Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 789
Hei, jeg har kommet opp med en idé for en nettside (som så utrolig mange andre), men jeg trenger litt oppstartshjelp i hva jeg må lære meg. Idag kan jeg veldig Basic c++ og Matlab, altså ikke noe å skryte av.

Siden jeg vil lage skal inneholde følgende:
Bilder av objektet det snakkes om, tekst og tall. I tillegg skal tall legges sammen av en kalkulatorfunksjon, disse skal også kunne endres av besøkende så de får opp tallene de ønsker om de vil endre noe. Ikke noe spesielt her, og det bør vel være rett fram?

Det jeg tror gjør det vanskeligere er at jeg ønsker at brukere skal kunne søke etter ord i databasen og jeg vil selv velge hva som skal listes først. f.eks skal "gress messi fotball" gi hovedartikkel om messi før fotball, igjen før gress. Altså en form for klassifisering av søk etter hva som er klassifisert som "viktigst" i databasen.

Til sist er det et ønske om at besøkende skal kunne lage sin egen bruker der de spesifiserer sine egne standardtall som plottes inn i sidene de besøker. F.eks hvis jeg alltid vil ha 3 fotballer hver økt, men økten krever i utgangspunktet 5, så skal det endres til 3 og kalkulere hvor mange som kan være med på øvelsen.

For en slik side, hva lønner det seg å lære? Er WordPress nok, eller er det bedre å gjøre det selv? Om jeg har forstått det rett er PHP det beste for sider med funksjoner, mens HTML er for mer rigide sider. Hva er veien å gå? Er klar over at det kan bli veldig mye arbeid(hvor mye estimerer du?), men man må jo gjøre noe mellom forelesningene!
Sist endret av Xasma; 30. januar 2013 kl. 21:14.
html er ikke et programmeringsspråk, det er kun markup. Hvilket programmeringsspråk du velger å utvikle logikken i er mer snakk om personlig preferanser enn hva som er best.

Noen liker php, andre liker python, og om du vil være en særing kan du fint lage websider i C også. Akkurat som at noen liker blondiner, andre brunetter og at det tilogmed finnes folk som foretrekker gingers.

anyways, jeg antar at du er helt fersk. Det første du må lære deg er html og css, uten dette vil du ikke få laget noen fornuftige nettsider uansett hvordan du vrir og vender på det. Etter at man kan å lage statiske nettsider kan man lære seg ett eller flere programmeringsspråk og lage mer avanserte sider
Sist endret av liasis; 30. januar 2013 kl. 21:18.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Ja, innen websider er jeg helt grønn. I c++ har jeg nå startet på arrays, ikke akkurat avansert der heller. Da får leten etter bøker om emnene begynne!