Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4233
Få dekket trøcklappen av Nav, erfaringer?

Jeg er permittert fra jobben i disse coronatider, men ønsker å jobbe med lignende jobb som jeg hadde.

Jobber innenfor musikk og underholdning, men har også hatt mye erfaring fra lager gjennom denne jobben.

Jeg har søkt Nav om de kan hjelpe meg med å få dekket trøcklappen, noe som de fleste jobber jeg søker krever at jeg har.
Får bare beskjed om å sjekke ut kurslisten de har, der har de ikke noe slikt kurs.

Noen som har fått dekket kurs som ikke står på navs «liste»?
Jeg har det, fikk beskjed av nav om å finne kurspriser til forskjellige som holdt kurs så ville nav velge det billigste.
Jeg fikk avslag. Hevdet jeg måtte ha konkret jobbtilbud som følge av lappen.
Og det var etter å ha vært arbeidsledig i nesten 2 år uten noen andre tilbud fra NAV enn et jobbsøker kurs.
Verdt et forsøk, kanskje du er heldig.
Fikk nylig beskjed om akkurat det samme som @Roaccu.
Et lite kurs som hadde sent meg rett ut i jobb, men heller holde meg på dagpenger som koster så mye mer.

Fått tilbud om kafe/ kantine kurs med praksisplass, er jo så langt fra det jeg vil jobbe med. Blir ikke klok på Nav..
Sitat av Sommersol Vis innlegg
Et lite kurs som hadde sent meg rett ut i jobb, men heller holde meg på dagpenger som koster så mye mer.

Fått tilbud om kafe/ kantine kurs med praksisplass, er jo så langt fra det jeg vil jobbe med. Blir ikke klok på Nav..
Vis hele sitatet...
Truckførerkurs fås for 3500kr. Lav pris å betale for noe som kan øke egen livskvalitet så betraktelig. Spar opp og fiks selv!
Sitat av Zimzimba Vis innlegg
Truckførerkurs fås for 3500kr. Lav pris å betale for noe som kan øke egen livskvalitet så betraktelig. Spar opp og fiks selv!
Vis hele sitatet...
Vet det ikke koster så mye, men når en har vært uten jobb siden mars og får utbetalt 9000 i mnd, og de oppsparte pengene begynner å ta slutt så er det lov å be om hjelp.

Vet at det er mange som lider i denne perioden, og jeg er ikke er alene.

Nå prioriteres pengene til husleie og til mat og div til familien, ingen ting tilovers! :/
Ikke mange ledige jobber for tiden, og kampen om dem er stor!
Generellt er det som skrives over, at du kun får det hvis du har et konkret tilbud om jobb hvis du har truckførerbevis.

Men det kan lønne seg og søke uansett, det verste de kan gjøre er å si nei. Er du heldig så treffer du rette saksbehandler. Skriv gjerne i søknaden at du har måttet la en del stillingsutlysninger ligge fordi de krever truckførerbevis.
Det koster ca 6000,- for t1-t4.
Nav kan gjøre en vurdering på kompetanse som kan være nyttig for å øke jobbmulighetene. Jeg er nok mer på å søke deg inn på kurs gjennom nav som kan hjelpe deg ut i jobb. Dette vil være nyttig for å kartlegge din kompetanse samt få bedre kontakt med aktuelle arbeidsgivere.

Dette er det konkrete svaret jeg fikk, etter at jeg spurte om muligheten for truckførerbevis når jeg har lite erfaring og kompetanse.
Sist endret av Pillfreak; 13. august 2020 kl. 11:45.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Nav kan gjøre en vurdering på kompetanse som kan være nyttig for å øke jobbmulighetene. Jeg er nok mer på å søke deg inn på kurs gjennom nav som kan hjelpe deg ut i jobb. Dette vil være nyttig for å kartlegge din kompetanse samt få bedre kontakt med aktuelle arbeidsgivere.

Dette er det konkrete svaret jeg fikk, etter at jeg spurte om muligheten for truckførerbevis når jeg har lite erfaring og kompetanse.
Vis hele sitatet...
Den rekkefølgen jeg gjorde det i var at først var jeg på navkurs, og sa jeg kunne tenkt å prøve meg på lager. Deretter fikk vi ordnet et møte med et møbellager og de kunne gi meg en prøvetid på 6mnd og eventuell ansettelse etterpå, men da måtte jeg ha trucklappen. Etter det møte sa nav at jeg måtte samle inn forskjellige kurspriser og så ordna de resten.