Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2794
Hvilken skattemetode er best for å skatte minst å få baksmell?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ha ei stabil inntekt og stabile fradrag, og sørg for at skattekortet er korrekt. Gjer du det får du ikkje baksmell.

Om du ikkje går for det så er metoden å sørge for at du betaler inn nok, t.d. ved å trekke 50% på alle bi-inntekter.
Jeg legger inn at jeg vil tjene mer enn det jeg ville tjent 2-300.000 mer enn det jeg gjør og trekker ekstra frivillig skattetrekk fra lønn.


Aldri fått baksmell
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ha ei stabil inntekt og stabile fradrag, og sørg for at skattekortet er korrekt. Gjer du det får du ikkje baksmell.

Om du ikkje går for det så er metoden å sørge for at du betaler inn nok, t.d. ved å trekke 50% på alle bi-inntekter.
Vis hele sitatet...
Det er ingen garanti. Jeg fikk 18k i baksmell i 2015. Det fikk jeg tilbake i 2016, så tydligvis må dem ha gjort noe feil.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er ingen garanti. Jeg fikk 18k i baksmell i 2015. Det fikk jeg tilbake i 2016, så tydligvis må dem ha gjort noe feil.
Vis hele sitatet...
Det er altså helt utenkelig at du kan ha hatt en glipp på punkt 3? "sørge for at skattekortet er korrekt"?
Sist endret av i_et_nøtteskall; 22. oktober 2021 kl. 02:14.
Om du har økonomisk kontroll er det bedre å betale tilbake skatt enn å få tilbake på skatten
Har tenkt å spare overskuddet på høyrentekonto. Spurte om tips
Sitat av 3mma Vis innlegg
Om du har økonomisk kontroll er det bedre å betale tilbake skatt enn å få tilbake på skatten
Vis hele sitatet...
Vil du utdype?
Sitat av Yohoja Vis innlegg
Vil du utdype?
Vis hele sitatet...
Regner med han sikter til at renten er lav om du "låner" vekk penger til skatteetaten.
Sitat av svaart Vis innlegg
Regner med han sikter til at renten er lav om du "låner" vekk penger til skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår. Mange ser på det å trekke for lite skatt som et rentefritt lån fra staten. Så lenge man betaler restskatten til forfall. Jeg fikl erfare dette i år. 15k gratis lån i 2020 som jeg betalte 0 i rente for nå i 2021 :^)
Men man vil jo sitte igjen med det samme om man betaler for lite eller for mye?
Foruten første året ved for mye skatt og siste året ved for lite.

Gitt samme sum over og under.
Sist endret av Yohoja; 22. oktober 2021 kl. 11:58.
Fikk selv tilbake 40k i år, å har skattet 32%

Har lyst på ett større «lån» til neste år så ringte rett å slett inn til skatteetaten å forklarte meg, og han regnet fram til at eg må skrive inn x i lønn for å komme opp til 40% ��

Dei er veldig hjelpsomme, du kommer langt med en telefonsamtale��
Sitat av Yohoja Vis innlegg
Men man vil jo sitte igjen med det samme om man betaler for lite eller for mye?
Foruten første året ved for mye skatt og siste året ved for lite.

Gitt samme sum over og under.
Vis hele sitatet...
Om du betaler for lite skatt, vill du få skattesmell å må betale tilbake, men siden du ikke har betalt skatt fram til du får krav om å betale tilbake har du fått mere utbetalt som du kan investere f. eks i mellomtiden fram til kravet kommer.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om du betaler for lite skatt, vill du få skattesmell å må betale tilbake, men siden du ikke har betalt skatt fram til du får krav om å betale tilbake har du fått mere utbetalt som du kan investere f. eks i mellomtiden fram til kravet kommer.
Vis hele sitatet...
Ja, det er de eg har tenkt. Kva tabell må eg velge å kva som må gjøres for å oppnå de baksmellet. Har tenkt å gjøre de på to personer å spare på høyrentekonto konto, investere og legge inn i fond. Blir noen kroner etterhvert.

https://www.kron.no/blogg/bor-du-skatte-for-mye
Du må søke om nytt skattekort.
Da kan du sikkert legge inn en lavere forventet inntekt og eller mindre gjeldsrenter enn reelt.
Så får du et skattekort basert på nye opplysninger.