Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 70493
Innledning

Psykedelika er et underlig og bredt felt, og har utvilsomt stort potensiale for utforsking av menneskelig bevissthet, både akademisk og på det personlige plan. Jeg er personlig overbevist om at de aller fleste mennesker med fordel kunne unnet seg noen slike opplevelser i løpet av livet, at dette ville beriket livene deres, samtidig som det ville gjort verden til et bedre sted for hele menneskeheten. Allikevel er det ikke alle individer som har de nødvendige forutsetningene for drive med det på en forsvarlig måte. Hvis du vil utforske dette feltet, så bør du derfor reflektere litt over livssituasjonen din først.

Jeg ser en trend i at ungdommer som egentlig har null kontakt med kulturen som er bygget opp rundt disse stoffene, går ut på egenhånd og plukker seg noen fleinsopp eller bestiller 30x Salvia Divinorum over internett. Dette ser jeg ikke nødvendigvis på som en positiv utvikling, da vi som mennesker er avhengige av både veiledning og gode råd fra erfarne medmennesker før vi trer ut i noe stort og nytt. Ihvertfall hvis vi skal kunne føle oss trygge på reisen.

Internett og nFF er vel og bra, men det erstatter ikke nærhet, menneskelig kontakt, vennskap og visdom. Det er imidlertid langt bedre enn ingenting. Mange har vokst opp med forumet som eneste link til disse tingene, og hatt stort utbytte av dette. Selv ble jeg presentert for denne verdenen av gode, varme og intelligente mennesker som mer eller mindre veiledet meg og var til stede ved de første opplevelsene mine. Jeg får ikke understreket nok hvor viktig jeg mener dette er. Du skal føle deg trygg, og du skal ha god grunn til å føle deg trygg også.


Jeg skriver dette fordi denne trenden uroer meg, og som informasjonssentral så føler jeg at nFF bør har noen klare, sammenhengende tekster som kan lyse opp enkelte faremomenter. Jeg håper dere som leser dette og som tilhører målgruppen jeg henvender meg til, vil se denne teksten for det den er ment som, nemlig nøytral informasjon. Det er absolutt ikke meningen å skremme noen fra å bruke psykedelika. Jeg håper personlig at disse stoffene vil bli langt mer akseptert i fremtiden og få en naturlig plass i samfunnet.



Ting å tenke over før man bestemmer seg.

Selv om vi ligner mye på hverandre, er vi alle satt sammen litt forskjellig, og vi har alle mer eller mindre forskjellige forutsetninger for å takle press av ulike sorter. Noen av oss har opplevd mye vondt, mens andre har levd store deler av livet sitt på en rosa sky. Både det ene og det andre kan være både gode eller dårlige forutsetninger for å takle eksperimentering med psykedeliske stoffer, for hvor godt rustet du er handler i langt større grad om hvordan du håndterer livet ditt og opplevelsene dine, fremfor akkurat hva du har opplevd.

Hvis du lurer på om psykedelika er noe for deg bør du tenke gjennom disse tingene her:



1)
For det første, hvor stabil er psyken din? Hvordan har du det med deg selv, og hvordan pleier du å reagere på uventede og plutselige situasjoner som kan virke skremmende?

Hvis svaret er at du fort blir veldig redd og kanskje hysterisk, så er psykedeliske stoffer ikke noe du burde drive med før du har jobbet litt med psyken din på andre måter. Du bør også være forsiktig hvis du sliter med identitetsproblemer og negative tankebaner, da dette fort kan bli forsterket i påvirket tilstand. Hvis du ellers har mentale problemer eller psykiske lidelser, så bør du kanskje avstå fra å bruke psykedelika i første omgang.

Dette har ikke noe med hvor intelligent du er å gjøre, men rett og slett hvordan livet har preget deg. Det er ingen skam i å innrømme overfor seg selv at man har noen ting man bør jobbe.

Hvis du derimot har en stabil psyke, et komfortabelt selvbilde og er i stand til å forholde deg rolig i stressende situasjoner, så har du et godt utgangspunkt for å kunne takle en potensielt turbulent reise inn i ditt eget sinn.

Og husk, hvis du vet med deg selv at du er blant de førstnevnte, så ikke ta et stoff for å bevise det motsatte, verken for deg selv eller for noen andre. Her finnes det ikke rom for å gjøre seg til eller spille skuespill. Du risikerer å bli konfrontert med alt du ikke ønsker å ta stilling til i livet ditt, så et slikt spill vil du ende opp med å tape. Du må være villig til å møte deg selv i døra, og observere alt som er deg, uten noe å gjemme deg bak. Tenk gjennom dette for deg selv, og ta også beslutningen selv. Ikke la andre mennesker overtale deg til å gjøre dette hvis du ikke føler deg klar for det.


Det kan her argumenteres med at bruk av enteogener og tilsvarende stoffer kan løse opp i slike psykologiske knutepunkter, og det er et godt poeng. Men for at man skal kunne være trygg på at det vi ha denne effekten og ikke motsatt, så bør man være i hendene på noen som vet hva de driver med. Gode, trygge mennesker som vil deg godt, og som har erfaring med bruk av psykedeliske hjelpemidler. Om man ikke er i slike hender, så bør man ikke satse på at psykedelika vil ha en helbredende effekt på seg. Det blir isåfall et unødvendig sjansespill. Da er det bedre å vente litt, jobbe med seg selv på andre måter, og vurdere muligheten på nytt når det ligger til rette for det.



2)
Nytt punkt. Hvor gammel er du? Det er greit å være klar over at hjernen din ikke er ferdig utviklet før du er rundt 25 år (egentlig aldri), så det kan være en fordel å ikke utsette den for alt for mye kjemisk press mens den fortsatt modnes, danner nye forbindelse og forsterker nervebaner. Det er mye vi ikke vet om hvordan bruk av rusmidler påvirker en hjerne i utvikling, så det kan være lurt å ta det rolig, spesielt hvis man fortsatt er i tenårene.

Dette gjelder for så vidt ikke kun psykedelika, men rusmidler generelt. Det å konstant røyke hasj setter for eksempel et ganske hardt press på en stakkars hjerne, og preger deg nok mer enn du liker å tro. At det preger deg mer enn du merker selv kan jeg nesten garantere deg.

I tillegg har man ofte skole å tenke på, og kanskje man også bor hos familien sin fortsatt. Dette er forpliktelser som fort kan bli vanskelig å vedlikeholde samtidig som man flyr hodestups og uten sikkerhetsnett inn i psykocosmos. Er det noe som er viktig, så er det fremtiden din og ditt forhold til familie og venner. Rusopplevelser og psykedeliske reiser kommer i annen rekke, og er frysegoder man kan spandere på seg når man har alt det andre på plass.



3)
Neste punkt er egentlig det vanskeligste å forholde seg til.

Enkelte individer har det man kaller latente psykiske lidelser. Det vil si at de har en psykisk sykdom eller en tilstand som ikke er utløst, men som kan bli utløst. Psykedeliske stoffer og andre rusmidler kan utløse slike lidelser, som for eksempel en latent psykose.

Det er vanskelig å vite om man har en latent psykose. Det er faktisk ikke så lett å vite om man har en aktiv psykose engang, for når man befinner seg midt oppi den, så virker det mer som om verden er gal og at du selv er normal. Vår hverdagslige bevissthetsstrøm er jo i stor grad fokusert utover gjennom sansene våre, og det kan derfor være mer utfordrende å observere sin egen posisjon her i verden enn andres. Andre mennesker kan ofte se ting ved deg som du selv ikke kan, så det er generelt en god vane å være åpen for personobservasjoner, ihvertfall hvis det kommer fra mennesker du respekterer.

En grei indikator er allikevel om familien din har en historie med psykiske problemer eller ikke. Hvis for eksempel dine foreldre eller besteforeldre har slitt med tunge depresjoner, schizofreni eller lignende, så er det nok lurt å holde seg unna psykedelika.



4)
Hva søker du? Hva vil du oppnå med disse endrede bevissthetstilstandene? Hvis du tror at disse stoffene er godt egnet for å ruse seg på, så vet du ikke nok om hva de kan, og vil gjøre med deg.

Med rus så mener jeg en kjemisk påtvunget tilstand som leverer én gitt følelse og opplevelse hver gang. Psykedelika er ikke rusmidler i den forstand. Dette er stoffer som overrasker deg, som spiller langt mer på psyken enn de gjør på kroppslig stimuli, og som kan være svært uforutsigbare i effekt og opplevelse. De kan ta deg med til de mest ekstreme polene av menneskelig opplevelse, fra himmel til helvete praktisk talt, alt etter som hvordan du har det med deg selv, og hvilken setting du er i. Disse stoffene er noe du tar med respekt, fordi du er nysgjerrig og ønsker å oppleve mer av hva virkeligheten har å by på. De er verktøy for selvutvikling og transcendentale reiser, ikke en erstatning for helgefylla.

Hvis du har denne sunne, undrende nysgjerrigheten, og er åpen for at en vanskelig opplevelse kan være like viktig og givende som en morsom én, så er det et godt tegn. Hvis du derimot kun er ute etter å feste litt, så bør du heller finne noe annet å ruse deg på.



5)
Og så til siste punkt. Hvis du har bestemt deg for å prøve dette, så finnes det en rekke forhåndsregler du kan ta for å øke sjansen for en vellykket opplevelse. Dette har vi allerede en utmerket tråd om, som jeg anbefaler alle interesserte å ta en kikk på:

Tripping - råd og veiledning
Sist endret av mentalmelt; 11. september 2018 kl. 11:36.
Meget bra skrevet. Spessielt del1 er sykt viktig. Både det å kunne slippe badtrips og begrense behovet. Selv vet jeg at jeg er veldig sterk psykisk og skulle prøve psykadelika én gang. Det skjedde, ikke noen hard tripp i det hele tatt, men det er sykt jeg har savnet den rusen i ettertid. Det å gå gjennom hagen hver dag mens fleinen står der og frister. Vanskeligere enn jeg trodde. Men har begynt å sparke dem istykker nå, kanskje en synd, men jeg må bevise for megselv at jeg er sterk nok til å holde meg unna. Hadde ikke klart det for et par år siden. Så man skal ikke undervurdere lysten, ei heller overvurdere sin egen psyke
Sitat av mentalmelt



2)
Nytt punkt. Hvor gammel er du? Det er greit å være klar over at hjernen din ikke er ferdig utviklet før du er rundt 25 år, så det kan være en fordel å ikke utsette den for alt for mye kjemisk press mens den fortsatt modnes og danner nye forbindelse og forsterker nervebaner. Det er mye vi ikke vet om hvordan bruk av rusmidler påvirker en hjerne i utvikling, så det kan være lurt å ta det rolig, spesielt hvis man fortsatt er i tenårene.

Dette gjelder for så vidt ikke kun psykedelika, men rusmidler generelt. Det å konstant røyke hasj setter for eksempel et ganske hardt press på en stakkars hjerne, og preger deg nok mer enn du liker å tro. At det preger deg mer enn du merker selv kan jeg til og med garantere deg.

I tillegg har man ofte skole å tenke på, og kanskje man også bor hos familien sin fortsatt. Dette er forpliktelser som fort kan bli vanskelig å vedlikeholde samtidig som man flyr hodestups og uten sikkerhetsnett inn i psykocosmos. Er det noe som er viktig så er det fremtiden din og ditt forhold til familie og venner. Rusopplevelser og psykedeliske reiser kommer i annen rekke og er frysegoder man kan spandere på seg når man har alt det andre på plass.
Vis hele sitatet...
hadde du giddet og gitt meg kilden for dette punktet? veldig bra skrevet, interessant lesning!
Sist endret av plopp91xxx; 7. oktober 2008 kl. 09:57.
Du leser mine tanker mentalmelt. Tenkte igår at vi sårt trengte en slik tråd slik at folk som nå dukker opp og sier "hællæ, vil testa nokke psykadelisk" kan lese litt her å få informasjon og litt selvgransking om de er forberedt.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Stiller meg 100% bak denne posten, hvis det er èn post/artikkel avisene burde quote fra nFF som omhandler rus/endret bevisthet er det denne.
En utrolig velskrevet og informativ post, som mange her inne definitivt er godt tjent med å lese gjennom et par ganger. Hvorvidt de som allerede er gira på å teste tyngre psykedeliske stoffer kommer til å følge rådene dine er en annen ting, men så lenge én person tar det til seg har den vel tjent sin hensikt.

Kudos og kp.
Glimrende post! Tommelen opp! =)
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Takk for hyggelige tibakemeldinger. Jeg setter pris på det, og jeg håper og tror at dette blir tatt som et seriøst utspill.



Sitat av plopp91xxx
hadde du giddet og gitt meg kilden for dette punktet? veldig bra skrevet, interessant lesning!
Vis hele sitatet...
Dette punktet inneholder jo litt forskjellig informasjon, men antar at du mener det første jeg skriver om hjernen? Isåfal:
A National Institutes of Health study suggests that the region of the brain that inhibits risky behavior is not fully formed until age 25, a finding with implications for a host of policies, including the nation's driving laws.
Vis hele sitatet...
"We'd thought the highest levels of physical and brain maturity were reached by age 18, maybe earlier -- so this threw us," said Jay Giedd, a pediatric psychiatrist leading the study, which released its first results in April. That makes adolescence "a dangerous time, when it should be the best."
Vis hele sitatet...
[RIGHT]kilde: washingtonpost.com[/RIGHT]
Sist endret av mentalmelt; 7. oktober 2008 kl. 12:27.
Ikke døm meg for den jeg er, nå. For det er viktig og få litt erfaringer også nå, for fakta kommer man bare sååå langt med, og det kan jeg ikke så mye av, så Oh Lord Mercy.. Har du røyka hasj og gå inn i en tankebobble uten utsyn fra hvor og hvem du er før? Dette har hendt med noen jeg var/er glad i. Vi har kanskje tura for mye på alt mulig, men når vi tok flein så var detta for mye for åss. I tillegg fra og se fargehimmel gikk vi inn i en psykose. Der vi istedet satt og trippa på oss selv og ikke alt rundt seg. Dette var ca jævla skummelt, ga liksom et innblikk på hvor heftig dette var. Jeg har i ettertid tenkt på hva som skjedde, og jeg har ikke funnet ut hva det var. Men en ting er sikkert, jeg skal aldri gjøre sånnt mot hjernen min igjen.


Så for og gå over på noe annet, så vil jeg at du skal tenke på hva du gjør tilvanlig, når du er alene. Når du fyrer opp bønna di og sitter fjern som ei dupp. Om du tenker på deg selv eller anna stuff. Pass på deg selv. Så kommer alt annet av ting etterhvert.
Sist endret av ugler; 7. oktober 2008 kl. 13:08.
Sitat av ugler
Ikke døm meg for den jeg er, nå. For det er viktig og få litt erfaringer også nå, for fakta kommer man bare sååå langt med, og det kan jeg ikke så mye av, så Oh Lord Mercy.. Har du røyka hasj og gå inn i en tankebobble uten utsyn fra hvor og hvem du er før? Dette har hendt med noen jeg var/er glad i. Vi har kanskje tura for mye på alt mulig, men når vi tok flein så var detta for mye for åss. I tillegg fra og se fargehimmel gikk vi inn i en psykose. Der vi istedet satt og trippa på oss selv og ikke alt rundt seg. Dette var ca jævla skummelt, ga liksom et innblikk på hvor heftig dette var. Jeg har i ettertid tenkt på hva som skjedde, og jeg har ikke funnet ut hva det var. Men en ting er sikkert, jeg skal aldri gjøre sånnt mot hjernen min igjen.


Så for og gå over på noe annet, så vil jeg at du skal tenke på hva du gjør tilvanlig, når du er alene. Når du fyrer opp bønna di og sitter fjern som ei dupp. Om du tenker på deg selv eller anna stuff. Pass på deg selv. Så kommer alt annet av ting etterhvert.
Vis hele sitatet...
Jeg føler meg veldig igjen i detta. Men som du sier at man tripper på seg selv på flein, så gjør man ofte det på hasj også. En litt Ut av deg selv opplevelse, der man sitter og tenker på hvordan man har det, hva man vil bli for noe og at ting har stått litt på stedet hvil i litt for mange år. Og at man tror dette har noe med hvem du er som person. At man ønsker og utvide seg selv både personlig og mentalt. Bli ny på 15 dager formel. Litt lei av det meste og vil gjøre noe nytt følelse, når jeg får en sånn tripp på hasj. Er ikke ofte men det hender. Tror ikke psyken min er sterk nok for flein. Tror dette vil forsterke selv-trippen uendlig ganger. Og det høres bare noia ut.
Enten er jeg for trøtt til å helt se hva dere mener Luric og ugler, eller så skriver dere for klønete til å få fram poengene deres. Men en psykedelisk tripp er jo en "selv-tripp". Du turer ikke på ting rundt deg, og hva mener dere med dette egentlig? At man blir til et tre? Det er deg som står i fokus. Og det er ikke uvanlig å gå inn i en tilstand av dyp selv-analyse, tvert imot så skjer det ganske ofte. Og det er et av flere grunnlag for nytteverdien i psykedeliske stoffer, å ta seg en lang reise ned i sinnet sitt. En effekt av et gitt psykedelisk stoff, eller en veldig høy dosering kan også forårsake at du ikke skjønner helt hvor eller hvem du er, også en ting som ofte kan oppstå. Men hvis disse tingene bare høres skumle ut, så er det jo klart at psykedelika ikke er noe for særlig for dere. Og en tydelig indikator på at dere ikke helt har forstått hva dette går ut på.

Flott tråd mentalmelt =)
Sist endret av Sky; 7. oktober 2008 kl. 21:45.
Meget bra tråd mentalmelt! Både lærerik og informativ

Dette er helt klart informasjon som er veldig viktig å få ut til de nysgjerrige eller framtlige psykonauter. Det er fort gjort å gå på en smell med psykedelika hvis man ikke vet hva man driver med.


Mvh
TA
Viktig og informativ post!

Uvitende ungdommer som ruser seg vilt på enteogener kan først og fremst være skadelig for dem selv, men er også med å forstyrre det objektive bildet av enteogener, noe som naturligvis er svært synd for oss som bruker dem til mer konstruktive, seriøse formål.

Veilledning er som du sier helt essensielt, skulle ønske det fantes et forum som baserte seg mer på dette - veilledning, spørsmål og svar funksjon, samt en hel del teori, akademisk, vitenskapelig etc.

Så lenge misbruk av enteogener foregår blant unge (og eldre), og det ikke gjøres noe for å forsvare enteogenenes rettferdige posisjon, vil ikke myndighetenes syn på saken endre seg i særlig grad. Akk, det fantes en norsk forsker innenfor dette feltet!

Det er bare å være positiv for så vidt og jobbe med seg selv og samfunnet, i riktig retning.

Takk for den kp-verdige posten!
Takk for denne mentalmelt, veldig nødvendig info.

Dessverre visste jeg ikke noe særlig om psykedeliske stoffer før jeg begynte, og de jeg tok det sammen med, som riktig nok var veldig erfarne, var definitivt ikke ansvarlige nok til å fungere som trippekamerater. "Få det i deg, du lærer masse!" er en av tingene jeg fikk høre da jeg begynte med LSD for ca. 12 år siden.

Da jeg etter et halvt års uansvarlig og overdrevent bruk utviklet HPPD og trengte støtte i min nye forvirrende tilstand, ble jeg utstøtt av de som fikk meg inn i det, og henvist til psykolog.

Selv om jeg taklet de heftige trippene jeg opplevde ganske bra der og da, var det ødeleggende for meg å ikke ha et ordentlig nettverk med sympatiske og kunnskapsrike personer i forkant og i ettertid.

Jeg er ganske sikker på at jeg kunne hatt det bedre med meg selv og ha en mer harmonisk hverdag i dag hvis jeg hadde lest noe tilsvarende trådstarters innlegg (og tatt det til følge) før jeg stupte ut i denne fantastiske, men potensielt farlige verdenen.
Sist endret av xtapolapocetl; 7. oktober 2008 kl. 23:28. Grunn: liten edit
Bra tråd! Fikk egentlig bekreftet endel ting jeg har tenkt på om psykideliske stoffer.

Synes det er et veldig spennede tema, men jeg tør ikke å gi meg ut på noen slike stoffer ihvertfall enda, pga at jeg tror ikke jeg er psykisk sterk nok.
Jeg støtter så absolutt disse synspunkter. Jeg har i grunnen vanskelig for å se på psykadelika som et rusmiddel, de utfordringene du møter skiller seg i ekstrem grad fra alle avhengighetsdannende kjemikalier. Jeg mener psykadelika skal brukes i perioder i livet der man befinner seg i harmoni med seg selv, i tider med ro og balanse, fortrinnsvis som (i hvert fall i utgangspunktet en "one time" opplevelse). Mine erfaringer er i stor grad knyttet til psilocybin som tilhører den mere snille gruppen av psykadeliske stoffer. Opplevelsene har likevel vært ekstremt grensesprengende, noen ganger har jeg blitt psykotisk (og jeg er psykisk sterk), jeg har opplevd himmelen og jeg har opplevd helvetet. Aller mest vil jeg si at pykadelika ikke er noe leketøy, du må være mentalt innstilt. Og som uttalt ovenfor, det er lurt å ha en god person du stoler på og som vil deg vel sammen med deg.

Du tar ikke psykadeliske stoffer for å ruse deg. Du tar dem for å forstå deg selv, forstå tilværelsen og livet på en måte som bøker ikke kan lære deg.
Kan være dette ikke blir godt mottatt, men jeg skriver det likevel.

Jeg vet om en hel del som har trippet på ymse psykadellika. Trådstareter her tar jo utgangspunkt i at man MÅ være blodseriøs når man skal ut på en slik trip, og det er vel og bra. MEN, det er ikke alltid nødvendigvis veien å gå.

Som sagt, så kjenner jeg endel som har begitt seg ut på dette. Noen av dem har tenkt igjennom dette før de gjør det, og har fått en suveren opplevelse. Men, så har man også de "useriøse" som propper i seg salvia, sopp, LSD, 2c-altmuligrart o.l. De tenkte overhodet ikke igjennom slike ting som du tar opp her, de hadde ikke riktig setting i det hele tatt og de hadde ingen form for tripsitter. Med andre ord gjorde de det stikk motsatte av hva du skriver her. Og guess what? De får kjempeturer de også!

Selvsagt har noen av dem bædet, men flesteparten har faktisk hatt det usannsynlig digg. Så det du skriver er ikke NØDVENDIGVIS rett.

Misforstå meg rett nå. Jeg sier ikke at jeg er uenig på noen som helst måte. Jeg har aldri prøvd psykadellika, og jeg har stor respekt for det. Skulle jeg begitt meg ut på det, ville dette vært en fin post å sjekke ut (for min del). Likevel mener jeg at det er riktig å få fram at det ikke alltid er like nødvendig å ta livet så seriøst.
Sist endret av Sjølvaste; 8. oktober 2008 kl. 00:11.
Sitat av minigolf
Kan være dette ikke blir godt mottatt, men jeg skriver det likevel.

Jeg vet om en hel del som har trippet på ymse psykadellika. Trådstareter her tar jo utgangspunkt i at man MÅ være blodseriøs når man skal ut på en slik trip, og det er vel og bra. MEN, det er ikke alltid nødvendigvis veien å gå.

Som sagt, så kjenner jeg endel som har begitt seg ut på dette. Noen av dem har tenkt igjennom dette før de gjør det, og har fått en suveren opplevelse. Men, så har man også de "useriøse" som propper i seg salvia, sopp, LSD, 2c-altmuligrart o.l. De tenkte overhodet ikke igjennom slike ting som du tar opp her, de hadde ikke riktig setting i det hele tatt og de hadde ingen form for tripsitter. Med andre ord gjorde de det stikk motsatte av hva du skriver her. Og guess what? De får kjempeturer de også!

Selvsagt har noen av dem bædet, men flesteparten har faktisk hatt det usannsynlig digg. Så det du skriver er ikke NØDVENDIGVIS rett.

Misforstå meg rett nå. Jeg sier ikke at jeg er uenig på noen som helst måte. Jeg har aldri prøvd psykadellika, og jeg har stor respekt for det. Skulle jeg begitt meg ut på det, ville dette vært en fin post å sjekke ut (for min del). Likevel mener jeg at det er riktig å få fram at det ikke alltid er like nødvendig å ta livet så seriøst.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som fornekter at det er mulig å få gode opplevelser ut av psykedelika uten å ha gjennomgående kunnskaper om hva dette omfatter fra før. Men sjansene for en forferdlige opplevelser øker dramatisk og følgene kan være destruktive for psyken til personen i ettertid om dette er noe en kaster seg ut i uten å se omfanget. Derfor er det så essensielt at personer som vil utforske stoffene innser hva de har å gjøre med, og oppnår den nødvendige respekten for stoffet. Ellers kan eksperimentering med LSD og lignende sees på som en form for russisk rullet, hvilket absolutt ikke er nødvendig. Følgene kan rett og slett være så alvorlige at kommentarer om at livet ikke skal tas altfor alvorlig blir meningsløse og misledene i denne sammenhengen. Men joda, du har rett, det er mulig å få kjempeopplevelser uten å vite hva man gjør. Det er bare ikke så lurt, siden man har ingen garanti.

Sikkert noen som har kommet meg i forkjøpet med en "skjennepreken".
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
jeg er totalt enig med Brell her.

Minigolf: Når man først tar risikoen med å innta psykedelika, hvorfor skal man da øke sjangsene for en dårlig opplevelse?
Du sier jo klart at du ikke har erfaring med stoffene, og nei livet må ikke tas seriøst konstant, men når man skal innta psykedelika vil jeg ta det så alvorlig som mulig før jeg gir meg ut på en tripp. For nettopp å forhindre at noe kjipt skulle skje.
Sist endret av Dodecha; 8. oktober 2008 kl. 01:08.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
minigolf:

Det handler ikke om å være blodseriøs, men om å ta forhåndsregler og å gjøre seg bevisst på hva man begir seg ut på. At man ikke skal ta livet så seriøst alltid er jeg helt enig i, det men er fulstendig irrelevant i denne sammenheng.

For å bruke et veldig drøyt eksempel men som allikevel illustrerer poenget mitt, så ville du ikke kunne forsvare det å spille russisk rullett med at man ikke skal ta livet så seriøst. Det blir bare en helt idiotisk unnskyldning for å gjøre noe dumt uten å tenke på konsekvensene.

Når det kommer til å utsette sinnet sitt for en opplevelse som potensielt kan skade deg for livet så bør man faktisk ta livet litt seriøst, selv om prosentsjansen for at det vil gå skikkelig dårlig er godt under 50% et sted. Hvis du setter deg inn i disse tingene vil du kunne ta en avgjørelse basert på konkret sansynlighetsberegning istedenfor blind sjanse. Å ikke gjøre dette er slik jeg ser det bare et resultat av dummhet og/eller latskap.

At mesteparten av disse tilfellene ender med at brukeren har det usansynlig digg er dine ord, og har ingen statistisk verdi what so ever.



edit: Bra post Brell, så den ikke før nå =)
Sist endret av mentalmelt; 8. oktober 2008 kl. 01:35.
Slikt som dette får meg virkelig til å tenke fordi mentalmelt skriver denne tråden som en advarsel til drittunger som meg.

Jeg er ikke 17 en gang, men har alikevell en salvia trip på samvittigheten.
Jada, jeg leste om psykedelia og rusmiddler generelt i ett år før jeg prøvde cannabis. Leste så i nesten ett år til før 1g med salvia 20x ekstrakt var i postkassen. Jeg har tatt alle forhåndsregler, og siden min første cone for snart 2 år siden har jeg bare røyket en 10-12 ganger. Fikk salviaen for snart 2 måneder siden, og har bare trippet en gang. Jeg har også fått meget mye godt ut av de få gangene jeg har ruset meg, mht. selvtillit, minner, verdensoppfattelse og diverse annet. Med andre ord har jeg et veldig fornuftig forhold til rusmiddler.

MEN:

Jeg har bare 16 jordomseilinger å skryte over. Hjernen min er garantert alt annet enn utviklet ferdig. Sant som det er, gambler jeg med psyken. Jeg har mange år foran meg, men velger å utforske dette emnet nå.
Til nå har det som sagt vært meget givende. Jeg ser på meg selv som en som har sterk psyke og er generelt moden i topplokket i forhold til noen andre på min alder. Og vi har tillsynelatende ingen nevnverdige psykiske problemer som henger igjen i vårt familietre. Men som sagt: hva vet jeg om hva som plutselig kan skje?

Jeg er noelunde bestemt på å fortsette med denne utforskingen. Noe som kanskje kan være en tabbe - men en ting garanterer jeg: jeg skal være ytterst varsom, dra det ut over lengre tid, være talmodig.
Det er lenge til jeg er 25 år gammel - men, og spessielt etter å ha lest tråder som dette, har jeg uansett kommet fram til at talmodighet virker som en god ide.



Takk igjen for å sette tankene i sving kjære meltalmelt!
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Hyggelig å høre at det treffer noen =)

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke ventet til jeg var 25 før jeg spiste mine første sopp. Jeg vil si jeg har klart meg relativt bra så langt i livet, og jeg angrer heller ikke bittert på noe jeg har gjort.

Men om jeg hadde hatt den kunnskapen da som jeg har nå så hadde jeg garantert vært litt mer forsiktig med min bruk av psykoaktiver, og spesielt med mitt forbruk av cannabis, som den gang var helt latterlig høyt.

Og hvem vet hvordan livet mitt hadde vært om jeg hadde ventet? Jeg hadde ihvertfal ikke tatt noen skade av å vente til jeg var ferdig med skolen og hadde flyttet hjemmefra for å si det sånn.

Moralen i denne teksten er naturligvis ikke at alle skal gjøre det jeg mener er best, men at dere skal være informerte om disse faremomentene slik at dere i beste fall kan unngå en personlig tragedie, eller at dere i verste fall ikke kan skylde på noen andre enn dere selv.
Mulilg dere misforstod meg her.

JEG personlig er relativt interressert i pyskadeliske stoffer. Jeg leser alt jeg kommer over det, både her inne og andre steder. Personlig mener jeg dette var en meget god og givende post. Selv om jeg ikke har noen erfaringer med psykadellika enda, så vet jeg med meg selv at jeg skal prøve det. Og da skal jeg ta alle mine forhåndsregler. Jeg har VELDIG lyst å prøve det allerede nå, men jeg vet med meg selv at jeg ikke er klar for det. Dermed vil jeg si at jeg tar en tripp ganske så seriøst, og derfor tror jeg dere misforstod litt.

Det jeg mente, var at om man ikke vet om begrep som feks. badtrip, setting, tripsitter o.l, og om man tar psykadellika "bare for å gjøre det", så kan man fint få en fin tur. Jeg snakker ikke om personlige erfaringer (har som sagt aldri prøvd), men jeg snakker om hva jeg har blitt fortalt av flere.
Poenget med innlegget mitt var å få fram en litt annen side av saken. Hvorvidt det er lurt å vite om den siden skal ikke jeg spekulere i, men jeg mener likefullt at det er viktig. For i første innlegget (som forøvrig var et glimrende tilskudd til nFF, mentalmelt!) kommer bare en side av saken frem. Selvsagt er dette den "riktige" måten å resonere seg fram til om man skal prøve psykadellika eller ei, men det er likefult en annen metode som KAN fungere vel så godt: gi faen, og bare innta det.

Som sagt kan dette være ulurt, men jeg mener nå at det kan være greit å få alt på bordet.
Beklager hvis min forrige post var uklar, håper dette gjorde den litt lettere å forstå hva jeg mener.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Du gjør deg forstått, men poenget ditt er ikke seriøst. Det er ikke meningen å være frekk og jeg setter pris på rosen du gir meg, men det å mangle kunnskap om det man driver med er ikke en metode. Det er bare uheldig. Selvsagt kan det gå bra, på samme måte som det kan gå bra å lukke øynene før man løper over veien. Men det er fortsatt bare ulemper ved å ikke være informert eller å ha øynene sine åpne. Du vil for eksempel ikke unngå en badtrip bare fordi du ikke vet at de finnes. Tvert imot vil det være desto mer skremmende når den kommer fordi du ikke vil ha en logisk forklaring å støtte deg til.

Men nok om det, vi er jo enige på mange måter uansett
Sist endret av mentalmelt; 8. oktober 2008 kl. 03:30.
Hvor ofte "tripper" dere? Leste på erowid at det ikke var anbefalt å bruke mer enn 4-10 ganger i året pga av at toleransen bygges opp o.l. hvis man bruker det for mye. Er det noe dere kan skrive under på eller?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Toleransetiden er forskjellig fra stoff til stoff, men generelt sett er vel toleransen helt borte etter en snau uke. Grunnen til at man ikke bør ta disse stoffene så ofte er vel heller at opplevelsene bør få synke inn i etterkant, slik at alle opplevelsene ikke bare blir til en stor psykedelisk grøt.
Sist endret av mentalmelt; 8. oktober 2008 kl. 21:52.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Toleransen bygges opp i løpet av få dager (4-5) og så synker igjen i løpet av nye enda 4-5 dager.

Selv tripper jeg ganske sjeldent (meste på et år var vel 3 ganger), sist gang var i fjor sommer i Amsterdam, vurderer en snart, men lurer på om jeg skal ta den på vinteren. Det er noe magisk ved landet vårt på den tiden.
Sist endret av Dodecha; 8. oktober 2008 kl. 21:53.
Du får nå innihelvetes mange nye (pardon my nor norsk!) inntrykk på en heftig tripp, og man bør la disse synke inn sakte og sikkert. Om man gjør det for ofte presenteres du bare for for nye og ubesvarte spørsmål for mye, og det gir deg som regel bare nye spørsmål istedet for å besvare dem du søker. Se på det som en plante som må få gro sakte men sikkert og bli stelt, ikke bare bli et ugress med greiner som tyter alle veier. Følg feriene i skoleåret.. hehe

Kan vel sammenliknes med en pc-prosessor. Hvor mye og hvor lang tid tankeprosesser tar å fullføres. Det varierer i pc-verden og menneske-hjerne-verden!
Jeg begynte med psykedelika i en alder av bare 16 år. (Ren idioti grunnet uvitenhet) Jeg merker nå i ettertid, 5 år senere, at dette så absoludt har forandret hjernen min. Tankemønsteret er endret til det ugjennkjennelige.

Jeg var uviten om psykadelikas effekt, tenker nå spesielt på det naturlige tryptaminet psilocobyn (riktig stavd?) og tryptaminer som 5-MeO-DipT. Jeg brukte de aldri for å få mer selvinnsikt og bedre innsikt i livets mange spørsmål. Jeg brukte de for morro, men samtidig ga de meg ganske mye selvom jeg aldri ba de om det. Jeg ble på mange måter mer voksen. Begynte å filosofere om ting generelt sett utenom rusen og jeg klarte meg meget godt på skolen. De fikk meg til å innse hvorfor mine foreldre kranglet og hvorfor jeg var som jeg var. Jeg kom til mange konklusjoner om livet som jeg fremdeles bruker som fasit ved mange situasjoner.

Jeg må si at jeg har vært heldig med dets effekter på min hjerne. Jeg er blitt kvitt min enorme sjenanse og nervøsitet og jeg driter også totalt i andres meninger om meg. Dette har sikkert veldig mye med at jeg har blitt eldre, men jeg tror også at det er tryptaminene som har hjulpet meg mye. Men som sagt, jeg tror jeg har vært heldig.

KP 4 u mentalmelt.
Fabelaktig post. En god guide til alle førstegangsbrukere. KP til deg.

Jeg ventet selv til jeg var over 20 før jeg inntok noe psykedelisk. Jeg forberedte meg godt, og visste hva jeg gikk til i den grad det er mulig.
Tenker på og prøve sopp vis jeg blir kvitt angsten min, er det noen stor sjanse for at angsten kan komme tilbake vis jeg prøver sopp og har slitt tidligere.
Ja, det er det. Angsten kan ligge latent, og i så fall vil all rusbruk kunne fremprovosere den igjen.
Sitat av PirateX
Tenker på og prøve sopp vis jeg blir kvitt angsten min, er det noen stor sjanse for at angsten kan komme tilbake vis jeg prøver sopp og har slitt tidligere.
Vis hele sitatet...
Har selv slitt mye med angst, ofte i forbindelse med overdreven bruk av cannabis. Da jeg skulle prøve psykedelika for første gang var jeg veldig bekymra for hvordan det skulle gå i forhold til angsten.

Faktisk opplevde jeg at angsten nesten forsvant totalt etter inntak(i motsetning til når man røyker cannabis hvor den ofte forsterkes), de hverdagslige tankemønsterene mine ble så og si drevet ut av hodet mitt fordi det ikke var rom for dem i min psykedeliske opplevelse.
Angsten ble også svakere i en periode etter opplevelsen, da jeg fikk et helt nytt perspektiv på den etter opplevelsen.

MEN, selv om angsten mister mye av sin makt under(mine) psykedeliske opplevelser, kjemper den hardt for å prøve å gjenvinne den, og hvis man skulle være så uheldig å havne i en situasjon hvor man føler at man ikke har helt kontroll(fks en dårlig setting), så benytter angsten sjansen til å ta tilbake sin makt over deg, og da legger den ofte sine beste kort på bordet.

Poenget mitt er, psykadelika kan være et veldig kraftig hjelpemiddel mot angst ,men kan også forverre angsten veldig.
Noen vil kanskje si at det beste er å bli "kvitt" angsten sin mer eller mindre før man prøver psykedeliske stoffer, mens andre vil kanskje mene at psykedelika fint kan brukes som et hjelpemiddel til å bli kvitt angsten.
Hva som er best, tror jeg ikke det er noe fasitsvar på, men det ligger noe i ordtaket : det som ikke dreper deg gjør deg bare sterkere.
Uansett er det viktigste å ta de nødvendige forhåndsreglene før man begir seg ut på et psykedelisk eventyr, og sliter man med angst er dette alfa og omega.

Tripping - råd og veiledning

Mitt råd til psykonauter med angst:
Hvis du skal på tur, unngå alle de situasjoner du vet du får angst av og ikke har kontroll over, lar ikke dette seg gjøre så vent med psykedelika til du vet du har kontroll over de=)

Tro meg, hvis du syntes vanlig angst er kjipt, er det siste du vil ha angst og tvangstanker av en psykedelisk karakter!
Sitat av Shinobi
Har selv slitt mye med angst, ofte i forbindelse med overdreven bruk av cannabis. Da jeg skulle prøve psykedelika for første gang var jeg veldig bekymra for hvordan det skulle gå i forhold til angsten.

Faktisk opplevde jeg at angsten nesten forsvant totalt etter inntak(i motsetning til når man røyker cannabis hvor den ofte forsterkes), de hverdagslige tankemønsterene mine ble så og si drevet ut av hodet mitt fordi det ikke var rom for dem i min psykedeliske opplevelse.
Angsten ble også svakere i en periode etter opplevelsen, da jeg fikk et helt nytt perspektiv på den etter opplevelsen.

MEN, selv om angsten mister mye av sin makt under(mine) psykedeliske opplevelser, kjemper den hardt for å prøve å gjenvinne den, og hvis man skulle være så uheldig å havne i en situasjon hvor man føler at man ikke har helt kontroll(fks en dårlig setting), så benytter angsten sjansen til å ta tilbake sin makt over deg, og da legger den ofte sine beste kort på bordet.

Poenget mitt er, psykadelika kan være et veldig kraftig hjelpemiddel mot angst ,men kan også forverre angsten veldig.
Noen vil kanskje si at det beste er å bli "kvitt" angsten sin mer eller mindre før man prøver psykedeliske stoffer, mens andre vil kanskje mene at psykedelika fint kan brukes som et hjelpemiddel til å bli kvitt angsten.
Hva som er best, tror jeg ikke det er noe fasitsvar på, men det ligger noe i ordtaket : det som ikke dreper deg gjør deg bare sterkere.
Uansett er det viktigste å ta de nødvendige forhåndsreglene før man begir seg ut på et psykedelisk eventyr, og sliter man med angst er dette alfa og omega.

Tripping - råd og veiledning

Mitt råd til psykonauter med angst:
Hvis du skal på tur, unngå alle de situasjoner du vet du får angst av og ikke har kontroll over, lar ikke dette seg gjøre så vent med psykedelika til du vet du har kontroll over de=)

Tro meg, hvis du syntes vanlig angst er kjipt, er det siste du vil ha angst og tvangstanker av en psykedelisk karakter!
Vis hele sitatet...
Må legge til litt da jeg ser at denne posten fort kan misforståes:

Jeg oppfordrer på ingen måte folk med angst til å bruke psykadelika, det desidert beste utganspunktet for å bruke psykadelika er å ha et sinn fritt for lidelser som angst osv.
men psykiske lidelser/problemer av et eller annet slag er noe de fleste mennesker opplever i løpet av livet sitt og de er ofte vanskelig å definere=)

Det sies også at folk med angst kommer til å være disponert for den resten av livet, i en eller annen grad, dette betyr ikke at du aldri kan bruke psykedelika på ansvarlig vis(mener jeg)

eksempel 1: Du har tidligere slitt med skikkelig angst, men du har jobbet med den og føler at du har god kontroll over angsten og at den ikke dominerer livet ditt lenger, selv om den kan dukke opp i mindre grad i enkelte situasjoner og i enkelte perioder.

eksempel 2: Du sliter med daglig angst, tankene dine domineres av angsten, vanlige situasjoner som å gå i butikken eller ta bussen er vanskelige å takle og kan i verste fall utløse panikkangst.

svar 1: Du kan mest sannsynlig bruke psykedelika uten at dette forverrer eller utløser angsten din, så lenge du tar alle nødvendige forhåndsregler går det nok helt bra og opplevelsen kan til og med forbedre din kontroll over livet og angsten=)

svar 2: Psykedelika egner seg dårlig i din nåværende situasjon og vil sannsyligvis ikke gjøre din situasjon noe bedre, heller verre. Fortsett heller å jobbe med angsten din til du i det minste greier å fungere "normalt" i hverdagen.
Bra skrevet og jeg er helt enig i at rusmidler er ikke noe å tulle med.
Før jeg var 18 hadde jeg snorta amf, spist piller av div slag, sopp, syre, extasy, røyka min mengde hasj. osv.
Jeg føler at det er nå jeg vil gjøre dette, det er nå jeg vil ha det gøy. Men det er farlig å tulle med psyken sånn og jeg skulle ønske jeg hadde venta. Skulle ønske jeg fant meg bedre ting å drive med.
Vent til du er klar for det, og er du litt i tvil på om du tør/tåler det osv. så bør du ikke gjøre det.
Har du litt angst i bakhodet og en samvittighet som sier deg at du kanskje bør la være, så la være.
Sitat av Luric
Jeg føler meg veldig igjen i detta. Men som du sier at man tripper på seg selv på flein, så gjør man ofte det på hasj også. En litt Ut av deg selv opplevelse, der man sitter og tenker på hvordan man har det, hva man vil bli for noe og at ting har stått litt på stedet hvil i litt for mange år. Og at man tror dette har noe med hvem du er som person. At man ønsker og utvide seg selv både personlig og mentalt. Bli ny på 15 dager formel. Litt lei av det meste og vil gjøre noe nytt følelse, når jeg får en sånn tripp på hasj. Er ikke ofte men det hender. Tror ikke psyken min er sterk nok for flein. Tror dette vil forsterke selv-trippen uendlig ganger. Og det høres bare noia ut.
Vis hele sitatet...
var dette som skjedde hver gang jeg røykte på slutten av 1 år med hverdagsrøyking og det ble for mye ... psyken ble rett og slett for lav så tok en pause på par-3 månder ... hjalp veldig.. kommer alldri til å røyke hverdagslig igjen'
Kommer ikke til å prøve noe type psykedelika før jeg virkelig har stabilisert psyken og føler jeg er klar for det .. tror det tar noen år, men tror også det virkelig er verdt å vente.
Sist endret av jayforall10; 13. oktober 2008 kl. 19:19.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
hei,

En gutt på 18 her. Elr noen uker igjen til 18 slaget, men men. Er en normal gutt med en fortid som de fleste, men ikke plaget av denne^^ Litt vanskelig for å formulere meg så tidlig på en søndagsmorgen, men det jeg lurte på var;

Jeg har prøvd hasj og drukket alkohol(dritkul..), og har funnet ut att verken hasj eller alkohol gir det jeg vil ha. Utenom hva sosialt alkoholen har å gi meg da. Ikke på måten att jeg har brukt det så mye att det har mistet virkning, men har egentlig aldri likt rusen det gir..

Jeg er ute etter noe med, hmm.. hvordan skal jeg forklare det.. Noe med mening kanskje? Lære noe, enn å få en enkel rus. drikke - fylla - hjem - syk, er liksom ikke helt min greie. Jeg vil utfolde meg som person og kreativ sjel, ikke att jeg tror LSD er nøkkelen til kreativitet, men tror kanskje det hjelper med nøkler til seg selv her og der?^^ Og med selvinnsikt kommer man langt^^

Skal jeg prøve LSD eller fleinsopp vil det nok drøye en stund før det skjer, tok vell tre år fra lesning til utprøvning når det gjelder hasj..

Som sagt rusen alkohol og hasj gir er ikke min greie, dette er jo UTROLIG individuelt, men er rusen fra f.eks. LSD noe lignende disse? Jeg har lest ulike virkninger og slikt, men ikke en direkte sammenligning. Link gjerne dersom noe lignende er spurt. Kall meg en knall, syns det er bedre å spørr enn å forbli taus:P

- MannanesMannxD
Jeg vet att LSD ikke kan erstatte verken alkohol eller hasj som festrus, såpass har jeg lest^^, Bare så det ikke kan misforståsxD
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
er rusen fra f.eks. LSD noe lignende disse?
Vis hele sitatet...
Effektene av LSD er ikke i nærheten av å kunne sammenlignes med cannabis eller alkohol. Jeg vil faktisk ikke kalle det en rus en gang. Det er mer som en tilstand, en relativt klar og skarp tilstand som åpner for at sinnet ditt kan sanse, føle, analysere og reflektere på måter som du normalt ikke er i stand til. (På godt og vondt selvsagt).

Jeg prøver så vidt å forklare det jeg mener er forskjellen på psykedelika og rusmidler under punkt 4.
Sist endret av mentalmelt; 10. mai 2009 kl. 12:16.
Takk for svar^^ flott tråd forresten.

sånn går det når man hopper over 4 til 5... off, ja, men kjekt å få ett utdypende svar i tillegg og da^^ Hmm.. ser viktigheten med sinnesro ved ett slikt rusmiddel ja.. Er du på feil tanker går det gale veien^^
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg var 15-16 da jeg oppdaget The Doors, Hendrix, Janis og hippiebevegelsen. Litt senere åpenbarte jazzen og beatpoetene seg for meg. Det manglet ikke ikoner, men heldigvis (kan jeg si nå) kom jeg ikke borti annet enn hasj og hard liquor. Det var vel på rundt denne tiden jeg datt litt av lasset tror jeg Husker ikke stort av -90 tallet, egentlig.
Men nå er jeg jo bltt femten år eldre da....
Har lest mye spennende om psykedelika, behøver ikke gå lenger enn til Gateavisas glimrende, eviggrønne artikkel fra #155 "LSD for nybegynnere".....

Hvem er det som ikke har lyst til å oppleve f.eks. dette:
"Det er som om du ser verden for første gang, som Adam i paradis på den første dag. Allting blir sylskarpt, farger får en utrolig intensitet og glød, helt dagligdagse gjenstander blir interessante og betydningsfulle. Overflatestrukturer og bevegelser blir en fryd bare å se på, barken på et tre, skyene på himmelen, sola som glitrer i vannet."

Denne er også fin:
"Jeg'et, dette lille spotlightet vi normalt ser verden gjennom, går helt eller delvis i oppløsning mens du er på LSD. Det skillet du normalt føler mellom deg sjøl og omgivelsene viskes ut. Du føler deg i ett med omgivelsene, og det fører naturlig til medfølelse, kjærlighet; peace, love & understanding er ikke bare en tom frase"

Glimrende stoff for selvutvikling, virker det som altså....

Der er vi ved poenget mitt, endelig

Alle har jo sitt å stri med, sine problemer. Det er vel ingen som har eternal sunshine in a spotless mind, som det heter. Kanskje kan LSD og lignende stoffer åpne dørene Huxley snakket om, for folk som meg, Jeg føler i alle fall at jeg trenger et skikkelig spark der oppe. En åpenbaring, rett og slett. Kan ikke hjelpe for det, men tror at det kan være medisinske grunner til å bruke LSD.
Flere som tenker sånn? Hva tror dere?

Selv har jeg fått en F60.1, som det heter, fra det offentlige. Trapper for tiden ned på mitt forbruk av Cipralex (drittstoff) som jeg fikk for ett års tid siden grunnet angst/depresjoner... Hadde salige Leary og gutta fått kloa i meg, hadde de nok gnidd seg i hendene, tenker jeg
▼ ... noen uker senere ... ▼
hei takk for en opplysende og bra post. Jeg ga deg mit første kvalitetspoeng.

Jeg er en mann på 22 år som for øyeblikket driver og etablerer mest mulig kunnskap og perspektiver om psykedeliske stoffer. Personlig faller jeg godt innfor de kriteriene du setter for om man er egnet til å prøve noe psykedelisk. Jeg vil påstå at jeg har en stabil og sunn psyke. Positiv livsholdning og gode venner.

Jeg har allerede tenkt tanken at det å ha gode mennesker rundt seg som har tidligere erfaring med dette vil være veldig gunstig. Men det har seg slik jeg enda ikke har møtt noen slike mennesker.

Da kommer vi til det jeg lurer på: Det jeg har tenkt er å gå ut i den norske natur og plukke litt flein, tørke dette får så å spise det. Gjerne i en setting ute i naturen, alene.

Synes du dette vil være en ok måte å gå fram på når jeg først skal prøve noe psykedelisk?
Det høres ut som en veldig bra måte å bli kjent med psykedelia på. Man kan alltids fekte med pekefingeren og si at du burde ha en sitter, men hvis du starter ut med en moderat dosering og et sunt sinn, tror jeg dette skal bli en fin opplevelse.
Her kommer den viftende pekefingeren xtapo nevnte: Ha en sitter!

I tillegg bør du være HELT sikker på at du har plukket riktig sopp og dosere fornuftig.

Lykke til
joda, takk for gode råd

Skal forsikre meg om at det er riktig sopp samt ikke overdrive doseringsmessig.

Når det kommer til å ha en sitter vil dette absolutt være fornuftig, men saken er den at jeg kjenner bare 2 personer jeg ser på som aktuelle personer jeg vil spørre om "de kan passe på meg en ettermiddag da jeg skal prøve flein".

Han ene av de to er i sverige dette halvåret og han andre kjenner jeg ikke så vanvittig godt. (jeg har en tendens til å være litt narsissistisk når det kommer til selektering av venner, og vet ikke om han er til å stole på enda).

Dvs, jeg må vurdere om jeg vil ta flein alene, eller sammen med en hyggelig person som jeg ikke vet om jeg kan stole 100% på.

narsissistisk ble feil ord, hehe
Det jeg mente er at jeg kan være litt selektiv når det kommer til hvem jeg vil ha som nære venner, noe alle er.
Sist endret av Guffah; 7. september 2009 kl. 16:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da ville jeg anbefalt deg å vente til du blir bedre kjent med denne fyren, og finner ut om han er til å stole på, eller til den andre kompisen din kommer hjem igjen. Du har jo ikke dårlig tid
det stemmer, jeg har ikke dårlig tid.

Jeg kommer sannsynligvis til å plukke soppen i nermeste tiden ettersom det er sesong for det nå. Men jeg tørker det nok bare, legger det på norgesglass og venter til jeg føler tiden er riktig. Enten det er med sitter eller ikke, (helst med en sitter som jeg er 100% komfortabel med og stoler på).
Heisann, jeg tenkte jeg skulle ta meg en liten sopptur for første gang, dette er noe jeg føler at jeg er meget klar for, og har lenge planlagt dette. Planen var vel først å ta meg enn syre lapp i gode venners lag, men det ble aldri til dette grunnet tilgjenglighet på mitt hjemsted. Jeg har lest det meste som er skrevet om psykadeliske stoffer her på forumet og har også snoket rundt en del på nettet. Men jeg fant ikke noe om følgene; Som trådstarter skrev, kan man være arvelig belasted av psykiske problemer. Gjelder dette også alzheimers? det har seg slik at mine besteforeldre (på begge sider) har slitt noe med alzheimers, og da er spøsmålet mitt til dere litt mer erfarne: er forsvarlig å kjøre en liten sopp tur for meg? Selv føler jeg meg meget sterk psykisk, men denne tråden fikk meg litt mer skeptisk ang. det som jeg har nevt. Noe som kansje er veldig bra?
Alzheimer er ikke en mental lidelse, selv om sykdommen selvfølgelig får store mentale følger og ofte leder til andre psykiske problemer som depresjon, angst, vrangforestillinger etc.

Så vidt man vet øker ikke psykedeliske stoffer sjangsen for å utvikle alzheimer. Alkohol derimot, bør du være forsiktig med. Prøv også å leve sunt, spise, trene og holde deg i god mental form (lese, skrive, sudoku, mattematikkoppgaver, kunstnerisk utfoldelse). En enkelt sopptur i ny og ne vil sannsynligvis ikke øke sjangsene for alzheimer.
Tusen takk for svar