Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 578
Har seg sånn at samboeren min går Naturbruk VG1, på denne videregående skolen har de internat hvor noen av elevene bor.
Skolen har selvfølgelig også eget fjøs, stall osv.
Elevene på VG1 er ansvarlige for drifting av fjøs, noe som innebærer å bli satt opp på vaktlister over hvem som skal ha morgenfjøs (05:30-08:00), og en uke hver med ettermiddagsfjøs (15:00-19:00/20:00).

Før vi flyttet sammen var ikke dette noe problem, da hun bodde på skolens internat, men nå som vi har flyttet inn i eget hus 4 mil unna skolen, og hun tar buss hver morgen, så blir det svært problematisk hver gang hun er satt opp på morgenfjøs.
Da tidligste buss går til skolen 07:10 (skolen starter 08:30, så dette er ikke et problem, bortsett fra de dagene hun har morgenfjøs.).
Og skolen sier at hun må da evt leie et lite rottereir av et rom på internatet (3800,- pr mnd!!) og bruke det rommet når hun har fjøsvakt, noe som er helt uaktuelt, da vi ikke har økonomi til dette.
I tillegg så får heller ikke elevene avspasering for noe av fjøsarbeidet, de har fortsatt fulle skoledager på tross av fjøsvaktene.

Så det jeg lurer på er, har skolen lov til å tvinge elevene til å jobbe med drifting skolen utenom skoletiden?
Og hva er eventuelle konsekvenser om min samboer ikke møter opp på morgenfjøsvakt?
Har googlet i timesvis, men har ikke funnet noe som helst konkrete svar på om skolen faktisk har lov til dette eller ikke?
De har 2 dager med praksis i uken innenfor skoletiden, så dette telles ikke som praksis heller..
Tviler på at de har noe særlig å begrunne dette på, utenom gratis arbeidskraft. Vet om en landbruksskole der de ikke en gang har egen fjøs osv, der besøker de heller gårder i nærområdet. Skjønner ikke hvordan det skulle kunne bli konsekvenser av å ikke møte opp heller, siden det faktisk er utenfor skoletiden. Det beste er kanskje å ta kontakt med utdanningsdirektoratet eller lignende.