Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5061
Noen som vet hvordan man gjør dette uten å laste ned sketchye program?

Er ikke smart på PC ting men min er jævli treg når jeg starter den, og windows svarer ikke før 1-2 min etter at den er skrudd på. Funket fint før, aner ikke hva som har skjedd.
Crimea River
Alec's Avatar
Drivere skal alltid være gratis og du finner det på produsentens nettside

Forøvrig kommer driverne du trenger automatisk med Windows Update hvis du har Windows

Og sist men ikke minst, hvis du ikke er så god i PC så sier min erfaring meg at driveroppdatering garantert ikke vil løse det at PC'en din er treg.

__________

For å ihvertfall si noe som kan hjelpe deg videre, så kan du starte med å sjekke hvilket programmer som automatisk starter opp når du starter PCen.


Høyreklikk på et tomt sted i Startmeny linja og velg "Task manager" eller "Oppgavebehandling" om du har Norsk versjon.


Klikk deg så inn på Startup fanen og deaktiver alt som du ikke vil at automatisk skal starte opp når du starter PC'en.

Det aller meste her inne kan deaktiveres. Hos meg er alt deaktivert med mindre det er en skytjeneste, backup relatert eller at det er et program jeg vet at jeg vil at skal starte ved oppstart. Hvis jeg er i en situasjon hvor jeg ikke vet, så søker jeg opp navnet og sjekker hva det er, eller så bare deaktiverer jeg det.
Du har vel ikke smekk-full harddisk? Det senker tempoet mye.
Nei harddisken er nesten tom. Er en gammel pc, og har ikke renset støv inni. Tror vifta går treigere enn vanlig pga det
Driver booster på steam
Er det lenge siden maskinen ble formatert? Det var fast rutine da jeg brukte windows, minst én gang i året; backup og reinstallering av alt. Regner med det har blitt bedre siden XP, så usikker på hvor effektivt dette er nå.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Er det lenge siden maskinen ble formatert? Det var fast rutine da jeg brukte windows, minst én gang i året; backup og reinstallering av alt. Regner med det har blitt bedre siden XP, så usikker på hvor effektivt dette er nå.
Vis hele sitatet...
Det var unødvendig i XP-tiden, det er komplett unødvendig nå.

edit: Det å gjøre det en gang i året var unødvendig. Hvis problemer ikke løses av en rensk og/eller tar lenger tid enn reinstallering av OS og programmer, kan det være helt greit med en format.
Sist endret av meitemark; 31. oktober 2021 kl. 23:35.
Sitat av Stoned247 Vis innlegg
Nei harddisken er nesten tom. Er en gammel pc, og har ikke renset støv inni. Tror vifta går treigere enn vanlig pga det
Vis hele sitatet...
1. Vifta kan gå tregere hvis det har satt seg støv i dem
2. Har du stasjonær er det lettere å sjekke for støv enn hvis du har en laptop
3.Når vifta ikke får luft kan pcen's komponenter overopphete seg, dermed gjøre f.eks. oppstart tregere

Finnes sikkert mange 100 flere ting å feilsøke. Du må nesten oppgi litt spesifikt hvilken pc du bruker, evt hvilke komponenter.
I og med at dette er en eldre PC så er det en sjangs for at den har en mekanisk HDD som begynner å bli sliten.
Mens pcen din står uten belastning, kan du åpne oppgavebehandling-> Ytelse -> "Åpne ytelsesoversikt" nederst til venstre -> Disk -> "Lagring".

Se der det står "Disk queue length", følg med på denne mens du åpner f.eks c-disken, chrome o.l, hvor høyt peaker den? Den skal ikke være over 2-5 over lenger tid avhengig av hvor mange disker du eventuelt skulle hatt i RAID, men det er vel ikke relevant her.

Om disken skulle være sliten så kan jeg anbefale å klone til en SSD-disk, det er en billigste måten å gjøre en maskin "ny igjen".
Windows 10 laster ned nesten alle drivere automatisk. Tviler på at du har noe så rar custom hardware at det ikke er støttet.
Sitat av Stoned247 Vis innlegg
Noen som vet hvordan man gjør dette uten å laste ned sketchye program?

Er ikke smart på PC ting men min er jævli treg når jeg starter den, og windows svarer ikke før 1-2 min etter at den er skrudd på. Funket fint før, aner ikke hva som har skjedd.
Vis hele sitatet...
bruk iobits driver booster, gratis versjonen! Men fjern det etter du har oppdatert driverne dine. er mye bloatware skit

https://www.iobit.com/en/driver-booster.php
Sitat av Paranoid83 Vis innlegg
bruk iobits driver booster, gratis versjonen! Men fjern det etter du har oppdatert driverne dine. er mye bloatware skit

https://www.iobit.com/en/driver-booster.php
Vis hele sitatet...
Is Driver Booster malicious?
The Malwarebytes research team has determined that Driver Booster is a "system optimizer". These so-called "system optimizers" use intentional false positives to convince users that their systems have problems. Then they try to sell you their software, claiming it will remove these problems

Er enda ikke laget noe verktøy for oppdatering av drivere som slår innebygde verktøy i operativsystemene da alle som lager drivere registrerer disse hos operativsystemutviklerne.

For XP og eldre maskiner er historien litt verre...
Sitat av Båbb Vis innlegg
Is Driver Booster malicious?
The Malwarebytes research team has determined that Driver Booster is a "system optimizer". These so-called "system optimizers" use intentional false positives to convince users that their systems have problems. Then they try to sell you their software, claiming it will remove these problems

Er enda ikke laget noe verktøy for oppdatering av drivere som slår innebygde verktøy i operativsystemene da alle som lager drivere registrerer disse hos operativsystemutviklerne.

For XP og eldre maskiner er historien litt verre...
Vis hele sitatet...
Ja, sånn sett er det ett drittprogram, men det funker fett til å batch opdatere alle driverene dine på¨en gang! Så fjerner du programmet etterpå. Ungå å installer noe annet som blir foreslått så! (programmet vil at du skal installere noe optimaliserings-program,som også iobits eier)
Sist endret av Paranoid83; 7. november 2021 kl. 05:06.