Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4053
Har en hagstrøm som ble dratt ned trappa i en barnebursdag og fikk et stort hakk. Har bilde av skaden. Får det dekjet av forsikringen men de skjønner ikke at gitaren ikke blir den samme med reperasjon.... Et sånn fall gir utslag i lyd. Hvis jeg fikk noen som spilte litt gitar til å lage et skriv der de skriver gitarens verdi som iføkge google er 6000 og at det ikke lønner seg å reparere så får jeg penger til ny. Kan noen som spiller litt gitar hjelpe meg med det? De sjekker vel ikke at du kan spille :P
Forsikringsselskapet forventer nok takst fra noen i bransjen. Spør på lokale musikksjappa?
Først og fremst så er ikke påstanden din sann. En gitar skal alltid være mulig å reparere, spesielt "nyere" typer som hagstrøm fra 60tallet. Jeg antar at hakket du snakker om ikke er av brutale dimensjoner (da haddu vel omtalt det som "sprekk" eller "hull" istedenfor "hakk")

Det du sier om at gitaren aldri vil bli den samme osv, er bare reinspikka tull. Isåfall tar du utgangspunkt i at fagpersonen ikke kan å gjøre jobben sin og er inkompetent... Som er veldig urimelig argumentasjon, spør du meg.

Gitarer er "enkle" å reparere i forhold til mange andre instrumenter.
Delene er stort sett enkle å fabrikere, og trenger ofte bare finpuss for å erstatte de skadde delene på instrumentet.
Det skal være veldig store skader for at man kan bekymre seg over endring i klangbildet. Og gitarer er stort sett lette å bygge opp igjen, siden de er basert på plantegninger og har en fast oppskrift uansett...

Hadde det vært snakk om en 100-200 år gammel håndlaget hardingfele, eller en gammel uvurdelig fiolin fra Guarneri eller Stradivarius, da har du lov til å rive deg litt i skjegget og være nervøs... Men en gitar fra 60tallet?
Nei, det er rett og slett enkelt å reparere og skal ikke ha noe å si på klangen, så lenge fagpersonen gjør det riktig og bruker samme type treverk, og alt det der.

Du sier du ikke engang spiller gitaren selv? Isåfall lurere jeg på hvorfor du er så sikker på at den aldri vil bli den samme etter en reparasjon... Hvor kommer ekspertisen fra?
For meg er det åpenbart at du bare vil scumme forsikringa så mye som mulig (hey, i dont judge you ), men tror isåfall du må til med kraftigere skyts og dokumentasjon på at det er "umulig" å repare den... For det stemmer helt enkelt ikke.

Kanskje det er slik at det er få i Norge som kan reparere Hagstrøm-gitarer (tviler egentlig på at de er så spesielle at ingen kan det), og isåfall kanskje du kan få noe dokumentasjon fra gitarmakeren om at dette blir dyrt, og krever spesialbestilte deler fra Tyskland eller noe...
Men mest sannsynlig er ikke gitarmakeren interessert i å hjelpe deg med noe slikt, med mindre du faktisk skal få reparasjonen utført hos han og betale for det. Så enten må du få en troverdig fagperson til å lyve og si at reparasjon er umulig, og at det er rimeligere å kjøpe ny... (men hvorfor skal gitarmakeren hjelpe deg å forfalske dokumentasjon, når du ikke engang skal benytte hans tjenester?).
Dette kan rett og slett bli vanskelig å bevise (i og med at påstanden din i første omgang er veldig svak og i mine øyne usann )
Kanskje du er heldig og får tak i en jævlig fet gitarfyr, som ikke har noe imot å hjelpe deg med å trikse litt med sannheten, men isåfall regner jeg med du må betale for takseringen (tipper det koster mellom 500-1000 kr). Uansett krever det en litt kul og radikal type, da det du etterspør nesten kan sees på som svindel.

Men hvem vet, kanskje forsikringselskapet ikke har tid til å sette seg inn i problemstillingen, og bare kjører på en full utbetaling. Du kan være heldig

Men ihvertfall bør du oppsøke en fagperson som har peiling, og ikke bare gitarnerden med Metallica-tskjorte på den lokale musikksjappa... Dra rett til gitarmaker/reparatør, så slipper du kanskje å betalte 20% mellomlegg hos musikksjappa også.
Sist endret av Alzo88; 15. desember 2016 kl. 17:37.
Kan du forklare litt bedre om skaden, eventuelt legge ut et bilde?

Er gitaren skadet på feil sted, koster det fort mer en 6000kr å reparere den, hvis du har planer om å få reparert den ordentlig.
Jeg kan ikke skjønne at lyden skal bli særlig annerledes av at man reparerer en gitar. Utseendet er ofte vanskeligere å gjøre noe med, i alle fall om det er naturlig finish på den. Om du absolutt skal skvise kontanter ut av et forsikringsselskap er det en mye bedre angrepsvinkel (avhengig av hvor skaden er, og hvor stor den er).
Sitat av Odd Vis innlegg
Kan du forklare litt bedre om skaden, eventuelt legge ut et bilde?

Er gitaren skadet på feil sted, koster det fort mer en 6000kr å reparere den, hvis du har planer om å få reparert den ordentlig.
Vis hele sitatet...
Altså det har kommet et hakk på ca tre cm dypt og to cm breidt i kroppen på gitaren. Den må jo da fikses og lakkes på nytt. En bit har altså ramley av. De på musikksjappa her fiksa ikke ting og kunne derfor ikke lage noe sånn skriv. Trenger bare å stå verdi på gitar og at det ikke lønner seg å fikse den.
Jeg spiller selv men kan ikke lage rapport på egen skade... Iforhold til gitar verdien så blir ikke dette svindel nei.
Det er ikke det at lyden ikke kan bli bra igjen etter en reparasjon. Men da det er en så stor bit som har ramlet av fra kroppen på gitaren, så er det en så omfattende jobb, at det er billigere å kjøpe en ny.
Skader som for eksempel knekt hals eller løsnet lokk, er ikke så vanskelig å reparere og koster derfor betraktelig mindre penger å få fikset.
Er det da snakk om en akustisk/halvakustisk eller solidbody elgitar?

Hvis det er sistnevnte så har en skade i kroppen ingen påvirkning, og kan repareres. Rent kosmetisk vil det jo selvsagt aldri bli som før.

Hvis det er en haagstrøm fra 60tallet derimot ville jeg heller sjekket om den er verdt noe først
Verdien på gitaren er ca 6000 etter google. En bekjent skal selge maken men trenger da pengene fort og lurte dergor på om noen ville sende pm og få bilder av skaden, vurdere og skrive en sånn rapport. Tregte bare være noen som var musiker eller gitarinteressert.
Hvis du ender opp med å fikse hos gitarmaker, så er bare å få sendt den inn her: http://www.strandguitars.com/reparasjoner
De kan sannsynligvis hjelpe deg med det skrivet du vil ha også.

Har selv levert inn en bass der en gang, kom ut helt strøken og fin. Min bror fikk ett stygt hakk rett under hodet på en
av gitarene sine en gang, leveret den inn her, og i dag kan du nesten ikke se at det har vært noe der en gang.
Min far har også levert inn ett par basser her, både til lakkering, justering, og utbytte av hals.

Så Strand Guitars er virkelig å anbefale!
send en mail til hagstrøm å be om en vurdering ut fra bilder?
Sitat av Bumblebee Vis innlegg
Tregte bare være noen som var musiker eller gitarinteressert.
Vis hele sitatet...
Må nok være en ordentlig taksering fra en fagmann om det skal bli tatt seriøst.
En taksering vil si at en fagmann bedømmer instrumentet og prissetter det, eller eventuelle skader og reparasjonskostnader.
Dette koster som regel litt penger, men det er ihvertfall ekte dokumentasjon fra en fagperson.

Skjønner ikke hvorfor du tror at forsikringsselskapet skal velge å tro på en tilfeldig gitarist? Hvem som helst kan da utgi seg for å være gitar-ekspert...
Og isåfall kan du jo bare skrive selv...