i en mer ubehagelig og psykisk utfordrende retning. Det er her mye av verdien til disse stoffene ligger. Det er ikke alltid like lett å konfrontere aspekter ved seg selv, da man kan bli blind for disse sidene etter lang tid i samme mønster. Man får på psykedelika en mulighet til å se på slike inngrodde aspekter ved en selv på en annen måte, og med det en bedre forutsetning for å utvikle seg videre. Ikke frykt slike opplevelser, ved å møte dem med et åpent sinn er det større sjanse for at det går bra og kanskje tar du med deg noe mer enn minnet av en kul kveld.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
ALT DU SKREV
Vis hele sitatet...
Veldig bra skrevet...
Hadde jeg lest dette før jeg tok fleinsopp første gangen, ville jeg 100% sikkert gjort det til tross for advarsler.
I ettertid ser jeg hvor bra rådene dine er...
Sist endret av zub_Zer0; 24. juni 2011 kl. 02:27.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Synes det er noe for alle. Over en viss alder bare....
Sitat av ganesh Vis innlegg
Synes det er noe for alle. Over en viss alder bare....
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er veldig naivt å si at psykedelia er noe for alle, for det er det absolutt ikke. Sett deg inn i emnet før du poster neste gang, for dette er intet annet enn et særdeles lite gjennomtenkt "råd".
Sitat av gwalskar Vis innlegg
Jeg synes det er veldig naivt å si at psykedelia er noe for alle, for det er det absolutt ikke. Sett deg inn i emnet før du poster neste gang, for dette er intet annet enn et særdeles lite gjennomtenkt "råd".
Vis hele sitatet...
Har sett meg inn i det og ingen lesing eller forbredning kan gjøre deg så klar som det man opplever under rusen. Litt kunnskap burde man jo ha men all denne anbefalingen om at man må ha bra psyke er bare piss. Jeg var innlagt mange ganger i min ungdom og sliter med psyken på mange måter men aldri hatt en bad tripp. All denne anbefalingen skremmer jo folk mer en hvor farlig det faktisk er. For meg har det vært en medesin og helbredning på mange måter. Det er ikke så farlig. Veldig heavy men. Sikker på at det kunne gjort mange psykisk psyke friske....
Kan forsåvidt støtte opp under sist talende.
Du kan forbrede deg så mye du vil, men du vil aldri bli forbredt.
Spre det
Sitat av gwalskar Vis innlegg
Jeg synes det er veldig naivt å si at psykedelia er noe for alle, for det er det absolutt ikke. Sett deg inn i emnet før du poster neste gang, for dette er intet annet enn et særdeles lite gjennomtenkt "råd".
Vis hele sitatet...
Hvorfor begrunner du ikke påstanden din istedet for å kun bruke aggressivitet som argument?

Jeg synes definitivt også psykedelia er noe alle burde prøve minst en gang. Det er gjort studier der en gruppe tilfeldige ble gitt psykedelisk sopp, og et stort flertall mente dette var en positiv opplevelse, også med tanke på livet etterpå.

http://yourlife.usatoday.com/health/...erm/50602264/1
http://www.rawstory.com/rs/2011/06/1...y-researchers/
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av ganesh Vis innlegg
Har sett meg inn i det og ingen lesing eller forbredning kan gjøre deg så klar som det man opplever under rusen.
Vis hele sitatet...
Dette handler imidlertid ikke om å forbedere seg, men om å ha et grunnlag for å avgjøre hvorvidt man ønsker å prøve psykedelika i utgangspunktet.

Sitat av ganesh Vis innlegg
Litt kunnskap burde man jo ha men all denne anbefalingen om at man må ha bra psyke er bare piss.
Vis hele sitatet...
Er det noe som er piss her, så er det setningen du presterer å lire av deg her. Det store flertallet av befolkningen har forutsetningene som kreves for å takle psykedelika, men det er slettes ikke alle som har det. Å påstå noe annet er direkte løgn, og en kan spørre seg hva som er motivet bak å spre en slik forvrengt virkelighetsoppfatning.

Sitat av ganesh Vis innlegg
Jeg var innlagt mange ganger i min ungdom og sliter med psyken på mange måter men aldri hatt en bad tripp.
Vis hele sitatet...
En badtrip er jo på ingen måte den største faren her. Faren ligger i å bli såpass preget i etterkant av opplevelsen at en ikke klarer å leve livet sitt slik man i utgangspunktet skulle ønske. En badtrip kan tvert imot ofte være den mest lærerike opplevelsen av dem alle.

Sitat av ganesh Vis innlegg
All denne anbefalingen skremmer jo folk mer en hvor farlig det faktisk er. For meg har det vært en medesin og helbredning på mange måter. Det er ikke så farlig. Veldig heavy men.
Vis hele sitatet...
Du gjør deg skyldig i en ganske grov feilvurdering hvis du tror at du kan trekke frem ditt eget liv som eksempel, og dermed bruke dette til å generalisere over alle andre menneskers erfaringer og forutsetninger. Du og dine opplevelser er nemlig ikke representative for hele verden. Det finnes svært mange mennesker med helt andre erfaringer på disse områdene enn deg, og det foreligger ingen tvil om i fagmiljøene at enkelte individer har dårligere forutsetninger enn andre, og at de dermed er predisponert for å kunne utvikle psykiske lidelser.

Sitat av ganesh Vis innlegg
Sikker på at det kunne gjort mange psykisk psyke friske....
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i, men det kan også gjøre mange mennesker sykere. Dette er ingen vidundermedisin, som kan kurere verden på et blunk. Det er er kraftig verktøy med enormt potensiale, som også har potensiale til å forårsake en hel del skader hos enkelte. Å forfekte kun de positive sidene ved psykedelika er direkte uforsvarlig, særlig overfor de mest utsatte gruppene. Det er slike holdninger som bidro til at all forskning på området forble tabubelagt i flere tiår. Disse holdningene hører ikke hjemme noe sted i dagens informasjonsalder.

Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg synes definitivt også psykedelia er noe alle burde prøve minst en gang. Det er gjort studier der en gruppe tilfeldige ble gitt psykedelisk sopp, og et stort flertall mente dette var en positiv opplevelse, også med tanke på livet etterpå.

http://yourlife.usatoday.com/health/...erm/50602264/1
http://www.rawstory.com/rs/2011/06/1...y-researchers/
Vis hele sitatet...
Jeg skal si meg enig i at langt flere burde prøve det, og jeg tror definitivt at verden hadde vært et bedre sted hvis bruken av disse stoffene var mer akseptert og utbredt blant jordens befolkning. Men å forfekte at alle burde prøve psykedelika blir rett og slett useriøst. Det viser total mangel på forståelse for skyggesiden til disse stoffgruppene, og de potensielle farene som er knyttet til bruken av dem.


Det er sikkert lett å tenke at alt bare er greit og ok, og at det egentlig ikke er noe farlig fordi man selv ikke har opplevd det, og fordi man selv ikke kjenner noen som har blitt syke. Men det er selvbedrag å tro at ens egne erfaringer og personlige observasjoner representerer hele statistikken. Det vil alltid være grupper som er utsatt, og selv om de er i mindretall, så er deres livserfaringer og skjebner like fullt en del av virkeligheten. En kan jo påstå at det for mange er like greit å ikke vite så mye om disse tingene på forhånd siden det uansett stort sett går bra, og det er forsåvidt også sant. Det er imidlertid ingen god nok grunn til å holde informasjonen tilbake for de som faktisk risikerer et liv i sykdom. Disse individene har rett til å vite at de er i en risikogruppe, og andre individer får dermed bare finne seg i at de også kan bli eksponert for denne informasjonen.
Nå skal det og sies at psykiatriske avdelinger er fulle av unge mennesker som har fått alvorlige lidelser grunnet slike stoffer. jeg har selv jobbet med mange rusmisbrukere så å oppfordre til bruk av psykedeliske midler ville jeg være veldig forsiktig med. OG jeg regner meg som en veldig åpen person når det kommer til rusmidler. Drikk whiskey gå ut og sjekk damer..ikke end opp som en psyko som må gå på Nav og slite resten av livet.
Kanskje lsd er farlig men jeg snakker ut i fra min egen erfaring ja fordi det er det jeg er mest sikker på. hører man på all propogandan og alt det folk sier om det så er jo sjansen mye farligere for og få en dårlig opplevelse. Kjenner til noen folk som har tatt det sikkert over 100 ganger og fortsatt er like normale. Han ene tjener veldig mye penger. De er på fester med høyt utdanna folk der alle tar det.(leger osv.) Kjente også noen i Nepal som tok det vær dag og var oppe i 8dråper for og få noen effekt av stoffet. De var også så og si helt normale. Tok det der for første gang på en festival i Himmalaya og ville aldri vært uten den erfaringen. Det er det beste jeg har opplevd noen gang. Hadde hatt det mye værre uten. For meg er det en vidunder medisin.

Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Nå skal det og sies at psykiatriske avdelinger er fulle av unge mennesker som har fått alvorlige lidelser grunnet slike stoffer. jeg har selv jobbet med mange rusmisbrukere så å oppfordre til bruk av psykedeliske midler ville jeg være veldig forsiktig med. OG jeg regner meg som en veldig åpen person når det kommer til rusmidler. Drikk whiskey gå ut og sjekk damer..ikke end opp som en psyko som må gå på Nav og slite resten av livet.
Vis hele sitatet...
Vært mye på psyk og ikke møtt noen som ligger inne pga psykedelia. Amfetamin derimot er det nesten alle som er innlagt med rusproblem innlagt for. Mange som tar psykedelia kurerer faktisk et rusmisbruk.

Mener ikke glorifisere men sikkert det jeg gjør. Sikkert noen som har fått dårlige opplevelser men min opplevelse av det har vært helt fantastisk bra.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av ganesh Vis innlegg
Kanskje lsd er farlig men jeg snakker ut i fra min egen erfaring ja fordi det er det jeg er mest sikker på. hører man på all propogandan og alt det folk sier om det så er jo sjansen mye farligere for og få en dårlig opplevelse. Kjenner til noen folk som har tatt det sikkert over 100 ganger og fortsatt er like normale. Han ene tjener veldig mye penger. De er på fester med høyt utdanna folk der alle tar det.(leger osv.) Kjente også noen i Nepal som tok det vær dag og var oppe i 8dråper for og få noen effekt av stoffet. De var også så og si helt normale. Tok det der for første gang på en festival i Himmalaya og ville aldri vært uten den erfaringen. Det er det beste jeg har opplevd noen gang. Hadde hatt det mye værre uten. For meg er det en vidunder medisin.
Vis hele sitatet...
jeg har også spist LSD over hundre ganger, i tillegg til en hel rekke andre kraftige psykedeliske stoffer. jeg har ingen problemer med dette, men det betyr ikke at folk som rapporterer noe annet driver med propaganda. Enkelteksempler sier jo ingen verdens ting om den totale sammensatte virkeligheten. Selv om vi har en generelt positiv holdning overfor disse tingene, og har sett oss lei på propaganda og feilinformasjon, så skyter vi os selv i foten hvis vi begynner å spre feilinformasjon fra motsatt side av skyttergraven. Det må gå an å se på realiteten, og erkjenne de problemene som faktisk finnes. Hvis man ikke gjør det bidrar man bare til å opprettholde falske ideer, og gi grobunn for mer feilinformasjon og mer propaganda.
Sist endret av mentalmelt; 22. januar 2012 kl. 16:49.
Er du sikker på det med at det nesten ikke er noen som er innlagt på grunn av tidligere eksperimentering med psykedelika. For i så fall er det min erfaring også, at det stort sett er amfetamin og methafetamin misbrukere som blir innlagt. Kjente en kammerat som ble innlagt på grunn av nettopp det. Han kom å besøkte meg noen år senere og advarte mot syre, siden vi hadde snakket om det tidligere og jeg hadde vist interesse for det. Men sopp var liksom safe da :?

Dere som har spist LSD over 100 ganger, kan jeg spørre hvor gamle dere er og hvor lenge har dere holdt på?
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Nå skal det og sies at psykiatriske avdelinger er fulle av unge mennesker som har fått alvorlige lidelser grunnet slike stoffer. jeg har selv jobbet med mange rusmisbrukere så å oppfordre til bruk av psykedeliske midler ville jeg være veldig forsiktig med. OG jeg regner meg som en veldig åpen person når det kommer til rusmidler. Drikk whiskey gå ut og sjekk damer..ikke end opp som en psyko som må gå på Nav og slite resten av livet.
Vis hele sitatet...
Mennesker som deg skremmer meg. Du sitter på din høye hest og dømmer alle som tenker anderledes enn deg. Flott at du har hjulpet rusmisbrukere og sett stoffene fra sin verste side, men det er viktig å huske på at de menneskene du har møtt er misbrukere. På samme måte som det finnes et hav av alkoholikere rundt om i landet(som du derimot ikke ser ut til å ha noe problem med å anbefale) så betyr ikke det at det er umulig å nyte et glass vin.

Fakta er at psykedeliske stoffer er MYE mindre farlig enn alkohol. Det er for all del ikke ufarlig, og om du er predisponert for psykiske problemer så bør du holde deg unna. Men for den store allmennheten så vil ikke psykedeliske stoffer by på noen problemer.

Jeg begynner å få en ganske stor sirkel av venner som har erfaringer med diverse psykoaktive substanser nå og felles for dem alle er at de er vellykkede mennsesker innenfor sine respektive yrker, eller studenter som ligger godt over gjennomsnittet. Når jeg tenker over det så er faktisk mine venner som er interessert i disse spennende molekylene langt mer "suksessfulle"(selv etter samfunnet merkelige perspektiv på suksess) enn de jeg kjenner som kun bruker alkohol, koffein og nikotin, trening og sukker for å ruse seg.

Du kaller deg selv en åpen person når det kommer til rusmidler, men utifra innlegget ditt fremstår du som en ignorant drittsekk(unnskyld ordbruken) som kun klarer å se saken fra din side. Om du faktisk har lyst til å sette deg litt bedre inn i hvordan disse stoffene kan brukes på en forsvarlig måte vil jeg anbefale deg å sjekke ut boken "My Problem Child" av kjemikeren som oppdaget LSD, Albert Hofmann.

Husk at for hver misbruker du har møtt så finnes det hundrevis av brukere som respekterer disse stoffene og bruker dem i hemmelighet uten å møte på noen som helst problemer.
Sist endret av skytouch; 22. januar 2012 kl. 20:34.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
jeg har også spist LSD over hundre ganger, i tillegg til en hel rekke andre kraftige psykedeliske stoffer. jeg har ingen problemer med dette, men det betyr ikke at folk som rapporterer noe annet driver med propaganda. Enkelteksempler sier jo ingen verdens ting om den totale sammensatte virkeligheten. Selv om vi har en generelt positiv holdning overfor disse tingene, og har sett oss lei på propaganda og feilinformasjon, så skyter vi os selv i foten hvis vi begynner å spre feilinformasjon fra motsatt side av skyttergraven. Det må gå an å se på realiteten, og erkjenne de problemene som faktisk finnes. Hvis man ikke gjør det bidrar man bare til å opprettholde falske ideer, og gi grobunn for mer feilinformasjon og mer propaganda.
Vis hele sitatet...
Det fins ikke 1 virkelighet men mange. Man må jo høre på enkelt individer eller så kommer man jo ingen vei.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Dere som har spist LSD over 100 ganger, kan jeg spørre hvor gamle dere er og hvor lenge har dere holdt på?
Vis hele sitatet...
Saint123
Alder: 21 år
Holdt på : 5-6 år ca (spist syre over 100+ ganger).
karakterer på skolen: ligger på mellom 4-6
(Hvor flertallet av karakterne jeg har fått er 5)

Sosialt: Virkelig gode venner 2-3, ellers har jeg vel en ganske stor vennegjeng rundt meg. Gjør det bra i de tingene jeg vil gjøre det. Enkelt og greit - 8 av 10 på det sosiale.

Psykisk + Fysisk form : Psykisk er det vel ikke noe å klage på. Kanskje litt for høy selvtillit, til tider egoistisk, og får ofte høre at jeg er litt vel bedrevitende.
(Working on it, da det ikke er en egenskap som er så attraktivt egentlig)

Fysisk: Spiser sunt, trener 2-3 ganger i uka, får nok med søvn, passer på å være i aktivitet da jeg følger jeg får mer ut av dagen enn å bare sitte stille.

Vel, Thats me.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av ganesh Vis innlegg
Det fins ikke 1 virkelighet men mange. Man må jo høre på enkelt individer eller så kommer man jo ingen vei.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hva du forsøker på her, men nå roter du deg bort i en ordlek som ikke gir mening.

Jeg snakker ikke om at enkeltindividet ikke skal bli hørt. Jeg snakker om at du ikke kan dra fram enkelttilfeller og bruke dem til å generalisere over det totale omfanget av individer. Med andre ord er ikke et par positive erfaringer nok til å tilbakevise påstanden om at negative skadevirkninger også forekommer. Jeg kan godt dra fram en rekke eksempler på folk som har blitt syke og tatt skade av å bruke psykedelika, men dette innebærer jo til sammenligning ikke at dine positive opplevelser er ugyldige. Dette er så grunnleggende logikk at det strengt tatt ikke burde være nødvendig å snakke om.

Du kan ikke argumentere mot dette ved å snakke om at enkeltindividet må bli hørt, for jeg snakker ikke om å undertrykke noens individuelle stemme her. Snarere tvert imot. Jeg snakker om å danne seg et realistisk bilde av virkeligheten, som i dette tilfellet omhandler summen av millioner av menneskers erfaringer og opplevelser. Dette innebærer å telle med alle tilfellene, eller i det minste anvende representativ statistikk. Dette er det stikk motsatte av å ignorere enkeltindividers stemme. Det er de som generaliserer som gjør seg skyldige i den synden, ikke motparten.
Sist endret av mentalmelt; 22. januar 2012 kl. 23:12.
Synes flashback forume er bedre en dette her. Mye mer liberalt og fritt. Er sikker på at det hadde vært bedre vist flere prøvde lsd en vist mindre folk brukte det. Det at man tipper over skjer helt sannsynlig vis ikke. Kan sikkert skje men i nesten alle tilfeller skjer ikke det. Denne advarslingen minner mer om en måte og heve seg over andre."du må ha en sterk psyke" osv. Hadde vi ikke hatt hippie tiden på 70tallet ville verden vært et jævlig sted i dag... Lsd har reddet flere liv og de aller fleste vill ha godt av det en vondt av det. Jo mer man leser her jo reddere blir man jo. LSD er en frelser....
Sitat av ganesh Vis innlegg
Synes flashback forume er bedre en dette her. Mye mer liberalt og fritt. Er sikker på at det hadde vært bedre vist flere prøvde lsd en vist mindre folk brukte det. Det at man tipper over skjer helt sannsynlig vis ikke. Kan sikkert skje men i nesten alle tilfeller skjer ikke det. Denne advarslingen minner mer om en måte og heve seg over andre."du må ha en sterk psyke" osv. Hadde vi ikke hatt hippie tiden på 70tallet ville verden vært et jævlig sted i dag... Lsd har reddet flere liv og de aller fleste vill ha godt av det en vondt av det. Jo mer man leser her jo reddere blir man jo. LSD er en frelser....
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å heve seg over andre, men å innse at disse stoffene innebærer en viss risiko. Det blir for dumt å overse de negative aspektene som omringer disse stoffene. For å sikre seg fine opplevelser er man avhengig av å lese seg godt opp på forhånd og være påpasselige når det kommer til set & setting.

Fakta er at selv om disse stoffene er rimelig trygge farmakologisk sett, så er det ikke vanskelig å forestille seg det utrolig store misbrukspotensiale som ligger i disse stoffene om mennesker skulle sprunget rundt å brukt disse stoffene uten å sette seg skikkelig inn i dem på forhånd.

Jeg vil faktisk påstå at hippie-tiden på mange måter ødela veldig for disse stoffene i det store bildet. LSD ble brukt i lukkede sirkler blant leger og psykologer i 15år før hippietiden satte en stopper for det. Om hippiene ikke hadde misbrukt disse stoffene og brutt ut av samfunnet på den måten de gjorde skal du ikke se bort ifra at LSD's potensiale innfor psykiatrien hadde kommet til sin rette plass og vi kunne studert stoffet i mye mer kontrollerte former.
Foreslår at du leser gjennom dette intervjuet med Albert Hofmann, som går innom dette temaet.

Jo mer man leser desto tydeligere blir det at disse stoffene har et enormt potensiale. Det gjelder bare om å klare å se forbi propagandaen som omringer disse stoffene og med det store internettet blir dette stadig lettere. LSD er muligens en frelser, men det har helt klart sine skyggesider om man misbruker det. Jeg er ufattelig takknemlig for mine møter med Delysid, men jeg ser helt klart at det finnes mange der ute som ikke hadde hadde satt pris på slike opplevelser.
Sist endret av skytouch; 24. januar 2012 kl. 17:24.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
ganesh:

Hvis du synes det er ubehagelig å se hippiedrømmen slå sprekker, og foretrekker å bli utsatt for færre kritiske holdninger, så må du for all del trekke til andre fora, hvor logikk, etikk og kritisk tenking ikke står i veien for verdensbildet ditt.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
ganesh:

Hvis du synes det er ubehagelig å se hippiedrømmen slå sprekker, og foretrekker å bli utsatt for færre kritiske holdninger, så må du for all del trekke til andre fora, hvor logikk, etikk og kritisk tenking ikke står i veien for verdensbildet ditt.
Vis hele sitatet...
Det har jo ikke med noenting noe som helst og gjøre

En av grunnene til at dette ikke er så bra er fordi det ikke fins ytringsfrihet her... Som den tråden jeg lagde om lsd lapper ble slettet. Hvorfor? Det fins nøyaktig en lik tråd her med masse forskjellige svar https://www.flashback.org/t432154. Det eneste er at det desverre er på svensk. Hvorfor kunne ikke den stå?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av ganesh Vis innlegg
Det har jo ikke med noenting noe som helst og gjøre
Vis hele sitatet...
Det har med måten du argumenterer på å gjøre, og hvordan du traller i vei uten å ense motargumenter og tilsvar.

Sitat av ganesh Vis innlegg
En av grunnene til at dette ikke er så bra er fordi det ikke fins ytringsfrihet her... Som den tråden jeg lagde om lsd lapper ble slettet. Hvorfor? Det fins nøyaktig en lik tråd her med masse forskjellige svar https://www.flashback.org/t432154. Det eneste er at det desverre er på svensk. Hvorfor kunne ikke den stå?
Vis hele sitatet...
Hvis du har problemer med modereringen, så tar du opp det ved å sende en pm til en moderator. Ikke bland det inn i debatten her. Dette handler nemlig ikke om å sensurere noen, eller å hindre folk i noe. Det handler om å se realiteten i øynene, og være villig til å snakke om de mindre hyggelige sidene ved rusmidler, så vel som de fantastiske. Det er nok av tråder her som tar for seg alt det positive, det skulle bare mangle at man tør å diskutere det negative også.

Forøvrig ser det ut til at du har bommet grovt på definisjonen av begrepet ytringsfrihet. Ytringsfrihet handler om at en ikke skal bli forfulgt og straffet for å ytre sine meninger. Det har ingenting å gjøre med retten til å kunne skrive nøyaktig hva man vil hvor man vil til enhver tid.
Sist endret av mentalmelt; 24. januar 2012 kl. 20:06. Grunn: tillegg svar
Jeg synes den siste diskusjonen mellom mentalmelt og ganesh er et perfekt eksempel på hvorfor psykedelia ikke er for alle.
ganesh: Jeg skjønner hva du mener med at det kan være litt strengt her, men det er for all del en god ting som gjør dette forumet kvalitetsikkert. Viss man tar en titt på andre store liberale rusforumer som bluelight og hipforums så ser man fort at det er mye dårligere moderert og at det er masse søppelposter, å man leser nesten bare om de positive sidene ved rusmiddler. Setter absolut pris på at freakforum ikke er sånn.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det har med måten du argumenterer på å gjøre, og hvordan du traller i vei uten å ense motargumenter og tilsvar.

Hører jo på det men gidder ikke sette meg ned på kne og fore noen med teskje vist du forstår. Gidder bare ikke. Bry meg ikke heller...


Hvis du har problemer med modereringen, så tar du opp det ved å sende en pm til en moderator. Ikke bland det inn i debatten her. Dette handler nemlig ikke om å sensurere noen, eller å hindre folk i noe. Det handler om å se realiteten i øynene, og være villig til å snakke om de mindre hyggelige sidene ved rusmidler, så vel som de fantastiske. Det er nok av tråder her som tar for seg alt det positive, det skulle bare mangle at man tør å diskutere det negative også.

Her snakkes det jo bare om de negative. Er open minded og hører godt på det positive som det negative. Men synes det er rart at det skal bli så reagert så kraftig på fordi om jeg har positive erfaringer som ikke kan regnes med... herregud... Det er jo du som reagerer? Folk må jo for lov til og med to forskjellige ting? Eller er det bare en side som er fakta?

Forøvrig ser det ut til at du har bommet grovt på definisjonen av begrepet ytringsfrihet. Ytringsfrihet handler om at en ikke skal bli forfulgt og straffet for å ytre sine meninger. Det har ingenting å gjøre med retten til å kunne skrive nøyaktig hva man vil hvor man vil til enhver tid.
Vis hele sitatet...
Vi kan her i dette landet si og mene hva man vill så lenge man ikke skader andre. All denne slettingen og av ting som blir sagt er vell heller bevis på begrenset virkelighetsbilde....

oi mine setninger forsvant inn i den gamle teksten... de står der.....
Sist endret av Dodecha; 10. mars 2012 kl. 11:31.