Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1183
Hei

Jeg synes alle emner innenfor datasikkerhet høres spennede ut. Kusina mi fortalte meg lite avansert hva kryptering går ut på. Jeg vil veldig gjerne lære meg dette men vet ikke hvor jeg skal starte. Lurte på om dere kunne anbefale bøker eller andre måter å lære seg alt innenfor datasikkerhet fra bunnen av.

takker for svar.
Ja, dette kunne jeg også ha tenkt meg og lært meg litt om
Datasikkerhet kan være så mangt. Tenker du på nettsikkerhet eller? Hvis du tenker på datasikkerhet tror jeg det er bra å lære seg et språk som C#. Da lærer du grunnleggende osv, uten at jeg kan språket selv har jeg forstått det slik.
Å lære et programmeringsspråk for å skjønne datasikkerhet er ikke nødvendig, men en fordel. Ting avhenger veldig mye av hva du ønsker å forstå, og det fører til at hver vei blir noe unik.

Hvis du ønsker å skjønne mer om kryptografi, finnes det flere gode bøker om temaet. Du kan f.eks. se på fag som TMA4155 ved NTNU og se hvilke pensumbøker de anbefaler. Om du føler at du kan nok om det temaet, kan det hende du ønsker å utvide til å se hvordan algoritmene brukes i praksis i elektronikk og/eller på internett. Blir du flink nok, kan du dermed med letthet se svakheter i implementasjoner av algoritmene - og hvordan du går videre herfra kommer vel mer an på ditt etiske ståsted.

Svaret er i alle fall at å lære seg ALT om datasikkerhet er noe du vil bruke hele livet på å ikke klare. Ting endrer seg kontinuerlig, og det er en stor nok jobb å holde følge med den biten du er interessert i.