Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2020
Skal snart til utlandet, er endel sol der, og tenker å hamstre solkrem.

Er av typen som får fort farge, sjelden rød.

Er solfaktor 15 altfor lavt? Evt sololje? Hva kjører dere?
Sist endret av ayas8; 10. juni 2021 kl. 18:49.
jamen yolo da.
luni's Avatar
30 på starten av sommeren. Blir brun likevel, men uten å måtte innom hummer først. Faktor 15 fungerer også fint, men da må du smøre deg oftere, og det er jo ikke akkurat gøy. Også er det viktig å bruke mye krem. Når du har blitt brun kan du selvfølgelig roe litt ned på frekvensen, men ikke gå i fella og tro du skal bli skikkelig brun første dag.
Trådstarter
Sitat av luni Vis innlegg
30 på starten av sommeren. Blir brun likevel, men uten å måtte innom hummer først. Faktor 15 fungerer også fint, men da må du smøre deg oftere, og det er jo ikke akkurat gøy. Også er det viktig å bruke mye krem. Når du har blitt brun kan du selvfølgelig roe litt ned på frekvensen, men ikke gå i fella og tro du skal bli skikkelig brun første dag.
Vis hele sitatet...
Ser den.

Føler det tar så lang tid å bli brun med faktor 30, men jeg starter også med den faktoren for å få grunnlag.
Det kommer jo mye an på hva du skal gjøre på da. Skal du ligge på stranda så må du jo smøre deg.

Jeg bruker SPF15+5UVA i ansiktet året rundt (er i dagkremen jeg bruker). Ellers smører jeg kroppen stort sett bare hvis jeg skal på stranda, fjelltur eller på ski om våren og sånn. Sitter liksom ikke pal i sola til vanlig. Jeg blir ikke så lett brent, da. Ikke så veldig brun heller, forsåvidt.
BRAND ∞ STRONG
Bruker faktor 10 i Norge og 15-20 når jeg har vært i Hellas eller Spania.
De som kan noe om sånt vil nok påpeke at 10 er alt for lite.
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Bruker faktor 10 i Norge og 15-20 når jeg har vært i Hellas eller Spania.
De som kan noe om sånt vil nok påpeke at 10 er alt for lite.
Vis hele sitatet...
Faktor 10 blir fort lite, håper ikke du starter sommeren med det?

Tenker 30, forså å minske til 15 kan være lurt.
30 er anbefalt minimum.
Har du lys hud bør du vurdere sterkere.

Bare tilfeldig at denne kom opp hos meg nå:

https://www.vg.no/annonsorinnhold/vi.../solkremguide/
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Faktor 10 blir fort lite, håper ikke du starter sommeren med det?
.
Vis hele sitatet...
Vil du ikke si det varierer litt med hvilken hudtype du har og hvilke aktiviteter du skal gjøre? Tror ikke det finnes et felles smøreregime som passer en gamer fra Ghana og en surfer fra Edinburgh.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Faktor 10 blir fort lite, håper ikke du starter sommeren med det?
Vis hele sitatet...
Jo, som regel bruker jeg 10 hele sommeren.
Men jeg bruker ikke ligge å steke heller. Soler meg kanskje en halv time av gangen.
Skal jeg ligge på stranda en hel dag ville jeg kjørt 20.
Solkrem brukes vel for å beskytte seg mot solen. Dvs turgåing, utearbeid og når man blir eksponert for solen.
Om man skal sole seg derimot, er det vel direkte en selvmotsigelse å bruke solkrem? Da går man vel ut uten solkrem i 15-30 minutter, i stedet for MED solkrem og måtte sole seg i timesvis for lik effekt (like mye d-vit og farge).
BRAND ∞ STRONG
Sitat av darkwinter20 Vis innlegg
Om man skal sole seg derimot, er det vel direkte en selvmotsigelse å bruke solkrem
Vis hele sitatet...
Nei. Du blir brun med solkrem også.
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Ser den.

Føler det tar så lang tid å bli brun med faktor 30, men jeg starter også med den faktoren for å få grunnlag.
Vis hele sitatet...
Unn huden din faktor 30 og drit i om det tar lengre tid å bli brun. Det annbefales å bruke solkrem for å unngå å få hudkreft.

Og bruk mer enn du tror. Det er annbefalt å bruke ca 2 spiseskjeer bare i ansiktet. Det bør påføres hver time hvis man ligger i sola.

Desuten skal man faktisk unngå å sole seg fra 12-14.

Hudkreft er noe svineri, stygge arr og mye smerter.
Trådstarter
Sitat av tipot Vis innlegg
Unn huden din faktor 30 og drit i om det tar lengre tid å bli brun. Det annbefales å bruke solkrem for å unngå å få hudkreft.

Og bruk mer enn du tror. Det er annbefalt å bruke ca 2 spiseskjeer bare i ansiktet. Det bør påføres hver time hvis man ligger i sola.

Desuten skal man faktisk unngå å sole seg fra 12-14.

Hudkreft er noe svineri, stygge arr og mye smerter.
Vis hele sitatet...
Men jeg blir aldri rød, kan jeg selv da få hudkreft da? Har såvidt med føflekker på kroppen og.
Bruker 50 helt i starten av sommeren, og så fort jeg har fått litt sol på huden og litt farge går jeg ned til 30. Bruker alltid 50 på veldig utsatte steder på ansiktet og ørene.

Får fortsatt farge om jeg er en del ute, tar trolig bare litt lengre tid. Og vil heller bruke litt for høy solfaktor enn å bli solbrent og risikere å skade huden. (Som Visstnok fører til tidligere og mer rynker og øker sjansen for hudkreft).
Pleier ta solarium et par ganger før jeg drar til syden for å ha grunnlag, smører kun med aftersun på kvelden men solfaktor 30 er nokk fint for den gjennomsnittlige nordmann i syden
50 hele sommeren og forsøker alltid å unngå direkte sollys.
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Men jeg blir aldri rød, kan jeg selv da få hudkreft da? Har såvidt med føflekker på kroppen og.
Vis hele sitatet...
Ja det kan du
Bruker spf 10 i begynnelsen, når jeg er blitt lett panert pleier jeg å gå uten. Klarer meg fint, og er ute en god del.
Jeg ville anbeflt å vente med å kjøpe til du kom fram. Det er som regel billigere i utlandet. På den annen side vet du jo ikke hva som er tilgjengelig med mindre du har vært der tidligere.

Bruker aldri solkrem da jeg aldri er ute i sola.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Bruker 30 men den har noe brunings greier i seg så blir ekstra brun,husker ikke helt hva den heter, piz buin (?)
Kjøpte nettopp spf 50 på Vitus Apotek. De kjører 50% rabatt på solkrem og 30% på aftersun.