Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3866
Er på lavkarbo, i ketose for tiden. Har drevet med dette i perioder i mange år fordi jeg føler meg som superwoman i ketose.

Alkohol virker veldig mye kraftligere når man er i ketose. Kan bli drita full av et par glass vin, så det er litt skummelt når man har tenkt å gjøre et ok inntrykk og helst holde ut litt mer enn to timer.

I dag er det fest og jeg lurer på om amfetamin er farligere for meg når jeg er i ketose enn ellers? Tenkte bare å ta en bitteliten "motivasjonsdose" og ellers bare nippe pent til det samme vinglasset hele kvelden. Men er litt usikker på om jeg burde spise noen brødskiver og komme meg ut av ketosen før jeg gjør noe slikt? Har rett og slett ikke tid til å dø i dag.
De fleste speedfreaker er vel i ketose store deler av tiden. Vet at jeg selv må ha vært det ofte, etter et par dager uten inntak av annet enn vann så må jo kroppen ta av fettreservene.

Ville ikke tenkt så mye over det, uansett tviler jeg på at det finnes mye forskning på området.
Sitat av totaltkaos Vis innlegg
De fleste speedfreaker er vel i ketose store deler av tiden. Vet at jeg selv må ha vært det ofte, etter et par dager uten inntak av annet enn vann så må jo kroppen ta av fettreservene.

Ville ikke tenkt så mye over det, uansett tviler jeg på at det finnes mye forskning på området.
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke, antageligvis. Får å være i ketose må kroppen ha gått 1-4 uker (individuelt svært avhengig) uten særlig inntak av karbohydrater. Har du eksempelvis spist på på fredag, tatt amfetamin lørdag og holder ut uten særlig mat inntil mandag, ja da er det heller lavt blodsukker og ikke noe ketose spør du meg.

Det at kroppen svitsjer over til ketose ifra en tilstand med høykarbo-kosthold (som den industrielt tilvirkede maten vi har er), er en relativ stor forandring og tar tid, det skjer ikke over natta. Du merker ketose på flere måter enn bare svimmelhet..
Sist endret av aeon_illuminate; 12. oktober 2013 kl. 22:04.
Snedig at du skulle begynne å prate om dette for holder på med lavkarbo selv for tiden.

Hvis jeg var deg ville jeg holdt meg til lavkarbo, men kanskje testet med en mindre dose enn den du ellers pleier å ta.
Så du lurer altså på
1) om det er farligere å ta en bitteliten justering amfetamin mens du er i ketose, og
2) om du bør ta deg et par brødskiver før du skal ut og feste på amfetamin og alkohol.

Altså, å innta mat og ha tilstrekkelig med energi og næring er lurt før man skal feste. Med tanke på at amfetamin er, som du sannsynligvis vet etter bruksmønsterne dine å bedømme, et sentralstimulerende stoff, og derfor nedsetter kroppens næringsbehov m.m, burde selv en med Downs Syndrom skjønne at det er både en ekstra påkjenning for kroppen å tweake uten tilstrekkelig fuel, så ja det kan være lurt å spise et par brødskiver før du legger ut på tur.
Kan vel også stille spørsmålstegn ved hva en bitteliten motivasjonsdose er for deg om du er redd for letalt utfall.

Beklager om jeg har støtt noen med Downs. Å dra de ned på dette planet er kun ment for få frem et poeng.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Har mye erfaring med ketose og ingen erfaring med amfetaminer, men rent medisinsk tror jeg ikke det er farlig å ta en liten dose samtidig som du er i ketose. Tror dessuten heller ikke et par brødskiver vil få deg ut av det. Sist jeg var i det spiste jeg enkelte dager tacomåltider som inneholdt inntil 100g karbohydrater uten at jeg gikk ut av det, i alle fall.

Sitat av stranger Vis innlegg
Så du lurer altså på
1) om det er farligere å ta en bitteliten justering amfetamin mens du er i ketose, og
2) om du bør ta deg et par brødskiver før du skal ut og feste på amfetamin og alkohol.

Altså, å innta mat og ha tilstrekkelig med energi og næring er lurt før man skal feste. Med tanke på at amfetamin er, som du sannsynligvis vet etter bruksmønsterne dine å bedømme, et sentralstimulerende stoff, og derfor nedsetter kroppens næringsbehov m.m, burde selv en med Downs Syndrom skjønne at det er både en ekstra påkjenning for kroppen å tweake uten tilstrekkelig fuel, så ja det kan være lurt å spise et par brødskiver før du legger ut på tur.
Kan vel også stille spørsmålstegn ved hva en bitteliten motivasjonsdose er for deg om du er redd for letalt utfall.

Beklager om jeg har støtt noen med Downs. Å dra de ned på dette planet er kun ment for få frem et poeng.
Vis hele sitatet...
Sentralstimulerende stoffer øker kroppens forbrenning, det senker den ikke. Milde sentralstimulerende brukes faktisk regelmessig av mennesker som forsøker å forbrenne fett, spesielt for å komme ned på veldig lave fettprosenter. At hun er i ketose vil jo bare være bra hvis hun skal dra og feste uten å spise spesielt mye, da kroppen allerede har fettlagrene lett tilgjengelige for eventuelle energibehov.

Så vidt jeg vet var det vel uansett ikke snakk om å dra ut uten å spise noe, så lenge man er i ketose er det jo bare å slenge i seg noe fettholdig mat, så slipper man å tære på fettlagrene hvis man er bekymret for det.
@ stranger;
Men det er nå slik at å "gå på" fett istedetfor karbohydrater er vel så god 'fuel', om ikke bedre ifølge noen, derav hele denne folkebevegelsen rundt lavkarbo (som forøvrig mest var i vinden for år siden om jeg ikke tar feil).
Og en liten motivasjonsdose amf er vel ikke nok til drepe matlysten i lang tid vel? (mange har lavere måltidsfrekvens på lavkarbo, f.eks)

Synes innlegget ditt var nokså moraliserende og koblingen til Downs var unødvendig. Altså, selv om det er hos enkelte på Nff og på rusforumet ellers, populært å sette seg på en moraliserende hest og dermed messe på som noen fra Westboro Baptist Church i full vigør om noe ikke er A4 og 'greit', så er det slik at rusforumet her igrunn er åpenhjertig og har stor takhøyde. Dermed så er moralisering ikke nødvendig egentlig, men heller gi folk *god* og ikke minst *rett* informasjon tilbake hvis du kan.
Jeg var også en moralist til tider da jeg var n00b på forumet, men jeg håper jeg har lært.

@ AXiMe, godt svar.
@aeon_illuminate; ser poenget ditt og skal ta det til meg :-)
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Sitat av stranger Vis innlegg
Så du lurer altså på
1) om det er farligere å ta en bitteliten justering amfetamin mens du er i ketose, og
2) om du bør ta deg et par brødskiver før du skal ut og feste på amfetamin og alkohol.

Altså, å innta mat og ha tilstrekkelig med energi og næring er lurt før man skal feste. Med tanke på at amfetamin er, som du sannsynligvis vet etter bruksmønsterne dine å bedømme, et sentralstimulerende stoff, og derfor nedsetter kroppens næringsbehov m.m, burde selv en med Downs Syndrom skjønne at det er både en ekstra påkjenning for kroppen å tweake uten tilstrekkelig fuel, så ja det kan være lurt å spise et par brødskiver før du legger ut på tur.
Kan vel også stille spørsmålstegn ved hva en bitteliten motivasjonsdose er for deg om du er redd for letalt utfall.

Beklager om jeg har støtt noen med Downs. Å dra de ned på dette planet er kun ment for få frem et poeng.
Vis hele sitatet...
Jeg spiser jo, så mye jeg vil, men jeg spiser ikke brød/pasta/ris/sukker, så det var aldri snakk om å gå ut på tom mage her.

Men når man er i ketose er vel kroppens kjemi litt endret, man har alle disse ketonene i blodet og man forbrenner fett istedenfor glukose, så da er det vel ikke selvsagt at alt virker som det gjør ellers. Derfor spørsmålet. Jeg mente en bitte liten dose da jeg sa det, 0,1 gram eller noe i den dur.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Har mye erfaring med ketose og ingen erfaring med amfetaminer, men rent medisinsk tror jeg ikke det er farlig å ta en liten dose samtidig som du er i ketose. Tror dessuten heller ikke et par brødskiver vil få deg ut av det. Sist jeg var i det spiste jeg enkelte dager tacomåltider som inneholdt inntil 100g karbohydrater uten at jeg gikk ut av det, i alle fall.
Vis hele sitatet...
Takk for svaret. Jeg prøvde og det var ikke noen forskjell fra sånn det er til vanlig. Tok veldig lite og hadde en morsom kveld og sov godt i natt!
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Stemmer ikke, antageligvis. Får å være i ketose må kroppen ha gått 1-4 uker (individuelt svært avhengig)
Vis hele sitatet...
Hei! 3-5 dager (snittet bruker 3 dager) tar det å komme i ketose om man holder seg til maks 20 gram karbohydrater pr dag.
Etter 3 uker begynner kroppen å venne seg til ketosen og "flyter" lettere, dvs kroppen har vendt seg til ketosen og man føler ofte ikke lenger verken sult eller svimmelhet. De aller fleste får en økt energi og velvære.
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Jeg har vært i ketose en del ganger nå, og det tar meg bare et par dager å komme i ketose. Har sluttet å regne karbohydrater, men vil tippe jeg spiser rundt 15 gram om dagen i snitt. Allerede etter en uke føles det veldig bra. Trener fast 4-6 timer i uka, og de første ukene er jeg litt slapp, men etter to uker kan jeg gi full pinne på trening igjen og opplever at jeg har mer energi og er mer utholdende enn ellers.

Første gang jeg gjorde dette følte jeg meg skikkelig syk i overgangen til ketose, men det går mye lettere nå. Det virker som om kroppen har lært å tilpasse seg.
Spiste nettopp et herlig ketomåltid med flatbiff av svin, kremet urtesaus fra Fordland, mye smør i panna og brokkoli

Ser også at jeg har gått ned ca 4-5 kg siden jeg starta keto på mandag denne uka. Vet at dette hovedsakelig er vannvekt, men deilig uansett å se en form for progresjon.
Okei, da får jeg beklage påstanden om at det tar flerfoldige uker å komme i ketose. Grunnen var at jeg har hørt forskjellig fra forskjellige folk, og har såvidt vært innom selv, og så tror jeg det har også med å gjøre hvor mye glykogen en har igjen i kroppen før den går over til bruke fett som primær energikilde.
Jeg tipper det har veldig mye å gjøre med _hvilken_ type lavkarbo en går på, og går en på moderat lavkarbo (som er alt fra 50-150g karbohydrater il.a dagen for en voksen mann) går det antageligvis flere uker å komme i ketose, eller om man klarer overhodet.., prøvde en moderat type, og har min erfaring derfra. På ketogene (<35-ish gram karbo om dagen)dietter så kan jeg skjønne at man kommer mye fortere i ketose, men jeg visste ikke at det tok ca 3 dager nei.
Sist endret av aeon_illuminate; 13. oktober 2013 kl. 14:28.
Tror grunnen til at Du blir fort full av vin på ketolyse er at kroppen plutselig får karbohydrater og tar opp alt den klarer av den, jeg drikker bare sprit på ketolyse, de gangene jeg har blandet med karbo blandevann så blir jeg fort mye fullere enn med noe lav karbo blandevann
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Sitat av faceplants Vis innlegg
Tror grunnen til at Du blir fort full av vin på ketolyse er at kroppen plutselig får karbohydrater og tar opp alt den klarer av den, jeg drikker bare sprit på ketolyse, de gangene jeg har blandet med karbo blandevann så blir jeg fort mye fullere enn med noe lav karbo blandevann
Vis hele sitatet...
Det er lite karbohydrater i tørr hvitvin.

Men grunnen til at man blir fort full er at når man er i ketose tvinges kroppen til å forbrenne fett istedenfor glukose. Fett er den vanskeligste energikilden for kroppen, og med en gang du tilfører alkohol (som har mye energi), vil kroppen slutte å forbrenne fett og forbrenne alkohol isteden. Alkoholen blir dermed veldig effektivt forbrent, og toleransen for alkohol er omtrent halvert. Ganske skumle greier hvis man ikke passer på.