Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 6746
Hei, har vært og kjørt ulovlig i det siste, jeg har følgt fartsgrensen, brukt bilbelte, og kjører om nattetid når det er minst trafikk, jeg tar imot alle moralpreker og annet, jeg vet at jeg setter andres liv i fare, og er en komplett idiot som burde håves inn pga dette.

Jeg lurer på, hva er straffen for og bli tatt, og noen som har erfaring med ulovlig kjøring?
prøvde og søke på forumet/google, fant ting som ikke var så godt besvart, trenger litt svar
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hvis du kjører forsvarlig og respekterer politiet som stopper deg og du er høflig og det er en grei politimann så kan du slippe unna med en advarsel. Men dine foreldre vil helt sikkert bli kontaktet.
Sitat av griped Vis innlegg
Hvis du kjører forsvarlig og respekterer politiet som stopper deg og du er høflig og det er en grei politimann så kan du slippe unna med en advarsel. Men dine foreldre vil helt sikkert bli kontaktet.
Vis hele sitatet...
Hva om jeg er myndig?
Sitat av E4ewd Vis innlegg
Hva om jeg er myndig?
Vis hele sitatet...
Advarsel og foreldrene dine vil IKKE bli kontaktet, vil jeg tro
Sist endret av MichaelB; 16. juni 2011 kl. 05:18.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Bot og utsettelse minimum 6 mnd
Sitat av E4ewd Vis innlegg
Hva om jeg er myndig?
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du? Hvis du er myndig, har du ikke lappen på grunn av penger eller hva? Er bare nysjerrig. Jeg vil uansett tro at det blir utsettelse på lappen som straff+ bot.
Reinert med beine !
griped's Avatar
ja det er nok mindre sannsynlig at du slipper unna med advarsel hvis du er myndig og du burde da vite bedre enn å kjøre uten sertifikatet
6 mnd utsettelse på lappen og en bor på 3 - 8000 kr.
Siden du generelt kjører lovlydig, så blir det nok bare 3k i bot.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
6 mnd utsettelse på lappen og en bor på 3 - 8000 kr.
Siden du generelt kjører lovlydig, så blir det nok bare 3k i bot.
Vis hele sitatet...
Jævlig dyrt bor må jeg si..

Neida, OT: Det har ingenting å si om du kjører så bra som bare det, og følger regelene. Du kjører ulovelig, å blir straffet deretter.
Husk også på at du er ekstra ille ute dersom noe skjer. En langt kjipere "straff" enn utsettelse på lappen og 5000 i bot er det når forsikringsselskapet krever 100% regress siden forsikringen krever at du kjører lovlig. Skulle du i tillegg skade, eller ta livet av, noen er det straffeskjerpende at du kjører uten førerkort.
Hva er vel egentlig sjansen for å bli tatt hvis man kjører pent? Mine foreldre som er begge er over 45 har begge hatt lappen i over 25 år og ingen av dem har noengang blitt spurt om å vise førerkort i løpet av den tiden.
Har du tenkt på hva som skjer om du er uheldig å skader noen slik at de skader seg alvorlig eller i verste fall omkommer?
Du vil da ha en millionerstatning å betale på pluss de straffer og dommer som medfølger.

Alle kan være uheldige, har selv kollidert (ikke med alvorlig utfall) og har da sett hvor fort det kan skje.
Konsekvensene kan være alt i fra en bot på et par tusen og utsettelse, til å bli gjeldsslave resten av livet.
Sitat av iMoan Vis innlegg
Hva er vel egentlig sjansen for å bli tatt hvis man kjører pent? Mine foreldre som er begge er over 45 har begge hatt lappen i over 25 år og ingen av dem har noengang blitt spurt om å vise førerkort i løpet av den tiden.
Vis hele sitatet...
Jeg blir stadig stoppet i kontroller. Når jeg kjørte hjem fra Skien en natt (natt til en tirsdag), så ble jeg stoppet av politiet 3 ganger.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Det er vel generelt større sjanse for å bli stoppet på nattestid også.
Jeg skjønner jo at man i disse dager blir fristet til å kjøre ulovlig, selv når man er myndig. Det er jo grisedyrt å ta sertifikat i dag (25k sånn omtrent?). Det er igjen absolutt å fraråde pga. eventuelle økonomiske konsekvenser, som tidligere nevnt i tråden, om du skulle kjøre på noe(n).

Angående straff blir det vel sikkert utsettelse på minimum 6 måneder og forelegg på 3-6000 kroner.
Sitat av iMoan Vis innlegg
Hva er vel egentlig sjansen for å bli tatt hvis man kjører pent? Mine foreldre som er begge er over 45 har begge hatt lappen i over 25 år og ingen av dem har noengang blitt spurt om å vise førerkort i løpet av den tiden.
Vis hele sitatet...
Har de ikke blitt stoppet i politikontroll engang? Da må de ha vært griseheldige eller kjører veldig lite bil.
Selv driver jeg med øvelseskjøring nå, er 17, og havna på en politikontroll.
det beste hadde vært om du hadde tatt lappen....aner ikke om du har sperrefrist eller om den er inndratt?

Ta lappen- unngå bot and you'r safe
Altså, halvparten av dere skriver ulovElig, det heter ulovlig. Come on.
Er du heldig møter du på Herr. happy politi og slipper med en liten advarsel, ellers blir det som mange har nevnt over utsettelse på 3-6 mnd. Kan bli enda mindre hvis du er snill å respekterer de.
Men hvorfor ikke kjøre mer på dagen istedet når du likevell må kjøre ulovlig?, mye mindre risiko for å bli tatt.
Selv kjørt 3-4 år, har ikke vært i en eneste kontroll enda x') (kjører veldig mye, både natt å dag)
Sitat av iMoan Vis innlegg
Hva er vel egentlig sjansen for å bli tatt hvis man kjører pent? Mine foreldre som er begge er over 45 har begge hatt lappen i over 25 år og ingen av dem har noengang blitt spurt om å vise førerkort i løpet av den tiden.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt lappen i 2-3 mnd'er, og har allerede blitt kontrollert av politiet.

Sitat av thomasw Vis innlegg
Jeg skjønner jo at man i disse dager blir fristet til å kjøre ulovlig, selv når man er myndig. Det er jo grisedyrt å ta sertifikat i dag (25k sånn omtrent?). Det er igjen absolutt å fraråde pga. eventuelle økonomiske konsekvenser, som tidligere nevnt i tråden, om du skulle kjøre på noe(n).

Angående straff blir det vel sikkert utsettelse på minimum 6 måneder og forelegg på 3-6000 kroner.
Vis hele sitatet...
25k er vel prisen om man lærer å kjøre bil fra scratch hos en kjøreskole. Jeg endte på 17-18k.
Sitat av hesm Vis innlegg
Hvor gammel er du? Hvis du er myndig, har du ikke lappen på grunn av penger eller hva? Er bare nysjerrig. Jeg vil uansett tro at det blir utsettelse på lappen som straff+ bot.
Vis hele sitatet...
Er 19 år.

til dere andre: Det er ikke at bil lappen koster mye som 25K, det kan jeg lett betale, men det er så helvetes vanskelig og lese osv.. et evig slit, som sagt, bilen jeg kjører er i forsvarsmessigst stand. Trur jeg virkelig burde slutte med dette, har ikke så løst og vente enda lenger på bil lappen.
Trenger da ikke å lese så mye?
Bare å gå en god del ganger i gjennom teorien på teoritentamen.no =)

Siden du bor i finnmark, så er det jo ikke akkurat så mange kontroller heller, værken dag eller natt.
Det er generelt større sjangs for å bli stoppet om natta. Folk som er ute da har da som regel aktiviteter som ikke tåler dagens lys.
Selv har jeg hatt lappen i godt over 7 år og blitt stoppet et tresifret antall ganger. Mest om natta. Hater følelsen når du ser at de legger seg etter deg. Du nistirrer på spedoometeret ditt og etter en stund kommer blålysa på. Du svinger inn til siden og blir sittende der en stund før de går fram til bilen og vil se vognkort og førerkort.
Generelt har jeg bare kommet ut for greie politifolk med noen få unntak. Værste jeg har fått ut av de var vel vær så snill og ta på dere setebeltene a? Er så kjedelig og skal skrive ut 4 bøter til dere.
Kom til finnmark, så er du heldig om du ser politiet (så fremt du ikke oppsøker de selv da).

Starter å bli noen år siden sist jeg så en politibil her i fylket, som var på jobb =)
Gjorde samme som deg, men krasja på en stolpe og var 16 år gammel og bilen hadde dårlige håndbrekk og bremser.
Fikk 8000 kr og 6 måneder utsettelse
Og det er i en strøk hvor det er mye politi om natten
Kjørte forbi minst 4 politibiler og var med 2 kompiser også
Så lenge man kjøre forsiktig så går det bra
Sist endret av Tokis; 16. juni 2011 kl. 16:49.
på østlandet kan du ikke kjøre lenge etter klokka 12 uten å se titalls med onkel blå som sitter i rundkjøringer eller kryss og venter på byttet sitt. hver dag. ... oppi finnmark er det nok ganske greit. men om du ikke klarer å lese så ser jeg deg som en ganske stor fare for allmenheten. så sikkert best om du chillern litt der.
Sist endret av psilonaut; 16. juni 2011 kl. 16:56.
True phreak.
Jeg ville ikke tatt så lett på det å kjøre ulovlig, var jeg deg. Man sitter bak rattet i et halvannet tonn tungt objekt, ofte i høy fart, som ikke stopper på en femøring. Langt mer enn bøter og utsettelse ville jeg vært bekymret for konsekvensene dersom noe skulle skje. Erstatning og regress er leie saker å måtte hanskes med fra ung alder. Faktum er at man ikke er utstyrt til å kjøre på egen hånd i trafikken dersom man ikke har gått gjennom teoriopplæring og generell kjøretrening, sjansen for å havne i en ulykke er mange ganger høyere. Du sier du følger trafikkreglene; Hvordan kan du være sikker på det, når du selv sier at du ikke orker å lese gjennom teorien som skal til for å ta prøven?

Det er ikke forferdelig mye å lære, det burde være fort gjort for alle og enhver.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Tviler på at det bare blir en advarsel når mr blå er på jakt etter penger til kassa.

Iallefall en jeg kjenner lå i 160 på E-18 hadde ikke førerkort, er 16 eller 17 nå. Han fikk vel 5-7k i bot og 6mnd utsettelse. Men nå kjørte jo han maks ulovlig og da, så vet ikke hvordan det er i ditt tilfelle. Men du vil nok få noen kr i bot og et par mnd utsettelse vil jeg tro.
Hei.
Når det gjelder å kjøre ulovlig, og noen har sagt at du får en advarsel og at foreldrene ikke blir kontaktet. (Men hvis du er myndig)
Jeg kan likevel tenke meg at de kontakter eieren av bilen om den ikke er din. Om det er foreldrene dine sine, så ...

Det de skulle ha spurt om, er om du har lov å låne bilen, og om de er klar over at du ikke har førerkortet osv (Da får de også straff, hvis de er klar over det)
KRS: Så du vil heller at foreldrene dine / den bilen er registrert på, skal miste lappen og utsettelse og få en grei bot, i stedet for en person uten lappen skal få utsettelse?

Skal aldri bli venn med deg jeg =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
KRS: Så du vil heller at foreldrene dine / den bilen er registrert på, skal miste lappen og utsettelse og få en grei bot, i stedet for en person uten lappen skal få utsettelse?

Skal aldri bli venn med deg jeg =)
Vis hele sitatet...
Hæ? Sa aldri noe om at JEG vil det, men at Politiet nok gjør det..? Men JA, hvis du låner bort en bil, er det ditt ansvar å være sikker på at vedkommende har førerkort og ikke er full.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
[quote=Tokis;21410539
Så lenge man kjøre forsiktig så går det bra[/QUOTE]

Hjelper ikke om du kjører som en prest om du kjører deg på en rutinekontroll.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kom til finnmark, så er du heldig om du ser politiet (så fremt du ikke oppsøker de selv da).

Starter å bli noen år siden sist jeg så en politibil her i fylket, som var på jobb =)
Vis hele sitatet...
I Vest-Finnmark har det den siste tiden vært noe jævelsk mye kontroller, men da hovedsaklig fartskontroller (tror det er omkring ~20 stk som har mista lappen på 2 uker). De hadde her nylig en større rutinekontroll der _mange_ ble stoppa også.
"jeg vet at jeg setter andres liv i fare, og er en komplett idiot som burde håves inn pga dette. "

Enig med deg.
Dette er da såre enkelt. Slutt med dette nå. Andres liv er ingen lek.
Skjønner ikke hva trådstarter mener. Har du ikke lappen, eller kjører du uforsvarlig?
Jeg vil si det at og kjøre ulovelig kommer helt ann på hvordan du er som person.

Jeg har kjørt ulovelig utallige ganger og kjører da etter fartsgrensene og drar ikke på gira på vei mot den heller, følger også alt av trafikk-regler, blinker og bruker lys.

Kjørte da en ford mondeo som så helt fin ut.

kjører du pent og rolig og følger trafikk reglene er det ingen som reagerer og blir du stoppet prøv og virke normal også under kjøringen ikke se anspent / nervøs ut da blir du iallefal huka inn.

straffen er jo bot + utsettelse
Sitat av fiztorp Vis innlegg
Jeg vil si det at og kjøre ulovelig kommer helt ann på hvordan du er som person.

Jeg har kjørt ulovelig utallige ganger og kjører da etter fartsgrensene og drar ikke på gira på vei mot den heller, følger også alt av trafikk-regler, blinker og bruker lys.

Kjørte da en ford mondeo som så helt fin ut.

kjører du pent og rolig og følger trafikk reglene er det ingen som reagerer og blir du stoppet prøv og virke normal også under kjøringen ikke se anspent / nervøs ut da blir du iallefal huka inn.

straffen er jo bot + utsettelse
Vis hele sitatet...

Ulovlig heter det.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Skjønner ikke hva trådstarter mener. Har du ikke lappen, eller kjører du uforsvarlig?
Vis hele sitatet...
Kjøring uten lappen

Sitat av Ella Vis innlegg
"jeg vet at jeg setter andres liv i fare, og er en komplett idiot som burde håves inn pga dette. "

Enig med deg.
Dette er da såre enkelt. Slutt med dette nå. Andres liv er ingen lek.
Vis hele sitatet...
Ja, er enig der, har alltid det i tankene at jeg er en komplett idiot, legger også til at mange som har bil lappen, kjører verre en meg, så jeg vil i prinsipp, jeg kan stå for STORE erstatningskrav, fengsel, og annet, men så har vi dem som kjøre som Fast & Furious folkene (lovelig), vil anse at en forsvarlig ulovlig kjører er bedre.

Jeg har bestemt meg for og legge alt på hylla, og bruke den kunnskapen jeg har i ulovelig kjøring til og skaffe bil lappen.
Bor tross alt i Finnmark, er nesten 50% sikker på at, hvis jeg ser politiet så er det nokk fartskontroll, men vi har ikke så mye politi kontroller her oppe.

Takker får alle svar.
Utsettelse. Bot om du kjører reckless.

Ikke gjør det er mitt tips. Ingen moralpreken, prater ut ifra erfaring. :-)
Bare sånn ut av ren nysgjerrighet. Når du får en bot som 16-17 åring. Er ikke dette litt selvmotsigende? Er jo noe som heter at når du er under 18 kan du ikke pådra deg gjeld?
Oioioioi, feilfeilfeil. Du kan pådra deg gjeld når du er under 18 jo! Det kan du såvisst..
Man er nå ikke noe farligere sjåfør om man har lappen eller ikke?
Alt er jo 100% avhengig av erfaring bak rattet (og evnen til å forstå trafikkreglene om det er andre bilder rundt deg).

Eneste ulempen når man ikke har lappen, er at om noe går galt, så sitter du selv med ALT det økonomiske. Er man riktig heldig da, så ender man opp med noen millioner i gjeld.
Personlig vil jeg si at så lenge bilen din ikke skiller seg ut med råneting, xenonlys i hue og ræva, alt av lys funker osv. og du kjører normalt (ikke for fort, ikke for sakte) er sjansen for å bli stoppet av politiet minimal. jeg har kjørt ca. 300 000 km etter jeg kjørte opp, og har blitt stoppet to ganger. En promillekontroll, og en gang kom jeg driftende sidelengs ut av en rundkjøring mens onkel politi sto og venta på å kjøre inn i rundkjøringa. Jeg roa ned, fikk selvfølgelig blålys i speilet etter få sekunder, kjørte inn til siden og ble vitne til at bilen fikk en "full teknisk gjennomgang", noe som endte med forenklet forelegg på 1400 for to nedslitte dekk.

Jeg vil på ingen måte anbefale å kjøre uten lappen, men så lenge du oppfører deg bra i trafikken, og bilen din glir inn i mengden er sjansen for å bli stoppet liten. Kjør forsiktig!
True phreak.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Man er nå ikke noe farligere sjåfør om man har lappen eller ikke?
Alt er jo 100% avhengig av erfaring bak rattet (og evnen til å forstå trafikkreglene om det er andre bilder rundt deg).

Eneste ulempen når man ikke har lappen, er at om noe går galt, så sitter du selv med ALT det økonomiske. Er man riktig heldig da, så ender man opp med noen millioner i gjeld.
Vis hele sitatet...
Nja. Det spørs om man har vært gjennom opplæring eller ikke. Opplæringen har faktisk en del å si. Folk som kjører uten lappen (uten noen gang å ha hatt den), har nødvendigvis opptjent denne erfaringen ulovlig (med mindre de har øvelseskjørt hver dag i mange, mange år).

Jeg har ikke særlig mye tillit til ungdommer uten lappen, som mener de er flinke sjåfører. Jeg synes ikke det er galt å moralisere over dette, for slikt påvirker alle på veien, og det er mange som dør hvert år i ulykker forårsaket av mennesker som kjører uten lappen.

At det er mange der ute som aldri skulle hatt lappen, er jeg imidlertid helt enig i.
Du kan ta billappen på 2 uker. Og så sier du at man trenger mange mange år bak rattet i form av øvelseskjøring, for å kunne kjøre brukbart uten lappen?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Førerkortet er nå en gang en bekreftelse på at opplæringen er gjennomført og fullført da, uansett hvor mange sirkler du har kjørt på gårdsplassen hjemme.
Gi faen i "bil lappen", jeg spanderer norskkurs på hele bølingen.
Offtopic, men kom på denne hendelsen når jeg leste tråden.

Jeg og en kompis pleide "låne" bilen til foreldrene hans nattestid for bare å kjøre rundt på gøy. Jeg var 14 år, han 15.

Vi bodde i en bygd med generelt lite aktivitet på nattestid så sjansen for å møte på andre biler mens vi var ute anså
vi for veldig liten. Vi var ute og kjøre sikkert en 3-4 netter uten å møte andre bilister på veien, men så en natt så
så vi plutselig et par frontlykter som kom mot oss rundt neste sving. Det var vel da vi begge to fikk litt småpanikk type "hva faen gjør vi nå??"

Da finner kompisen min plutselig svaret på akkurat det, "DUKK!" ropte han, og det gjorde vi begge to...
Den dag i dag kan jeg ikke i fatte hva vi tenkte på aller minst kompisen min siden han tross alt skulle styre bilen.

Resultatet av denne handlingen var at vi kjørte rett frem (høresving) nedover et lite gjorde og stoppet kontant i
gammel rusten minibuss som sto parkert i enden av gjordet. Og den bilen som kom imot oss? Den så vi aldri noe til, den
må ha svingt av inn til en gård som var like før svingen.

Konsevensene ble heldigvis ikke så store, da bilen fint kunne kjøres hjem etterpå og vi sto opp tidlig og fortalte dem hva som hadde skjedd i løpet av natten. Til stor latter fra hans far og tilsvarende sinne fra hans mor.

Moralen må uansett være, tenk over hva du gjør, Det kommer alltid en konsekvens an ens handlinger
Den værste boten du kan få, er den du får på samvittigheten hvis du er medvirknig til at noen blir skadet eller omkommer.
Sist endret av Freak0.0; 18. juni 2011 kl. 01:29.