Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 8172
Min sønn har vunnet 100 000, og jeg lurer litt på hva vi gjør nå. Har ikke hentet ut gevinsten enda, fordi jeg ikke skjønner hvordan jeg skal håndtere dette.

Om vi bare setter det inn på sparekontoen hans griper vel overformynderiet inn? Det er jo veldig dumt da jeg tenker han bør ha muligheten til å kjøpe seg en lettmotorsykkel og kanskje ta lappen, eller andre litt større ting en gang før han blir 18.

At han bare får bruke pengene som han vil nå, er uaktuelt, da han bare går på barneskolen og kommer til å bruke alt på apper og kebab.

Om pengene står på meg må jeg kanskje skatte av dem og betale arveavgift den dagen han skal få dem? Så det er vel heller ingen god løsning?

Hvor går jeg eventuelt for rådgivning?

Hjelp!
Skattefritt å gi arv på de første 470k:
http://www.skatteetaten.no/no/Tabell...er/Arveavgift/

Overformynderiet nekter deg dessuten ikke å kjøpe motorsykkel for eksempel, og gir SVÆRT god rente sammenlignet med bankinnskudd.
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Sitat av nikita Vis innlegg
Skattefritt å gi arv på de første 470k:
http://www.skatteetaten.no/no/Tabell...er/Arveavgift/

Overformynderiet nekter deg dessuten ikke å kjøpe motorsykkel for eksempel, og gir SVÆRT god rente sammenlignet med bankinnskudd.
Vis hele sitatet...
Men han kommer jo til å arve mer enn de 470k til sammen, så da ender han jo opp med å skatte mer av et eller annet likevel (enten det er disse pengene eller arven).

Kanskje overformynderiet er løsningen da. Jeg vil gjerne ha et ord med i laget i forhold til hva han bruker pengene på. Kan jeg det eller er jeg helt utestengt om overformynderiet tar over? Og har du noen kilde på at de lar ham bruke penger på noen "større ting" når han blir eldre?

Hører andre foreldre er så fryktelig redde for dette overformynderiet i forbindelse med sparing til barna og denslags.
Ble pengene vunnet i ditt navn? Slik at i følge systemet er det "du" som har vunnet pengene?

Fant en link som kan være nyttig:
http://www.advokatenhjelperdeg.no/sp...-pa-pengegave/

"Du kan i prinsippet motta en pengegave fra en venn skatte- og avgiftsfritt, uavhengig av beløpets størrelse. Viser det seg at du har ytt vedkomende en tjeneste - eller arbeider for hans firma e.l. - vil en imidlertid fort være i en situasjon der beløpet kan skattlegges som nærings- eller arbeidsinntekt.

Likeledes kan det stille seg dersom dere har samarbeidet om en investering. I forhold til arveavgift, er det bare de nærmeste slektninger som skal svare arveavgift for gaver. Et unntak fra dette er personer som måtte være oppnevnt i givers testament.

Når det gjelder gave fra mor, kan hver mottager motta kr 470.000 uten at det svares arveavgift. Man kan også få gaver hvert år fra foreldre, tilsvarende et beløp halvparten av grunnbeløpet i Folketrygden.

Med vennlig hilsen
advokat Finn Eide"
Vis hele sitatet...
Vil tro at du kan løse dette ved å sette over pengene på hans sparekonto. Han kan fortsatt bruke pengene før han blir 18 med din tillatelse. Før jeg ble 18 kjøpte jeg ting for pengene jeg hadde på sparekonto ved flere tilfeller. Hvis mamma ble med i banken kunne jeg fritt ta ut penger derfra. Vet ikke om alle banker opererer på samme måte, jeg har/hadde Sparebanken Hedmark.
Kan jeg få lov til å spørre hvordan han vant 100 000?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Kanskje overformynderiet er løsningen da. Jeg vil gjerne ha et ord med i laget i forhold til hva han bruker pengene på. Kan jeg det eller er jeg helt utestengt om overformynderiet tar over? Og har du noen kilde på at de lar ham bruke penger på noen "større ting" når han blir eldre?

Hører andre foreldre er så fryktelig redde for dette overformynderiet i forbindelse med sparing til barna og denslags.
Vis hele sitatet...
Hmm, mer usikker, men det skal være konkrete ting han skal kjøpe. Du kan jo løse din styring med at du ikke forteller han hvordan han får ut pengene, så må han ha din hjelp :P

Dessuten er grensen for hvor mye mindreårige kan ha økt: http://www.nordnetbloggen.no/spar-me...riet-tar-over/

Og grunnen til at foreldre er skeptisk? Mye hysteri, og noe fordi de ikke lenger kan forvalte pengene selv. Mange som sparer for ungene har klokketro på egen risikostyring.
Må pass på at han ikke har for mye penger på kontoen sin når han starter å studere. Tror han kan miste stipend og lån.
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Pengene er ikke vunnet i noens navn. Det er vel først aktuelt å sette noens navn på det når vi henter ut gevinsten. Så kan du gjette, pearl..

Men spørsmålet mitt er vel helst hvem sitt navn det bør være. Jeg bør vel sikkert involvere faren hans i dette også, men vet at vi kommer til å være uenige om hvordan pengene skal brukes, så det frister ikke så mye. Sånn sett er det enklest med overformynderiet, så er sønnen beskyttet mot oss begge.

Tater kjell: Jeg tror overformynderiet kommer automatisk inn når det er beløp over en viss størrelse. Men om jeg forstår sitatet ditt riktig er det en mulighet å sette pengene på meg/faren og overføre en del til ham skattefritt hvert år som "gave". Det finnes jo boligsparing for barn også nå, så det er jo en mulighet.

Hvorfor dobbeltposter jeg?

Sitat av trygve Vis innlegg
Må pass på at han ikke har for mye penger på kontoen sin når han starter å studere. Tror han kan miste stipend og lån.
Vis hele sitatet...
Ah, det er også en greie. Takk for påminnelse. Jeg hater nesten disse pengene nå.
Sist endret av Susa; 30. november 2013 kl. 10:19.
Hvorfor ikke sette pengene på en konto han eier, som er sperret til han er 18 år gammel?
Dette ble gjort med mine konfirmasjonspenger.
Blir litt nysgjerrig på dette selv, så søkte litt rundt. Fant DENNE linken.

Godt gjemt inne i Skattedirektoratets egen Håndbok i arveavgift finnes nemlig formuleringene som forteller at du for tida kan gi 22 000 kroner i leilighetsgaver årlig til én person uten å frykte at pengene blir en del et framtidig arveavgiftsoppgjør for mottakeren (så lenge det ikke blir «planmessige overføringer» – se nedenfor).

Dette er direktoratets formulering:

«I NOU 2000:8 om arveavgift er det foreslått en endring hvor avgiftsfritak for leilighetsgaver oppheves, og det isteden gis anledning til å gi gaver på inntil kr 20 000 per år avgiftsfritt. Utover denne grensen vil gaven være avgiftspliktig, men slik at sporadiske overskridelser ikke avgiftsberegnes der dette skyldes rimelige gaver som nærmest har karakter av forbruk innen familien. Beløpet antas også å kunne gi veiledning for grensen for hva som i dag kan gis per år.»
Vis hele sitatet...
Hvis jeg har tolket dette riktig, kan du øverføre penger f.eks hver måned/uke til sønnen din over 5 år uten risiko. La oss si at du overfører 384 i uka(evt. 1536 i måneden) til hans sparekonto i 5 år, som etter 5 år vil resultere i 99840 kr.
På denne måten holder du deg under grensa på 20000 i året.
Sist endret av TaterKjell; 30. november 2013 kl. 10:28.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sett dem på en BSU konto over en periode på 3 år, så får han skattefradrag på dem også
(pengene "må" brukes på bolig tho, dersom lettsykkelen kan finansieres med andre sparepenger
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Kan BSU ødelegge for lån fra lånekassen?

Mye å sette seg inn i her.
Oprett en ny konto, sett pengene inn på konto, og gi han det kortet med 100k på, når han er 18 eller når du vil. Så unngår du det meste av stress vil jeg tro
Sist endret av Spelevinken; 30. november 2013 kl. 10:57.
Er dette vunnet gjennom norsk tipping, altså skattefritt? Hvis ikke er det litt mindre penger å tenke på. Mange foreldre setter opp månedlig sparing for barna sine på kanskje 500-1000 kr, og det er jo aldri noe problem. Dette er jo en del mer, men kan ikke se for meg at det skal være noe problem.

BSU er jo kanskje den beste måten man kan forvalte slike penger på, men man mister jo fordelen med skattefritaket når man er så ung.
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Oprett en ny konto, sett pengene inn på konto, og gi han det kortet med 100k på, når han er 18 eller når du vil. Så unngår du det meste av stress vil jeg tro
Vis hele sitatet...
Overformynderiet vil da forvalte pengene til han blir 18 siden det er mer enn 75 000. Begynner å helle mot at det er like greit sånn. Så slipper jeg og faren å bli enige om noe også.

Det var bare dette med lånekassen...

Og om han ligner noe som helst på mora si er det ikke lurt å få så mye penger på 18-årsdagen. Tenk om han bruker alt på kokain og horer eller noe?

Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Er dette vunnet gjennom norsk tipping, altså skattefritt? Hvis ikke er det litt mindre penger å tenke på. Mange foreldre setter opp månedlig sparing for barna sine på kanskje 500-1000 kr, og det er jo aldri noe problem. Dette er jo en del mer, men kan ikke se for meg at det skal være noe problem.

BSU er jo kanskje den beste måten man kan forvalte slike penger på, men man mister jo fordelen med skattefritaket når man er så ung.
Vis hele sitatet...
Det er skattefritt, ja.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Og om han ligner noe som helst på mora si er det ikke lurt å få så mye penger på 18-årsdagen. Tenk om han bruker alt på kokain og horer eller noe?
Vis hele sitatet...
Du har vel lært han litt etikk og moral vel?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Overformynderiet vil da forvalte pengene til han blir 18 siden det er mer enn 75 000. Begynner å helle mot at det er like greit sånn. Så slipper jeg og faren å bli enige om noe også.
Vis hele sitatet...
Jeg ville oppretta konto i ditt eget navn. Også gitt han visakortet når tiden er inne.
Er skrapelodd bare gyldig for innlevering i en periode?
Gi skrapelodd gevinsten til WARZ, eller sturle, be en av dem forvalte det mot en provisjon. Gi han bitcoins når han er 18, og han er kanskje norges rikeste 18 åring når han blir det ;-)
Sitat av frontman Vis innlegg
Gi skrapelodd gevinsten til WARZ, eller sturle, be en av dem forvalte det mot en provisjon. Gi han bitcoins når han er 18, og han er kanskje norges rikeste 18 åring når han blir det ;-)
Vis hele sitatet...
Dårlig ide..
Da en venn av meg lå litt på den lovløse siden en stund, fant han ut at man kan sette inn 9000,- pr. mnd uten å skatte av det. Totalt kan du sette inn 80 000 uten å betale skatt.

Jeg har ingen kilde på dette, så ikke bare ta det som god fisk. Men det fungerte ihvertfall for ham.
Sist endret av Suicidaltaco; 30. november 2013 kl. 12:19.
Hei. Er selv under atten (ungdomskolen) og det har seg slik at jeg har noen kroner i banken pga. ditten og datten. Jeg har ikke lov å ta ut og gjøre som jeg vil, men jeg kan søke om å ta ut penger til f.eks å kjøpe moped etc.

Bare et lite inspill fra noen i en lignende situasjon.
"Øko-Terrorist"
skjønner ikke hvorfor de er så mye snakk om arveavgift her, den fjernes jo helt fra nyåret av, så da trenger du ikke tenke på noe arveavgift. Ellers er BSU et meget godt forslag.
Sitat av Suicidaltaco Vis innlegg
Da en venn av meg lå litt på den lovløse siden en stund, fant han ut at man kan sette inn 9000,- pr. mnd uten å skatte av det. Totalt kan du sette inn 80 000 uten å betale skatt.

Jeg har ingen kilde på dette, så ikke bare ta det som god fisk. Men det fungerte ihvertfall for ham.
Vis hele sitatet...
Bare tøys. Gjør du det kan du risikere problemer med skjønnsligning og helvete.
Spar dem til han skal kjøpe eiendom. IKKE søl det bort på ting som ikke har verdi over tid. Han har fått en kjempefordel og forsprang med de pengene, -ta vare på dem-!

Han bør prøve å få kjøpt en leilighet med tiden og få leid den ut, sånn at han får inn passive inntekter i fremtiden. Slik at han kan bli økonomisk uavhengig.
Sist endret av Taurean; 30. november 2013 kl. 12:48.
Moped er lite fornuftig.
Se til at han har penger til å ta førerkortet og starte kjøreopplæring før 18.
Det kan jo gi grunnlag for en grei sommerjobb eller noe.
Både bank og overformynderiet gir renter, men det er neppe noe rikfolk investerer i.
Kanskje noe fast eiendom type hyttetomt, men 100k er ikke all verden.
Sjekk hva han kan eie og fremdeles få lån/stipend.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Moped er lite fornuftig.
Se til at han har penger til å ta førerkortet og starte kjøreopplæring før 18.
Det kan jo gi grunnlag for en grei sommerjobb eller noe.
Både bank og overformynderiet gir renter, men det er neppe noe rikfolk investerer i.
Kanskje noe fast eiendom type hyttetomt, men 100k er ikke all verden.
Sjekk hva han kan eie og fremdeles få lån/stipend.
Vis hele sitatet...
100 000 er ganske mange arbeidstimer spart om man bruker dem riktig og vet hva man driver med.

Hvis man ikke vet hva man driver med (Enda), så lar man dem stå på sparekonto..

Billappen er fornuftig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gig Vis innlegg
Sett dem på en BSU konto over en periode på 3 år, så får han skattefradrag på dem også
Vis hele sitatet...
Jeah, for tolvåringer betaler vanligvis 4000,- i året i skatt?

Nei, BSU er idiotisk så lenge ein ikkje er i skatteposisjon. For renta er rett nok god, men ikkje så ekstremt god. Det er skattefordelen som tar avkastninga frå 3% til 20%.

På såpass lang tidshorisont er aksjefond rimelig sikkert, og vil truleg ha langt høgare avkastning enn BSU utan skattefordel.
Det er ingen skatt for å sette inn penger. Det eneste som kan hende er at dersom du kommer med over 10 000 i skranken i banken, så kan de spørre hvor penge er fra. Praksisen for dette er litt opp og ned for hver bank, og så lenge du kan dokumentere at det er premiepenger er det ikke noe galt. Du kan i teorien sette inn så mye penger du vil, men dersom du har null inntekt og har store summer på konto vil fort skattemyndighetene ane ugler i mosen.

Formueskatt slår ikke inn før du er godt over 500k, husker ikke nøyaktig tallet. Du kan opprette konto i hans navn der du setter inn alle pengene, og du og evt. far står som disponenter enten hver for dere eller sammen. Da vil pengene stå på barnet og dere har full kontroll til dagen han/hun er 18. Det kan nok ordnes i banken at det er låst slik til han/hun er 20 eller eldre også, jeg vet en kamerat hadde låst et beløp til han var 21, men det var adskillig større enn 100 000, så det var kanskje et spesialtilfelle.

Med studielån kan du ha inntil +/- 330 000 i verdi før det slår inn. Man får fremdeles studielån, men det blir ikke gjort om til stipend, men det har noe å si hvor mye over denne grensen man er osv. Inntekt er man begrenset til noe rundt 150 000, altså er ingen av delene et problem her.

Jeg ville satt 50 000 på en konti foreldrene disponerte i sønnens navn, sånn at de var "hans", mens dere tok vare på 50 000 slik at han ikke kunne gå helt bananas dagen han/hun ble 18. Så kan dere heller overføre de siste 50 dagen han/hun blir 18 om det er forsvarlig/ønskelig.
Sitat av Suicidaltaco Vis innlegg
Da en venn av meg lå litt på den lovløse siden en stund, fant han ut at man kan sette inn 9000,- pr. mnd uten å skatte av det. Totalt kan du sette inn 80 000 uten å betale skatt.

Jeg har ingen kilde på dette, så ikke bare ta det som god fisk. Men det fungerte ihvertfall for ham.
Vis hele sitatet...
Lol. Dette her er bare vås fra ende til annen.

Generelt burde folk slutte å komme med tips om ting de ikke har greie på.
Vis pengene blir investert i bolig så slipper han å miste stipend og lån fra lånekassen.
Sitat av trygve Vis innlegg
Må pass på at han ikke har for mye penger på kontoen sin når han starter å studere. Tror han kan miste stipend og lån.
Vis hele sitatet...
Nei, du mister ikke laan og stipend for 100k.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Nei, du mister ikke laan og stipend for 100k.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor mye penger du må ha før dette blir et problem. Finnes sikkert svar på laanekassen.no
Personer under 18 år har vel egentlig ikke lov til å spille/kjøpe pengespill? Så hvis du feks har kjøpt et skrapelodd til han, og dette loddet vant, så er det vel i teorien "dine" penger? Eller tar jeg feil?

Uansett, livrente i hans navn kan være aktuelt. Da kan han få utbetalt pengene (pluss en del renter) fra han feks er 18 til 25 år.

Sitat av trygve Vis innlegg
Vet ikke hvor mye penger du må ha før dette blir et problem. Finnes sikkert svar på laanekassen.no
Vis hele sitatet...
Kanskje du skulle sjekket det selv før du postet?
Not my final form
Sitat av trygve Vis innlegg
Vet ikke hvor mye penger du må ha før dette blir et problem. Finnes sikkert svar på laanekassen.no
Vis hele sitatet...
For å beholde maksimalt med stipend i 2014 må man ikke ha formue over 357 782 kr. Dette øker over tid med inflasjon.

Edit: Det er også slik at ikke alt stipendet faller bort umiddelbart, men at dette skjer gradvis.

Kilde

Hvis gutten er tolv så ville jeg personlig fordelt investeringen 33/33/33 på bankkonto, aksjefond, og obligasjonsfond.


Slik jeg ser det har du to alternativer.
Du kan gi pengene i gave uten arveavgift, 1/2G i året, og presisert i gavebrevet som et vilkår at denne gaven ikke skal undergis overformynderiets forvaltning.
Grunnbeløpet i 2013 er 85 245. 1/2G = 42622,5. Du kan altså gi hele gaven over 3 år.

Det er ikke sikkert at overformynderiet griper inn hvis du gir hele beløpet nå, heller. Det er vel mer at de kan gripe inn om sparebeløpet blir over 75000,-.
Jeg hadde som mindreårig en formue godt over 200 000,- uten at noe overformynderi ble innblandet, men jeg hadde dog ikke en så stor enkeltsum overført.

edit: sitert fra sunnokonomi.no: "I tillegg blander overformynderiet seg som oftest ikke med mindre det er grunn til det."

Dersom du uansett skal vente med å gi han tilgang til han er 18, er det største problemet med overformynderiet at de har en ekstremt lav risikoprofil og avkastning.
Sist endret av Sølvsjel; 30. november 2013 kl. 15:15.
Sitat av Susanna Vis innlegg

Og om han ligner noe som helst på mora si er det ikke lurt å få så mye penger på 18-årsdagen. Tenk om han bruker alt på kokain og horer eller noe?
Vis hele sitatet...
Hvis du i det hele tatt ser på dette som en mulighet ville jeg revurdert hvordan du oppdrar din sønn.

Vil anbefale deg og overføre pengene til deg selv, for og deretter sette de inn i et fond med god avkastning. Vil anbefale Skagen Kon-tiki fks. Hvis sønnen din fortsatt går på barneskolen, er det godt mulig de hundre tusen har blitt til 180-200 tusen den dagen sønnen din skal kjøpe seg bolig. Gi for all del ikke pengene til han på 18-års dagen.
Not my final form
Sitat av trygve Vis innlegg
Du kan gi pengene i gave uten arveavgift, 1/2G i året, og presisert i gavebrevet som et vilkår at denne gaven ikke skal undergis overformynderiets forvaltning.
Grunnbeløpet i 2013 er 85 245. 1/2G = 42622,5. Du kan altså gi hele gaven over 3 år.
Vis hele sitatet...
Litt sen etter 5minuttersregelen. Kilden er Vergemålsloven § 89
Sist endret av Sølvsjel; 30. november 2013 kl. 15:19.
100k er null stress for lånekassen eller arveavgift.

Det beste tipset er å sette de inn i fond og forvente årlig avkastning på ca 7%! Da blir disse 100k til 200k på 10 år. Historisk sett har det vært 13% avkastning på globalt indeksfond de siste 50 årene, så det sier litt om risikonivået.

Driver forvaltningaktiviteter daglig, bare å sende meg PM for spørsmål!
Sitat av Gig Vis innlegg
Sett dem på en BSU konto over en periode på 3 år, så får han skattefradrag på dem også
(pengene "må" brukes på bolig tho, dersom lettsykkelen kan finansieres med andre sparepenger
Vis hele sitatet...
Må ikke nødvendigvis brukes på bolig eller lignendes, men om du tar ut en eneste krone fra BSU-kontoen din, så blir hele BSU'en ødelagt og du kan aldri mer ha en BSU konto..

Hilsen en med erfaring
Bare å si at du selv vant og at du har lyst å gi pengene til din sønn.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Syntes han burde få lov til å kjøpe kebab og apper jeg.
sønnen din kan fint få ett forskudd av arven på 100k.. , Du kan også sette over kr på din søns i små beløp hver måned.. 100k er såpass lite at ingen bryr seg
arveavgiften blir jo borte i 2014...