Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5757
Hei, holder på med et prosjekt som nå er på ca. 3000 ord. Gjennom barne og ungdomsårene leste jeg mye, men har verken skrev eller lest skjønnlitteratur på evigheter.

Fortellingen handler om en litt lost ung mann som går seg vil i skogen, før den tar en litt surrealistisk vending. Lengre har jeg ikke kommet, men grovt sett er planen at han skal komme seg tilbake til sivilisasjonen sterkere, og innse at det er der han hører hjemme.

Bærer nok litt preg av egen livserfaring. Følelsen av å være på utsiden av samfunnet, adhd og forskjellige tripper.

Lurer på om noen ville vært interresert i å ta en kjapp titt på makkverket. Usikker på om det er noe i det, eller kun en gal manns tirade. Og som sagt er det kun et grovt og kort utkast.

Legger ut de første avsnittene:

1.
Jeg har ligget våken hele natten. Øyelokkene er tunge. Kroppen er tung. Men søvnen kommer ikke. Jeg har en flaske vann liggende ved sengekanten. Jeg drikker den opp, pisser og fyller den igjen, sikkert fem ganger i løpet av natten. Innimellom tar jeg frem mobilen for å… jeg vet faktisk ikke, en vane sikkert. Klokken beveger seg timer om gangen. Først var den ett, så tre, og nå er den seks. Måkene skriker, og solen trenger gjennom gardinene. Ingen vits å ligge her mer.
Jeg har vært arbeidsledig i et halvt år nå. Prøver likevel holde litt rutine på dagen med alarmer og påminnelser og rutiner og sånn, ikke akkurat min sterkeste egenskap.
Etter en iskald dusj, tar jeg meg en liten stripe og en banan. I det jeg kaster skallet i bosset legger jeg merke til alle pilleeskene. Piller til å våkne, piller til å leve, piller til å sove. Jeg tar de tre siste, uåpnede eskene ut av skapet og hiver de også.
Til å bo i tretti kvadrat i en tettbygget blokk, omringet av blokker på blokker, bor jeg overraskende nært naturen. Jeg hiver på meg skoene, lar mobilen ligge og småjogger ut i t-skjorte og shorts.
Sist endret av Ikkemathias; 29. oktober 2021 kl. 23:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
yo drakk han sitt eget piss liksom?
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av oopspops Vis innlegg
yo drakk han sitt eget piss liksom?
Vis hele sitatet...
Trodde det samme først "pisser og fyller den igjen" tror han mener at han går på do og pisser og fyller flasken med vann.
Stripe å banan. Hmmm. Jeg har og hatt speesfa taster om å skrive bok å grublet endel på hvorledes det skulle gjøres. Likte lese greiene dine,men dette med banan og stripe blei for tynne og banalt. Bruk litt hjerne på å skrive bedre enn det der eksemplet for det blir sånn frieri til tynn ung mann som ikke sover eller spiser fortida ...nehj..føkk beklager for reva kommentar. God 'shitforbrain' i dag

Liker du lese kjenner du igjen god bokstav sammensetning når du ser den tenker jeg i vil også terapi selvbiografi skrive meg inn i biblioteket tenkte jeg For årevis siden men mista trua og selvtillit

Leser gjerne mere
Sist endret av ElBuitre'; 30. oktober 2021 kl. 03:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
6 mnd med dårlig søvn, dårlig økonomi og dårlig skjult skam for å falle på utsiden av samfunnet.Igjen.
Ett halvt år.

Legger mobilen fra meg på nattbordet. Som vanlig er det lite nytt å lese der. Det blågule lyset gir vel en følelse av trygghet. Ikke vet jeg.
Tvinger meg opp av sengen, ut på badet for å pusse tenner, ta en dusj, tviholde på rutinene. Vitsen vet jeg ikke,
men vanen sitter dypt. Kanskje det er den siste resten jeg har i meg av ett arbeidsliv.

På kjøkkenet piper kaffetrakteren sin irriterende men motiverende pipelyd.
Kaffen er klar.
Jeg skyller den varme kaffen ned med en banan, men kjenner ikke at jeg er sulten. Det er vel vanen igjen.
Bananskallet slipper jeg i søpla, og noe i underbevisstheten min registrerer rester av gårsdagen liggende på toppen av den overfylte
søppelposen.
Tomme pilleesker. Piller til å våkne, piller til å leve, piller til å sove.
Åpner skapet over kjøkkenbenken, det til venstre borte med kaffefiltrene, over roteskuffen der jeg alltid finner batterier til fjernkontrollen når den begynner å svikte.

Mer pilleesker. Piller til å våkne, piller til å leve, piller til å sove. Gårsdagens, dagen og morgendagens eksistens.
I et blandet øyeblikk av noe som må være klarhet og frustrasjon, samler jeg sammen de siste eskene fra skapet og legger
dem på toppen av søpla, oppå bananskallet som nå er blitt ett gulbrunt skille mellom i går og i dag.
Søppelposen knyter jeg og sitter i gangen.

Til å bo på tretti kvadrat i en tettstablet blokk, omringet av blokker på blokker og mennesker på mennesker, minner fuglekvitteret fra
det åpne soveromsvinduet brått på at jeg bor overraskende nært naturen.
Tar på meg sko og t-skjorta fra i går, den er ren nok. Døren til kåken smeller hardt igjen bak meg, og jeg tenker kjapt at jeg håper jeg har
husket nøklene.
Kaster søppelposa i sjakten ved trappen. Ute av syne, ute av sinn.
Slipper meg selv småkjapt ned trappen mot utgangsdøra, nå begynner kaffen å gjøre jobben sin.
Småjogger mot skogen til venstre for blokkene, der fuglekvitteret kommer fra.
Mobilen ligger fortsatt på nattbordet.

Jeg er en Legomann, i ett legoland.
Sist endret av mr.roundtree; 30. oktober 2021 kl. 06:07.
Sitat av oopspops Vis innlegg
yo drakk han sitt eget piss liksom?
Vis hele sitatet...
tygg litt på den


Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Jeg er en Legomann, i ett legoland.
Vis hele sitatet...
Syns du skriver bra, og det virker (desverre) som vi har litt til felles haha. Likte det bilde. Er det et kjent uttrykk, eller eget?

Sansen for sitatet under kommentaren din og, er litt det temaet jeg prøver å utforske med teksten.

Sitat av ElBuitre' Vis innlegg
Stripe å banan. Hmmm. Jeg har og hatt speesfa taster om å skrive bok å grublet endel på hvorledes det skulle gjøres. Likte lese greiene dine,men dette med banan og stripe blei for tynne og banalt. Bruk litt hjerne på å skrive bedre enn det der eksemplet for det blir sånn frieri til tynn ung mann som ikke sover eller spiser fortida ...nehj..føkk beklager for reva kommentar. God 'shitforbrain' i dag

Liker du lese kjenner du igjen god bokstav sammensetning når du ser den tenker jeg i vil også terapi selvbiografi skrive meg inn i biblioteket tenkte jeg For årevis siden men mista trua og selvtillit

Leser gjerne mere
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemelding. Var litt redd for at det skulle virke for bomsete, men tanken er å gjøre det mindre depressivt og mer surrealistisk med tiden. Det er i skogen ting skjer ; )
Sist endret av Ikkemathias; 30. oktober 2021 kl. 12:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du klarer å slutte å bruke 'jeg' og 'meg' hele tiden vil teksten bli mye bedre.
Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Om du klarer å slutte å bruke 'jeg' og 'meg' hele tiden vil teksten bli mye bedre.
Kaizen
Vis hele sitatet...
Setter pris på feedback, det ligger nok noe i det. Alltid skrevet i førsteperson da og halvveis selvbiografisk, og da blir det litt sånn. Men absolutt noe jeg kan jobbe med! Bøkene som treffer meg sterkest bærer ofte preg av "stream of consciousness."
Sist endret av Ikkemathias; 30. oktober 2021 kl. 13:01.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Bøkene som treffer meg sterkest bærer ofte preg av "stream of consciousness."
Vis hele sitatet...
Du bryter den strømmen når du tar sånne overblikk som "Jeg har vært arbeidsledig i et halvt år nå" og "Til å bo på tretti kvadrat". Bestem deg for om vi skal være i det som skjer her og nå, eller få servert bakgrunnsinfo og betraktninger. Å blande dem i samme avsnitt funker ikke så godt.
Men ja, har vært mange gode og legitime, kritiske innspill så langt. Skal sende dokumentet til en som kontaktet meg på pm nå i kveld. Noen andre som er intr, evt en liten smake bit til her i tråden?
Kan godt sende noen avsnitt til meg om du ønsker feedback.
Selv skriver jeg noen få erotiske noveller når jeg pendler fra A til B- kan få lese dem hvis det frister.
Hva mener du teksten skal vurderes for? Personlig syns jeg det var tørt og kjedelig men om det hjelper deg å skrive for egen del så fortsett med det
3. Stormen
Magen vrir og vrenger seg. Jeg fikk i meg noen ville sopp til frokost, og tenker meg tilbake oppover bekken mot et hasselnøtt-tre jeg skimtet dagen før.
Men bekken var ikke der. Jeg tar meg en svømmetur mens jeg vurderer neste steg. Retningssansen er like ikke-eksisterende som huleløvene. Det er i det store og det hele likegyldig hvilken vei jeg tar.
Stå i ro og spar på kreftene når du har gått deg vill, heter det. Det kunne fort tatt noen dager før noen i det hele tatt hadde meldt meg savnet, da. Men på den positive siden er klimaet vennlig, og jeg kunne fint klart meg her en ukes tid.
Jeg blir ved vannet dagen ut, før jeg ved daggry bestemmer meg for å fortsette turen. Jeg går videre med t-skjorten over skulderen, inn i den mørke, tykke skogen, fast best bestemt på å gå så beint som bare mulig.
Til tross for omstendighetene hadde jeg fått en form for ro jeg aldri tidligere har hatt. Jeg gikk og gikk, mellom høye trer, blant grønt og gult og brunt. Jeg hørte sang i det fjerne, en kvinnestemme. Den vakreste stemmen jeg har hørt, lys og høy, men samtidig mektig, på et språk jeg ikke forstod. Jeg snudde meg etter lyden, og der, sittende på et falt tre, satt en lyshåret kvinne og nynnet for seg selv. Hun var kledd i tynt tøy som kun dekket de mer intime områdene. Hvilken skikkelse.
Hun satt med ryggen til. I det jeg bevegde meg mot henne, reiste hun seg og gikk rolig videre. «Unnskyld,» sa jeg, «hvor er vi?». Hun snudde seg med sitt lille Mona Lisa smil og sa «hva gjør du her ute?» Hun lo lett. «følg meg, det blir storm snart.»
Storm? Det er midt i juli og meldt opp mot tretti grader.

Men etter vært som vi gikk begynte det å skumre, og snart lå skogen dekt i et tykt lag av tåke. Hun slo meg ikke som en eremitt, så bylivet kunne ikke være langt unna. «Vi rekker ikke ut før stormen kommer, men jeg vet om en liten hule vi kan søke i ly i.»
Hulen var liten. Kull omringet av en sirkel av steiner sto i midten. To stykker pels lå på vær sin side av bålet. Helt innerst, bak bålet, sto det en rund, flettet kurv med flatt lokk. Jeg så på henne med vidåpne øyne.

«Hvor er vi?» spurte jeg for endte gang. Hun lo igjen, mildt. «Du kommer nok ikke ut med det første.» Hun rotet litt i kurven, fant frem en rot og noen blader og la de i en jernkjele fylt med vann. Hun festet kjelen på en pinne og hang det over bålet. Da blandingen begynte å koke, helte hun vesken i to treskåler.
«Det smaker ikke godt, men det vil holde deg varm.»
Jeg luktet på miksturen, og brakk meg av kvalme. Hun så på meg, og jeg vekslet blikket mellom henne og skålen. Jeg tok en liten sipp. Det var mildt sagt det jævligste jeg har smakt. Hele systemet vrengte seg, og det lille jeg hadde av mat i magen ville ut umiddelbart.
«Du mener ikke dette?»
«Jo,» sa hun, og tok en god slurk selv. Jeg tittet ut mot den mørke, tykke skogen. Vinden suste forbi og regnet smelte mot grotten. Jeg lukket øynene, og helte i meg resten av drikken. Jeg la meg tilbake på pelsen med hendene under hodet.


5. Det gjemte folks landsby

«Halen din,» begynte jeg «den stikker ut.» Bålet var sluknet, skjønt det var tegn til litt gnister i kullet. Det regnet litt fortsatt, men uværet hadde roet seg. Kvinnen kjappet seg med å dekke halen under det tynne tøye. Hun så noe ubekvem ut.
«neida, er ikke noe stress, tenkte bare du ville vite det.»
Hun smilte sjenert og ubekvem. Et ganske så skjønt smil, egentlig. Det gikk opp for meg at jeg enda ikke hadde spurt om navnet hennes, dumme meg.
«jeg er grandtante Esta.» Grandtante? Hun kunne umulig være eldre enn 22.
«Jaja pent navn, men nå, hvor var det vi skulle igjen?»
«Landsbyen til det gjemte folk.»
«Ah riktig ja, stemmer, hvem var de igjen?»
«De navnløse. Våken om natten, sover om dagen. Inne når andre er ute og glad når andre er trist.»
Har du vurdert å skrive dikt?
Syns du har noen fine setninger her og der, slik som nedenfor.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
«Halen din,» begynte jeg «den stikker ut.» Bålet var sluknet, skjønt det var tegn til litt gnister i kullet. Det regnet litt fortsatt, men uværet hadde roet seg. Kvinnen kjappet seg med å dekke halen under det tynne tøye. Hun så noe ubekvem ut.
Vis hele sitatet...