Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3373
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hei

Jeg gikk på ungdomsskolen for ca. 5-6 år siden. Jeg husket at vi hadde mye undervisning og foredrag om tobakk og narkotika, men aldri om alkohol. Er det fremdeles slik? Isåfall, hvorfor er det slik?
Vi har om det nå(alkohol,narkotika og tobakk)
9.klasse btw
Sist endret av fishfuze; 26. mars 2012 kl. 18:23.
Fordi alkohol er "godtatt" av samfunnet, og bidrar "ikke" til noe vondt, og de som bestemmer hva man skal lære i skolen, er såpass glad i vin og alkohol generelt, at det ikke kan bli sett på som fy-fy.
Mens tobakk og narkotika er farlig, skadelig for deg selv og andre i nærheten, og vil føre til at du garantert dør, uansett hva. (Hemmeligheten bak dette er: Du dør nå uansett).
i morgen skal vi sitte og høre på at politi og noen fler skal prate om rus, og prøve og holde oss unda det. noe som sikkert kommer opp er alkohol, hasj, tobakk og en liten desj heroin (ingen mellomting nei.)

på tidligere foredrag jeg har vert på prater de mest om alkohol og hasj egentlig. de nevner såvidt tobakk og andre narkotiske stoffer.

kan oppdatere i morgen
Jeg gikk ut av ungdomsskolen i 2009 og vi hadde en del besøk fra div. myndigheter og andre personer som fortalt om både alkohol, rusmidler, narkotika, sex osv. Vil ikke si at det var mangel på nettopp alkohol
Det varierer nok fra skole til skole. Er litt rart at alkoholen ikke får mer oppmerksomhet, det skader jo mer et liv enn det tobakk gjør. Og alkohol er høyaktuell i denne alderen.
Jeg er vell omtrent like gammel som deg muradi. Gikk selv på ungdomskolen for 5 år siden omtrent. Vi hadde egentlig minimalt med opplæring med alt som gjaldt rusmidler. Vi hadde MOT timer en gang i blandt, hvor vi lærte at vi skulle si "nei" til narkotika. vi lærte ikke HVORFOR vi skulle si nei (annet enn at det var livsfarlig).

Røyking lærte vi at var skadelig, men det var ikke før i 10'ende jeg faktisk skjønte at man fikk en liten rus av det. Det ante jeg ikke, jeg visste bare at det var farlig.

Når det gjelder alkohol tror jeg nok vi fikk i underkant av 10 minutter med undervisning om (enda en gang) å si "nei" på fest. Selv levde jeg vell frem til jeg var 17 uvitende om at/hvor mye alkohol faktisk var skadelig. Og da hadde man jo drukket i over ett år, alle drikker jo, det er jo ikke farlig? hasj er farlig det!

delvis ontopic. Jeg har en venn som jobber på en fritidsklubb for barn, og han var nettopp på et obligatorisk møte holdt av politiet. Hovedsakelig var dette om hasj. Min venn er veldig godt kjendt med hasj, og røyker en gang i blandt. Han hadde visst sjelden blitt like provosert av løgnene og propagandaen fra politiet angående hasj (denne personen er en ganske reflektert person, og ingen dum stoner som glorifiserer stoffet). Riktig nok kunne han jo ikke korrigere på dem pga fare for å miste jobben. Ytringsfrihet lenge leve!
Sist endret av Membranplan; 26. mars 2012 kl. 18:49.
Min erfaring er at det vi lærer om alkohol er gode ting som feks begrense bruk, være forsiktig osv. Men da vi lærte om narkotika så var det alle stoffer i en bås og HOLD DERE UNNA ALT, BARE SI NEI eller vil livet ditt bli fucka.
Hjelper jo utrolig mye for 14 åringen som vil prøve hasj men ikke får noen regler å bøye seg etter slik som man får av alkohol.
Husker det kom en politimann og snakka masse om at alt som sto på internett om cannabis var tull og at selv om det er naturlig så er det skikkelig farlig osv.. Lær ungdom om rus, ikke bare si aldri rør!
Det har ikke vært en del av undervisningen for oss, men vi hadde besøk av politiet som snakket om temaet. Deriblant også om narkotika, mest på grunn av noen spesielle hendelser.
Alkohol er rett og slett mer godtatt, med tanke på at det ikke er ulovelig. Man lærere ikke noe som hjelper oss om å vite noe om temaet.
Super-Freak
Tommen_'s Avatar
jeg gikk på ungdomsskolen for en 10 år siden nå, vi fikk 1 (en eneste) time hvor en politimann sa hvor farlig hasj var (alkohol ble ikke nevnt såvidt jeg husker) og en liten klump ble sendt rundt for å lukte på.

thats it. ikke rart at over halve klassen prøvde hasj før fylte 16, og surret seg videre etterhvert.
Vi lærte mye om narkotika husker jeg. Og om hvor farlig hasj var. Alkohol hadde vi mindre av. Det har vel med at alkohol er akseptert i dagens samfunn..
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Vi lærte mye om narkotika husker jeg. Og om hvor farlig hasj var. Alkohol hadde vi mindre av. Det har vel med at alkohol er akseptert i dagens samfunn..
Vis hele sitatet...
jeg har aldrig fått høre at alkohol er livsfarlig, dette måtte jeg lese meg opp til selv. jeg fikk altid høre fra familie/bekjente at det er bare og ikke drikke ei flaske sprit så klarer du deg.

alkohol er akseptert i det norske samfunn, veldig få vet om farene ved alkohol.
men hasj har jeg et intrykk av at alle får vite at det er livsfarlig og du blir sykotisk av det...
Rektoren på min gamle skule brukte å komme inn i klasserommet, og å ta ut en og en elev for å forklare face-til-face med eleven om reglementet på skulen om alkohol, og korleis det kan påvirke livet, karakteren, etc.

Verdt å nevne att rektor begynte med det her etter att eg og en kamerat kom sørpandes dritings til skulen etter vi begge tok oss fri en dag, og kameraten skulle ta skulebussen heim.

Så ja, informasjon om alkohol på skulen er sikkert individuell med tanke på sosiale ressursar i området skulen ligg i, og korleis elevrådet kan involvere seg i lag med andre grupper for informasjon.
Da jeg gikk på ungdomskolen fikk jeg inntrykk av at den slags undervisning var 50% fakta, og 50% propaganda. Alkohol er bra, "narkotika" er dårlig. I tillegg drar de alltid inn noen som har vært skikkelig på kjøret som forteller om hvordan de startet med cannabis før de gikk gradvis over på sterkere stoffer. Jeg vedder venstre ball på at samtlige som sier dette startet med alkohol før cannabis.
"Ha MOT til å ta EGNE VALG, ha MOT til å si NEI" er nesten ikke noe selvmotsigende

Vil anbefale de som har undervisning i gjeldende fag å lese seg opp på tema på forhånd og komme med gode, kritiske og nøytrale spørsmål.
Sist endret av Caesar; 27. mars 2012 kl. 01:51.
Husker inntrykket jeg satt igjen med etter undervisning om Alkohol og narkotika.

Alkohol får deg til å gjøre dumme ting, men hvis du driver med harsj vil du bli en narkoman. På den tiden satt jeg alltid med inntrykket av at harsj var det knarkerne drev med og jeg var overbevist om at hasj også hadde noe med de sprøytene som lå slengt rundt på området hvor jeg bodde.

Personlig syntes jeg man like så godt kan droppe denne typen undervisning. Jeg forstår godt at man ikke ønsker at unge skal ruse seg i det hele tatt. Om man skulle hatt undervisning om at Cannabis har et mindre skadeomfagn og at det ikke er fysisk avhengighetskapende enn alkohol osv osv. så regner jeg med at interessen rundt dette ville bli større blant de unge. Jeg tror ikke det ville hindret noen i å røyke hvis de faktisk fikk den finere sannheten.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Husker inntrykket jeg satt igjen med etter undervisning om Alkohol og narkotika.

Alkohol får deg til å gjøre dumme ting, men hvis du driver med harsj vil du bli en narkoman. På den tiden satt jeg alltid med inntrykket av at harsj var det knarkerne drev med og jeg var overbevist om at hasj også hadde noe med de sprøytene som lå slengt rundt på området hvor jeg bodde.

Personlig syntes jeg man like så godt kan droppe denne typen undervisning. Jeg forstår godt at man ikke ønsker at unge skal ruse seg i det hele tatt. Om man skulle hatt undervisning om at Cannabis har et mindre skadeomfagn og at det ikke er fysisk avhengighetskapende enn alkohol osv osv. så regner jeg med at interessen rundt dette ville bli større blant de unge. Jeg tror ikke det ville hindret noen i å røyke hvis de faktisk fikk den finere sannheten.
Vis hele sitatet...

Jeg synes egentlig undervisning rundt rusmiddler på skolen bør stoppe helt opp, husker særlig unge & rus uken tror jeg det het i 8-klassen, masse anti-dop sanger og greier, var jo da jeg fikk lyst til å begynne med rusmiddler, da alle er så jævlig imot det!
I dag på skolen så kom pilitiet og pratet om rusmidler osv.
først pratet politiet om strafferammer ved bruk av narkotika og viste oss litt statistikk over narkotika beslag der jeg bor. 80% av alle beslag som skjer her er somregel hasj(1 av 10 tilfeller mariuana). Han fortalte også en del historier om narkobeslag og hvordan de tar personer som bruker narkotiske stoffer. vi fikk også se bilde av 600 gram hasj som ble konfiskert for noen år siden, og fortalte hva som skjede med personen. fengsel og bot for kjøp, salg og bruk av hasj.

politimannen som snakket nevnte også at man ikke vanligvis begynner med hasj, men alkohol. noe jeg ble litt paff av, siden det er vanligvis er hasj som blir stilt i dårlig lys og altid blir nevnt som et gateway drug. men nå var det alkohol som var starten på narkotika bruk.

så var det friminutt og en annen person kom og skulle snakke, han jobbet med og hjelpe personer i tr.heim som har tatt overdose.

av denne personen fikk vi vite at Hasj er det verste psykotiske stoffet vi har.(nevner ikke LSD) man kan bli totalt psykotisk av hasj, man får de verste psykosene av hasj. Men man husker de ikke etter 2-3 dager siden hasj roter med korttids hukommelsen.

Hvis du lar sønnen din røyke hasj kommer han til og sitte i kjelleren til han er 40 og røyke hasj.(dette var han bestemt på)
hvis du kjører bil i hasj rus så kjører du jævlig sakte siden du halisonerer at kant steinene på veien går mot midten og vill ta deg.

Alt i forrhold til hasj gir psykiske problemer!(uansett, ingen untak)

Vi lærte og røyke bøtte(takk for tipset)
Hvis man har flasker med hull i så røyker man hasj.
Vanlig med røykelse for og fjerne lukt
Når du slutter med cannabis så får du søvn problemer, fordi du røyker nattings for og få sove.(snakk om og dra alle under samme kam eller?)

Han nevnte også noen navn på hasj.
Rev, tjall, banan(wtf?), hund, flis, bønne, beis.


Man kan røyke hasj med Pipe, joint, cillum, bubble, portis. (de 3 siste vet jeg ikke hva er, siden han ikke sa noe om de. bare nevnte det)

Her kommer han med flere påstander(den første er drøy!)
1. Hvis du ser noen som ligger på en kirgegård ved en jord haug så har de røyket rev.
2. Umulig og få i seg THC ved og sitte i samme rom som de som røyker(dette skal vistnokk være vitenskaplig bevist, så skal ikke tvile på dette)

så pratet han om Amfetamin:
Kjemisk fremmstilt og hvitt. Luktfritt

Intak:
Ikke røyke(umulig)
Droppe
Snorte
Sprøyte

så ga han oss noen ''fakta''
*Rusen kan vare i 20 timer ved høye doser
*Metha amfetamin kan vare i 3 dager.
*Lett og rote når man bruker amfetamin
*Hvis man sitter på ræva og samler på ting så går man på amfetamin! (i følge han så gikk jeg på amfetamin når jeg var 5-6 år siden jeg samlet på stein og rotet mye)
*føler at man ikke trenger søvn
*Blir agresiv ved slutt på amfetamin
*Kjenner ingen ting!
*Psykoser
*Tannskader
*Selvmords tanker er vanlig på kokain og amfetamin.
*Funker ikke som selvmedesinering mot ADHD eller ADD
*Ingen fysiske abstinenser.

ECSTASY:
*Når man er ruset på ecstasy er alt perfekt, alt er passe.
*Man kan danse i 12-13 timer i strekk.
*Kan dø av vann mangel(dehydrering) eller vannforgiftning(ødelegger salt balansen i kroppen, hjernen kan hovne opp)
*Noen har fått opp til 43 grader i krops tempratur, nesten uten og merke varmen.
*Brukes ofte på fredag og lørdag, må roes ned på søndag. Ofte at det blir brukt benzodiasepiner eller hasj for og roe ned.
*Selvmords faren etter heftig ecstasy bruk er stor siden du har hatt det veldig flott i en god tid, så blir ikke livet like bra etterpå.
*Slipper ut alt serotoninet i kroppen, og kan føre til depresjon dagen derpå

Opiater
*Får med seg alt det du sier, men vanskelig og fårstå hva brukerene sier.
*Blir avhengig med en gang av heroin.
*Heroin er fysisk avhengighets skapende, må ha mer og mer for og få ønsket rus. Men man får aldrig like godt som første dosen.
*Hvis du har problemer(noen nære har dødd) og tar heroin så forsvinner alle problemene helt til rusen er over, da er alle følelsene forsterket
*Abstinensene er syke, svetter og skjelver, spyr og kvalme.
*Opiater er herlig, men du må ha opiater for og holde deg frisk hvis du er avhengig.
*Et skudd koster 1000 til 1500 kr, og må ha minst 2 skudd hver dag. Helst 3-4.
*Harmløse hvis man ikke har abstinenser.
*Under abstinenser er man desperate, heroin avhengige med abstinenser kan gå rett inn i en butikk eller apotek, eller slå ned folk for og få penger.
*Opiat avhengige blir sett ned på, ofte spyttet på og banket.

*Vanlig og blande med benzo eller andre tabletter for og forlenge rusen
*Man slutter og puste ved overdose av opiater.
*Hvis du slutter med opiater så henger det i kroppen i 10 dager. Etter 10 dager så er man nybegynner igjenn hvis man starter på igjenn.

så tilbake til hasj igjenn:
Bruker/prøver du hasj er du narkoman, det er jo et narkotisk stoff.
http://no.wikipedia.org/wiki/Narkoman

han fortalte også om en person som ble psykotisk og trodde han var en apelsin, dette var midt i påska og han var da livredd for og bli skrelt og spist siden mange spiser apelsiner i påska. dette mente han var pga. hasj siden de ikke fant noen andre stoffer i urinprøve eller blodprøve.

Abstinenser av cannabis:
*søvn problemer
*Angst
*Svetting
*Uro
*Irritsjon
*Skjelvinger



jeg fikk intrykk av at denne personen ikke viste serlig mye om det han snakket om, han kom med veldig mange absurde påstander(husker ikke alle). såklart er det noen ting her som er fakta, men ikke alt. mesteparten er ren propaganda.

hovedsaklig dette vi fikk høre på anti-rus dagen i dag. mulig jeg har glemt noe så gjerne still spørsmål om det er noen som lurer på noe.

Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Jeg synes egentlig undervisning rundt rusmiddler på skolen bør stoppe helt opp, husker særlig unge & rus uken tror jeg det het i 8-klassen, masse anti-dop sanger og greier, var jo da jeg fikk lyst til å begynne med rusmiddler, da alle er så jævlig imot det!
Vis hele sitatet...
Enig! jeg er selv ungdom, og jeg merker at de fleste på min alder liker og gjøre ting de ikke får lov til, eller bare gjøre det motsatte av det de voksene sier. tror dette er veldig vanlig blandt ungdomer(sier ikke alle)
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Vi hadde en ganske kristen kar som naturfagslærer på ungdomsskolen,
Han satt av en time av undervisningen sin for å snakke om rusmidler. Alt ifra tobakk til heroin.

Han var overraskende nøytral. Ingen skremselpropaganda i det hele tatt, selv om han på en god måte kalrte å forklare at rusmidler er dumt, og mange av dem er ulovlige. Flink lærer.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
I dag på skolen så kom pilitiet og pratet om rusmidler osv.
først pratet politiet om strafferammer ved bruk av narkotika og viste oss litt statistikk over narkotika beslag der jeg bor. 80% av alle beslag som skjer her er somregel hasj(1 av 10 tilfeller mariuana). Han fortalte også en del historier om narkobeslag og hvordan de tar personer som bruker narkotiske stoffer. vi fikk også se bilde av 600 gram hasj som ble konfiskert for noen år siden, og fortalte hva som skjede med personen. fengsel og bot for kjøp, salg og bruk av hasj.

politimannen som snakket nevnte også at man ikke vanligvis begynner med hasj, men alkohol. noe jeg ble litt paff av, siden det er vanligvis er hasj som blir stilt i dårlig lys og altid blir nevnt som et gateway drug. men nå var det alkohol som var starten på narkotika bruk.

så var det friminutt og en annen person kom og skulle snakke, han jobbet med og hjelpe personer i tr.heim som har tatt overdose.

av denne personen fikk vi vite at Hasj er det verste psykotiske stoffet vi har.(nevner ikke LSD) man kan bli totalt psykotisk av hasj, man får de verste psykosene av hasj. Men man husker de ikke etter 2-3 dager siden hasj roter med korttids hukommelsen.

Hvis du lar sønnen din røyke hasj kommer han til og sitte i kjelleren til han er 40 og røyke hasj.(dette var han bestemt på)
hvis du kjører bil i hasj rus så kjører du jævlig sakte siden du halisonerer at kant steinene på veien går mot midten og vill ta deg.

Alt i forrhold til hasj gir psykiske problemer!(uansett, ingen untak)

Vi lærte og røyke bøtte(takk for tipset)
Hvis man har flasker med hull i så røyker man hasj.
Vanlig med røykelse for og fjerne lukt
Når du slutter med cannabis så får du søvn problemer, fordi du røyker nattings for og få sove.(snakk om og dra alle under samme kam eller?)

Han nevnte også noen navn på hasj.
Rev, tjall, banan(wtf?), hund, flis, bønne, beis.


Man kan røyke hasj med Pipe, joint, cillum, bubble, portis. (de 3 siste vet jeg ikke hva er, siden han ikke sa noe om de. bare nevnte det)

Her kommer han med flere påstander(den første er drøy!)
1. Hvis du ser noen som ligger på en kirgegård ved en jord haug så har de røyket rev.
2. Umulig og få i seg THC ved og sitte i samme rom som de som røyker(dette skal vistnokk være vitenskaplig bevist, så skal ikke tvile på dette)

så pratet han om Amfetamin:
Kjemisk fremmstilt og hvitt. Luktfritt

Intak:
Ikke røyke(umulig)
Droppe
Snorte
Sprøyte

så ga han oss noen ''fakta''
*Rusen kan vare i 20 timer ved høye doser
*Metha amfetamin kan vare i 3 dager.
*Lett og rote når man bruker amfetamin
*Hvis man sitter på ræva og samler på ting så går man på amfetamin! (i følge han så gikk jeg på amfetamin når jeg var 5-6 år siden jeg samlet på stein og rotet mye)
*føler at man ikke trenger søvn
*Blir agresiv ved slutt på amfetamin
*Kjenner ingen ting!
*Psykoser
*Tannskader
*Selvmords tanker er vanlig på kokain og amfetamin.
*Funker ikke som selvmedesinering mot ADHD eller ADD
*Ingen fysiske abstinenser.

ECSTASY:
*Når man er ruset på ecstasy er alt perfekt, alt er passe.
*Man kan danse i 12-13 timer i strekk.
*Kan dø av vann mangel(dehydrering) eller vannforgiftning(ødelegger salt balansen i kroppen, hjernen kan hovne opp)
*Noen har fått opp til 43 grader i krops tempratur, nesten uten og merke varmen.
*Brukes ofte på fredag og lørdag, må roes ned på søndag. Ofte at det blir brukt benzodiasepiner eller hasj for og roe ned.
*Selvmords faren etter heftig ecstasy bruk er stor siden du har hatt det veldig flott i en god tid, så blir ikke livet like bra etterpå.
*Slipper ut alt serotoninet i kroppen, og kan føre til depresjon dagen derpå

Opiater
*Får med seg alt det du sier, men vanskelig og fårstå hva brukerene sier.
*Blir avhengig med en gang av heroin.
*Heroin er fysisk avhengighets skapende, må ha mer og mer for og få ønsket rus. Men man får aldrig like godt som første dosen.
*Hvis du har problemer(noen nære har dødd) og tar heroin så forsvinner alle problemene helt til rusen er over, da er alle følelsene forsterket
*Abstinensene er syke, svetter og skjelver, spyr og kvalme.
*Opiater er herlig, men du må ha opiater for og holde deg frisk hvis du er avhengig.
*Et skudd koster 1000 til 1500 kr, og må ha minst 2 skudd hver dag. Helst 3-4.
*Harmløse hvis man ikke har abstinenser.
*Under abstinenser er man desperate, heroin avhengige med abstinenser kan gå rett inn i en butikk eller apotek, eller slå ned folk for og få penger.
*Opiat avhengige blir sett ned på, ofte spyttet på og banket.

*Vanlig og blande med benzo eller andre tabletter for og forlenge rusen
*Man slutter og puste ved overdose av opiater.
*Hvis du slutter med opiater så henger det i kroppen i 10 dager. Etter 10 dager så er man nybegynner igjenn hvis man starter på igjenn.

så tilbake til hasj igjenn:
Bruker/prøver du hasj er du narkoman, det er jo et narkotisk stoff.
http://no.wikipedia.org/wiki/Narkoman

han fortalte også om en person som ble psykotisk og trodde han var en apelsin, dette var midt i påska og han var da livredd for og bli skrelt og spist siden mange spiser apelsiner i påska. dette mente han var pga. hasj siden de ikke fant noen andre stoffer i urinprøve eller blodprøve.

Abstinenser av cannabis:
*søvn problemer
*Angst
*Svetting
*Uro
*Irritsjon
*Skjelvinger



jeg fikk intrykk av at denne personen ikke viste serlig mye om det han snakket om, han kom med veldig mange absurde påstander(husker ikke alle). såklart er det noen ting her som er fakta, men ikke alt. mesteparten er ren propaganda.

hovedsaklig dette vi fikk høre på anti-rus dagen i dag. mulig jeg har glemt noe så gjerne still spørsmål om det er noen som lurer på noe.



Enig! jeg er selv ungdom, og jeg merker at de fleste på min alder liker og gjøre ting de ikke får lov til, eller bare gjøre det motsatte av det de voksene sier. tror dette er veldig vanlig blandt ungdomer(sier ikke alle)
Vis hele sitatet...
Pleier å ligge på jordhauger på kirkegårder etter å ha røyka sjæl... Men what? Sa han virkelig det? Det skumle var jo at infoen han ga om alt annet enn hasj var ganske greit, mens cannabis-delen var helt på jordet.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Pleier å ligge på jordhauger på kirkegårder etter å ha røyka sjæl... Men what? Sa han virkelig det? Det skumle var jo at infoen han ga om alt annet enn hasj var ganske greit, mens cannabis-delen var helt på jordet.
Vis hele sitatet...
ja, han sa virkelig det. er ikke sikkert han mente det slik, men han formulerte seg helt klønete.
haha ja dem lærer bort mye rart på skoler.. skal man faktisk lære noe om det må man bort fra skola og starte og lese forskning og test dokumenter på stoffene.. på skola er det som er ulovlig tabu og snakke om tydeligvis. jeg har også gått på skole og vært igjenom den såkalte moralpreknen fra politiet.. men jeg fant ut at jeg kan faktisk overleve til og med på stoff 8)
Sitat av StålSkuff Vis innlegg

så pratet han om Amfetamin:
Kjemisk fremmstilt og hvitt. Luktfritt

Intak:
Ikke røyke(umulig)
Droppe
Snorte
Sprøyte

så ga han oss noen ''fakta''
*Rusen kan vare i 20 timer ved høye doser
*Metha amfetamin kan vare i 3 dager.
*Lett og rote når man bruker amfetamin
*føler at man ikke trenger søvn
*Blir agresiv ved slutt på amfetamin
*Kjenner ingen ting!
*Psykoser
*Tannskader
*Selvmords tanker er vanlig på kokain og amfetamin.
*Funker ikke som selvmedesinering mot ADHD eller ADD

ECSTASY:
*Når man er ruset på ecstasy er alt perfekt, alt er passe.
*Man kan danse i 12-13 timer i strekk.
*Kan dø av vann mangel(dehydrering) eller vannforgiftning(ødelegger salt balansen i kroppen, hjernen kan hovne opp)
*Noen har fått opp til 43 grader i krops tempratur, nesten uten og merke varmen.
*Brukes ofte på fredag og lørdag, må roes ned på søndag. Ofte at det blir brukt benzodiasepiner eller hasj for og roe ned.
*Slipper ut alt serotoninet i kroppen, og kan føre til depresjon dagen derpå

Opiater
*Får med seg alt det du sier, men vanskelig og fårstå hva brukerene sier.
*Blir avhengig med en gang av heroin.
*Heroin er fysisk avhengighets skapende, må ha mer og mer for og få ønsket rus. Men man får aldrig like godt som første dosen.
*Hvis du har problemer(noen nære har dødd) og tar heroin så forsvinner alle problemene helt til rusen er over, da er alle følelsene forsterket
*Abstinensene er syke, svetter og skjelver, spyr og kvalme.
*Opiater er herlig, men du må ha opiater for og holde deg frisk hvis du er avhengig.
*Et skudd koster 1000 til 1500 kr, og må ha minst 2 skudd hver dag. Helst 3-4.
*Harmløse hvis man ikke har abstinenser.
*Under abstinenser er man desperate, heroin avhengige med abstinenser kan gå rett inn i en butikk eller apotek, eller slå ned folk for og få penger.
*Opiat avhengige blir sett ned på, ofte spyttet på og banket.

*Vanlig og blande med benzo eller andre tabletter for og forlenge rusen
*Man slutter og puste ved overdose av opiater.

han fortalte også om en person som ble psykotisk og trodde han var en apelsin, dette var midt i påska og han var da livredd for og bli skrelt og spist siden mange spiser apelsiner i påska. dette mente han var pga. hasj siden de ikke fant noen andre stoffer i urinprøve eller blodprøve.

Abstinenser av cannabis:
*søvn problemer
*Angst
*Svetting
*Uro
*Irritsjon
*Skjelvinger



jeg fikk intrykk av at denne personen ikke viste serlig mye om det han snakket om, han kom med veldig mange absurde påstander(husker ikke alle). såklart er det noen ting her som er fakta, men ikke alt. mesteparten er ren propaganda.

hovedsaklig dette vi fikk høre på anti-rus dagen i dag. mulig jeg har glemt noe så gjerne still spørsmål om det er noen som lurer på noe.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen ekspert, så beklager om jeg tar feil, men stemmer ikke de påstandene jeg har sitert her ganske greit? Ingenting der som slår meg som rent bullshit...?

Det med appelsinen er jo en berømt vandrerhistorie, og nærmest samtlige gjenfortellinger er bullshit av en eller annen grad.

Men er det noen som kan kommentere gyldigheten av de siterte påstandene?
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Jeg er ingen ekspert, så beklager om jeg tar feil, men stemmer ikke de påstandene jeg har sitert her ganske greit? Ingenting der som slår meg som rent bullshit...?

Det med appelsinen er jo en berømt vandrerhistorie, og nærmest samtlige gjenfortellinger er bullshit av en eller annen grad.

Men er det noen som kan kommentere gyldigheten av de siterte påstandene?
Vis hele sitatet...
han hadde noen riktige punkt så helt på bær tur er han ikke. men som irriterte med mest var alle de absurde påstandene hans. han pratet også om opiat avhengighet som om det er like jævlig og slutte etter 10 år som noen uker.

noe jeg glemte og nevne var at når han pratet om amfetamin så forklarte han litt effekten og hvordan man blir av det så viste han hvordan de oppførte seg. det kunne sammenlignes som en person som har extreme kramper, helt spinnvill, hendene flakset osv. noe jeg syns var veldig komisk og se på.

jeg sier ikke at det er feil alt det han snakket om men han pratet som om alle var like. ingen untak. hvis du tar det stoffet så blir du slik, basta!

han nevnte også at amfetamin ikke kan brukes til selvmedesinering ved ADHD, noen som kan bekrefte/avkrefte dette? egene erfaringer eller lignende?
Jeg lærte om både alkohol, tobakk og "narkotika" på skolen for bare noen år siden.
Tho var mye av lærdommen veldig vinklet. Alkohol var jo så kjent og kjært for oss nordmenn at en feiring nå og da med alkohol var jo ikke noe problem, selvom alkohol kunne føre til avhengighet, livsvarige indre skader og regelrett døden.
Narkotika lærdommen var slik, i et nøtteskal; Du prøver en joint på en fest, så bli du fort avhengig på grunn av gruppe-press etc. Så begynner du med speed og/eller ecstasy og kokain som kan ha fatale konsekvenser. Vi fikk aldri forklart hvordan disse stoffene kunne ha fatale konsekvenser. Så er det jo heroin til slutt hvor du kommer til å bo på "Plata" og skyte heroin med sprøyte i et skittent smug 3 ganger i døgnet, noe som har ireverserende fatale konsekvenser.

Så, for å putte lærdommen vi fikk enda mer i et nøtteskal.
Alkohol: kan føre til døden, men du greier fint å holde deg i skinnet siden det er så "tradisjonelt/kulturelt" i vår kultur.
Narkotika: Cannabis(helst omtalt som hasj)fører til tyngre stoffer som igjen fører til enda tyngre stoffer som fører til døden. Men du har ingen sjangs til å holde deg i skinnet, pga gruppepress, lett tilgjengelighet etc.

Opplevde selv i ettertid at alkohol er noe av det skumleste og farligste jeg noen gang har konsumert lovlig, og at cannabis bruk "med måte" over et par år ikke nødvendigvis fører til heroin-døden på Plata, og har heller aldri prøvd(eller fått lyst til å prøve) ecstacy eller speed.
Sist endret av Hatebreeder; 29. mars 2012 kl. 15:47.