Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5650
Ser det er endel på Ritalin etc her på freak. Er det noen av dere som vet hva som skjer med sertifikatet om en står på slike medisiner? Mister man lappen eller skal en selv bedømme om en er kjørbar som med andre medisiner med rød varseltrekant?
Såvidt jeg vet er bare og kjøre bil på metylfenidat, psykologen min mente at det heller burde vært ulovlig for de med adhd og kjøre uten medisiner..
Kommer lit ann på hvor "kjip" legen er.. noen er veldig slepphendte å glemmer å kontakte kommunelegen, mens andre skaper veldig problemer for en, av det minste.. Måtte levere inn førerkortet av 10x10mg ritalin og 2 sobril pr. dag..
Mens andre jeg kjenner går på mye mer en dette uten at de må levere inn førerkortet..
Så fort politiet får beskjed fra kommunelegen om at førerkortet skal beslagelegges pga. medisiner, så tar de helt av å du blir faen meg behandla som en kriminell!! ikke å anbefale å levere førerkortet pga. medisiner!!
Jeg har ingen erfaring med Ritalin, men med Sobril. Jeg står på 25 mg Sobril per dag. I en tøff periode fortalte jeg legen min at jeg tok mer enn hans dosering. Da fikk jeg beskjed om at dersom jeg ikke gikk tilbake til den foreskrevet dosen så ville jeg miste førerkortet. Er det ulik praksis rundt om i landet?
Klem fra Betty
En god kompis av meg ble diagnostisert med ADHD ganske tidlig og startet med Ritalin ifra ungdomskolen. Han tok lappen dagen han fylte 18 og har hatt den siden. Han går fremdeles på Ritalin.
Uten Filter
Trådstarter
Så det virker som Ritalin ikke utelukker bilkjøring. Flott.
Men hva om Ritalin ikke virker, da kan en bli satt på andre medisiner feks noe som er nesten som lab grade pepper. Husker ikke hva den heter. Er det samme regler der? Lappen handler om mer enn å kjøre. Det handler om frihet. Om å ha en mulighet. Vil være kjipt å miste den.
Får man Ritalin for ADD? Hm. Jeg har ADD men medesin har aldri vært ett tema. Gikk på 600mg lyrica og 8mg xanor i daglig i noen år uten å miste lappen, men når jeg var på avrusning da besteme de seg for å gi beskjed om mitt tidligere bruk og fylkeslegen tok lappen min.... Lol.
Du kan helt fint gå på Metamina/Elvanse og kjøre bil, så lenge legen mener det er forsvarlig. Virkningen er uansett ikke så annerledes fra Ritalin, bare uten en del av bivirkningene.
Sitat av KoalaBear Vis innlegg
Kommer lit ann på hvor "kjip" legen er.. noen er veldig slepphendte å glemmer å kontakte kommunelegen, mens andre skaper veldig problemer for en, av det minste.. Måtte levere inn førerkortet av 10x10mg ritalin og 2 sobril pr. dag..
Mens andre jeg kjenner går på mye mer en dette uten at de må levere inn førerkortet..
Så fort politiet får beskjed fra kommunelegen om at førerkortet skal beslagelegges pga. medisiner, så tar de helt av å du blir faen meg behandla som en kriminell!! ikke å anbefale å levere førerkortet pga. medisiner!!
Vis hele sitatet...
Nå bør du ikke blande kortene her...
Jeg tror ikke ditt førerkort ble fjernet p.g.a. Ritalinen. Men det har lenge vært en kjent sak i mange år, at benzo + bilkjøring er en generelt dårlig kombinasjon! Og det er antageligvis nettopp på grunn av Sobrilen du mistet ditt førerkort.
Min lege sier ar grensen en må holde seg innenfor for å beholde sertifikatet er 25mg Sobril per dag. Legen er svært nøye på dette.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 7. april 2015 kl. 10:22.
Sitat av Splendid Vis innlegg
Såvidt jeg vet er bare og kjøre bil på metylfenidat, psykologen min mente at det heller burde vært ulovlig for de med adhd og kjøre uten medisiner..
Vis hele sitatet...
Fikk så og si det samme svaret her. Så lenge du har resept på ritalinen burde det ikke være et problem i det hele tatt. Ta dog noen dager og bli vant til hvordan medisinen påvirker deg. Da kan du alltids si at du ikke har hatt noen bivirkninger som burde tilsi at du ikke kunne kjøre bil.

Det er nok også strengere på "downers" enn på "uppers", ettersom det er større fare fot at du dovner av eller blir uoppmerksom.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nå bør du ikke blande kortene her...
Jeg tror ikke ditt førerkort ble fjernet p.g.a. Ritalinen. Men det har lenge vært en kjent sak i mange år, at benzo + bilkjøring er en generelt dårlig kombinasjon! Og det er antageligvis nettopp på grunn av Sobrilen du mistet ditt førerkort.
Vis hele sitatet...
Ja, det er også jeg smertelig klar over, men for meg handler det om å fungere i hverdagen, blir ikke rusete eller har noen minsket reaksjonsevne pga. de to sobrilene.. Jeg mener og tror det er forskjellig praksis fra lege til lege her.. vet om flere som går på benzo men har da aldri vert snakk om å ta fra førerkortet. Det er legen som varsler fylkeslegen, fylkeslegen sender brev til politiet.. jeg får brev i posten der man nærmest blir fremstilt som en rusmissbruker å får beskjed om å levere førerkortet asap, går det for mange dager etter du har mottat brevet, ringer de faen meg å truer med å komme med en uniformert politipatrulje på gardsplassen... gikk på de sobrilene i 3 uker.. Nå skal de faen meg beholde førerkortet i ett år pga. dette!!!
Er det sykeste jeg har vert med på!!
True phreak.
Da jeg ble evaluert fikk jeg beskjed om at man i visse tilfeller kan miste førerkortet pga. ADD og ADHD. Psykiateren sa at dette var meget sjeldent, dog, og kun i veldig omfattende tilfeller. Jeg fikk ikke inntrykket av at det kunne skje pga. medisinering, men heller at det er noe de gjør om de ser at individet har så dårlig evne til å følge med på ting at de er en direkte fare for andre i trafikken.