Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3940
Sitter å tenker på hva jeg skal søke til våren. Jeg blir da å søke med konkurransepoeng i ordinærkvote. Jeg ser at snittet på skolene er latterlig høye...

Bare lurer på er det sånn at feks en skole har 40poeng i poenggrense. Kan man bare glemme å komme inn om man har 35poeng? Eller kan man fortsatt søke med for lavt snitt og at det er mulighet for å komme inn?

Setter stor pris på svar!
Når du leser et sted at kravet er 40 poeng, så er det faktisk det som ble satt til fjorårets snittkrav. Dette er et tall som regnes ut etter studiestart.
Ingen skoler vet sikkert hvor mange som kommer til å søke og hvor mange som faktisk kommer til å oppta en plass, så om snittkravet endte på 40 poeng i fjor, så kan det godt hende at det blir både 30 og 50 poeng i år, selv om så store endringer ikke er veldig sannsynlig.
Noen skoler og studier krever at du møter krav til karakterer i visse fag for at du skal kunne søke, men det blir en annen sak.

Da jeg begynte på høyskolen endte vel snittkravet på 42 poeng eller noe sånt. På hioa.no kan du nå lese at fjorårets krav for ordinær kvote var 48,4 poeng.
Sannsynligvis har studiet hatt et økt antall søkere de siste årene og har derfor måttet øke kravet, fordi det ikke finnes nok plasser til alle.
Sist endret av Pope; 9. september 2016 kl. 02:23.
Hmm okei. Jeg tenker veldig på politihøyskolen.
Jeg selv har bare 36,4 konkuranse poeng. Og politiskolene hadde snitt grense fra 45 poeng til 49,5 poeng forrige opptak.
På politiskolen er det jo opptakskrav. Jeg tror jeg stiller ganske sterkt på alt utenom konkuranse poengene.

Krav jeg stiller sterkt på er: Har generell studiekompetanse, har 4 i norsk (kravet er 3) har plettfri vandel, består de medisinske kravene, består de fysiske kravene og har fullført militær tjeneste. Eneste som trekker veldig ned da er snittet.

Lurer derfor på om det er mulighet å komme inn på phs selvom? Eller kan jeg bare glemme å søke med mitt snitt?
Hvor gammel er du? Du får 2 alderspoeng i året fra du fyller 20, som du legger på snittet ditt. (Maks 8 poeng)
Har du noen realfag fra vgs? Enkelte realfag gir 0,5-1 tilleggspoeng.
Førstegangstjeneste din gir deg også 2 tilleggspoeng.

Si at du har 36,4 poeng fra før og at du er 23 år og derfor har maks antall alderspoeng. Inkludert dine to poeng fra førstegangstjenesten har du totalt 46,4 poeng som du kan søke med. Har du i tillegg biologi, matte, fysikk e.l. fra videregående, når du plutselig 49,5 poeng.
Sitat av Heisveis Vis innlegg
Hmm okei. Jeg tenker veldig på politihøyskolen.
Jeg selv har bare 36,4 konkuranse poeng. Og politiskolene hadde snitt grense fra 45 poeng til 49,5 poeng forrige opptak.
På politiskolen er det jo opptakskrav. Jeg tror jeg stiller ganske sterkt på alt utenom konkuranse poengene.

Krav jeg stiller sterkt på er: Har generell studiekompetanse, har 4 i norsk (kravet er 3) har plettfri vandel, består de medisinske kravene, består de fysiske kravene og har fullført militær tjeneste. Eneste som trekker veldig ned da er snittet.

Lurer derfor på om det er mulighet å komme inn på phs selvom? Eller kan jeg bare glemme å søke med mitt snitt?
Vis hele sitatet...
Ikke for å være ufin eller noe, men det finnes hundrevis av søkere som "stiller sterkt" etter dine definisjoner, men som har oppnådd høyere snitt.

Prosessen er ganske omstendig, med fysiske tester, flere intervju og liknende. Om du vil bli politi er jeg redd du er nødt til å begynne å ta opp litt fag fra VGS, med mindre du har samlet opp enormt med tilleggspoeng (som nevnt i posten ovenfor).
Sist endret av Orph; 9. september 2016 kl. 09:00.
Jeg kan faktisk ikke la være å anbefale privatskole om du kommer til kort med snittet ditt.
Etter min mening er det så verdt det. Det koster deg et år og noen kroner, men du kan gjøre hva du vil etterpå, om du bare jobber hardt nok.
Kan anbefale Bjørknes, etter egen erfaring.
Ta opp fag du er svak i og bare fiks det
Opptakskrav på høgskoler kan variere veldig. Den linja jeg begynte på i år hadde en ordinær kvote på 40 i fjor, men i år ble kvota 35.