Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  116 6477
min od dag:
Valgte og ikke jobbe i år som i fjor, så vi MÅTTE sitte og se "The Day After Tomorrow" på skolen, og etterpå diskuterte vi OD. Her har du en hel gjeng med OD nektere, og de skal få oss til å få dårlig samvittighet for at vi ikke jobber. Ble mye oppstyr i salen, og tror vi fikk en av de OD lederne til og grine. :P
Hvis vi gikk iløpet av skoledagen fikk vi fravær for hele dagen.. Er det lov?
Vi hadde OD-dag på min skole i dag. Jeg valgte å ikke delta for å så møte opp på skolen istede. OD-dagen er frivillig, det er med andre ord ingen som tvinger noen til å jobbe eller 'betale' ut av egen lomme. Grunnen til at jeg ikke valgte å gi noen støtte til årets aksjon er enkelt å greit fordi jeg, etter min mening, ikke synes det pengene går til i år (antivoldsprosjekter i Sør-Afrika) ikke er så utrolig viktig. Jeg synes pengene enten kunne gått til noe annet som f.eks. sult eller HIV/AIDS, eller blitt brukt på en annen måte.

Jeg er ingen person som går i mot Operasjon Dagsverk, jeg var elevrådsleder og har vært i skolekomiteen på min forrige skole og gjennomført OD-dagen. Dette var i 2001 da Regnskogen var det store tema.

På OD sine nettsider står det at det skal gjennomføres en alternativ skoledag laget av skolekomiteen. Målet med undervisningen dennne dagen er å gi de elevene som velger å ikke jobbe, en alternativ skole dag som skal gi elevene mulighet til å reflektere over det valget de har tatt, og gi mer informasjon om årets tema/internasjonale problemstillinger. Denne alternative skoledagen har OD ingen ansvar for så den gjennomførers neppe av alle skoler.

Da jeg kom på skolen i dag klokken 08.00 var det ikke akkurat et alternativt opplegg til OD-dagen som stod på menyen. IB studentene fikk derimot utlevert en matte prøve. Læreren sa 'Gjør ferdig matten prøven. Vi snakkes neste Torsdag.' Så gikk han. Vi fikk også utdelt en eldre Mensa test, som jeg etter min mening tror de kun gav oss så vi kunne ha litt ekstra arbeid å jobbe med utover dagen.

Jeg har vært i kontakt med hovedstyre i OD via mail i dag. De mener det er opp til hver skole å avgjøre hvordan dagen skal gjennomføres, og de ikke kan bestemme. Ingen på IB linja der jeg går fikk en eneste brosjyre der OD forklarte hva årets aksjon gikk ut på. De beklagde at informasjonen ikke har kommet fram, men hevder derimot at materiell og brosjyrer er blitt sendt. Dårlig opplegg etter min mening, men jeg vet ikke om jeg skal skylde på OD eller skolekomiteen.

OD prøver også å slå sine innsammlings rekorder hvertår og jeg mener å huske det ikke kostet så mye som 300,- sist jeg var involert i OD opplegget.
Jobben min i dag var å lokalisere nærmeste minibank, stikke inn kortet, taste kode, og ta ut 300,-.
OD-dagen min idag: sitter enda på jobb, de kronene jeg tjener over 300 går i egen lomme.

Mest kreative OD jobbingen jeg så idag: to jenter som stod i et lyskryss og vasket frontrutene på biler mens det var rødt lys. De hadde til og med fått med seg slike "vindusvaskere" de har på bensinstasjoner.
Opprinnelig postet av onkl
Jobben min i dag var å lokalisere nærmeste minibank, stikke inn kortet, taste kode, og ta ut 300,-.
Vis hele sitatet...
Du gikk forhåpentligvis hjem igjen også? :P

Hørte forøvrig på radio i sted (hadde ingen cd i bilen :P) en diskusjon mellom en eller annen fyr fra frpu e.l. og od-lederen. Jeg kan ikke huske å ha hørt noe særlig diskusjon omkring prosjektet til OD før om årene, så tror folk reagerer en god del mer i år pga det pengene går til.
hmm... greit at OD dritten funker og at fattige barn i afrika får seg litt cash eller mat... men kom jeg på om hva hvis disse "fattige barn i afrika" kjøper seg våpen så det blir endamere vold i feks sør-afrika, så da "bidrar" OD til mere vold... så der satt jeg på skolen å nekta for å være en god svensk statsborger

I Stand Neutral!!

btw; eneste positive som var (for min del) med OD var mat og drikke osv
Opprinnelig postet av el_larso
hmm... greit at OD dritten funker og at fattige barn i afrika får seg litt cash eller mat... men kom jeg på om hva hvis disse "fattige barn i afrika" kjøper seg våpen så det blir endamere vold i feks sør-afrika, så da "bidrar" OD til mere vold... så der satt jeg på skolen å nekta for å være en god svensk statsborger
Vis hele sitatet...
Err... Pengene skal gå til organisasjoner, de deler ikke ut penger i store bunker til afrikanske barn...
Du er min venn
niigu's Avatar
De fleste organisasjoner gir 70% av det de har fått inn direkte til der det er samlet inn til, men od gir 90%. 10% går til reklame osv..

Er reklame nødvendig i et slikt "obligatorisk" opplegg?

Edit: El_Larso: Du har virkelig misforstått!
Sist endret av niigu; 28. oktober 2004 kl. 21:09.
At 90% av pengene til OD går til "prosjektet", tror jeg ikke på i det hele tatt. Selv en av OD-folka på skolen vår klarte å si at minst 15% (tror jeg det var) gikk til administrasjon.
very impotent freak
Delusional's Avatar
5% til administrasjon tror jeg. Uansett, jeg har ingen interesse av å jobbe på OD dagen, det gjør jeg heller en annen dag. For meg er OD dagen en betalt fridag. Jeg må riktignok jobbe en eller annen dag for å ta igjen det tapte, men det er greit, jeg syntes at pengene går til et verdig formål. Dog er jeg imot uhjelp ved å gi penger. Det vi burde satset på var å la uland få rafinere varene i egne land, riktignok hadde vesten tapt stort på dette, så det er nok grunnen til at vi holder oss til god gammeldags uhjelp. Nok meningsyttring fra meg.

På vår skole var det faktisk slik at vi ble oppfordret til å_ikke_jobbe, om man mente at det som skjedde på OD dagen stridet med personlige prinsipper.
Såvidt jeg vet det så får man fravær om man ikke er tilstedet på OD-dagen. Men so what?
Du får fravær, men ikke i noe fag, så det har intet å si. Ingen som bryr seg om det fraværet på vitnemålet.
Opprinnelig postet av MacGyver
OD prøver også å slå sine innsammlings rekorder hvertår og jeg mener å huske det ikke kostet så mye som 300,- sist jeg var involert i OD opplegget.
Vis hele sitatet...
Var 300 i fjor.
Vi hadde tjent mer om lærerne ikke var på skolen en dag enn at alle elevene i Norge skulle samle inn penger.. Dette virker litt dumt, vi later som om vi er snille..
Opprinnelig postet av P4un
Var 300 i fjor.
Vis hele sitatet...
Året før tror jeg det var 200,-... Jess, det har økt, og forventer at det kommer til å øke enda mer...
200 for oss ungdomsskoleelver og 300 for videregående.

Min dag i dag: En av lærerne mine tilbø meg jobb hjemme hos seg i går, så jeg tok turen dit i dag. Raka løv i to timer, så kommer hun hjem med en bærepose med banan, sjokolade, extra, boller og brus. Så dro jeg hjem etter å ha spist. En vellykket OD-dag :
Min dag i dag:
Jeg og en kompis fikk som oppdrag å jobbe på "Neiden Camping & Hotel" (hvor Neiden er et velkjent sted langt ut i Finnmarks-gokk). Ventet i en halvtime på en bil som skulle hente oss, men den kom aldri, så det ble fri istedet.
Min dag i dag:
Istedet for å gå på skole jobbet meg i min vanlige helgejobb, og tjente gode grunker (bedre enn disse skarve 300 OD-pengene). I morgen skal jeg si at jeg ikke ønsker å betale 300 til OD prosjektet, men heller gi 400 kroner til et formål jeg anser som bedre. Personlig mener jeg kampen mot sult er betraktelig viktigere enn å forhindre vold i Sør-Afrika. Noen er sikkert uenige. Når jeg da konfronteres med at jeg skulle møtt opp på skolen og arbeidet, vil jeg vise til hva som faktisk gjøres på skolen dersom man ikke jobber: Man ser en eller annen film, for deretter å skrive en stil eller lignende.

Hva i all verden har dette med frivillighet å gjøre? Jeg hadde skjønt det dersom de på skolen skulle jobbet med pensum i de forskjellige fag, men å gjøre noe som dette har ingenting med skolegang å gjøre.

Ja, jeg forventer kritikk for det jeg kommer til å gjøre, men det skal faen meg bare mangle!
Min koselig OD-dag:

Var hjemme, tar med penger fra mamma i morgen. Drar man på skolen må man jobbe med noe som skolen trenger at man jobber med, og jeg gidder ikke å male kantina... Hadde skolen tilbudt at man hadde kunnet jobbe med skolearbeid, og fått litt undervisning hadde jeg selvsagt dratt på skolen.
Bare til ettertanke, de som gir penger til OD mens de er hjemme eller ikke, støtter uansett OD. OD kommer aldri til å gå ut i noe medium med at en god del av elevene får pengene hjemmefra. Derimot kan det bli nevnt om en stor andel av elevene dukker opp på skolen på OD-dagen istedenfor arbeid.
Hvorfor denne voldsomme motstanden mot snille kjære OD? OD-dagen er FRIVILLIG, ja du blir oppfordret på det sterkeste til å delta, men det er fremdeles frivillig. Så tvang argumentet er ikke gjeldende.

At det finnes bedre prosjekter? Ja antakeligvis. Men poenget med OD er også at elevene skal stå sammen om EN sak, som da vil hjelpe mer enn at alle gir til sporadiske saker. En knyttet neve slår hardere enn fem fingre, er det ikke det man sier? Kanskje vil ditt hjerteprosjekt bli sak neste år?

Å putte pengene over 300 spenn i egen lomme synes jeg er usolidarisk. Om du da ikke trenger pengene til mat da, men det gjør dere vel ikke?
Det jeg syns er dumt med de skolene som kjører alternativet: "Være på skolen og ha vanlig undervisning.", er at det ikke er det som blir tilfellet. Jeg går tredje året på vgs, og iløpet av de tre årene får man litt OD-erfaring.

(for å vise hva de fleste av de jeg kjenner tenkte/tenker om OD)

OD på grunnkurs: Ingen vil jo ha vanlig skoledag. Var mye lettere å vaske litt hjemme, rydde rommet og slikt. Var jo bare 150 eller 200kr de skulle få.

OD på VK1: I fjor sa de at de som ikke jobbet skulle ha vanlig skole. Dete hele endte med at de som møtte opp på skolen så en film, og spilte fotball frem til klokken 11. Så kunne de gå hjem.

OD på VK2: Samme tankegang som fra vk1.

-- Derfor mener jeg det er viktig å ha vanlig undervisning hvis man ikke ønsker å jobbe. De har jo et problem med at de ikke kan gå videre i pensum når noen jobber men.
Men tingen er at hvis man legger frem to alternativer, som viser seg å være: 1) Jobbe, 2) se film og spille fotball på skolen, for slitne og skoleleie elever (de fleste) lander somregel valget på alternativ 2.
Sist endret av GeirBauer; 29. oktober 2004 kl. 00:18.
Synes også det er utrolig mye syting angående OD-Dagen.

-Ånei, det er tvang. Buhu. Prinsipper. Arbeid. Huff.
Emnet i teksten: OD: Solidaritet, barnearbeid?
Hehe, ja! OD er solidaritet, men barnearbeid? Du er 21 år, og på toppen av det hele så er det frivillig. Er det virkelig mulig? De prinsippene dine burde du holde deg for god for. Svelg stoltheten å hjelp de som trenger det mye mer enn deg, hvertfall for en lusen dag.

-Men hvorfor? Man burde jo få mye mer enn 300,- for en dags arbeid bla bla bla.
Greit, jeg skal være enig i at det ikke hadde skadet om det var mulig å få mer penger på OD-dagen generelt, men det er jo en minimumskostnad slik at alle skal få seg en jobb, og i det store bildet så er det mer lønnsomt. Hadde du på en eller annen måte klart å tjene mer enn 300, så tipper jeg sannsynligheten for å beholde "overskuddet" selv er stor, og dermed ikke et argument.

Hvis du velger å være på skolen på OD-dagen, så er det vel klart at du får fravær en hel dag hvis du stikker midt på dagen, siden det ikke er noen timeplan. Fri kommer ikke på tale, for da hadde igjen lønnsomheten av prosjektet sunket drastisk. De fleste skoler har en OD-gruppe som består av elever som er på skolen den dagen og holder od-nekterne i sysselsetting. Dermed koster det ikke så mye for skolen med tanke på lærere osv.

Vil bare legge til at jeg har deltatt i OD-dagen siden vi begynte med det i 9.klasse og frem til VK2. På VK2 var jeg med å arrangerte OD for skolen vår. Det er noe spesielt med å delta slik. Du tjener pengene på egenhånd og du hjelper andre, noe som føles fantastisk, uten at man på samme tid gjør det for å føle seg vel selv, men for at andre skal ha det bra. Klarer ikke å beskrive følelsen helt, men noe i den duren.

Så jeg anbefaler alle å delta i OD-dagen, både som oppdragsgiver- og taker.
Hvorfor lager dem video om landet vi skal gi penger til?
Det koster da ganske mye å sende dem ned dit for å se hvordan dem har det...
Men har di egentlig et valg?
I min klasse var lærern sur på de som ikke ville jobbe...
"Du må da klare å skaffe 300kr"
og når en spurte om du kunne gi 300 til OD å ta resten selv i egen lomme, "gir du ikke alle pengene til OD da blir jeg skuffet"

Så det vil si at du har ikke mye valg.
Karakterene teller ganske mye og da vil du ikke ha en lærer mot deg.

Men har ikke noe problem med OD selv.
Syns 300 kr er lite penger og syns bare det er positivt at man kan unne folk som ikke har det fult så bra litt mat..

PS: Sier ikke at det er slik i alle klasser, men i min klasse!
Du er min venn
niigu's Avatar
Opprinnelig skrevet av skaarj:
Året før tror jeg det var 200,-... Jess, det har økt, og forventer at det kommer til å øke enda mer...
Vis hele sitatet...
Det kommer neppe til å øke om ikke meningsmålingene viser det motsatte. Du skjønner, meningsmålinger blir tatt av diverse organisasjoner, muligens ikke OD-kommiteer, og informerer hvor mye penger folk er villig til å gi fra seg på slike prosjekter.

Opprinnelig skrevet av |FSK|:
At 90% av pengene til OD går til "prosjektet", tror jeg ikke på i det hele tatt. Selv en av OD-folka på skolen vår klarte å si at minst 15% (tror jeg det var) gikk til administrasjon.
Vis hele sitatet...
Det beviser vel bare at OD-administrasjonen er et faktum av dårlig planlegging og, desverre, feilinformert.
om 300 kr er mye eller ikke kommer jo an på hvor du jobber!

et scenario: det var mye snakk om det med gratis skolebøker og sånt, commie, du var bl.a. veldig for det på grunn av at alle familier ikke hadde like god økonomi.

la oss si at en familie med tre barn, 10., GK og VK2... de har alle 3 OD dag samtidig, og de MÅ få inn 300 kroner. for det står det jo på blanketten. siden det er ca. 1000 elever i området som også har OD dag, er det ikke så altfor mange steder å jobbe. derfor må de fleste jobbe hjemme, inkludert våre 3 søsken her...

familien, som ikke har råd til å kjøpe skolebøker, en engangsutgift på 1500 kr pr hode (hvis brukt), og man får kanskje igjen 1000 på å selge dem året etter, må ut med 900 kr til kriminelle i sørafrika...

er det da usolidarisk av dem å ikke jobbe?
Du er min venn
niigu's Avatar
Tobb: Det er vel derfor OD har et alternativt opplegg på skolen for "OD-nekterne"? Det er ufattelig usaklig av deg å skrive at 900 norske blanke kroner går til kriminelle i Sør-Afrika. Det vet du antakeligvis selv!

Om du fulgte med på OD-dagen, ville du nok ha lagt merke til at Sør-Afrika er rammet av en heller forferdelig kriminalitetsoppslutning. Det er 99% sjans for å bli ranet, voldtatt eller til og med drept om du beveger deg på gatene etter klokka 21.00. Kveldstid. Det er sykt.

Pengene fraktes ikke med fly og blir sluppet ned i risbeholdere eller går rett i lomma på folket, men til en organisasjoner som ønsker å hjelpe. Til oss ga representanten fra Sør-Afrika et løfte om at det skulle bli mindre kriminalitet etter dette. Mye mindre. Det tror jeg på!
et opplegg som av noen blir kalt usolidarisk ja...

poenget er at folk sulter rundt om kring i verden, hvorfor bruke penger på å få slutt på kriminaliteten i et annet land, hvis vi ser på usa klarer de ikke få slutt på sin egen kriminalitet selv, hva skal vi få gjort? får kanskje gjort noe, men det må da finnes bedre ting å gi penger til...

Det er 99% sjans for å bli ranet, voldtatt eller til og med drept om du beveger deg på gatene etter klokka 21.00. Kveldstid. Det er sykt.
Vis hele sitatet...
og i sudan sulter millioner av mennesker...


en annen ting er hvordan selve OD fungerer i praksis... tar vi en titt på retningslinjene fra OD sentralt og hvordan det blir utført, er det som å se på 2 helt forskjellige ting...
Opprinnelig postet av skaarj
Såvidt jeg vet det så får man fravær om man ikke er tilstedet på OD-dagen. Men so what?
Du får fravær, men ikke i noe fag, så det har intet å si. Ingen som bryr seg om det fraværet på vitnemålet.
Vis hele sitatet...
øø... det er vel fravær arbeidsgiveren ser på først (?)

En kamerat av meg som går på lumber vgs i kr.sand fikk fravær på OD dagen når han ikke ville jobbe fordi lærerne ikke fikk betalt for å være på skolen mens OD holder på, så de hadde ikke noe lærer som ville stille opp på den alternative undervisningen.
det er sånt som er litt rart? for har man ikke egentlig krav på undervisning? og skolegang skal være gratis...

hvis det ikke er noen form for alternativ UNDERVISNING (koste sneiper går ikke under dette, med mindre man går på kostelinja :-p ) og man ikke har noe sted å jobbe, koster det 300 kr for den dagen da...
Du er min venn
niigu's Avatar
Opprinnelig skrevet av Tobb:
Poenget er at folk sulter rundt omkring i verden, hvorfor bruke penger på å få slutt på kriminaliteten i et annet land, hvis vi ser på usa klarer de ikke få slutt på sin egen kriminalitet selv, hva skal vi få gjort? får kanskje gjort noe, men det må da finnes bedre ting å gi penger til...
Vis hele sitatet...
Hæ?
Hva tror du er årsaken for mesteparten av kriminialiteten?
Hva tror du er grunnen til at folk stjeler?
Tror du kanskje det er for morro skyld?
For å bryte loven?

Eller er det kanskje for det enkelte mennesker har behov for litt mer enn levekårene tilbyr, altså mangel på grunnleggende nødvendigheter?

Bedøm selv.
da har de ihvertfall mat nok til å orke å stjele
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av niigu
Hæ?
Hva tror du er årsaken for mesteparten av kriminialiteten?
Hva tror du er grunnen til at folk stjeler?
Tror du kanskje det er for morro skyld?
For å bryte loven?

Eller er det kanskje for det enkelte mennesker har behov for litt mer enn levekårene tilbyr, altså mangel på grunnleggende nødvendigheter?

Bedøm selv.
Vis hele sitatet...
Så hver gang du blir sulten, så voldtar og dreper du en sør-afrikaner?

Mye av denne kriminaliteten er sannsynligvis også organisert...

Og.. Det har seg dessverre slik, at folk som er litt "på den gale siden", og har havnet i feil miljø har en tendens til å forbli der eller eventuelt komme tilbake dit. Hva med heller å hjelpe noen som har en fremtid? Noen som kommer til å gjøre noe for samfunnet?

Jeg jobbet ikke på "OD" (skolen min, Persbråten VGS har et eget opplegg for å bygge en skole i Kongo).
Velger heller en dag fravær enn 300 kroner.

Nei. Jeg mener fortsatt at å gi pengene til en norsk organisasjon vil være det beste. Vi har nok problemer her. Ordne det først.

(åja. huff så egoistisk jeg er)
Opprinnelig postet av KaldBlod
Velger heller en dag fravær enn 300 kroner.
Vis hele sitatet...
Me2.

Edit: Klarer ikke omskrive tekst så alle skjønner.
Sist endret av utmeldt; 29. oktober 2004 kl. 18:50.
Jeg tar ikke helt argumentasjonen din. Hvorfor nekter du å betale mer (arbeidsgiver skal betale for ditt arbeid forsåvidt, men men)? Hva har søstra di med deg å gjøre?

At OD-nektere får litt tyn er bare bra.
Du er min venn
niigu's Avatar
Opprinnelig skrevet av KaldBlod:
Så hver gang du blir sulten, så voldtar og dreper du en sør-afrikaner?

Mye av denne kriminaliteten er sannsynligvis også organisert...
Vis hele sitatet...
Nei, jeg sier ikke det. Jeg stiller spørsmål til hva dere tror er grunnen til et slikt vanvittig kriminelt miljø i Sør-Afrika. Jeg tror at Sør-Afrika er et land hvor ting bare blir verre om noen ikke reiser seg og hjelper dem til å hjelpe seg selv. Hva gjør du om du er sulten, og ikke kan gjøre noe med det? Du tigger, ber, og eventuelt stjeler om ikke du vinner i lotto. Jeg tror kriminalitet har en tendens til å igjen utvikle kriminalitet. Og dermed er det blitt slik det er i Sør-Afrika idag. Uheldigvis.

Og foressten: Ja, jeg syns du er egoistisk. Om du ikke har en dag å avse, og heller velger å få fravær (faktisk) istedenfor å hjelpe å bygge en skole i Kongo, vil jeg si at du er svært feilinformert.

Ja, forbanna negrene kan hjelpe seg selv. Det er jo de sin egen feil at de havna midt oppi et slikt helvete. Ikke sant?
jeg vil da tro at skylden ligger mer på de kriminelle i sør-afrika enn norske skoleelever...
Du er min venn
niigu's Avatar
Tobb: Hadde det vært opp til meg, så hadde du blitt banna for usaklighet i Samfunn- og politikkforumet og for drøyt bruk av punktumer etter hver setning du skriver.

Beklager admins, det må ut.
Opprinnelig postet av commie
Jeg tar ikke helt argumentasjonen din. Hvorfor nekter du å betale mer (arbeidsgiver skal betale for ditt arbeid forsåvidt, men men)? Hva har søstra di med deg å gjøre?

At OD-nektere får litt tyn er bare bra.
Vis hele sitatet...
1. Arbeidsgiver = foreldrene mine. Jeg vil tro at det er de til veldig mange andre også.

2. Min arbeidsgiver har alt betalt 300kr, det syns jeg i grunnen er nok. Hvis du ikke skjønner det, ikke prøv. Grunnen til at jeg tok det opp var at det kan bli mye å betale viss man har 2-3 unger i videregående skole. Dersom de ikke klarer å skaffe seg jobb på OD.

3. At OD-nektere får tyn er bra? Den skjønner jeg ikke helt. Det er jo helt på tryne, prøve å mobbe folk til å delta. Det burde vært frivillig.
Nå vil jeg fortelle om min OD-Dag:
Jeg var på skolen. Først så vi en film på ca. 30 min. som handlet om volden i sør-afrika. Det var OD som hadde laget den. Etterpå var det stilskriving i 2 timer. Oppgavene var OD relatert. Den ene oppgaven var noe lignende: "Jeg har masse penger og Afrika er langt borte, hvorfor skal jeg bry meg?". Nesten ingen gadd å gjøre oppgaver og bare virra rundt. Etterpå var det noe oppleg i gymsalen. Jeg stakk hjem før det. Jeg for min del skrev en analyse av en novelle i OD heftet vi hadde fått.
Hele oppleget var litt sånn "Har dere dårlig samvittighet for ikke å ha vert med på OD?" aktig. IMO
Har suttet hjemme hele Fredaen (OD-dagen).. Fant ikke noe arbeid, så nå lurer jeg på hva som skjer når jeg kommer på skolen uten en eneste krone
Opprinnelig postet av windoze
1. Arbeidsgiver = foreldrene mine. Jeg vil tro at det er de til veldig mange andre også.

2. Min arbeidsgiver har alt betalt 300kr, det syns jeg i grunnen er nok. Hvis du ikke skjønner det, ikke prøv. Grunnen til at jeg tok det opp var at det kan bli mye å betale viss man har 2-3 unger i videregående skole. Dersom de ikke klarer å skaffe seg jobb på OD.

3. At OD-nektere får tyn er bra? Den skjønner jeg ikke helt. Det er jo helt på tryne, prøve å mobbe folk til å delta. Det burde vært frivillig.
Vis hele sitatet...
1. OD-Komiteen på skolen din kan hjelpe deg å finne en jobb. Det er uansett ikke så alt for vansklig, de fleste firmaer tar inn noen elever på OD-dagen om de får spørsmål om det.

2. Hvis arbeidsgiver ikke vil betale for arbeidet ditt så får du da for pokker finne en annen jobb. At arbeidsgiver er foreldrene dine er jo bare en latterlig unskyldning, hvis du ikke finner en jobb, så spør OD-komiteen på skolen din.

3. Jeg synes det er bra at slasker som ikke gidder å finne seg en jobb eller spørre OD-komiteen om de har en jobb får litt tyn. De fleste som klager over OD gjør det jo fordi de ikke gidder å jobbe, og prøver med finurlig argumentasjon å legitimere latskapen sin.
commie: Du er fjern.

Fra OD's egne sider
Operasjon Dagsverk presiserer at det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Ingen kan tvinge elever ved skoler som deltar på OD, å jobbe på OD-dagen. Solidaritet kan ikke påtvinges noen.
Vis hele sitatet...
Her er det jeg er uenig i:

For de elevene som ikke vil jobbe på OD-dagen, skal det arrangeres et opplegg på skolen, som skal gi elevene mulighet til å reflektere over det valget de har tatt, og gi mer informasjon om årets tema/internasjonale problemstillinger.
Vis hele sitatet...
Sist endret av utmeldt; 30. oktober 2004 kl. 18:52.
Opprinnelig postet av niigu
Tobb: Hadde det vært opp til meg, så hadde du blitt banna for usaklighet i Samfunn- og politikkforumet og for drøyt bruk av punktumer etter hver setning du skriver.

Beklager admins, det må ut.
Vis hele sitatet...
for det første, hvor mange punktumer jeg føler for å skrive er min sak, ikke noe du har noe med.

hvordan kan du kalle meg usaklig, når din egen post er den mest usaklige i threaden?
Sist endret av Tobb; 1. november 2004 kl. 09:25.
od er noe dritt som egentli burde brenne for min del .. burde vært frivillig..!
OD er frivillig.
Opprinnelig postet av windoze
commie: Du er fjern.
Vis hele sitatet...
Takk.

Jeg kan også være enig i at ODs vedtekter er tvetydige, men det kan forandres. Jeg ser ikke på det som noen grunn til å ikke ville delta på OD dagen. Eneste grunnen jeg kan se til at enkelte ikke vil delta på OD dagen må være at de er så jævlig egoistisk at de ikke gidder å løfte ræva en gang i året for å være solidarisk med mennesker som har det værre enn en i noen stakkarslige timer.
Opprinnelig postet av commie
Eneste grunnen jeg kan se til at enkelte ikke vil delta på OD dagen må være at de er så jævlig egoistisk at de ikke gidder å løfte ræva en gang i året for å være solidarisk med mennesker som har det værre enn en i noen stakkarslige timer.
Vis hele sitatet...
Er ikke det å se verden i sort/hvitt? Se posten min en del poster tilbake - er det galt å vise OD-folka at man ikke aksepterer de premissene de setter ved å ikke delta? Jeg jobbet fordi jeg ikke så poenget i å nekte, men det forandrer ikke at jeg ikke liker OD - jeg liker ikke idealismen de står for og måten de presser solidariteten på folk gjennom både manipulasjon og rent regelmas. Det er først og fremst en prinsippsak at jeg mener at skolen ikke skal ha en politisk agenda - og det klarer alle som titter i faktaheftene fra OD at de har.

Det er neppe vits å spille ut sympati-kortet akkurat som OD gjør når folk ikke har lyst til å jobbe. Folk lider overalt, men det er frivillig å hjelpe dem.
Noe som forsterker min mistanke om at folk som av "prinsipp" ikke vil jobbe, egentlig ikke gidder.

Ikke kan jeg se denne politiske agendaen OD har, bortsett fra at OD er for solidaritet. . . Men dette er vel ikke ett problem?

Men, jeg kan være delvis enig med deg. OD og EO fungerer i dag ikke optimalt. Årsaken til det vil jeg si er mangel på elevdemokrati og elendig informasjon til elevene og elendig oppfølgning av tillitsvalget etc.
Opprinnelig postet av commie

Men, jeg kan være delvis enig med deg. OD og EO fungerer i dag ikke optimalt. Årsaken til det vil jeg si er mangel på elevdemokrati og elendig informasjon til elevene og elendig oppfølgning av tillitsvalget etc.
Vis hele sitatet...
Jepp, en del rare greier som foregår i kulissene.

Noe som forsterker min mistanke om at folk som av "prinsipp" ikke vil jobbe, egentlig ikke gidder.
Vis hele sitatet...
Hvorfor presser da OD dem til å jobbe ved å a) Nekte dem normal undervisning på mange skoler, b) Bruke "du er ond og nekter å hjelpe" for å stille medelever kritisk til enkeltelever som ikke er med og c) får skolen til å forandre på reglene som normalt skal sikre at folk deltar i undervisningen tvinger folk til å delta på OD? Dette er ikke nødvendigvis ting som tvinges på fra øverste hold, mer noe lokalelevene ser på som sin plikt. Og det synes jeg virkelig er hykleri - informer elevene om lidelsene, forklar hvor pengene går, men det er forbanna banalt å bruke den autoriteten man får tildelt til å tvinge folk ut i arbeid.

Ikke kan jeg se denne politiske agendaen OD har, bortsett fra at OD er for solidaritet. . . Men dette er vel ikke ett problem?
Vis hele sitatet...
De skildrer et synspunkt som ligger på venstresiden. Hvem som helst kan peke på kommiteene og se at de som arrangerer er med i enten SU, RV eller et annet ungdomsparti på venstresia. Det at de intervjuet Gatasp sier jo også sitt, sammen med alt det andre materiellet man ser er politisk korrekt propaganda for venstresiden. For all del, jeg er på ingen måte marketsliberalist, men jeg protesterer like mye uansett om det er nazister eller sosialister som påvirker skolegangen min. Jeg vil helst kunne velge selv hvor jeg skal stå politisk, takk
Jeg lurer på hvor mye OD betaler i vekslegebyr...