Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1634
Hei! Jeg kjøpte en ReadyNAS 2 med 1TB harddisk.. Når jeg kjøpte den overførte jeg med ca. 1Mbyte/s, noe som er litt vel sakte, men jeg kunne leve med det. Nå derimot er den ekstremt treg, det er umulig å se filmer (tar så lang tid å laste ned til pc) og skrive hastigheten er på ca. 130Kbyte/3 sekunder.. Har prøvd denne løsningen så langt.

sudo sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0
Vis hele sitatet...
Som jeg leste at skulle funke, men som ikke gjorde det.

Sitter forresten på en Macbook Pro, nyeste versjon. Noen ideer?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1Mbps sier du ? Det er jo helt latterlig.

Hvordan kobler du til ?

Basert på tester på nett skal denne klare 70-100MBps over kablet iallefall.

NASPT File Copy write benchmarks were higher for both RAID 0 and 1 at 103 MB/s and 99 MB/s, respectively. NASPT File Copy reads came in significantly lower at 76 MB/s and 66 MB/s for RAID 0 and 1, respectively.
Vis hele sitatet...
.

Delayed ack skal bare ha med studdering å gjøre sålangt jeg vet.

Hvis du kjører over kablet har du enheter som støtter jumboframes ? har du gigabit ?
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Kjører over trådløst nettverk med 50Mb hastighet lokalt, og etter hva jeg finner på nett bør jeg ligge på minst 4-10mb/s.. Problemet har oppstått etter at tre ting skjedde mellom bruk. 1. Jeg la inn ca. 40GB med filer med hastighet på 1mbyte/s, tok jo en evighet... 2. Jeg gjorde den klar for DLNA og så film via min PS3, det skal jo ikke ha noe å si. 3. Det kom en PC til inn i huset.

Har satt den til å ta brukernavn og passord, kan problemet ligge i at den nye laptopen tar over kommunikasjonen med harddisken? Det er eneste rasjonelle forklaring jeg klarer å komme med for at det skal gå så tregt, men det rimer jo ikke helt det heller.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådløst suger kuk uansett, iallefall med standard hjemmeroutere \ multimodem.

I første omgang kan du prøve kabel direkte i enheten for å sjekke ytelse der, deretter tester du med kabel i switch\router som du bruker, og deretter tester du med kun din maskin tilkoblet trådløst og ser hva som skjer.

Jeg tipper det trådløse nettverket ditt suger balle og problemet ligger der.

Selv streamer jeg lett 20+ Mbps på mitt 7 år gamle aksesspunkt (Procurve WL420).
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Takk, skal prøve det! Noen forslag til routere som ville gitt meg bedre hastigheter trådløst? Men er det ikke litt rart (og kanskje problemet) at det plutselig gikk ned til å bli ulidelig tregt? Den angir trossalt hastigheter i BIT når jeg overfører nå, så sakte som det går.. Hvorfor klarte den 1mbyte/s i ca. 40 GB, for så å gå ned til en så latterlig lav hastighet?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg vil ikke anbefale noe som helst før du har testet hvor problemet ligger egentlig.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Det ser ut som routeren har tatt kvelden på en eller annen rar måte. Prøvde å koble til lokalt med ethernet kabel, noe som ikke fungerte (fikk ikke IP). Deretter prøvde jeg å koble direkte til NAS, noe som heller ikke fungerte - fikk her en IP, men "Godkjennings .... svare ikke" eller noe lignende sto det.

Har hatt problemer på Xboxen før med at jeg må restarte routeren for å kunne koble meg til Live (via kabel). Det rare er at trådløst har jeg aldri hatt et eneste problem med å være på internett generelt. Bruker en Linksys WRT54G, sikkert 5 år gammel. Kan vel konkludere med at det er her problemet ligger?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du vil såklart ikke få noen IP når du kobler direkte i NAS.

Du må sette fast IP-adresse på NAS og på maskinen, deretter koble til og se hva som skjer.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg fikk faktisk en IP, men den var selvtildelt, my bad.. ReadyNAS har jeg satt fra før av til å ha 192.168.1.99, og DHCP servern starter å tildele IPer på 100 for å gjøre NAS IP'n statisk.(Ga Mac ...98) Det står nå "Ethernet tilkoblet", men har feilmeldingen "Godkjenningstjeneren svarer ikke". Fikk koblet meg på routeren, men alt gikk ulidelig sakte, akkurat som når jeg gjorde det trådløst de siste dagene.. Får av en eller annen grunn aldri satt statisk IP på Macen på det lokale nettverket hverken trådløst eller kablet.
hva med og prøve en traceroute mellom MAC og NAS når de begge er tilkoblet routeren. gå i terminal og skriv traceroute ip til NAS eller hostname hvis du har satt det opp, dette vil gi deg en oversikt over delay du har på nette
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av knutazz Vis innlegg
hva med og prøve en traceroute mellom MAC og NAS når de begge er tilkoblet routeren. gå i terminal og skriv traceroute ip til NAS eller hostname hvis du har satt det opp, dette vil gi deg en oversikt over delay du har på nette
Vis hele sitatet...
Hvis han ikke har en merkelig route som gjør at han går via WAN og tilbake igjen vil vel de eneste hopp som kommer opp være seg selv -> routeren -> nas.

Men det igjen vil vel vise hvor eventuelt latency oppstår, men latency er nødvendigvis ikke et issue selv om man har bandwidthissues.
Når man har et problem som dette så skader det ikke og se på informasjonen man får av den,

det er også en mulighet at han har noen enheter på nette som bruker opp bandwidth eller skaper latency problemer mellom NSA, MAC og ROUTER.

Uten fysisk tilgang til nettverket og enheter som er koblet er det vanskelig og finne feilen utenifra
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Prøvde meg litt frem med å gi nettet litt å jobbe med lokalt, og fant ut at det er routern som knelet. Så jeg kjøpte en Netgear N600(?) noe i den duren, og nå funker alt! Takk for all hjelp
fint at du fikk løst problemet da