Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 908
Jeg vil bare starte med å si at jeg i denne tråden ikke er interessert i innvandringsdebatten, men bruker den som et eksempel, fordi det er enkelt. Dette kan fint oversettes til andre sammenhenger.

Hvorfor er det legitimt å generalisere store befolkninger på grunnlag av et fåtalls handlinger? Her på nFF er det særdeles fremtredende i innvandringsdebatter, der statistikk som viser at innvandrere er flesteparten av de som sitter i fengsel, men samtidig er det en særdeles liten andel av den totale massen. Allikevel legitimerer dette en "vi mot de" holdning, som for meg er helt uforståelig. Men det fascinerende, som gjør dette så interessant, er at de som er imot innvandring generaliserer mange millioner muslimer på bakgrunn av handlingene til noen få, men flyr i taket så fort ABB eller andre høyreekstreme sammenligninger kommer deres vei.

Det går forsåvidt begge veier, der noen innvandrere ikke vil bli sammenlignet med Al Qaida, men fortsatt forfekter at alle jøder og kristne er ute etter dem.

Så, dette går vel mest til dere som gjør denne generaliseringen: hvorfor kan dere generalisere, men bli forbannet når det skjer med dere? Stresser igjen at dette har ingenting med selve innvandringsdebatten å gjøre, men heller at man driter loddrett i statistikken som sier at noe gjelder et mindretall, og kaster det over på flertallet, som om det er greit.
Dobbeltmoral er bra. Mister man den ene, har man den andre igjen.
- Henrik Tikkanen.
Enig i at det er en diskusjonsdreper, men tviler på at drapet finner sted i nåtid - riktigere nok var det like mye generaliseringer som tok sted før.

Men jeg kan forstå hvorfor: Det skal ikke alt for mange passeringer av biler i alt for høy fart, før noen smeller opp en fartsdump. På samme måte som at et par (biler) har ødelagt for alle (bilistene), kan jeg forstå hvorfor generaliseringer finner sted i diskusjoner som omhandler religion og slike ting.
Du generaliserer jo selv i innlegget ditt, Xasma:

Men det fascinerende, som gjør dette så interessant, er at de som er imot innvandring generaliserer mange millioner muslimer på bakgrunn av handlingene til noen få, men flyr i taket så fort ABB eller andre høyreekstreme sammenligninger kommer deres vei.
Vis hele sitatet...
Det er vel uansett ikke så mange her inne på bruket, eller i landet ellers, som kun ønsker å redusere innvandringen fra arabiske land? Eller som kun ønsker å redusere innvandringen når det gjelder muslimer? Det er vel heller ikke særlig mange innvandrerkritikere som fortjener å bli sammenlignet med ABB...