Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5096
Nå har det seg slik at jeg har litt rusk på meg. Blant annet forelegg for hasj (1g), en dom for promillekjøring og hasj (30g), som jeg fikk 30 dager for og en bot.

Etter og ha lest her inne virker det som det er mye forskjellige typer folk, hadde satt pris på litt historier om hvordan andre klarer seg. Er klar over at jeg ikke kan bli vekter på flyplassen og slikt, men det ønsker jeg ikke heller.
Du kan jo starte med å fortelle hva du ser for deg av fremtidig utdannelse og jobb?
Husk at selv om ting kan dukke opp på vandelen, basert på hva slags type jobb du søker på så er det den som ansetter deg som velger hva som vektlegges.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Rulleblad er ikke tabu som det en gang var. Sosiale antenner og hvor godt du klarer å bli likt av folk er det som tells mest etter hva jeg har erfart.
Trådstarter
Ønsker å ta en bachelor innen markedsføring og salg. Kan gjerne tenke meg å drive med bilsalg. Men ser at mange jobber som er begynnernivå utlyses med at man må ha vandel. Går utifra at jeg ikke er den eneste som har blitt tatt, så lurer på hvordan andre gjør det. Bare å lyge seg frem her eller?
Nei ikke lyv, det slår bare tilbake på deg selv om du blir oppdaget.

Må du virkelig ha uttømmende attest for bilsalg?
True phreak.
Avhengig av hvor lenge siden det er du ble dømt for disse tingene behøver det ikke ha så mye å si. Det er kun et lite knippe med yrker som krever uttømmende vandelsattest (tviler på at bilselger er ett av dem). Vær dog obs på at det kan skape problemer for deg på sikt; om du havner i et yrke hvor du må søke arbeidsvisum i andre land, så kan du får problemer. Så vidt meg er bekjent har ikke arbeidsgivere lov til å spørre deg om du har noe på rullebladet (de kan gjerne "forkle" dette spørsmålet på en annen måte ved å spørre deg om du har problemer med å få visum i USA, f.eks).

Med det sagt: om du ikke har noen ambisjoner om å jobbe andre steder enn i Norge, så byr nok ikke dette på så alt for store problemer om nok tid har passert, slik at det forsvinner fra den ordinære vandelsattesten din.
Sist endret av Orph; 31. mai 2017 kl. 00:20.
Flott spørsmål op. Du trenger veldig sjelden uttømmende attest i Norge. Du vil ikke ha dette på det ordinære rullebladet etter 5 år. Prøv så godt du kan å holde din sti ren fra nå. Ble selv tatt for lignende saker. Snart ferdig med økonomiutdannelsen, har fått jobb i bank og lovlig ervervet skytevåpen etter at jeg ble tatt. Noe som er flott her i Norge er at du får en god del sjanser til å skjerpe deg (og at noen faktisk gjør det). Så det er mange muligheter for deg fremover.
Du kan gjøre stort sett akkurat det samme du vanligvis gjør.
Det er et fåtall med jobber som krever plettfri vandel og selv med rulleblad så kan man ha en sjangse utifra de andre kunnskapene man sitter på.
Livet stopper ikke opp fordi en har blitt tatt for litt hasj og en promillekjøring.

Virker litt spesielt med uttømmende attest for salgsjobb, bare sett at det trengs på steder som Gardermoen.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en ganske alvorlig sak med både narkotika og våpen på rullebladet, og har jobbet som IT-konsulent i flere år nå etter å ha fullført høyere utdanning. Det har aldri blitt spurt om vandel hos noen av de private og offentlige kundene som jeg har vært hos. Vandelssjekk er mest aktuelt hvis arbeidsgiver ønsker å leie deg ut til Politiet e.l., men da jeg kom i en slik situasjon selv sa jeg det bare som det var til lederen min og det ordnet seg uten represalier.

Har sett på det å ha vandel som en stor motivasjon til å gjøre en god jobb og sikte på å bli en stor ressurs for arbeidsgiver.
ikke bekymre deg, er ytterst få jobber der disse tingene du nevner kommer til og stikke kjepper i hjulene for deg, du har ganske milde lovbrudd på deg og siden du ikke har vert dømt for svindel eller lignende bør det ikke være problem for deg og bli bilselger
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde en dom på meg for fyllekjøring -- en av de mest "flaue" tingene du kan ha på rullebladet- da jeg søkte på lærerutdanning. Dette stod ikke i veien for studiet - og vistes ikke på den begrensede politiattesten som kreves.

I løpet av studiet klarte jeg å miste lappen enda en gang - for promillekjøring igjen (trodde jeg var edru dagen derpå). Ble dømt til 14 dager ubetinget, noe som ville gått utover utdannelsen. Fikk derfor innvilget søknad om å sone med fotlenke. ..et krav der er jo at du har jobb eller skole å gå til under soningen. Du må også ha en "kontaktperson" på skolen eller jobben (sjefen som regel).

Det var ikke veldig kult å trappe opp på skolen med den forespørselen, og hun med ansvar jeg snakket med der tror jeg undersøkte grundig om hun kunne kaste meg ut av studiet. Det kunne hun ikke. To fyllekjøringer/ubetingede dommer stod ikke i veien.

...noen ting kan du selfølgelig ikke bli, men det er ikke noe i veien for det aller meste.
Trådstarter
Har sluttet med rusk å styrer mot voksenlivet. Har hatt en liten angst for å måtte sitte i kassen på kiwi resten av livet (ikke at det er noe galt med det) men fint å vite at det fortsatt er muligheter.

Uttømmende vandelsattest har de ikke krav på nei, men ser at enkelte elektronikkforhandlere nevner ''brukthandelloven'' å ber om tilstrekkelig vandel. Syntes det virker litt mye for en som skal selge hvitevarer.
Sitat av smetti Vis innlegg
Flott spørsmål op. Du trenger veldig sjelden uttømmende attest i Norge. Du vil ikke ha dette på det ordinære rullebladet etter 5 år. Prøv så godt du kan å holde din sti ren fra nå. Ble selv tatt for lignende saker. Snart ferdig med økonomiutdannelsen, har fått jobb i bank og lovlig ervervet skytevåpen etter at jeg ble tatt. Noe som er flott her i Norge er at du får en god del sjanser til å skjerpe deg (og at noen faktisk gjør det). Så det er mange muligheter for deg fremover.
Vis hele sitatet...
Det er INGENTING flott med utestengingen av enkelte jobber i arbeidslivet fordi du tok deg en fjoner og blei bustet for 15 år siden.
Det er på trynet at dette skal henge med deg hele livet.

Men denne dusten som krever dette kanskje har sine egne skjelletter, sånne ting som utsetter andre for fare. F.eks å kjøre for fort, eller kjørt litt for tidlig etter å ha tatt en pils til lunsjen sammen med alle andre pampene.
0 logikk.
Sitat av fluxx Vis innlegg
Uttømmende vandelsattest har de ikke krav på nei, men ser at enkelte elektronikkforhandlere nevner ''brukthandelloven'' å ber om tilstrekkelig vandel. Syntes det virker litt mye for en som skal selge hvitevarer.
Vis hele sitatet...
Det skyldes at de selger brukte varer. Gammel teit lov som var ment for å forebygge heleri.
https://www.politi.no/tjenester/till...v_brukte_ting/