Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 7529
Topp modellene til 5-8 k er gjennom en prisreduksjon innen et år, men bare en tusenlapp lavere noen ganger. Hvor mye ned i pris går egentlig en telefon ned så lenge den ligger på markedet og hvor lenge blir den liggende på markedet fra forhandler? Sikler på et par smartphone modeller fra 2018 og 2019 langt over den prisen jeg kan betale, har ikke dårlig tid men veit ikke om jeg venter forgjeves på en urealistisk prisreduksjon til rundt 3 lapper 3,5 om jeg kan få noen av toppmodellene til den prisen om jeg er tolmodig nok eller om jeg burde sikte på billigere og dårligere modeller. Skeptisk til å kjøpe brukt på Finn.no mtp virus og shit
Var det noen modeller i 2018 som virkelig var i en klasse for seg, kan ikke huske noen som virkelig skilte seg ut. Du sier du ikke har dårlig tid, men hva legger du i det? Ville du kjøpt den 2018 modellen i 2020?

Hvilke modeller er det snakk om?
Som du ser kan det variere litt:

https://www.dealnews.com/features/Wh...s/1918133.html

Selv om linken er utenlands så antar jeg at tidsperioden for prisreduksjonen ikke avviker så veldig mye i forhold til Norge.

PS. Kan forresten anbefale Xiaomi Mi A2 på det varmeste. Vanvittig god mobil som i skrivende stund koster under 2k(!). Min Mi A1 har jeg hatt siden jeg kjøpte den i 2017 fra gearbest og batteriet er enda nesten like godt som da jeg kjøpte den. I tillegg kan jeg nevne at en kompis har Mi A2 og det er i hvertfall en fantastisk mobil i forhold til hva du betaler. I tillegg har disse Xiaomi-modellene Android One, noe som gjør at du er sikret å få nyeste utgave av Android i flere år fremover lenge før de fleste andre mobiler får det.

Mi A2 fikk 10/10 på tek.no og ble oppsummert slik: "Mi A2 er årets beste mobilkjøp, og konkurrerer med telefoner flere tusen kroner dyrere."

Hele testen står her: https://www.tek.no/artikler/test-xiaomi-mi-a2/449070
Sist endret av Noisediary; 10. juli 2019 kl. 00:44.
Har også merket at prisene er gode rundt black friday (november?) og tidlig desemer måned. Anbefaler deg å se på prisguide.no på en tidligere modell f.eks Samsung Galaxy S8 om du vurderer S10.

Jeg er veldig enig med deg at det aldri haster å kjøpe en ny smarttelefon - med mindre den du har faktisk har levd sine dager (sliter med å høre samtaler, slitt skjerm, ræv batteri osv). I dag har jeg en S7 og har egentlig ganske lyst på S10/S10e, men siden jeg er bevisst på at de nye toppmodellene koster rundt 7k venter jeg heller til min nåværende telefon er helt død. Da kan jeg kaste den/kjøpe ny med god samvittighet som da er ganske fornuftig.